B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Vastaa Viestiin
Avatar
TimppaS
'Senator'
'Senator'
Viestit: 444
Liittynyt: 03 Huhti 2008, 20:36
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja TimppaS »

Joo sama kävi täällä, nissenssin kenno auto-muovista, vannoivat että kenno sopii autoon. No sopihan se, puuttuu vaan kumiset päätylaipat, ei viitti sikaliimalla tilkitä. Saavat tuoda maanantaina uuden, menen taksilla töihin niiden piikkiin...

Olihan joku muukin ko. kennoa koittanut, kun oli glykolissa ja lommoilla. Olisi vaan pitänyt hakea Opelilta 197 euron kenno, auto olisi jo ajossa. Aina pitää koittaa halvinta ostaa (60 euroa) ja sen nahoissaan tuntee. Auto-muovilta ois saanu orkkiskennon 200 euroon

Muuten kennon irrotus onnistui kohtuu hyvin ensikertalaiselta, jonku 2 tuntia taistelua. Puoli tuntia piti ihmetellä sulakerasioita ratin alla, ennen kun ne sai työnnettyä sisään, ja johtosarjojen nippusiteet piti aukaista 3 kohdasta. Vielä ku ois muistanu vedet laskee ennen kennon irrotusta.. :oops: Aika tiivis se kotelo oli, ei yhtään valuttanut vettä lattialle eikä syylärin pinta vajunut. Oireena oli pelkästtän lasien lievä huurtuminen vesisateella ja kauhea glykolin haju.

Helppo homma, ja jos v...aa ni muistelee vaan sitä säästynyttä 550 euroa minkä asennus maksaisi Opelilla...

P.S Otin muutamia kuvia, voin niitä jakaa jos joku niitä tarvii.
Uhtua
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1206
Liittynyt: 19 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Uhtua »

Ei se näköjään ollut sitten minun Nissens-kennossa ainoana tuo päädyn puute. Ei kannata näköjään kenenkään sitten Nissensiä ottaa! Automuovilta tuon itsekin aikanaan otin, kannattaa sinne niille sanoa etteivät tuommoista myy siihen kun se ei käy kuin aihioksi. En itse sen kanssa tapellut varmaan kuin about puolituntia kun ensin toisen mokoman mietin että olenko niin tyhmä etten älyä asiassa jotain/sovittelin sitä semmosienaan ym. Lopuksi leikkasin siitä vanhastakumipäädystä "kehyksen" sen muovisen ympärille ja täytin välit sikaliimalla. Kyllä sen siitä tehtyä saa mutta tarvisi sen oikeasti olla semmoinen mikä siihen menee "bolt-on" periaatteella eikä sikaliimalla kooten.
Avatar
TimppaS
'Senator'
'Senator'
Viestit: 444
Liittynyt: 03 Huhti 2008, 20:36
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja TimppaS »

Niin tai sitten mullakin vääränlainen kotelo. Oli mittaamalla 7-8 mm paksumpi se orkkis kennon päätylaippa, muistaakseni 58 mm piti olla, nissensissä oli 50 mm. Aika iso rako tilkittäväksi kun ajattelee että se kenno on osa koteloa. Tai saahan apparin jalat tosi kuumaksi jos jättää rakosen auki. Ja jos kuskin puolelle ei saa sitä orkkis kumia, sehän puhaltaa sieltä välistä kylmää.

Voi olla aika yleinen vika jos kerta motonetissakaan ei ole sopivaa kennoa, vai eikö kukaan ole jaksanut reklamoida aiheesta? Minä kyllä jaksan...
Uhtua
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1206
Liittynyt: 19 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Uhtua »

Joo, nyt kun mainitsit niin repsikanpuolen pääty oli myös hieman sopimaton. Jouduin siihen kehykseen liimaamaan tiivistysnauhaa jotta sekin pääty tiivistyi. Ja sitä tiivistenauhaa mikä paketin mukana tuli oli aivan liian vähän. Onneksi oli jotain tilkettä nurkissa millä sen sain kyllä sinne tiivistymään. Jokapuolella oli muutama milli ylimääräistä rakoa. Erikoinen juttu vaan on se että miksi tuommoista tehdään, kun ei tuota hyvällä tahdollakaan voi sanoa siihen helposti sopivaksi. Itse olin vaan lievässä pattitilanteessa aikanani kun sen tein, ei ollut oikein muuta mahdollisuutta kuin siitä se rakentaa.
Avatar
TimppaS
'Senator'
'Senator'
Viestit: 444
Liittynyt: 03 Huhti 2008, 20:36
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja TimppaS »

Joo useestihan toi lauantaina puretaan sen jälkeen kun varaosasetä on laittanut puljun kiinni. Yllättävän helppo oli lauta purkaa ohjeidesi mukaan, saa nähä miten sen saa aikanaan kiinni. Itse aluksi ajattelin lopettaa purkamisen kun en heti oivaltanut joitain asioita. Mutta kun vähän miettii ni kyllä se sieltä irtoo. Aika kova oli rutina kun sen repäisi "tuulilasin kiinnikkeistä" irti.
Avatar
TimppaS
'Senator'
'Senator'
Viestit: 444
Liittynyt: 03 Huhti 2008, 20:36
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja TimppaS »

Soitin aamulla 3 eri tarvikeliikkeeseen, möivät nissensiä ja avaa. Molemmat ainakin myyjän mielestä samanlaisia, kuvista koittivat kattoa. Valeon kennoja kyselivät 2 eri maahantuojalta, muihin löytyy paitsi ei b-omenaan. Soitto marmoritiskille Hyvinkäälle, siellä äijä sano että runkonumerolla saattaa saada oikeen kokosen kennon hintaan 197 euroa. Taitaa olla erilainen kenno eri vuosimallissa...Automuovilta olisi saanut orkkiskennon nyt 170 euroon(torstaina oli vielä 200)

Eli säästän viisaana miehenä 110 euroa lisää kun ostan selkärepullisen silikonia, korikittiä, reikärautaa,muovia,pahvia, kumia, letkua, laatikon kaljaa ja paketin laastaria. Näillä luulis yhden kennon pysyvän paikallaan...

No ei muutakun itku kurkussa tallille asentaan kun lääkäritäti helty viel 2 saikkupäivään..
Uhtua
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1206
Liittynyt: 19 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Uhtua »

Ei se paha siitäkään tehdä ole. Itse tosiaan leikkasin siitä kuskinpuolen päädyn kumista ylimääräisiä pois ja siitä tuli ikäänkuin "kehys" sen mukanatulleen muovisen päädyn ympärille. Ihan tarkkaan en muista miten se piti modata mutta jotenkin sen siihen ympärille sovitin ja täytin raot sikaliimalla niin että se muovikehys ja kumikehys olivat yhtä pakettia. Sen annoin kuivua yön yli ja sitten vasta asensin sen autoon kiinni. Voisi saada siellä paikallaankin sen tilkittyä. Muuhun tiivistämiseen käytin muutaman millin vahvuista vaahtomuovinauhaa jonka liimasin siihen kontaktiliimalla kiinni. En tiedä mitä nauhaa se oli mutta varmaan joku talolasien tiivistysnauha tms voisi ajaa saman tehtävän. Ei se mahdoton tosiaan tehdä ole mutta kyllä se tietysti oikeanlainen saisi olla ilman tuommoisia modauksia.
Avatar
TimppaS
'Senator'
'Senator'
Viestit: 444
Liittynyt: 03 Huhti 2008, 20:36
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja TimppaS »

Helppo homma, kuskin puoleisesta kumilaipasta keskeltä kaikki pois, uudesta kennosta se muovipääty irti ja roskiin. Teipillä pistin sen vaahtomuovisoiron kylkiin kiinni.

Apparin puolelle halkaisin 4 millin kumiletkun, minkä laitoin kennon "kauluksen" päälle(4 osassa, yksi osa per sivu) Niiden ympärille vulkanisoituvaa teippiä että pysyy paikallaan asentaessa. Tuli tiivis eikä tarvinnu sikaliimaa käyttää ollenkaan, kaikki liitokset tiiviitä.

Putkien kiinnitys-mutteri otetaan vanhasta kennosta, uutta kennoa piti mattopuukolla järsiä jotta vastakappaleen sai sovitettua koloonsa(laastarista oli hyötyä tässä kohtaa :oops: )

asennusta nopeuttaisi jos laittaisi ruuvit talteen ja vaikka merkkaisi ne, tai laittaisi paperipussiin tms... Ja isompiin osiin laittaisi järjestysnumeron purkujärjestyksen mukaisesti. Nyt jouduin taas irrottaan air-bagin ja kojelaudan että sain jaloille puhaltavan ilmasuuttimen paikoilleen.

Näillä ohjeilla kun tekee niin tulee hyvä mieli kun aattelee säästyneitä satasia... (Opelilla kenno+vaihto n. 750 euroa) Itse tehden aikaa 10 tuntia ja kenno 60,- , jäi itelle mukava tuntipalkka. Ja aikaa tosiaan säästyis jos leikkais puukkosahalla osan pois. Leikkauskohta heti hanskalokeron alareunan kohalta alas, kuitenkin pitää kojelautaa raottaa ja keskikonsoli purkaa...

Ei paha homma alottelijalta, voisin tehdä uudestaankin...:hammer:
270365
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 06 Joulu 2006, 16:47
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja 270365 »

Huh huh!!!!! Tuli kans vaihdettua viikonloppuna kenno, seuraavaa omenaa ostaessa otan kyllä selvää että lämmppärin kenno on varmasti ehjä.
Nissenssin kennon sai kyllä kohtuu helposti modattua sopivax kun leikkasi vanhasta kumipäädystä kauluksen ja istutti sen kuumaliimalla paikalleen, kuumaliimalla myöskin vähän ylimääräistä vaahtomuovia muuallekin tiivisteeksi niin hyvä tuli.
Työnä se oli ekakertlaiselta aika rankka, seuraavalla kerralla se menisi jo nopeammin (teen kaikkeni ettei seuraavaa kertaa tule).
Automaatti loota ei ainakaan nopeuta askaretta, varsinkin bagien ollessa irti jouduin käyttämään virtoja päällä, että sain vaihdekepin taakse pois tieltä, sehän tällää vika koodin ja airbagin merkkivalon päälle ja koska turvalaitteesta on kyse niin sen joutuu merkkiliikkeessä poistamaan, siinäkin saadaan muutama kymppi taas hukattua -(z)-
Nyt ollaan taas yhtä kokemusta rikkaanpia :banghead:
Avatar
TimppaS
'Senator'
'Senator'
Viestit: 444
Liittynyt: 03 Huhti 2008, 20:36
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja TimppaS »

Oho, mulla taitaa sit olla autossa vikaa, ei mun ainaka tarvinnu virtoja laittaa päälle keppiä renkatessa. Pakkilukot yms kyllä toimii. Vai onkohan uudemmat laatikot sähkösesti lukittuja? Itellä -95 kosla

Paremminhan siinä viikonloppu kuluu kun kaljaa kitatessa...
270365
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 06 Joulu 2006, 16:47
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja 270365 »

Joo, kyllä minunkin entisen -95 automaatin keppi liikkui milloin vain mutta tässä -98:ssa täytyy ensin laittaa virta päälle ja painaa jarrua, ennenkun keppi liikkuu parkilta pois, en kyllä paljon muuta eroa näiden vuosimallien välillä ole havainnut. -(z)-
Onkohan niillä jotain eroa, tietääkö joku? Mahdollisesti mulla on tuontiauto? Vaikuttaneekohan asiaan? :o
jheinonen
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 275
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 21:39
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja jheinonen »

Siinä vaihdekepin juuressa vasemmalla puolella peitelevyn alla on pieni keltainen klipsu, jota painamalla parkkilukon saa pois päältä ilman virtoja.
:P :P
_big_
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 152
Liittynyt: 13 Heinä 2006, 22:18

Viesti Kirjoittaja _big_ »

Monellako pultilla kojetaulu on kiinni?
Avatar
TimppaS
'Senator'
'Senator'
Viestit: 444
Liittynyt: 03 Huhti 2008, 20:36
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja TimppaS »

Oiskohan ollu 7-8 ruuvilla... Molemmissa päissä 2, keskellä keskikonsuulin alla 2 ja keskelläkin taisi olla 1-2. Selviää kyllä paikat kun aikansa repii rystyset verillä. Nyt menen omasta katsomaan kuinka o-renkaat vuotavat, taisin kiristää liikaa...
Avatar
TimppaS
'Senator'
'Senator'
Viestit: 444
Liittynyt: 03 Huhti 2008, 20:36
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja TimppaS »

Vikahan selvisi, laipan vierestä o-renkaan juuresta kenno vähän halki. Oisinkohan mahdollisesti laittanu liian tiukkaan ruuvin, vai olisiko kennossa voinut olla vikaa?

Asiahan korjaantui vaihtamalla kenno, tällä kertaa väkivaltaa apuna käyttäen kellotin homman aikaan 3 tuntii 15 minsaa. Toki asiaa auttoi kun tein homman pihalla, ei voinut pysähtyä ettei tullut kylmä...
Vastaa Viestiin