B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Vastaa Viestiin
Omega x25xe
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 248
Liittynyt: 23 Huhti 2006, 08:11
Paikkakunta: Muhos

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Omega x25xe »

Mulla oli ongelmana kans tuo lämpimän tulo. Vaihdoin kennon tuolla nopeammalla tyylillä, eli pala pois kennon edestä. Kuskin puoli alkoi lämpiämään, mutta hanttarinpuolelta tulee vaan kylmää. Mikähän siinä nyt tökkii.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Jos / kun on automaatti-ilmastoinnilla, niin matkustajan puolen sekoitusilmaläpän servomoottori mykkänä, servomoottori irti varresta tai sekoitusilmaläppä irti akselista.
Kannattaa ensin kokeilla resetoida servot... auto ja off - painikkeita yhtäaikaa painaen 5 sek. , vai oliko Omegassa On ja Off.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Omega x25xe
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 248
Liittynyt: 23 Huhti 2006, 08:11
Paikkakunta: Muhos

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Omega x25xe »

Joo, näkyi se läpän kiinnitys olevan irronnut servomoottorista. On kyllä niin hankalassa paikassa, että ei taida pirua saada korjattua muuten, kun kojelaudan irroittamalla.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Hanskalokero irrottamalla saa ainakin lisää näkyvyyttä / tilaa , joten siitä kannattaa aloittaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ile__
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 251
Liittynyt: 24 Elo 2006, 18:07
Paikkakunta: Ylivieska

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Ile__ »

Miten B-Omegasta saa sen lämmönsäätöpaneelin irti? Siis sellaisen jossa on automaatti-ilmastointi.
Kenno pitäisi vaihtaa. Ratti, mittaristo, hanskalokero, bagit, mankka töhkis ja mankan päällä olevat katkaisijat poistettu, mutta ne ilmastoinnin säätö napit pitäisi vielä saada irti, jotta pääsisi irroittamaan kojelaudan...

Haynesin kirjasta ei löytynyt apua automaatti-ilmastoinnilla olevan paneelin irroittamiseen. Manuuali-ilmastoinnissahan otetaan vaan säätönupit irti ja sieltä alta löytyy kiinnitysruuvit.
Kai ne samat ruuvit on tässäkin, mutta katkaisijat vaan erilaiset.
Opel Omega MV6 -97
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Huolto-ohjelmiston ohjauspaneelin irrotusohje tuossa:
https://docs.google.com/file/d/0B66Ek2_ ... sp=sharing
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ile__
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 251
Liittynyt: 24 Elo 2006, 18:07
Paikkakunta: Ylivieska

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Ile__ »

Kiitoksia vinkistä.
Opel Omega MV6 -97
Ari-S
OCF Member 2019
Viestit: 14081
Liittynyt: 19 Huhti 2006, 17:21
Paikkakunta: Varkaus

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Ari-S »

varo sit ettet vahingossa nyvi siitä läppein säätötangosta :lol: itellä sattu se ekana kouraan ja jäi käteen
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Omega x25xe
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 248
Liittynyt: 23 Huhti 2006, 08:11
Paikkakunta: Muhos

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Omega x25xe »

Mulla on tosiaan tuo kennon yläpuolella oleva läpän kiinys jostakin irronnut. Sormilla sitä liikuttelemalla tulee myös vänkärinpuolelle lämmintä. Mihinhän tuo on tarkoitus kiinnittää, kun ei sille lärpyttimelle näy minkäänlaista vastinkappaletta.
Ongelmana siis, ettei vänkärinpuolelle tule lämmintä.
Ile__
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 251
Liittynyt: 24 Elo 2006, 18:07
Paikkakunta: Ylivieska

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Ile__ »

Tuossa alimmassa kuvassa näkyy tangon paikka. Otin kuvia kuutenkin, kun ei tästä operaatiosta liiemmin näytä kuvia löytyvän. Jospa niistä olisi apua muillekin lämppärin kennon vaihtajille tai sellaista suunnitteleville.
Kojelaudan irroitus tuntu olevan aika työläs operaatio, aina kun luuli sen olevan irti, löytyi vielä joku johtonippu joka oli nippusiteellä kiinni kojelaudan sisäpinnalla tai muuten jokin liitin ei ollut vielä mennyt kojelaudan reiästä läpi.

Kojelauta irti:
Kuva
Kuva

kuskin puoli:
Kuva
Kuva

vänkärin puoli:
Kuva

ja se tanko:
Kuva
Opel Omega MV6 -97
Omega x25xe
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 248
Liittynyt: 23 Huhti 2006, 08:11
Paikkakunta: Muhos

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Omega x25xe »

Onko sulla jo tuo auto kasassa, kuvat oli hyvät, mutta saisitko otettua vielä vänkärin puolelta kennon yläpuolelta kuvan siitä kohti missä on ne kolme servomoottoria. Sen alimmaisen moottorin alapuolella on (vai jäiköhän sen se sen ilmaputken taakse), yksi lirpukka irti josta voi käännellä sekoitusilmaläppää mulla irti. En millään löydä sille vastinkappaletta, että missä se on ollut kiinni.
PJR
OCF Member 2015
Viestit: 1279
Liittynyt: 10 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja PJR »

Onneks tuli selvittyä ilman vaihtoa..
Kenno oli rojua täynnä ja putsaus meni kutakuinkin näin:
Aluksi kuumalla painevedellä huuhtelu molempiin suuntiin moottoritilaan tulevilta lämppärin letkuilta ja tämän jälkeen auton omalla pumpulla sitruunahappoliuos kiertämään. Piiri meni niin, että siinä oli toinen lämppärin kenno jolle annettiin lämpöä auton sisätilalämmittimellä sitruunahapon vaikutuksen nopeuttamiseksi. Tällä setupilla kennosta irtori lopputkin öljyt/rasvat.

Nyt on omppu taas kuuma talviauto :lol:
Ile__
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 251
Liittynyt: 24 Elo 2006, 18:07
Paikkakunta: Ylivieska

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Ile__ »

Omega x25xe kirjoitti:Onko sulla jo tuo auto kasassa, kuvat oli hyvät, mutta saisitko otettua vielä vänkärin puolelta kennon yläpuolelta kuvan siitä kohti missä on ne kolme servomoottoria. Sen alimmaisen moottorin alapuolella on (vai jäiköhän sen se sen ilmaputken taakse), yksi lirpukka irti josta voi käännellä sekoitusilmaläppää mulla irti. En millään löydä sille vastinkappaletta, että missä se on ollut kiinni.
Olihan se vielä levällään, meni vaan vähän aikaa ennenku sain siirrettyä kännykästä kuvat koneelle...
Ei sieltä oikein hyviä kuvia mahtunut kuvaamaan, tuossa on kuitenkin vähän lisää kuvia sieltä ja muualtakin:
Hella/Behr kenno oli sekin ohuempi kuin orkkis, joten tiivistin D-tiivisteellä ja toisen päädyn vaahtomuovi eristeellä. Hyvä tuli.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Opel Omega MV6 -97
Omega x25xe
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 248
Liittynyt: 23 Huhti 2006, 08:11
Paikkakunta: Muhos

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Omega x25xe »

Kiitokset Ilelle, tuosta toiseksi ylimmästä kuvasta lötyi tarpeellinen tieto, joka on pikkasen tuottanut päänvaivaa. Opelilla tuo moottori+välitanko olis maksanut 230e. ebaystä lötyi 12.90e+rahti 15e :)
Omega x25xe
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 248
Liittynyt: 23 Huhti 2006, 08:11
Paikkakunta: Muhos

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Omega x25xe »

Onko kellään tietoa, että miten tuo lämmönsäätöpaneelin takalevy, eli se johon se alhaallta ruuvataan paneeli kiinni ja ylhäältä tulee sillä lukitussalvalla kiinni, niin miten se on siinä kojetaulussa kiinni. Rupesin kojetaulun purun jälkeen kasaamaan ja se pakenee taaksepäin, kun tuota lämmönsäätöpaneelia yrittää laittaa paikalleen.
Vastaa Viestiin