B-Omega lämppärinkennon vaihto?
-
- 'Admiral'
- Viestit: 248
- Liittynyt: 23 Huhti 2006, 08:11
- Paikkakunta: Muhos
Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?
Mulla oli ongelmana kans tuo lämpimän tulo. Vaihdoin kennon tuolla nopeammalla tyylillä, eli pala pois kennon edestä. Kuskin puoli alkoi lämpiämään, mutta hanttarinpuolelta tulee vaan kylmää. Mikähän siinä nyt tökkii.
Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?
Jos / kun on automaatti-ilmastoinnilla, niin matkustajan puolen sekoitusilmaläpän servomoottori mykkänä, servomoottori irti varresta tai sekoitusilmaläppä irti akselista.
Kannattaa ensin kokeilla resetoida servot... auto ja off - painikkeita yhtäaikaa painaen 5 sek. , vai oliko Omegassa On ja Off.
Kannattaa ensin kokeilla resetoida servot... auto ja off - painikkeita yhtäaikaa painaen 5 sek. , vai oliko Omegassa On ja Off.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
-
- 'Admiral'
- Viestit: 248
- Liittynyt: 23 Huhti 2006, 08:11
- Paikkakunta: Muhos
Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?
Joo, näkyi se läpän kiinnitys olevan irronnut servomoottorista. On kyllä niin hankalassa paikassa, että ei taida pirua saada korjattua muuten, kun kojelaudan irroittamalla.
Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?
Ok. Hanskalokero irrottamalla saa ainakin lisää näkyvyyttä / tilaa , joten siitä kannattaa aloittaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?
Miten B-Omegasta saa sen lämmönsäätöpaneelin irti? Siis sellaisen jossa on automaatti-ilmastointi.
Kenno pitäisi vaihtaa. Ratti, mittaristo, hanskalokero, bagit, mankka töhkis ja mankan päällä olevat katkaisijat poistettu, mutta ne ilmastoinnin säätö napit pitäisi vielä saada irti, jotta pääsisi irroittamaan kojelaudan...
Haynesin kirjasta ei löytynyt apua automaatti-ilmastoinnilla olevan paneelin irroittamiseen. Manuuali-ilmastoinnissahan otetaan vaan säätönupit irti ja sieltä alta löytyy kiinnitysruuvit.
Kai ne samat ruuvit on tässäkin, mutta katkaisijat vaan erilaiset.
Kenno pitäisi vaihtaa. Ratti, mittaristo, hanskalokero, bagit, mankka töhkis ja mankan päällä olevat katkaisijat poistettu, mutta ne ilmastoinnin säätö napit pitäisi vielä saada irti, jotta pääsisi irroittamaan kojelaudan...
Haynesin kirjasta ei löytynyt apua automaatti-ilmastoinnilla olevan paneelin irroittamiseen. Manuuali-ilmastoinnissahan otetaan vaan säätönupit irti ja sieltä alta löytyy kiinnitysruuvit.
Kai ne samat ruuvit on tässäkin, mutta katkaisijat vaan erilaiset.
Opel Omega MV6 -97
Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?
Huolto-ohjelmiston ohjauspaneelin irrotusohje tuossa:
https://docs.google.com/file/d/0B66Ek2_ ... sp=sharing
https://docs.google.com/file/d/0B66Ek2_ ... sp=sharing
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?
varo sit ettet vahingossa nyvi siitä läppein säätötangosta itellä sattu se ekana kouraan ja jäi käteen
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Astra 1.9 -07 OPCline
-
- 'Admiral'
- Viestit: 248
- Liittynyt: 23 Huhti 2006, 08:11
- Paikkakunta: Muhos
Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?
Mulla on tosiaan tuo kennon yläpuolella oleva läpän kiinys jostakin irronnut. Sormilla sitä liikuttelemalla tulee myös vänkärinpuolelle lämmintä. Mihinhän tuo on tarkoitus kiinnittää, kun ei sille lärpyttimelle näy minkäänlaista vastinkappaletta.
Ongelmana siis, ettei vänkärinpuolelle tule lämmintä.
Ongelmana siis, ettei vänkärinpuolelle tule lämmintä.
Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?
Tuossa alimmassa kuvassa näkyy tangon paikka. Otin kuvia kuutenkin, kun ei tästä operaatiosta liiemmin näytä kuvia löytyvän. Jospa niistä olisi apua muillekin lämppärin kennon vaihtajille tai sellaista suunnitteleville.
Kojelaudan irroitus tuntu olevan aika työläs operaatio, aina kun luuli sen olevan irti, löytyi vielä joku johtonippu joka oli nippusiteellä kiinni kojelaudan sisäpinnalla tai muuten jokin liitin ei ollut vielä mennyt kojelaudan reiästä läpi.
Kojelauta irti:
kuskin puoli:
vänkärin puoli:
ja se tanko:
Kojelaudan irroitus tuntu olevan aika työläs operaatio, aina kun luuli sen olevan irti, löytyi vielä joku johtonippu joka oli nippusiteellä kiinni kojelaudan sisäpinnalla tai muuten jokin liitin ei ollut vielä mennyt kojelaudan reiästä läpi.
Kojelauta irti:
kuskin puoli:
vänkärin puoli:
ja se tanko:
Opel Omega MV6 -97
-
- 'Admiral'
- Viestit: 248
- Liittynyt: 23 Huhti 2006, 08:11
- Paikkakunta: Muhos
Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?
Onko sulla jo tuo auto kasassa, kuvat oli hyvät, mutta saisitko otettua vielä vänkärin puolelta kennon yläpuolelta kuvan siitä kohti missä on ne kolme servomoottoria. Sen alimmaisen moottorin alapuolella on (vai jäiköhän sen se sen ilmaputken taakse), yksi lirpukka irti josta voi käännellä sekoitusilmaläppää mulla irti. En millään löydä sille vastinkappaletta, että missä se on ollut kiinni.
Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?
Onneks tuli selvittyä ilman vaihtoa..
Kenno oli rojua täynnä ja putsaus meni kutakuinkin näin:
Aluksi kuumalla painevedellä huuhtelu molempiin suuntiin moottoritilaan tulevilta lämppärin letkuilta ja tämän jälkeen auton omalla pumpulla sitruunahappoliuos kiertämään. Piiri meni niin, että siinä oli toinen lämppärin kenno jolle annettiin lämpöä auton sisätilalämmittimellä sitruunahapon vaikutuksen nopeuttamiseksi. Tällä setupilla kennosta irtori lopputkin öljyt/rasvat.
Nyt on omppu taas kuuma talviauto
Kenno oli rojua täynnä ja putsaus meni kutakuinkin näin:
Aluksi kuumalla painevedellä huuhtelu molempiin suuntiin moottoritilaan tulevilta lämppärin letkuilta ja tämän jälkeen auton omalla pumpulla sitruunahappoliuos kiertämään. Piiri meni niin, että siinä oli toinen lämppärin kenno jolle annettiin lämpöä auton sisätilalämmittimellä sitruunahapon vaikutuksen nopeuttamiseksi. Tällä setupilla kennosta irtori lopputkin öljyt/rasvat.
Nyt on omppu taas kuuma talviauto
Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?
Olihan se vielä levällään, meni vaan vähän aikaa ennenku sain siirrettyä kännykästä kuvat koneelle...Omega x25xe kirjoitti:Onko sulla jo tuo auto kasassa, kuvat oli hyvät, mutta saisitko otettua vielä vänkärin puolelta kennon yläpuolelta kuvan siitä kohti missä on ne kolme servomoottoria. Sen alimmaisen moottorin alapuolella on (vai jäiköhän sen se sen ilmaputken taakse), yksi lirpukka irti josta voi käännellä sekoitusilmaläppää mulla irti. En millään löydä sille vastinkappaletta, että missä se on ollut kiinni.
Ei sieltä oikein hyviä kuvia mahtunut kuvaamaan, tuossa on kuitenkin vähän lisää kuvia sieltä ja muualtakin:
Hella/Behr kenno oli sekin ohuempi kuin orkkis, joten tiivistin D-tiivisteellä ja toisen päädyn vaahtomuovi eristeellä. Hyvä tuli.
Opel Omega MV6 -97
-
- 'Admiral'
- Viestit: 248
- Liittynyt: 23 Huhti 2006, 08:11
- Paikkakunta: Muhos
Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?
Kiitokset Ilelle, tuosta toiseksi ylimmästä kuvasta lötyi tarpeellinen tieto, joka on pikkasen tuottanut päänvaivaa. Opelilla tuo moottori+välitanko olis maksanut 230e. ebaystä lötyi 12.90e+rahti 15e
-
- 'Admiral'
- Viestit: 248
- Liittynyt: 23 Huhti 2006, 08:11
- Paikkakunta: Muhos
Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?
Onko kellään tietoa, että miten tuo lämmönsäätöpaneelin takalevy, eli se johon se alhaallta ruuvataan paneeli kiinni ja ylhäältä tulee sillä lukitussalvalla kiinni, niin miten se on siinä kojetaulussa kiinni. Rupesin kojetaulun purun jälkeen kasaamaan ja se pakenee taaksepäin, kun tuota lämmönsäätöpaneelia yrittää laittaa paikalleen.