B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Avatar
kadett90
OCF Member 2017
OCF Member 2017
Viestit: 9485
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

ViestiKirjoittaja kadett90 » 30 Elo 2013, 22:41

Mikä on sekoitusilmaläppä?
- Masa -

Avatar
Robertx
Vuoden Foorumilainen
Viestit: 18644
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

ViestiKirjoittaja Robertx » 30 Elo 2013, 22:45

Sekoitusilmaläppä = lämmönsäätöläppä. Läppä sekoittaa erilaisissa suhteissa lämppärin kenno ohi ja läpi menevää ilmaa.
Automaattisessa ilmastoinnissa tietty sitten läppiä on 2 kpl.
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , nykyinen käyttis Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE
Ex Vectra A1 + A2 C20NE
Ex Kadett E C16NZ

Avatar
kadett90
OCF Member 2017
OCF Member 2017
Viestit: 9485
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

ViestiKirjoittaja kadett90 » 30 Elo 2013, 22:49

Riittääkö mielestäsi tuo 70 asteinen kenno tuottamaan sisälle tarpeeksi lämmintä.
Katoppas TIS:istä ECC:n kuvataulua ja kerro mistä nuo läpät löydän.
- Masa -

Avatar
Robertx
Vuoden Foorumilainen
Viestit: 18644
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

ViestiKirjoittaja Robertx » 30 Elo 2013, 23:17

Tuossa kuvassa numerolla 10:
https://docs.google.com/file/d/0B66Ek2_ ... sp=sharing

Toinen servo ja läppä sitten toisella puolella.

70 astetta on kyllä aika vähän, jos moottori on normaalin käyntilämmin, eli 92 astetta.
Tosin, mikä on sitten virtaus letkussa ja kuinka paljon ehtii jäähtyä matkalla moottorista. Kyllä sieltä kuitenkin jonkinverran lämpöä pitäis tulla.

Mikäs on sitten sen alemman letkun lämpötila ?? Jos kenno luovuttaa lämpöä, niin alemman letkun lämpötilan pitäisi olla alempi.
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , nykyinen käyttis Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE
Ex Vectra A1 + A2 C20NE
Ex Kadett E C16NZ

Avatar
Robertx
Vuoden Foorumilainen
Viestit: 18644
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

ViestiKirjoittaja Robertx » 30 Elo 2013, 23:20

Aiempaa tästä samasta topicista:

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

ViestiKirjoittaja Robertx » 05 Helmi 2013 15:34

JoGo kirjoitti:

kadett90 kirjoitti:

JoGo kirjoitti:Samalla huomasivat että oli mennyt rikki oikeanpuolen läppämoottori (?) osanro: 1845054, olivat sen pakottaneet nyt auki (?) mutta nyt tulee takapenkin keskisuuttimistakin lämmintä ilmaa kun ennen tuli vain ulkoilmaa :D..



Osanumero on 90512503.
1845054 on luettelonumero.
Tuollainen palikka.
Zoom in (real dimensions: 640 x 480)Kuva



Tuo palikka tuli vaihdettua ja nyt puskee tasaisesti lämmintä koko autoon.. mutta mutta..

Olivat tuon liittimen irroittaneet kennon vaihdossa jotta olivat saaneet kuumaa tulemaan.. tässä yhteydessä pajalla mitä lie tehneet, koska kennonvaihdon jälkeen autom.ilmastoinnin lämpötilanäytöissä tulee -- -merkit kun auton sammuttaa/virrat ottaa pois.
En pääse käsiksi omalla op-comilla koko ilmastointiin koodin lukuun. Kokeilin myös että otin paneelin liittimen irti ja tarkistin samallla sen kiinnityksen. Mutta vika pysyy.. ja kokeiltu kalibrointia eli AUTO+OFF napit pohjaan, surina kuuluu että läpät kyllä toimii.. (surisee jonkun max. 1min) jonka jälkeen painettava AUTO-nappia uudelleen.. eli lienee kunnossa..

Samoiten välillä jos esim. asettaa lämpötilaksi +20 tai +19 niin usein autoa uudelleen käynnistettäessä lämpötila onkin itsekseen +23, onko toi normaalia kun välillä se lämpötila pysyy kuitenkin "muistissa" starttausten välissä??

Missä vika? :banghead:



Jotenkin viittais paneelin ongelmaan. Lämpötila-anturitiedot häviävät ennenkuin on paneelilta virrat pois.
Techillä saa kyllä vikakoodit luettua ilmastoinnista ja muillakin testereillä.
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , nykyinen käyttis Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE
Ex Vectra A1 + A2 C20NE
Ex Kadett E C16NZ

Avatar
kadett90
OCF Member 2017
OCF Member 2017
Viestit: 9485
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

ViestiKirjoittaja kadett90 » 30 Elo 2013, 23:23

Robertx kirjoitti:Mikäs on sitten sen alemman letkun lämpötila ?? Jos kenno luovuttaa lämpöä, niin alemman letkun lämpötilan pitäisi olla alempi.

Alempi putki oli noin 20 astetta kylmempi.
- Masa -

Avatar
Robertx
Vuoden Foorumilainen
Viestit: 18644
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

ViestiKirjoittaja Robertx » 30 Elo 2013, 23:28

Siinä tapauksessa kenno luovuttaa lämpöä, eli ainakin osa sekoitusilmaläpän ohjaamasta ilmasta menee kennon läpi, tai sitten menee kaikki ilma läpi, mutta se 70 astetta ei vain riitä. Onko paisarin alla lisäkiertopumppu ja pyöriikö se ??
Eli läppä väärässä asennossa tai nesteen lämpötila ei riitä tai kenno osittain tukossa.
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , nykyinen käyttis Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE
Ex Vectra A1 + A2 C20NE
Ex Kadett E C16NZ

Avatar
kadett90
OCF Member 2017
OCF Member 2017
Viestit: 9485
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

ViestiKirjoittaja kadett90 » 30 Elo 2013, 23:30

Kiertovesipumppu on ja toimii.
Pumpulle menevä ja lähtevä letku suunnilleen samoissa lämpötiloissa kuin tuo kennon putkikin.
- Masa -

Avatar
Robertx
Vuoden Foorumilainen
Viestit: 18644
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

ViestiKirjoittaja Robertx » 30 Elo 2013, 23:43

Ok. Entäs sitten moottorin jäähdytysnesteen lämpötila ??
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , nykyinen käyttis Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE
Ex Vectra A1 + A2 C20NE
Ex Kadett E C16NZ

Avatar
kadett90
OCF Member 2017
OCF Member 2017
Viestit: 9485
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

ViestiKirjoittaja kadett90 » 31 Elo 2013, 19:26

Nyt on ohjainlaitekkin vaihdettu.
Ei suurempaa vaikutusta. :bonk:
- Masa -

Avatar
Robertx
Vuoden Foorumilainen
Viestit: 18644
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

ViestiKirjoittaja Robertx » 31 Elo 2013, 19:36

Ok. Putoaako moottorin jäähdytysnesteen lämpötila, kun laitat lämpötilansäädön HI - asentoon ja tuleeko HI - asennossa yhtään lämpimämpää ilmaa ?? Se asentohan ohittaa sisäilman lämpötila-anturit.
Tosin ei ole kokemusta tuosta X30XE - koneesta ja Omegasta , mutta A- , B- ja C- Vectroissa jäähdytysnesteen lämpötila putoaa, kun lämmittää kabiinia täysillä. Edellyttäen tietysti, että lämppärin kenno on auki ja nestevirtaus kunnossa.
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , nykyinen käyttis Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE
Ex Vectra A1 + A2 C20NE
Ex Kadett E C16NZ

Avatar
kadett90
OCF Member 2017
OCF Member 2017
Viestit: 9485
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

ViestiKirjoittaja kadett90 » 07 Syys 2013, 16:42

Do dii… valoa tunnelin päässä. :thumbsup:
Ompussa tarkenee taas. :peukku:
Suoritettu seuraavat toimenpiteet:
-kenno irroitettu ja huuhdeltu (ei ollut tukossa)
-järjestelmä tyhjennetty ja huuhdeltu.
Sit se erikoinen asia. :o
Järjestelmästä tuli kahden väristä nestettä,ruskeaa ja vihreää.
Eihän tuolla ole voinut vesi täydellisesti kiertää kun ei ole nuo nesteet menneet sekaisin.
Mutta nyt tuntuis toimivan…..katsotaan kuinka kauan.
Ei auta vielä kauheesti heitellä lippalakkia ilmaan.
- Masa -

Avatar
Robertx
Vuoden Foorumilainen
Viestit: 18644
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

ViestiKirjoittaja Robertx » 07 Syys 2013, 17:05

Hyvä, että näkyy valoa tunnelin päässä ja hyvä, ettei ollut lähes uusi kenno tukossa.

Eli koko jäähdytysjärjestelmän tyhjensit ja sitten huuhtelit ?? Ymmärsinkö oikein ??
Tuo on kyllä outoa, jos järjestelmässä on kahden väristä nestettä. Kiertoa ei ole sitten ollut. Vesipumppu ?? Termostaatti ?? Tai sitten siellä oli ilmalukko jossain.
Jos nyt toimii normaalisti, niin sitten kallistun tuohon viimeksimainitsemaani.
Toivotaan parasta, että ongelma ratkesi.
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , nykyinen käyttis Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE
Ex Vectra A1 + A2 C20NE
Ex Kadett E C16NZ

Avatar
kadett90
OCF Member 2017
OCF Member 2017
Viestit: 9485
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

ViestiKirjoittaja kadett90 » 07 Syys 2013, 17:08

Koko jäähdytysjärjestelmän tyhjensin ja pesin kunnes tuli pelkkää vettä enää ulos.
Joo toivotaan että korjaantu tolla eikä taas parin päivän päästä lakkaa lämpiimästä.
No yksi vikapaikka jäi vielä tutkimatta nimittäin tuo vesiventtiili.
Olisin sen vaihtanut mutta ei ollut osaa hyllyssä saatavilla.
- Masa -

Avatar
Robertx
Vuoden Foorumilainen
Viestit: 18644
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

ViestiKirjoittaja Robertx » 07 Syys 2013, 17:15

Ok. Eikös noissa juuri se huolellinen ilmaaminen ollut tärkeää , jos oikein muistan ?? Jotkut foorumilaiset ovat letkuja puristelemalla sitä ilmaa järjestelmästä ulos ajaneet.
Aivan... jos jostain syystä lakkaa toimimasta , niin sitten kannattaa kokeilla ensimmäiseksi ilmaamista.
TISsissä on ohje tuohon täysin tyhjän järjestelmän täyttöön ja C-Vectran kohdalla on myös portaittainen lämpimäksikäyttöohje. Omegan kohdalla sitä ei ole.
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , nykyinen käyttis Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE
Ex Vectra A1 + A2 C20NE
Ex Kadett E C16NZ


Palaa sivulle “Ilmastointi ja lämmitys”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa