B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Vastaa Viestiin
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 18756
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx » 26 Loka 2017, 20:41

http://www.vectra16v.com/slp/stecker_omega_b_mj01.pdf

Tuon pdf-dokumentin sivun 58 kuvassa testipinni "teststecker kühlerlüfter" numerolla 3.
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , nykyinen käyttis Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE
Ex Vectra A1 + A2 C20NE
Ex Kadett E C16NZ

mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 403
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja mandula » 27 Joulu 2017, 10:33

Onko jollain ajantasaista tietoa, että minkä merkkisen kennon ne tuolta Motonetistä käteen lykää?
Hintaa sillä 69,90 e.

Viime viikon alussa alkoi sisätilatuulettimen moottori vinkumaan, viikon lopussa vinkuna loppui kuten myös ilman tulo.
Ajattelin vaihtaa samalla sitten tuon kennonkin kun on moottorikin pois siitä edestä.

Koko ketjun tuossa läpi kahlasin ja viimeisin tieto on siis se, että tarvii vaan hanskalokero + bägi purkaa edestä ja leikata sopiva kolo josta kennon saa vaihdettua.
Ja varata kaikenlaista tilkettä jos/kun uusi kenno on liian pieni.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual

Avatar
AMP
'Senator'
'Senator'
Viestit: 833
Liittynyt: 17 Maalis 2005, 22:08
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja AMP » 27 Joulu 2017, 20:28

Ei sitä matkustajan tyynyä tarvii irrottaa kennon vaihtoon, sitä suojaläppää vaan raottaa että saa hanskalokeron pois.
Omega A&B, Avensis T22 D4D

mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 403
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja mandula » 27 Joulu 2017, 20:46

Mutta sisätuulettimen moottorin vaihdossa se turvatyyny kuitenkin ilmeisesti pitää irrotella.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual

Avatar
AMP
'Senator'
'Senator'
Viestit: 833
Liittynyt: 17 Maalis 2005, 22:08
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja AMP » 27 Joulu 2017, 23:42

Jaa-a, tuosta en tiedä kun en ole puhallinta tarvinnut vaihtaa.
Tässä jotain juttua: viewtopic.php?f=10&t=63300&start=15
Omega A&B, Avensis T22 D4D

mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 403
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja mandula » 28 Joulu 2017, 07:54

Kiitoksia, alkaa näin paperilla olemaan aika selvää kauraa puhaltimen ja kennon vaihto.
Kerralla kun vaihtaa niin luulisi olevan ainakin tarpeeksi tilaa työskennellä ja pääsee seuraavatkin 315 tkm lämpimässä hytissä oleskelemaan -(z)-
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual

Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 18756
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx » 28 Joulu 2017, 19:48

Helpointa olisi laittaa alkuperäisen kokoinen kenno. Sen mahdollisesti pienemmän kennon tiivistämisessä kannattaa olla huolellinen. Muuten puhaltaa kylmää kennon ohi. Veikkaan, että Motonetissa olisi Nissensin kenno myynnissä. Tässä topicissa on kirjoittettu, että senkin saa toimimaan oikein hyvin, kun tiivistää oikein.
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , nykyinen käyttis Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE
Ex Vectra A1 + A2 C20NE
Ex Kadett E C16NZ

mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 403
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja mandula » 28 Joulu 2017, 22:35

Juu samaa lueskelin. Tiivistäminen kyllä onnistunee kun varaa tarpeeksi materiaaleja ja aikaa ja käyttää vanhaa kennoa mallina että saa oikean kokoisen paketin tehtyä.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual

mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 403
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja mandula » 03 Tammi 2018, 08:02

Nissensin ne sieltä Motonetistä kaivo esille.
Näytti paketista päätellen olleen keskusvarastossa jostain 80-luvulta asti ja yhdestä kohtaa oli jäähdytysrivat lytyssä ulkoreunasta (peukalonpään kokonen lytty), mutta ei näkynyt reikiä missää niin otin mukaan.

Ostin kaiken näköstä teippiä, liimaa ja tiivistettä sekä yhden levyn sentin paksusta liimapintaista pehmeää äänieristysmattoa. Tuon maton varmaan saa mukavasti kietastua kennon ulkoreunojen ympäri että saa oikean kokoisen paketin aikaan. Ensi lauantai varattu rempalle jossa vaihtuu kenno ja tuuletinmoottori sekä samalla perushuolto konetilan puolella.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual

Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 18756
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx » 03 Tammi 2018, 10:38

Ei muuta kuin lycka till asennukseen. Toivottavasti saat tiiviiksi.
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , nykyinen käyttis Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE
Ex Vectra A1 + A2 C20NE
Ex Kadett E C16NZ

jtg
'Senator'
'Senator'
Viestit: 579
Liittynyt: 15 Joulu 2003, 02:00

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja jtg » 03 Tammi 2018, 20:37

peksinen kirjoitti: EDIT
Mitenkä tuo Valeon koko verrattuna alkuperäiseen? Onko valeon (250x182x42mm) koko lähinnä alkuperäistä? Kun kaikki muut vaihtoehdot ovat 239x159x42mm ja saksasta löytyi myös 47mm paksuna??
"Vähän" myöhässä tulee tämä vastaus ,mutta jos siitä olisi jollekkin hyötyä.Valeo on täysin samankokoinen kuin alkuperäinen kenno,joka on myös valeon valmistama.

mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 403
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja mandula » 06 Tammi 2018, 19:36

Homma hoidettu, about 6 tuntia meni lämppärikennon, puhaltimen moottorin ja auton moottorin perushuollon kanssa.

Oli varsin helppo homma, vaikein oli tuo leikkailu ja takasin liimaus.

Nissensin kenno oli saman kokonen kuin alkuperänen, pelkästään se pääty jossa vesikiertoputket tekee lenkin oli erilainen.
Siihen piti soveltaa originaalista tiivisteestä reunat ja liimata keskusta Nissensissä olleesta päätypalasta.

Koppi ei ole mun omistusaikana ollut noin kuuma, vaikka ilmaa tuntu lämpömittarin mukaan olevan vielä järjestelmässä, eli tiivistys tuntu onnistuvan. Joka suuttimesta hönkii yhtä kuumaa.

Ainoa vituttava asia on puhallinmoottorista tuleva vinkuna. Irrallaan ei ääntänyt, mutta paikoillaan ollessa tuntuu, että siivekkeet hinkkaa johonkin ja kuuluu sellanen kitisevä/inisevä ääni.
Toivottavasti tuo hioutuu käytössä niin että ääni lakkaa. Jos ei, niin on ehkä 30 min homma irrotella moottori ja koittaa saada ääni katoamaan.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual

Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 18756
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx » 06 Tammi 2018, 19:44

Hyvä, että nyt lämmintä piisaa :thumbsup: Hyvä tieto myös tuosta kennosta.
Puhaltimessa voi vinkua myös laakeri , jos on ollut pitkään varastoituna tai roottoriin osuvat hiilet.
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , nykyinen käyttis Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE
Ex Vectra A1 + A2 C20NE
Ex Kadett E C16NZ

mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 403
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja mandula » 06 Tammi 2018, 20:27

Irrallaan koitin moottoria kun olin sen vanhan tilalle vaihtanut (vanha pyöri kun anto sähköä mutta pysähtyi heti kun katkas virran), uusi jäi useaksi sekunniksi pyörimään eikä pitänyt mitään ylimäärästä ääntä.

Ääni alkoi siis vasta kun sen poteroonsa asensin autoon.

Veikkaan, että ropelli on vähän liian pitkällä/pitkä, jolloin hinkkaa siihen suodattimen edessä olevaan seinämään. Olisiko muistaakseni tässä ketjussa jollain ollut samaa ongelmaa..

Ääni oli alussa erittäin kova, pidin jonkin aikaa täydellä puhalluksella niin jossain välissä ääni hävisi, mutta tuli takaisin kun pisti pienemmälle nopeudelle.

Kotimatkalla ääni ei enää kuulunut ajomelun ja radion yli, mutta pysähdyksissä se vielä pienellä pihalluksella johonkin raapii. Ehkä se tuosta hioutuu käytössä..
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual

Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 18756
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx » 06 Tammi 2018, 20:46

Ok. Saattaa olla , että hioutuu, mutta tuo n. 30 minuutin työ ei ole iso työ tilanteen korjaamiseksi.
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , nykyinen käyttis Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE
Ex Vectra A1 + A2 C20NE
Ex Kadett E C16NZ

Vastaa Viestiin