B Omegassa palelee

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Vastaa Viestiin
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19012
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Robertx » 18 Joulu 2013, 18:10

Aika lähelle pitäis tosiaan olla samanlämpöistä nesteen, kun mitä koneessa kiertää... vois ajatella, että ainakin reippaasti yli 80 asteista.
Eihän se kumiletku pinnasta ole samanlämpöinen kuin sisällä virtaava neste.... periaatteessa sopivalla kumiletkunpätkällä ja kuumalla vedellä sitä voinee testimitata, mikä on kumin lämpöeristävyys.
Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2014
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , EX Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE Ex Vectra A1 + A2 C20NEEx Kadett E C16NZ

Avatar
Sakari
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 277
Liittynyt: 06 Heinä 2008, 17:51
Paikkakunta: Lahti

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Sakari » 18 Joulu 2013, 21:30

Terve! Osaako kukaan sanoa mikä vaivais mv6 omppua, kun puhaltimen sulake palaa hetken sen jälkeen kun auton laittaa käyntiin.. Toimii jos auto ei ole käynnissä. Automaatti ilmastoinnilla. Kokeiltu on toista puhallinmoottoria ja etuvastus vaihdettu. Minne kyseinen härveli maadoittaa itsensä? Tein kansipokan jonka jälkeen tämä vika tuli.
Omega A 2.0 Turbo
Omega B 3000 R6
Kadett E GSI cabriolet 2.0 16v

Avatar
sepse
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2914
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja sepse » 18 Joulu 2013, 21:57

Jokuhan se nyt on varmasti saman sulakkeen takana oleva laite joka käynnistyy kun moottori käynnistyy ja se sitten polttaa sulakkeen .
Mitäs siinä on samassa / (arvauksia ilman tutkimista) kiertovesipumppu tai lisäilmapumppu tms , joku semmonen jota et välttämättä huomaa toimiiko vai ei (nuo kax voi jumiutua ainakin .

Joku spesialisti kertoo sulle hetken päästä mitä kytkentäkaaviot näyttää tuon saman sulakkeen takana olevan . :bye:
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / tallessa 8xB1 ja 4xB2 (2varaosina) joista 9kpl V6 mallia vuosilta 95-02 . Lisäksi vaimon Vectra A V6 95 /vielä mahtuu :)

Avatar
Sakari
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 277
Liittynyt: 06 Heinä 2008, 17:51
Paikkakunta: Lahti

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Sakari » 18 Joulu 2013, 22:06

Sulake pesään ei sille isolle 30A sulakkeelle tuu ainakaan kun 3 johtoa. 2 paksumpaa ja yks ohuempi johto :roll:
Omega A 2.0 Turbo
Omega B 3000 R6
Kadett E GSI cabriolet 2.0 16v

torsen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 861
Liittynyt: 04 Syys 2009, 08:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja torsen » 19 Joulu 2013, 00:39

Tilanne päivitystä tältä päivältä.
Ulkona noin -2 astetta pakkasta ja auto ei ollut tolpassa(normaalisti on tolpassa joka päivä talvella).
Auto tuntui toimivan normaalisti ja tuli kuumaa normaalisti kun useamman tunnin aikana eri pituisia matkoja ajoin.
Eli olisiko tuolla voinut olla sitten ilma tasku vielä kierrossa.Ja ilmaantunut ajossa sitten.
Tai sitten auto rupesi toimimaan kun sai tuoreen leiman! :bonk:
Vikakoodin lukua op-comilla Jyväskylän seudulla. Laita YV:tä jos tarvetta.

Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19012
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Robertx » 19 Joulu 2013, 08:25

torsen kirjoitti:Tilanne päivitystä tältä päivältä.
Ulkona noin -2 astetta pakkasta ja auto ei ollut tolpassa(normaalisti on tolpassa joka päivä talvella).
Auto tuntui toimivan normaalisti ja tuli kuumaa normaalisti kun useamman tunnin aikana eri pituisia matkoja ajoin.
Eli olisiko tuolla voinut olla sitten ilma tasku vielä kierrossa.Ja ilmaantunut ajossa sitten.
Tai sitten auto rupesi toimimaan kun sai tuoreen leiman! :bonk:
Tämä on kyllä erikoista... nyt sitten toimii, kun ei ollut tolpassa. Onko tuossa lohko- , vai letkulämppäri ?? Letkulämppäri vois lämmittää nesteen jopa paikallisesti kiehumispisteeseen, jolloin nesteeseen tulee kuplia ja siitä ilmaa järjestelmään. Ehkä kaukaa haettu, mutta tuli vaan mieleen.
Ilmalukon poistuminen vois tietty olla selitys... aika näyttää, miten jatkossa.
Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2014
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , EX Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE Ex Vectra A1 + A2 C20NEEx Kadett E C16NZ

torsen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 861
Liittynyt: 04 Syys 2009, 08:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja torsen » 19 Joulu 2013, 11:34

Robertx kirjoitti:
torsen kirjoitti:Tilanne päivitystä tältä päivältä.
Ulkona noin -2 astetta pakkasta ja auto ei ollut tolpassa(normaalisti on tolpassa joka päivä talvella).
Auto tuntui toimivan normaalisti ja tuli kuumaa normaalisti kun useamman tunnin aikana eri pituisia matkoja ajoin.
Eli olisiko tuolla voinut olla sitten ilma tasku vielä kierrossa.Ja ilmaantunut ajossa sitten.
Tai sitten auto rupesi toimimaan kun sai tuoreen leiman! :bonk:
Tämä on kyllä erikoista... nyt sitten toimii, kun ei ollut tolpassa. Onko tuossa lohko- , vai letkulämppäri ?? Letkulämppäri vois lämmittää nesteen jopa paikallisesti kiehumispisteeseen, jolloin nesteeseen tulee kuplia ja siitä ilmaa järjestelmään. Ehkä kaukaa haettu, mutta tuli vaan mieleen.
Ilmalukon poistuminen vois tietty olla selitys... aika näyttää, miten jatkossa.
Normaali lohkolämppäri löytyy.
Pitää seurailla tilannetta miten toimii.

Onko noissa uudemmissa omega b autoissa ollut vastaavia lämmön häviämis ongelmia?Esim.2001 ja uudemmissa?Mietin että pitäisikö vaihtaa sellaiseen.
Vikakoodin lukua op-comilla Jyväskylän seudulla. Laita YV:tä jos tarvetta.

Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19012
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Robertx » 19 Joulu 2013, 18:10

Ok.
Vähemmän on noissa B2 - Omegoissa ollut lämmön häviämisongelmia. Yleensä ratkennut uudella termostaatilla. Sitten on joitaki, joissa on tullut toiselle puolelle kylmää, eli vika läpässä tai läppämoottorissa.
Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2014
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , EX Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE Ex Vectra A1 + A2 C20NEEx Kadett E C16NZ

Avatar
kadett90
OCF Member 2017
OCF Member 2017
Viestit: 9788
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja kadett90 » 20 Joulu 2013, 15:04

Sakari kirjoitti:Terve! Osaako kukaan sanoa mikä vaivais mv6 omppua, kun puhaltimen sulake palaa hetken sen jälkeen kun auton laittaa käyntiin.. Toimii jos auto ei ole käynnissä. Automaatti ilmastoinnilla. Kokeiltu on toista puhallinmoottoria ja etuvastus vaihdettu. Minne kyseinen härveli maadoittaa itsensä? Tein kansipokan jonka jälkeen tämä vika tuli.
Ota tuo linkin kuvassa näkyvä rele 5 (vihreä) irti konehuoneen releboxista.
Onko vaikutusta?
http://www.freewebs.com/gallopmv6/releet.htm
- Masa -

Avatar
juha3105
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1093
Liittynyt: 12 Helmi 2008, 08:44
Paikkakunta: kuusankoski

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja juha3105 » 27 Tammi 2014, 16:31

Nyt lopu taas sedältä ymmärrys. Kävi nesteet hyhmässä viikko sitten,käytin konetta hetken ja huomasin et lämmöt nousee. Sammutin ja annoin olla hetken. Uudestaan käyntiin niin lähti vedet kiertää ja lämmöt pysy kohillaan. No ajoin auton halliin sulamaan päiväks ja illalla vaihoin nesteet. Kaikki ok tähän asti. Lakkas vaan tulemasta lämmintä ton nesteiden vaihon jälkeen. Paikallaan kierrättämällä tulee sisään lämmintä mutta ajossa ei. Kansi on ok,tekee pienen paineen järjestelmään,ilmattu 100 kertaa,ei ole lisävesi pumppua,molemmat letkut sisäkennossa kuumia,toinen vähemmän kuuma.

Pähkäilin että mitä se alipaine pallukka tekee sielä letkussa ennen lämppärin kennoa?

Just reilu viikko sitten kehuskelin jossain keskustelussa että tää on ensimmäinen oikeesti lämmin omega :D Eipä kestäny kehuja... :banghead:
-moottorin murinaa ja voimansiirron vollotusta-
-parempi ettei tee mitään kun tekee pelkkää paskaa-
w210 2.9TD, 307 1.6 -02, 900 ninja -95

Miro.Simounen
OCF Member 2017
OCF Member 2017
Viestit: 3231
Liittynyt: 30 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Miro.Simounen » 27 Tammi 2014, 19:35

nappaa siitä alipaine "pallukasta" se alipaine letku pois ja tulppaa se (ettei mene roskia)

se on siis lämmityksen venttiili, itellä jostain syystä se ei aukea.
Vectra C GTS 2.0T "Stage-3"

Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19012
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Robertx » 28 Tammi 2014, 07:24

juha3105 kirjoitti:Nyt lopu taas sedältä ymmärrys. Kävi nesteet hyhmässä viikko sitten,käytin konetta hetken ja huomasin et lämmöt nousee. Sammutin ja annoin olla hetken. Uudestaan käyntiin niin lähti vedet kiertää ja lämmöt pysy kohillaan. No ajoin auton halliin sulamaan päiväks ja illalla vaihoin nesteet. Kaikki ok tähän asti. Lakkas vaan tulemasta lämmintä ton nesteiden vaihon jälkeen. Paikallaan kierrättämällä tulee sisään lämmintä mutta ajossa ei. Kansi on ok,tekee pienen paineen järjestelmään,ilmattu 100 kertaa,ei ole lisävesi pumppua,molemmat letkut sisäkennossa kuumia,toinen vähemmän kuuma.

Pähkäilin että mitä se alipaine pallukka tekee sielä letkussa ennen lämppärin kennoa?

Just reilu viikko sitten kehuskelin jossain keskustelussa että tää on ensimmäinen oikeesti lämmin omega :D Eipä kestäny kehuja... :banghead:
Oire muistuttaa kyllä aikalailla kennon tukkeutumista. Oisko hyhmä irrottanut järjestelmästä likaa, joka sitten päätyi lämppärin kennoon ??
Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2014
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , EX Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE Ex Vectra A1 + A2 C20NEEx Kadett E C16NZ

Avatar
juha3105
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1093
Liittynyt: 12 Helmi 2008, 08:44
Paikkakunta: kuusankoski

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja juha3105 » 28 Tammi 2014, 15:53

Alkaa kans pikkuhiljaa epäilyttää osittain tukkeutunu kenno. Mut luulis et olis paluu letku selkeästi viileämpi? Kokeiltava huuhtoo vielä...
-moottorin murinaa ja voimansiirron vollotusta-
-parempi ettei tee mitään kun tekee pelkkää paskaa-
w210 2.9TD, 307 1.6 -02, 900 ninja -95

Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19012
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Robertx » 28 Tammi 2014, 16:06

Termostaatti on yksi vaihtoehto myös ja vaikuttaa enemmän ajossa, jos termostaatti ei näillä keleillä sulkeudu kunnolla tai jää hieman liikaa auki asentoon. Mitä näyttää lämpömittari ajossa ??
Osittain tukkeutuneessa lämppärin kennossa neste pääsee kiertämään kennon läpi vain joidenkin kanavien kautta , jolloin kenno ei luovuta kunnolla lämmintä, eikä paluuletkun lämpötila putoa huomattavasti. Toivottavasti ei kuitenkaan ole tukossa.
Osa näistä Omegan lämppäriongelmista on varsin mystisiä... välillä toimii, välillä ei... eikä ole mitenkään helppoa sitä varsinaista vikaa löytää.
Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2014
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , EX Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE Ex Vectra A1 + A2 C20NEEx Kadett E C16NZ

Avatar
juha3105
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1093
Liittynyt: 12 Helmi 2008, 08:44
Paikkakunta: kuusankoski

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja juha3105 » 28 Tammi 2014, 17:34

Termari vaihettu kesällä kansirempan yhteydessä. Lämmöt ajaessa kokoajan tasasesti 90 astetta. Huuhtelin äsken kennon,kirkasta vettä tuli komeesti läpi. Ei vaikuttanu sisälämpöön mitenkään. Taidan antaa asian olla,kevääseen kohti menossa ja kenkii enemmän niin kyl siel pärjää :D
-moottorin murinaa ja voimansiirron vollotusta-
-parempi ettei tee mitään kun tekee pelkkää paskaa-
w210 2.9TD, 307 1.6 -02, 900 ninja -95

Vastaa Viestiin