B Omegassa palelee

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Vastaa Viestiin
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Mekaanisesta asennuksesta olen nähnyt vain kuvan, jossa pumpun tilalla on muoviputki. Tulee kuitenkin paisarin alla olevaan letkuun. Kaiketi joku voi siitä kuvan laittaa.
Sähköisestä ohjauksesta on tässä samassa topicissa aiemmin juttua... kannattaa lukea. Ei ole vaikea homma.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja sepse »

Kuva
Siinä vaihtuu pari ohutta letkua erilaisix katto tuosta kuvasta .

ÄÄH vajaa sylinterisissä hieman eri kun tuossa kuvassa se toinen letku vissiin :bonk:

Tuossa hyvä sivusto näkee kaikki varaosat eri Opeleihin /tallentakaa itsellenne ennen kuin taas poistuu jonkin byrokratian takia niin kuin edelliset sivustotkin .
https://www.autonvaraosa.fi/opel/omega-c-69.html
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Avatar
Timo
'Senator'
'Senator'
Viestit: 746
Liittynyt: 12 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Koski TL

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Timo »

Tuolta ainakin ois tilattavissa tuo korvake:
https://www.autonvaraosa.fi/korvake-ves ... 21966.html
525 d -00 aut.
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Kuva

Teline kiinnitetään tohon vakkarin boxin alle.
Pumpun päästä lähtevä letku menee vesiventtiilille.
Pumpun sivusta lähtevä letku menee lämppärikennon ylempään letkuun.
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja sepse »

Ja puretuista V6 malleista voi hyödyntää sitä syylärin kulmassa olevan jälkijäähdytyspumpun kiinnityskaulusta tai ehkäpä myös tyhjäkäyntimoottorin kiinnityskaulus käy tuon kiertovesipumpun kiinnitykseen jos semmosta ei ennen ole ollut..
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
torsen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 877
Liittynyt: 04 Syys 2009, 08:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja torsen »

Kauanhan se toimi tuolla uudella kennolla normaalisti.
Tänään kun lähdin autolla ajamaan niin ei tullut kuin sellaista haaleaa lämmintä suuttimista.
Eli kerkesi sen 8 päivää olemaan tuo uusi kenno paikoillaan.
Eikai tuo uusi kenno voi olla heti tukossa?
Kun paisarissa oleva j-neste on kuitenkin ihan puhtaan näköistä ja hajutonta.
Toisaalta kävin taas tankkaamassa E85 bensan sekaan noin 50% tuossa keskiviikkona.
Torstaina ja perjantaina kun viimeksi ajoin autolla tuli todella kuumaa suuttimista.Kun yhden välipäivän piti autoilusta niin heti muuttui tuollaiseksi haaleaksi tuo ilma.

En itse usko että tuolla E85 olisi vaikutusta asiaan.Kuitenkin toimi 2 päivää täysin normaalisti silläkin ja tuli lämmintä.

Mitä tässä nyt pitäisi seuraavaksi tehdä.

JA auto toimii muuten täysin normaalisti ja koneen lämmöt ovat mittarin mukaan normaalit.
Kiertovesipumppukin tuntuu toimivan edelleen.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuskin on uusi kenno heti tukossa.
E85 tuottaa vähemmän tehoa ja myöskin ylimääräistä lämpöä. Saattaa vaikuttaa lämpötilaan.
Tarkista kuitenkin se lämpötilasäätimen vaijeri... molemmista päistä. Niin on lähtenyt joillakin foorumilaisilla irti kiinnikkeistä.
Jos lämmönsäätöläppä on täysin lämpimällä, niin vaihtoehdoksi jää jäähdytysnestekierto. Kenno tuskin ykskaks vuotaa jostain kylmää ilmaa ohi.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
torsen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 877
Liittynyt: 04 Syys 2009, 08:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja torsen »

Mistä mihin tuo tuo lämpösäätimen vaijeri menee?Ja ilmeisesti sen saa testattua sillä että laittaa kylmälle puhaltamaan ja jos tulee viileää niin toimii?Vai tarkoititko tuota mistä säädetään noita eri puhallus asentoja?Tosin taisin perjantaina ajaa taas silleen että oli jaloille tai vastaaville tuo säädin.Pääseekö siihen vaijeriin käsiksi tuolta hanskalokeron puolelta jalkatilasta?Vai pitääkö kuskin puolelta purkaa?

Käytin sitä muovi ohjuria irti siitä vaijerista mikä menee siitä kennon apukuskin pään vierestäm, silloin rempan aikaan.Laitoin sen toki takaisin kiinni ja vaijeria en irroittanut missään vaiheessa.Siirsin vain sitä hiukan sivuun että sai kennon vaihdettua.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Robertx »

https://docs.google.com/file/d/0B66Ek2_ ... sp=sharing
https://docs.google.com/file/d/0B66Ek2_ ... sp=sharing

Vaijeri tai vaijerit menevät lämpötilansäädön kiertosäätimeltä seosilmaläpän vipuvarteen.
Onko ilmastoimattomassa 1 vai 2 lämmönsäädön kiertovalitsinta ?? Jos on 2 , niin sitten noiden ohjeiden mukaan. Jos on vain 1 , niin oletettavasti on matkustajan puolella.
Yleensä on lähtenyt se vaijerin kuori irti siitä kiinnikkeestä... tällöin säätö toimii vain osittain.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
torsen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 877
Liittynyt: 04 Syys 2009, 08:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja torsen »

Oli ainakin tuo apukuskin vaijeri normaalisti kiinni mielestäni.Huomasin kun käytin auton normi lämpöön mittarin mukaan että paisariin ei tule normaalia painetta kun korkkia raottaa.
Ja kuuntelin auto käynnissä paisarin päältä korvalla niin ihan kuin olisi suhissut siinä kohdalla.Ihan kun osa paineesta karkaisi vesijärjestelmästä ja siksi ei tule kuumaa.
Pitää melkein vaihtaa varmasti ehjä paisari ja kokeilla sillä vielä.
Tuo nykyinen paisari kun on joskus korjattu sikamassalla edellisen omistajan toimesta.Ei se kyllä nestettä mistään vuoda tosin.

Tai ylipäätänsä ei nesteenpinta laske.

Ja mitä tuohon veden kiertoon tulee niin kiertovesipumppu kun toimii, niin ei jää kuin vesipumppu ja sen luulisi toimivan koska moottori nostaa normaaliin lämpöön ja pysyy siinä parin asteen välillä.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Tuleeko apukuskin puolelta lämpimämpää ??
Voihan se paisari vuotaa paineen pihalle siitä korkin juuresta... muistaakseni Ari-S tuosta kirjoitti. Kannattaa kokeilla ehjällä paisarilla tosiaan.

Niinpä... vaan tuskinpa vesipumpun toiminta muuttuu muutaman päivän sisällä radikaalisti.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
torsen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 877
Liittynyt: 04 Syys 2009, 08:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja torsen »

Kummaltakin puolelta tulee samanlämpöistä ilmaa.Joten vaijerit luulisi olevan kiinni kummallakin puolella.
Pitää kokeilla tuolla toisella paisarilla kun sellaisen jostakin saa.
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja sepse »

Ettitääs vielä sitä ikävääkin vaihtoehtoa kun noin tuntuu olevan tois aikainen / sormet lämppärin kennolta tulevalle letkulle (ohkanen hanska jos sormet palaa) kun annat samalla kunnolla kierrosta jonkun aikaa tunnet kyllä jos siellä kulkee ilmaa veden joukossa .
Jos ,siinä on syy uuden kennon toimimattomuuteen / ja syyksi voit sitten pistää puutteellisen ilmauksen (ehkäpä se puuttuva paine järjestelmässä) tai huonommillaan kansipahvi valskaa sopivassa määrin ilmaa muodostaen taskun ja ehkä se korkki päästelee sopivasti ettei pruittaa yli.
Nämä siis kaksi erillistä vikaa joita on ollut / kokeile jos haluat .
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
torsen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 877
Liittynyt: 04 Syys 2009, 08:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja torsen »

En usko että olisi ilmauksesta kiinni kun sitä tuli noin vajaa tunti tehtyä uuden kennon vaihdon jälkeen.
Toimi kuitenkin täydellisesti Sen viikon ajan.Joten jos kansi olisi halki niin aika erikoisesti toimii välillä normaalisti ja välillä ei.
Mutta pitää vaihta tuo paisari vielä jos se sitten rupeaisi toimimaan taas.
Ja paisarissakaan ei haise pakokaasu tai mikään muukaan erikoinen.
torsen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 877
Liittynyt: 04 Syys 2009, 08:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja torsen »

Tein tänään lisätutkimuksia.
Katsoin vielä uudestaan vuotaako nestettä mistään ja mahdollinen vikapaikka löytyi.

Kiertovesipumpun tiiviste vuotaa ilmeisesti, kun pumppu on kostea siitä kohtaa mistä se kotelo halkeaa aukaistaessa.Saiko noihin uusia tiivisteitä vai pitääkö ostaa uusi pumppu kokonaan?Laitoin silloin aiemmin takaisin kasaan tuon pumpun tuolla vanhalla tiivisteellä.Toimi se sillä sen pari viikkoa.
ja se suhina tulee melko varmasti tuosta pumpun liitoksesta josta paine karkaa.
Vastaa Viestiin