B Omegassa palelee

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Vastaa Viestiin
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja sepse »

Auts :bonk: Sori niinhän se olikin - muutetaanpa venttiilin nimitystä (jätetään kolmi pois) ja suositellaan silti tarkistusta sinne suuntaan :D
Kyllä nuorilla on tarkat silimät :yes: pääs iteltä tuo kone notuli ohitte (taas) .
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
torsen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 877
Liittynyt: 04 Syys 2009, 08:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja torsen »

sepse kirjoitti:Jos tuo kannen huolto tiivisteineen on onnistunut eikä kansi ole halki niin sitten tulisi mieleen että toimiiko se venttiili (joka säätää kennolle menevän nesteen määrää) oikein .
Venttiilihän voi vanhuuttaan jumitella tai sitten sitä ohjaava alipaine voi jostain syystä olla puutteellinen (vuotoa alipaine ohjaus putkistossa) .
Tuossa listassa ei tainnut vaihdettujen osien kohdalla vielä ko venttiiliä olla , myöskin se että alipaine linja on kunnossa olis tarkistamisen arvoinen .
Kokeilisin vielä uudella venttiilillä jos kaara olisi minun .

Asia virheet korjattu viestiä muokkaamalla :D
Seppo
Ilmastoiduissa malleissa tiedän että on tuollainen kolmi haarainen venttiili jossakin.Mutta omassa autossa ei ole ilmastointia.Joten löytyykö tästä tuollaista osaa sitten?
Jos löytyy niin mistä tarkemmin?Ja saako tuon alipaine järjestelmän testattua jollakin tavalla?Havainnollistava kuva olisi hieno homma. :D


Ja aikaisemman sivun kysymykseen:Kyllä, auto toimi sen kennon vaihdon jälkeen noilta osin ihan normaalisti tuonne marraskuun loppupuolelle saakka.Joten vajaan vuoden se toimi kennon vaihdolla.

Ja se vesiletku räjähti koska oli jo vanhuuttaan hauras.Eli ei ylipaineen takia.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ilmastoimattomassa mallissa ei ole jäähdytysnesteen sulkuventtiiliä.
Oisko sitten se uusi kenno jo tukossa ??
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
torsen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 877
Liittynyt: 04 Syys 2009, 08:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja torsen »

Mietityttää vain mikä sen voi tukkia jos j-neste on ollut puhdasta koko tämän vajaan vuoden?
Olen seuraillut sitä silloin tällöin, ja ei ole mielestäni ainakaan paisarissa ollut mitään ylimääräistä.

Onko tuo normaalia jos paisarista tulee pieni sellainen ns.savu/höyry efekti kun ilmaa nesteitten vaihdon jälkeen autoa?Ei haise millekkään.Ei pakokaasulle tai vastaavalle.

Ja saako noita jäähdytysjärjestelmän paineen testaus laitteita ostettua jostakin?

ja kansi käsittääkseni ponnistettiin kun se kävi koneistamolla.
torsen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 877
Liittynyt: 04 Syys 2009, 08:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja torsen »

Auto toimii taas tänään hienosti kun oli noin +2 astetta lämmintä ulkona.Tuli todella kuumaa ilmaa kun moottori oli lämmin.
Eli heti kun pakastaa vähän niin ei meinaa tulla kuin osittain lämmintä.Sanoisinko noin 60% siitä lämmöstä mitä tuli esim.tänään.

Auto meni kuitenkin puhtain paperein katsastuksesta tänään läpi.Joten ei viitsisi paaliinkaan ajaa. :D

Voisiko olettaa että kenno ei olisi tukossa kun tänään tuli koko ajan kuumaa ilmaa?
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

torsen kirjoitti:Auto toimii taas tänään hienosti kun oli noin +2 astetta lämmintä ulkona.Tuli todella kuumaa ilmaa kun moottori oli lämmin.
Eli heti kun pakastaa vähän niin ei meinaa tulla kuin osittain lämmintä.
Vähän samanlailla käyttäytyy tuo omakin laite.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kylmemmällä ilmalla neste tietty jäähtyy enemmän kiertäessään jäähdyttäjän kautta. Kylmempi ilma myöskin jäähdyttää lämppärin kennoa enemmän. Jos kenno ei luovuta kunnolla lämmintä, niin lämmitysteho jää huonoksi. Liekö tuosta saisi jotain faktaa teorian lisäksi lämpötiloja mittaamalla kennon molemmin puolin. Nesteen virtauksen pitäisi olla riippumaton ulkoilman lämpötilasta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja sepse »

Niinpä toimii se reikäinen pärekattokin silloin kun ei sada :lol:

Juuri tuossa toissapäivänä kävi kaveri samanlaisen vaivan johdosta Omegaansa näyttämässä .
Ulko lämpö oli noin 1 lämpimän puolella Opel scanneri näytti järjestelmän lämmöksi paikallaan käytellessä 95 astetta , lämmönsäätö täysillä / ei puhaltanut kuin haaleaa ,
kennolle menevät letkut suht saman lämpöiset (keskenään) ilmeisesti venttiili toimii koska kierto kylmälle jäähdytti puhallus ilman nopeasti ja toiseen suuntaan kierto aikaansai
haaleaa ilmaa suuttimista .
Puhallin nopeuden suurentaminen pudotti heti moottorin lämmön 90 asteeseen (aika pudotus) eli kenno luovuttaa ilmeisesti mutta tuotos ei riitä moottorista päin ?
Ja härvilä on V6 2.5 manuaali ilmastoinnilla ja toimiva kiertovesipumppu on paikallaan ..

Mitäs teillä on näyttänyt moottorin lämpö (oma mittari suht tarkka tuossa Omegassa ,näytti samaa kun Scanneri) ja paljonko putoo jos säätö on täysillä ja puhallinta
käytetään isommilla tehoilla ?
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Vois kyllä ajatella, että jos kenno luovuttaa kunnolla lämpöä, on paluuletku selkeästi viileämpi. Toki varmasti luovuttaa jotain, mutta luovuttaako riittävästi ??
Manuaali - ilmastoiduissa olis hyvä tarkistaa, vetääkö lämmönsäätövaijeri sekoitusilmaläpän oikeasti kiinni , eli läpän asentoon, että kaikki ilma menee kennon läpi.
Jos ilmaa pääsee kennon ohi, ei lämpöä tule kunnolla. Sitten vielä kennon tiivisteet... ovatko kunnossa , vai pääseekö jokatapauksessa kylmää ilmaa kennon ohi.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja sepse »

Nyt kun muistelee toimivan lämmityslaitteen omaavan auton lämmityslaitteen tulo ja paluuletkun kädellä tapahtuvaa lämmön vertailua niin ei niissä muistaakseni
mitään mainittavaa eroa ollut taikka sitten muistan ihan väärin / tuo testihän tuli yleensä tehtyä kun ilmaus oli nesteenvaihdon takia suoritettava ja testattava onko
nestettä tarpeeksi ja kiertääkö se kaikkialla .
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kaiken järjen mukaan lämpötilaero pitäisi olla, jos kenno luovuttaa lämpöä nesteestä pois. Jotkut ovat sen myös letkuista tunteneet... tosin, oliko kyseessä Omega, sitä en muista. Toki parempi olisi mitata pintalämpötila varmasti toimivan letkuista ja sitten toimimattoman.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja sepse »

Mulla tuo tunnustelu käsi ei oo kauheen tarkka sen kyllä tunnen kun meillä keskuslämmitys patteri linjassa tunnustelen vinttiin johtavaa putkea ja sieltä tulevaa ,eron huomaa mutta
lähtevä vesikin on kelistä riippuen helekutisti haaleenpaa kun auton ( se oletettu 95 astetta ) ja jos se jäähtyy siten kun tuossa totesimme että alkaa jäähdyttämään konetta 90 asteeseen kun puhallus on täysillä niin mahtaisko sen noissä lämpötiloissa olevan eron noin kuumissa letkuissa huomata selvästi muuta kun tosiaan pintalämpömittarilla?

Nytpäs tarkkakätiset kaverit kokeilemaan toimivakennoisen Omegan lähtevä ja tuleva letku :yes:
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Mittasin silloin aikanaan tuosta omastani oikein lämpömittarilla nuo kennon putket.
Tuleva noin 70 ja lähtevä noin 50 astetta.
Eikä lämpöä tullut kabiiniin kunnolla.
Mutta onko tuo 70 astetta liian vähän??
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Robertx »

kadett90 kirjoitti:Mittasin silloin aikanaan tuosta omastani oikein lämpömittarilla nuo kennon putket.
Tuleva noin 70 ja lähtevä noin 50 astetta.
Eikä lämpöä tullut kabiiniin kunnolla.
Mutta onko tuo 70 astetta liian vähän??
Tämän mittauksen muistan kyllä. Jos/kun koneen jäähdytysnesteen lämpötila on yli 90 astetta , niin arvelen, ettei pitäisi jäähtyä 70 asteeseen matkalla kennolle. Kenties olis hyvä mitata letkun/putken pinta lämpötila ennen sähköistä lisäkiertopumppua myös.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja sepse »

Periaatteessa kuvittelis että saman lämpöisenä täytyis veden mennä kennolle kun mitä se koneessa on / jos vain se venttiili päästää läpi oikein ja kiertovesi pumppu toimii .

Eri asia sitten on kuinka tarkkaan niistä letkuista pystytään pintalämpömittarilla saamaan oikea tulos / jos siinä on pätkä metallia jossain kohtaa voi olla realistinen lukema mutta
olettais ettei kumiletku ole pinnasta yhtä kuuma kun sisällä virtaava neste .
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Vastaa Viestiin