B Omegassa palelee

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Vastaa Viestiin
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja sepse »

Uus Bosch pumppu noin 47 eur kotiin kuljetettuna ja varaosia ei saa kun romuista.
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
torsen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 877
Liittynyt: 04 Syys 2009, 08:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja torsen »

Otin kiertovesipumpun pois tänään ja löin pelkän metalli putken tilalle.Ja taas tulee lämmintä. :yes:
Purin tuon vesipumpun ja putsasin pinnat.Sitten tiiviste liimaa väliin+vanha tiiviste ja kasaan.
Tosin tulee ilman pumppuakin niin hyvin lämmintä ilmaa, joten en tiedä jaksanko tuota heti edes sinne tunkea takaisin.

Ei ollut iso vika onneksi.En olisi tuotakaan huomannut jos pumppu ei olisi ollut vähän kostea liitoksestaan.
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja sepse »

Kun kerran aloit harrastaan niin vaihda hiilet kans jos takasin laitat ei se pelkkä vuoto jätä kennoa kylmäksi kyllä se pumppu pysäilee.
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 1&t=228583
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Toimimaton tai huonosti toimiva lisäkiertovesipumppu kannattaa toisiaan poistaa. Ovat noin muutkin tehneet. Kovalla pakkasella se lisäkiertovesipumppu kuitenkin auttaa sisätilojen lämpenemistä. Ei se täysin turha varuste ole. Hyvä kuitenkin, että vika todennäköisesti löytyi.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
a_na
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 23 Syys 2011, 10:29
Paikkakunta: Loimaa

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja a_na »

Otsikkoa lainatakseni.
Itsellä on vm98 mv6 johon on tehty kansiremppa reipas vuos takaperin.
Jolloin vaihdoin lämmityslaitteen hanan, termarin ja vesipumpun.
Järjestelmä tuli huuhdeltua muutamaankin kertaan, myös puhdistus ainetta käyttäen.
Ensimmäinen kesä/talvi meni "ongelmitta", mutta ny kesän alkupuolella kone rupesi nostamaan lämpöjä 97-100+ °C.
Tämä tapahtuu toisinaan mutta ei aina, ongelma kuitenkin on että sisälle puhaltaa vain jäätävää ilmaan.
Jopa HI asennossa tulee aika vilposta.
Mikä ei vielä ole suuremmin haitannut, mutta jos on pilvinen päivä niin tulee kylmä. Eli joku ratkaisu tarttis löytää ennen kuin se talvi tulee. :)
Autossa on kiertovesipumppu joka pyörii kyllä, mutta ei ole varmuutta pyöriikö riittävästi. Kun ei ole mitään mihin verrata.
Järjestelmä tuli huuhdeltu noin kk sit, ja aika kirkasta tuli. Kiertovesipumpun letkuista pistin menemään lämppärin kennoon niin aika hyvällä paineella tuli vesi läpi molempiin suuntiin melko kirkkaana.
Neste oli ihan hyvän punast ennen ja on pysyny viel huuhtelun jälkeenki. Ja öljykin on hyvän näköst tikussa.
Hanaan vedetty hyppy alipaineletku suoraan joten alipainetta ainakin oli, mutta ei auttanut.
Mitenköhän tuon lämmönsäädön servon pitäisi toimia? Kaiketi se jossainpäin hanttarin puolella on?
Jos jollain olisi kuvia/linkkejä pistää..?
Vanhemmissa topikeissa vissin ollut, mutta en saanu näkymään.
Lisä vinkeistäki olisin kiitollinen mitä kannattais kattoo, kun itellä ei taas ymmärrys riitä.. :-?
Kiitos jo valmiiks. :)

Pientä lisäystä. Nyt ei toiminut molempien puolien lämpötilan säätö kuskin painikkeista, vaa tarvii erikseen säätää. :banghead:
On resetoitu ON ja OFF painamalla, ei vaikuta.
Voisiko olla paneeli vika? Puhallin teho pienenee kyllä LO - HI välillä AUTO asennossa "eli luulisi toimivan" vai voiko olla silti jotain vikaa?
Omega B MV6 Caravan aut 98
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuossa topicissa on paljon juttua Omegan lämmityslaitteesta... kuvia ja linkkejä:
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... ilit=Omega

Lämmön tulon esteenä saattaa olla se hana... en nyt just taas muista, pitikö siinä olla paineilma, vai toisinpäin... foorumilainen Kadett90 sen toiminnan selvitti.
Ovatko lämmityslaitteen kennolle menevät letkut lämpimiä,ja onko niisä lämpötilaeroa ??
Yksi vaihtoehto lisää on, että lämppärin kenno on tukossa.
Kolmas vaihtoehto on, että seosilmaläpän servo kuskinpuolella ei toimi oikein... kuskinpuolella siellä lämmityslaitteen kyljessä on servo ja matkustan puolella on myös servo.
Servo voi olla irti läpän akselilta tai siitä varresta , joka menee akselille.
Tässä ilmastointi ja lämmityslaite - osiossa löytyy vaikka kuinka paljon haulla topicceja Omegan lämmityksestä. Hakusanaksi riittää Omega. Kannattaa nähdä sen verran vaivaa, että hakua käyttää ja lukee niitä topicceja.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
a_na
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 23 Syys 2011, 10:29
Paikkakunta: Loimaa

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja a_na »

Juu, tässä viimisen kuukauden lueskellu ja vähän kaikkee tullu kokeiltuu. Ilman merkittävää tulosta.
Letkut on aika kuumii ja sain kerran pelkäl vedel tuleekki lämmintä. Kun käytin konetta noin 50min välillä kierroksii antaen ja syylärin tyhjennys auki ja vettä paisarii.
Sitte sammutin koneen ja tyhjäsin vähä, et sopis jäähdytin nestetki. Ni sen jälkeen ei taas oo toiminu.
Kaupungis normi koneen lämpö mittarin mukaan o 95 - 97°C mut toisinaan kaupungis tuo nostaan enemmänki.
Sit taas maantiel 92- 93°C.
Täytyy koittaa noit servoi katella, mut toun paneelin toimimattomuuskin ny vähä ihmetyttää..
Täytyy tuo venttiili vaihtaa viel kerran. kun en jaksa uskoa tuon kennon tukkiutumiseen.
Koska kerran sieltä tuli kuumaa ilman että veden mukana olisi tullut mitään kuraa..
Voiko tuo hanan aukeamattomuus vaikuttaa koneen lämpenemiseen, tai kennon tukkeutuminen?
Omega B MV6 Caravan aut 98
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok.Lämmöt mielestäni aika normaalit... ilman ajoviimaa lämmöt tietty kaupungissa nousee.
Paneelissa voi tietty olla kosketusvikaa... on joillakin foorumilaisilla ollut ja siihen on auttanut liittimen irrotus ja takaisin laitto.
Jos hana ei aukea, niin neste ei kierrä lämppärin kennon kautta... tällöin sen lämppärin kennon "jäähdyttävä" vaikutus nestekiertoon poistuu. Saattaa hyvin vähän vaikuttaa ainakin näin kesällä koneen lämpöihin. Kennon tukkeutumiseen tuskin juuri vaikuttaa... töhnä ja lika koneesta tulee nestekierron mukana sinne kennoon.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
torsen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 877
Liittynyt: 04 Syys 2009, 08:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja torsen »

Mulla oli samanlaista ongelmaa tuossa talvella omassa omegassa, että ei tullut lämmintä kuin silloin tällöin välillä.
kuulostaa vähän samalta kuin omat oireet.
JOuduin vaihtamaan siis lämppärin kennon uuteen.
Avatar
a_na
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 23 Syys 2011, 10:29
Paikkakunta: Loimaa

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja a_na »

Aivan.. Kait se tarvii ruveta orkkis kennoon säästämää. :cry:
Varmistellakseni viel. (vai onko väärä käsitys) Eli tuo lämppärin vesihana, eiks se muuten ole auki.
Mutta alipaine sulkee sen, vai miten tuo toimis? :bonk: :oops:
Omega B MV6 Caravan aut 98
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Robertx »

"Toi vesiventtiili muuten on alipaineen puuttuessa auki joten ei vaikuta lämpösen tuloon."
Tämä tieto on kopioitu toisesta topicista.
Eli juurikin noin, että alipaine sulkee vesiventtiilin.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
a_na
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 23 Syys 2011, 10:29
Paikkakunta: Loimaa

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja a_na »

Vielä ei oo kennoo vaihettu..
Vaa mietin, et kun ilmastoinnin sammuttaa OFF:ist vähäks aikaa ja pistää uudestaan päälle.
Nii kuumaa tulee kaikkista suuttimista noin 30s +/-. Et voisko vika kuitenkin olla jossain läpissä??
Että ottaa ulkoilmaa liika ohi?
Omega B MV6 Caravan aut 98
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Olet jo aiemmin kokeillut, että liioin HI - asennossa ei järin kuumaa tule. Se sulkee pois lämpötila-anturit.
Sekä kuskin, että matkustajan puolella on omat seosilmaläpät (lämmönsäätö) ja niiden servomoottorit. On jossain määrin epätodennäköistä, että molemmat läpät olisivat väärässä asennossa. Toki pitää kokeilla tällöin lämpötilaa molemmilla puolilla.
Jos virtaus kennon läpi on huono , niin saattaa aluksi tulla lämmintä ja 30 sekunnissa sitten läpivirtaava ilma jäähdyttää kennon, eikä lämmintä enää tule.

Tietysti voit sen seosilmaläpän asennon tarkastaa... löytyy muistaakseni sieltä kuskin jalkatilasta lämppärin kotelon kyljestä. Foorumilta löytyy useampi topicci, jossa kuvia.
Joillakin on se servomoottori irronnut siitä läppää kääntävästä varresta ja servomoottoreita on mennyt rikki.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
a_na
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 23 Syys 2011, 10:29
Paikkakunta: Loimaa

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja a_na »

Juuu. Nyt tuli taas räplättyy kaiken näköst ja sain jopa kuuma tulee kapiinii ihan hyvän aikaa.. "entie mikä sai lämmön tulee"
Korkeil kierroksil ensin paikallaan käyttäen. Sit rupes suht normist lämmint puhaltaa, jonka jälkee lähin pienel testilenkil..
Ilmastointi oli kytketty pois päält "ECO" ja hyvin tuli aika kuumaa..
Kaik vaikutti jo lupaavalt, annoin koneen jäähtyy..
Lähin ny myöhemmin noin 3km matkal jolloin en pitäny lämpöö pääl, mut kone lämpes hyvin.. Sammutin noin 10min, jonka jälkeen lähin ajaa samaa matkaa takasin päin. Pistin kokeiluks lämmöt tappiin ja ilmastoinnin pois, mut mut..
Eipä tullu taas kovin lämmintä :banghead: tai ainakaan niin kuumaa kuin aikasemmal testilenkil.. :no:
Ei nyt ymmärrä enää yhtää.. Pahottelut kun jaksan jauhaa vaan täst samast aiheest.. :oops:
Omega B MV6 Caravan aut 98
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kunnolla paikallaan lämmitettynä sitä lämpöä tietty tulee , eikä se lämpö hetkessä jäähdy.
Pelkästään koeajoilla tai koekäytöillä tuossa on vaikea edetä. Kannattaa nyt vaikka tarkastaa se seosilmaläpän asento , kun säädin on HI - asetuksella. Sen pitää silloin olla täysin kuumalla. Seuraavaksi on syytä varmistaa sen paisarin lähellä olevan lisäkiertopumpun toiminta. Joillakin on vaikuttanut pumppu toimivan, mutta totuus on ollut sitten toinen. Jos noista ei mitään syytä löydy, niin sitten kenno vaihtoon.
Ei tarvitse pahoitella... ymmärrän kyllä, että on vaikea päätellä mahdollista vikaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vastaa Viestiin