Ilmastointi rikki Astra G

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 13552
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Ilmastointi rikki Astra G

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 05 Tammi 2017, 20:20

Kai sisällä oli kylmäaineet? Kuulostaa tuo termi "paikalla käytetty" vähän hätäiseltä testiltä.
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Tigra A X16XE 109Hv A/C yms 1996

Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19326
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Ilmastointi rikki Astra G

Viesti Kirjoittaja Robertx » 05 Tammi 2017, 22:19

Kannattaisi tosiaan mainita, onko tarkistettu , että järjestelmässä on kylmäainetta. Seuraavaksi, onko tarkistettu painekytkin.
Jäähdytysmoduli sisältää elektroniikkaa ja releitä. Moduulin elektronikkaa ohjaa paineanturin tiedon avaulla ilmastoinnin kompressoria.
Jos on kylmäainetta, ja paineanturi on kunnossa ja ilmastoinnin ohjauspaneelilta tulee käynnistyskäsky, voi vika olla kompressorille menevissä johtimissa, auton johtosarjan puoleisessa liittimessä, jäähdytysmoduulin liittimessä tai itse moduulissa. Yleisimmin vika on ollut kompressorin liittimessä tai johtosarjan puoleisissa johtimissa... varsinkin kohdassa , jossa johtimet tekevät mutkan tai ovat tiukasti kiinnitetyt.
Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2014
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , EX Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE Ex Vectra A1 + A2 C20NEEx Kadett E C16NZ

PAXHUNTER
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 14:40

Re: Ilmastointi rikki Astra G

Viesti Kirjoittaja PAXHUNTER » 06 Tammi 2017, 14:06

Kiitos infosta. Kylmäaihneet sisälä, tehtiin ekaksi ilmastointihuolto. Ko löytyy talli tai lämpenee kelit niin häätyy käyä tutkimassa johtimet liittimet. Miten mie tarkastan paineanturin kunnon?

Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19326
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Ilmastointi rikki Astra G

Viesti Kirjoittaja Robertx » 06 Tammi 2017, 14:27

Jos kylmäainetta jouduttiin lisäämään paljon, eikä vuototestattu kunnolla, niin järjestelmä voi olla jo tyhjä. Ilmastointi ei sitten lähde pakkasella käyntiin, vaatii vähintään +3 - +5 astetta lämmintä.
Paineanturin kunnon voi tarkistaa vain testerillä. Usealla foorumilaisella on op-com, jolla sen voi testata.
Asiasta lisää tämän samaisen topicin sivulla 21.
viewtopic.php?f=51&t=102300&start=300&hilit=paineanturi
Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2014
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , EX Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE Ex Vectra A1 + A2 C20NEEx Kadett E C16NZ

PAXHUNTER
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 14:40

Re: Ilmastointi rikki Astra G

Viesti Kirjoittaja PAXHUNTER » 06 Tammi 2017, 17:03

Robertx kirjoitti:Jos kylmäainetta jouduttiin lisäämään paljon, eikä vuototestattu kunnolla, niin järjestelmä voi olla jo tyhjä. Ilmastointi ei sitten lähde pakkasella käyntiin, vaatii vähintään +3 - +5 astetta lämmintä.
Paineanturin kunnon voi tarkistaa vain testerillä. Usealla foorumilaisella on op-com, jolla sen voi testata.
Asiasta lisää tämän samaisen topicin sivulla 21.
viewtopic.php?f=51&t=102300&start=300&hilit=paineanturi
Kiitos!

PS1
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Joulu 2002, 02:00
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ilmastointi rikki Astra G

Viesti Kirjoittaja PS1 » 20 Kesä 2017, 22:57

Onko kellään käynyt näin.
Aineet laitettiin toimimattomaan järjestelmään. Auto kävi hetken ja mitään eloa ei ollut, kunnes alkoi puhaltaan viileetä ja flekti lähti käyntiin. Tuntu pelaavan.
Parin tunnin kuluttua ei enään kompura ole lähtenyt päälle.
Kompuran liittimeen tulee hieman yli 12v, (ja kaikki sulakkeet tarkistettu) mutta mangneetti kytkimen mittaus 1.76 ohmii. Säikätikö se ja hajosi?? :o

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 13552
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Ilmastointi rikki Astra G

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 21 Kesä 2017, 07:53

Aika matalat ohmit. Lähes oikosulussa. Muistelisin että ehjässä käämissä on 4ohm.
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Tigra A X16XE 109Hv A/C yms 1996

Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19326
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Ilmastointi rikki Astra G

Viesti Kirjoittaja Robertx » 22 Kesä 2017, 18:43

Juho M-P kirjoitti:Aika matalat ohmit. Lähes oikosulussa. Muistelisin että ehjässä käämissä on 4ohm.
Samaa mieltä olen resistanssista... alle 2 ohmia on liian vähän. Toki jossain määrin mittarista kiinni.
Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2014
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , EX Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE Ex Vectra A1 + A2 C20NEEx Kadett E C16NZ

Asteroid
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 28 Touko 2018, 09:14

Re: Ilmastointi rikki Astra G

Viesti Kirjoittaja Asteroid » 18 Heinä 2018, 16:16

Taisi tulla itsellekin threadin aihe kohdalle. Järjestelmä täytetty reilu kuukausi sitten ja pelannut moitteetta sen jälkeen, mutta viime viikonloppuna porukalla Latviassa käydessä tuskin Tallinnasta oli päässyt kun sanoi itsensä irti, mukavasti varmaan vuoden kuumimpana viikonloppuna. Poltti aluksi sulakkeen, mitä teki pari kertaa järjestelmän ollessa lähes tyhjänä (kompura kytkeytyi silti päälle, ei vaan viilentänyt lähes ollenkaan), toimi hetken ja paskoi alleen uudestaan, tällä kertaa sulake ei palanut.

Tätä ketjua kun oli tullut luettua aiemminkin, olin aika varma että kyseessä on magneettikytkimen käämi, kun näyttää olevan lahoavaa sorttia. Varmistelin tässä kuitenkin mitä nyt keksin; akkuvirta tulee moitteetta pistokkeelle asti, käämin ohmeista en saanut hirveästi selkoa kun olen vasta alkanut tutustumaan yleismittariin ja pistoke oli syvällä ja ahtaasti niin oli hankala sorkkia kovin tarkasti. Tätä 4ohm vastusta en kuitenkaan saanut. Kokeilin myös huoltoportin venttiilistä että on varmasti ainetta jäljellä, ja pihauttikin kovaa. Eihän tuo toki mitään oikeastaan tarkoita, mutta aiemmin kompura tosiaan meni vielä päälle n. 100g kaasujenkin kanssa. Toki vuoto on aina mahdollinen.

Melko varmana viasta laitoin tilaukseen autodocilta opiskelijaystävällisen hinnan käämin. Nyt vain odotellaan osaa ja toivotaan sen antavan helpotusta loppukesälle 8)
Astra G Njoy 1.6 Twinport Caravan 2004
Ex. Astra F GL Eco 1.6 3D 1995

Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19326
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Ilmastointi rikki Astra G

Viesti Kirjoittaja Robertx » 21 Heinä 2018, 11:53

Kyllä tuo viittaa magneettikytkimen käämin palamiseen / katkeamiseen. Toki se resistanssin suuruusluokka olisi kertonut sen varmasti.
Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2014
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , EX Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE Ex Vectra A1 + A2 C20NEEx Kadett E C16NZ

Asteroid
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 28 Touko 2018, 09:14

Re: Ilmastointi rikki Astra G

Viesti Kirjoittaja Asteroid » 03 Huhti 2019, 07:56

Asteroid kirjoitti:
18 Heinä 2018, 16:16
Taisi tulla itsellekin threadin aihe kohdalle. Järjestelmä täytetty reilu kuukausi sitten ja pelannut moitteetta sen jälkeen, mutta viime viikonloppuna porukalla Latviassa käydessä tuskin Tallinnasta oli päässyt kun sanoi itsensä irti, mukavasti varmaan vuoden kuumimpana viikonloppuna. Poltti aluksi sulakkeen, mitä teki pari kertaa järjestelmän ollessa lähes tyhjänä (kompura kytkeytyi silti päälle, ei vaan viilentänyt lähes ollenkaan), toimi hetken ja paskoi alleen uudestaan, tällä kertaa sulake ei palanut.

Tätä ketjua kun oli tullut luettua aiemminkin, olin aika varma että kyseessä on magneettikytkimen käämi, kun näyttää olevan lahoavaa sorttia. Varmistelin tässä kuitenkin mitä nyt keksin; akkuvirta tulee moitteetta pistokkeelle asti, käämin ohmeista en saanut hirveästi selkoa kun olen vasta alkanut tutustumaan yleismittariin ja pistoke oli syvällä ja ahtaasti niin oli hankala sorkkia kovin tarkasti. Tätä 4ohm vastusta en kuitenkaan saanut. Kokeilin myös huoltoportin venttiilistä että on varmasti ainetta jäljellä, ja pihauttikin kovaa. Eihän tuo toki mitään oikeastaan tarkoita, mutta aiemmin kompura tosiaan meni vielä päälle n. 100g kaasujenkin kanssa. Toki vuoto on aina mahdollinen.

Melko varmana viasta laitoin tilaukseen autodocilta opiskelijaystävällisen hinnan käämin. Nyt vain odotellaan osaa ja toivotaan sen antavan helpotusta loppukesälle 8)
Kevään tullen ilmastointiasiat palaavat mieleen ja olisi varmaan päivityksen aika.

Uuden käämin kanssa ilmastointi pelasi hyvin - ainakin hetken. Pian selvisi, että käämi ei ollutkaan täysin sopiva kompuraan, ja kun ei istunut kunnolla, alkoi pyörimään hihnapyörän kanssa repien omat johtonsa kamalan äänen saattelemana. Noh, ei kun uutta yritystä.

Alun perin hihnapyörä oli paikallaan jumissa kohtuuttoman kovasti, ja iski pelko (mikä osoittautui oikeaksi), että pyörä on mennyt kieroon väkisin ulos vääntäessä. Auttamassa ollut isäni ei tuppaa olemaan hirveän varovainen :^) Tuli sitten tilattua uusi hihnapyörä-käämi-kytkin kombo, onneksi melko halvalla. Tätä kiinni laittaessa ilmeni, että osat ovat tosiaan tarkoitettu eri merkkiseen kompuraan, vaikka kaikki lähteet väittävät, että -04 vuoden G-Astran 103hv 1.6 moottorissa pitäisi olla noiden osien kanssa yhteensopiva. Onkohan mahdollista että vaihdettu joskus? En oikein uskoisi tätä ulkonäön perusteella. Googlen kanssa löysin vain yhden viitteen samanlaisesta Sandenin kompressorista Astrassa, Suomalaisessa romutuskaupassa vastaavasta Ooppelista.

Lähtökohtaisesti lopulta kompuran mallin selvittyä aloin etsimään uusia osia kompuran kytkimeen, mutta mistään ei näytä löytyvän. Kompressori kokonaisuudessaan löytyy helposti, muttei varaosia, paitsi ilmeisesti juuri tämä käämi, millä en enää yksinään oikein tee mitään. Tällä hetkellä näyttää, että kompuran vaihto on helpoin vaihtoehto :banghead: Onneksi mm. autodocissa on kyseisen kompuran varaosaversio hyvin edullisesti. Vaikka laatu olisikin heikompi, uskoisin sen kestävän auton eliniän vielä.

Tästä opimme jälleen, että kannattaa ihan ensimmäisenä katsoa tarkat mallinumerot ennen kuin luottaa kauppojen tietokantoihin. Ja kannattaa olla varovainen. Toivottavasti tämä auttaa niitä joille osuu kohdalle tuo Sanden PVX16 -kompura. On muuten yksi pirulainen tässä hommassa.
Astra G Njoy 1.6 Twinport Caravan 2004
Ex. Astra F GL Eco 1.6 3D 1995

peeedro
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 28 Touko 2019, 19:31

Re: Ilmastointi rikki Astra G

Viesti Kirjoittaja peeedro » 28 Touko 2019, 19:39

Tulipa vaihdettua tuo magnettikytkin kompuraan ilman sen kummempaa tutkimista. Aloin testailemaan vanhaa kytkintä lyömällä virrat akkulaturin kautta. Ei pelaa, poltta vain sulakkeet laturista. Noh, tutkimaan sulakkeita, kaikki ehjänä. Miksei se ole polttanut auton sulakkeita? Yritin etsiä rikki menneitä sulakkeita konehuoneesta, en löytänyt. Ei löytynyt edes kaaviota että onko siellä etes ilmastointilaitteisiin viittaavia sulakkeita, ei ohjekirjasta eikä netistä, ei mistään. Jos joku löytäs kaaviot konehuoneen sulakerasialla niin auttas asiaa. Auto Astra G 03 74kw.

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 13552
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Ilmastointi rikki Astra G

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 28 Touko 2019, 21:44

Kompuran ohjaus tulee samasta älyboxista mitä flektien ohjaus ja siellä on suojaussysteemi älyssä. Eli ei sulaketta
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Tigra A X16XE 109Hv A/C yms 1996

Vastaa Viestiin