Astra g tyyppiviat

Keskustelua Opeleista
Avatar
lavaamo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 174
Liittynyt: 26 Loka 2004, 03:00

Astra g tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja lavaamo »

Edelleen tekisi mieli farmaria ja noita g astroja tuntuu savaan n. 10 tonnilla 2000 vuoden paikkeilta ihan kohtuu metreillä. Mitäs näistä kannattaisi ostohetkellä katsoa? Ilmeisesti takalokasuoja ruostuu, mutta olen nähnyt sellaisia ismpia muovilokasuojia jotka varmaan suojaa ihan hyvin "hiekkapuhallukselta" kuuluuko nämä johonkin malliin vakiona vai jokin lisävaruste? Kuinkas sitten 16 venttiilisten hihnan vaihto, tulee kai eteen tuossa 120 tkm paikkeilla, onko kallis homma? Mitenkäs jos löysyisi halpa 8 tappinen, onko sen kanssa jotain ongelmia, riittäkö potku yms?

Tietysti kaikki muukin autoon liittyvä kiinnostaa.
Avatar
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2141
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

Tuli noita 8 tappisia katseltua ukon puolesta "sillä silmällä" ja Forssan PP-Autossa tuli aika fiksun oloinen 3d malli vastaan.
Tuntuvat olevan tosiaan suht harvassa, nämä vajaa venttiiliset.
Varmana kestävä kone ja eiköhän silläkin liikenteen mukana pysy.
http://lehto-media.com/cgi-bin/search_v ... vusto=null
Hauskan värinen ja näytti olevan aika priimakunnossa, mutta turhan kallis "omaan" tarkoitukseen.
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
ananias
'Senator'
'Senator'
Viestit: 443
Liittynyt: 18 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja ananias »

Isällä tuollainen g-astra farmarina on tällä hetkellä ajettu noin
90tkm. Ainut vika noissa on niin pakokaasun takaisin kierrätys
venttiili jumittuu, joka vaikuttaa pakokaasu testiin. Venttiilin kyllä
pystyy puhdistamaan. Vähäsyöntinen on ollut tuo 8-tappinen kone,
matka-ajossa n.6l ja sekalaisella 7-8l. Mitään ns. muita vikoja ei ole
ollut, arvosana 9+.
~D~
'Senator'
'Senator'
Viestit: 365
Liittynyt: 28 Elo 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja ~D~ »

ittellä meni hermot omaan g astraan ja siksi se vaihtuikin, hyvä oli ajaa ja mukava autokin ei siinä mitään mutta nyt alko tulee vähä vikaa ja kaikki tuli kerralla ni meni vaihtoon :evil: ei siinä oikee muuta ollu kun oikea takapyöränlaakeri piti vähän ääntä, sama edessä, abs ja tc valo sytty vähän väliä, bensamittari ei noussu aina ylös vaikka oli just käyny tankkaa ja valo palaa, sammu välillä kun paino kytkimen pohjaan niin tyhjä käynti laski suht alas ja sammu, kuskin penkki oli "irti" täällä on ollu juttua siitä joskus, ajovalojen korkeus säätö ei toiminut ja etupää paukku välillä kun käänsi ratin ääriasentoon ja ajo hiljaa jossain vaikka parkkihallissa tms. mut muuten ihan hyvä auto, 1.8 koneella, jakohihnathan noissa astroissa on vissii aika heikkolenkki ollut ? näin ainakin oon ymmärtänyt.
Opel Astra
'Senator'
'Senator'
Viestit: 945
Liittynyt: 10 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Opel Astra »

omasta Astrastani (2,0 16v vm -00) en oo vielä löytänyt ruostetta. Jakohihna vaihdetaan 60tkm välein ainakin tässä koneessa. Jotkut ovat väittäneet, että pakosarjan halkeaminen voi olla tyyppivikana, itselläkin se on ollut halki...
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6014
Liittynyt: 07 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Paljon on ollut myös ongelmia takajarruissa levyjarrullisissa malleissa ja nimenomaan jarrusatuloissa.
__________________________
Opel Astra
'Senator'
'Senator'
Viestit: 945
Liittynyt: 10 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Opel Astra »

jamboy kirjoitti:Paljon on ollut myös ongelmia takajarruissa levyjarrullisissa malleissa ja nimenomaan jarrusatuloissa.
Juu, jarrut laahaa helposti...
Astrakki
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 119
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Astrakki »

Mulla on ainakin tossa vm. 2000 Sport Caravanissa isot muovisuojat takana, ilmeisesti ovat ihan aluperäiset. (Ruostetta en ole ainakaan vielä löytänyt korista lainkaan.)

Hihnan vaihto 60:n tonnin välein, ainakin pääkaupunkiseudulla näkee merkkiliikkeiden tarjouksissa usein 275 euroa hintaa tuolle hommalle. (Jos hihna pettää ennen aikojaan, on varmaan parasta, että se on vaihdettu merkkiliikkessä jotta takuut on varmasti kunnossa.)

Tyyppivioista omalle kohdalle sattui ainakin nokka-akselin asentotunnistimen hajoaminen. Oli itseasiassa paskana jo ostohetkellä, joten liike korvasi sen korjauksen, joka Opelin pikahuollossa maksoi yli 200 euroa. Yleensä tuo vika paljastuu kojetaulun vikavalon satunnaisena palamisena, jolloin myös varaohjelma kytkeytyy ja tehot luumahtaa olemattomiin.

Ainiin, kävin tossa pari viikkoa sitten näyttämässä autoa vuosikatsastuksessa ilman minkäänlaista valojen yms. toimintojen tarkistamista.
Ainoa asia mistä tuli sanomista, oli edessä olevat sakkorenkaat. :oops:
Näistä seurasi lievästi sanottuna nolottava hylky, mutta toisaalta verrattain helppo korjata... :lol:

G -farkku on kyllä hiton mukava ja hyvä ajaa, joten kyllä mä sitä ainakin voin suositella!
---
Avatar
Jukki
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 207
Liittynyt: 01 Kesä 2005, 20:07
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Jukki »

Itsellä on ollu nyt vähän reilu puoli vuotta tommonen -01 1.6 16v Astra Caravan ,ja ainoo kunnon vika on ollu oikee etupyöränlaakeri, mutta sekin meni takuuseen. Kerran tosin ei meinannu lähtee aamulla liekille muutakun pitkällä starttauksella eli varmaan EGR jumitti, mutta se vaiva hävis samantien ja sittemmin on toiminu aivan moitteetta. Paukkua sais olla kyllä hiukka enempi, etenkin alavääntö on tossa koneessa aikas olematon, mutta ihan hyvin silläkin on kerinny. Ruostetta en oo ainakaan viä löytäny. Kaikenkaikkiaan ihan hyvä käteen ja kulutuskin on kohtuullinen. :D :D
eikku1986
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 54
Liittynyt: 24 Syys 2005, 15:46
Paikkakunta: Oulu

Astrojen tyyppivikalista

Viesti Kirjoittaja eikku1986 »

Tässä kaikkien astrojen tyyppiviat. (ei tarkota, että kaikki viat ois joka autossa)



Opel Astra

* Jakohihnan vaihdosta kannattaa varmistua, vaihtoväli on 60 000 kilometriä.
* Sylinterikannen tiiviste vuotaa.
* Moottorin öljynkulutus saattaa olla suurehko.
* Moottorin öljyvuotoa. Öljypumpun tiiviste rikkoutuu ja öljyt valuvat ulos.
* Virranjakajan kannen sisäpuolelle voi kertyä kosteutta. Kannen rakennetta on muutettu vuonna 1991.
* Vuotoa venttiilikopan tiivisteestä.
* Moottorin huohotusjärjestelmän vikoja. EGR-venttiilin vikoja.
* Jäähdytysjärjestelmän vuotoja.
* Vesipumppuvuotoja. Vesipumpun kestoikä voi olla alle 100 000 kilometriä.
* Jakohihnan kiristinpyörävikoja. Vika saattaa johtua vesipumpun vuodosta kiristinpyörään. Vesipumppu olisi hyvä vaihtaa aina jakohihnan vaihdon yhteydessä.
* Kytkinvikoja.
* Jos esiintyy nykimistä, kun kaasupoljin päästetään ylös, bensiinin suihkutuksessa on liian laiha seos. Nykimistä voi esiintyä samasta syystä myös pintakaasulla ajettaessa.
* Käynnistysmoottorivikoja.
* Laturivikoja.
* Virtalukko jumiutuu.
* Termostaatti juuttuu.
* Jäähdyttimen puhaltimen vikoja.
* Sytytyselektroniikan ohjausyksikössä esiintyy vikoja.
* Sytytyskaapelivikoja.
* Takajarrut juuttuvat.
* Jarrujen työsylinterivuotoja.
* Jarruputket ovat ruostuneet.
* Etujarrulevyt ovat kierot. Vian huomaa ratin täristyksestä jarrutettaessa.
* Hammastangon suojakumit ovat rikki.
* Etupään iskunvaimentimet ovat heikot. Farmarimallin takaiskunvaimentimet ovat heikot.
* Etujousien katkeamisia.
* Keskuslukitus reistailee. Kaapeliliitinvika.
* Tuulilasiin syntyy halkeama lämmön ja jännityksen johdosta. Samoin valoumpioihin tulee halkeamia.
* Varoitusvilkut eivät toimi.
* Ovien ja luukkujen sovituksessa vikaa.
* Vuosimallissa 1992 esiintyi lastentauteja, maalipinnassa hilseilyä, polttoainesäiliövuotoja, sähköliitinvikoja.
* Polttoainejärjestelmän vuotoja. Polttoainejärjestelmän tuuletusventtiili naputtaa.
* Maalivikoja.
* Happianturivikoja.
* Pakoputkistovuotoja.
* Polttoainesäiliö ruostunut.
* Ruoste on vanhemman Astran pahin ongelma. Ruosteelle alttiita kohtia, jotka kannattaa tarkastaa ovat konepelti, takaluukku, ovet, kynnyskotelot ja lokasuojien reunat. Ruostesuojausta on parannettu vuosimallista 1996 lähtien.

-(z)- -(z)- -(z)-
Classe
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 19
Liittynyt: 05 Syys 2005, 14:31
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Astrojen tyyppivikalista

Viesti Kirjoittaja Classe »

eikku1986 kirjoitti:Tässä kaikkien astrojen tyyppiviat. (ei tarkota, että kaikki viat ois joka autossa)



Opel Astra

* Jakohihnan vaihdosta kannattaa varmistua, vaihtoväli on 60 000 kilometriä.
* Sylinterikannen tiiviste vuotaa.
* Moottorin öljynkulutus saattaa olla suurehko.
* Moottorin öljyvuotoa. Öljypumpun tiiviste rikkoutuu ja öljyt valuvat ulos.
* Virranjakajan kannen sisäpuolelle voi kertyä kosteutta. Kannen rakennetta on muutettu vuonna 1991.
* Vuotoa venttiilikopan tiivisteestä.
* Moottorin huohotusjärjestelmän vikoja. EGR-venttiilin vikoja.
* Jäähdytysjärjestelmän vuotoja.
* Vesipumppuvuotoja. Vesipumpun kestoikä voi olla alle 100 000 kilometriä.
* Jakohihnan kiristinpyörävikoja. Vika saattaa johtua vesipumpun vuodosta kiristinpyörään. Vesipumppu olisi hyvä vaihtaa aina jakohihnan vaihdon yhteydessä.
* Kytkinvikoja.
* Jos esiintyy nykimistä, kun kaasupoljin päästetään ylös, bensiinin suihkutuksessa on liian laiha seos. Nykimistä voi esiintyä samasta syystä myös pintakaasulla ajettaessa.
* Käynnistysmoottorivikoja.
* Laturivikoja.
* Virtalukko jumiutuu.
* Termostaatti juuttuu.
* Jäähdyttimen puhaltimen vikoja.
* Sytytyselektroniikan ohjausyksikössä esiintyy vikoja.
* Sytytyskaapelivikoja.
* Takajarrut juuttuvat.
* Jarrujen työsylinterivuotoja.
* Jarruputket ovat ruostuneet.
* Etujarrulevyt ovat kierot. Vian huomaa ratin täristyksestä jarrutettaessa.
* Hammastangon suojakumit ovat rikki.
* Etupään iskunvaimentimet ovat heikot. Farmarimallin takaiskunvaimentimet ovat heikot.
* Etujousien katkeamisia.
* Keskuslukitus reistailee. Kaapeliliitinvika.
* Tuulilasiin syntyy halkeama lämmön ja jännityksen johdosta. Samoin valoumpioihin tulee halkeamia.
* Varoitusvilkut eivät toimi.
* Ovien ja luukkujen sovituksessa vikaa.
* Vuosimallissa 1992 esiintyi lastentauteja, maalipinnassa hilseilyä, polttoainesäiliövuotoja, sähköliitinvikoja.
* Polttoainejärjestelmän vuotoja. Polttoainejärjestelmän tuuletusventtiili naputtaa.
* Maalivikoja.
* Happianturivikoja.
* Pakoputkistovuotoja.
* Polttoainesäiliö ruostunut.
* Ruoste on vanhemman Astran pahin ongelma. Ruosteelle alttiita kohtia, jotka kannattaa tarkastaa ovat konepelti, takaluukku, ovet, kynnyskotelot ja lokasuojien reunat. Ruostesuojausta on parannettu vuosimallista 1996 lähtien.

-(z)- -(z)- -(z)-
Hej.. pientä liiottelua... Tuolla:
http://www2.helsinginsanomat.fi/extrat/ ... asarja.jsp

on niitä listoja..

Mulla Gastra 1.8 sport caravan ja hyvin toimii.
Ostohetkellä vuosi sitten tuulettimen moottori piti vaihtaa ja tyhjäkäynti oli säädetty aika matalaan, niin että kone simahti aina välillä moottorijarrutuksen jälkeen. -> Korjattu nostamalla tyhäkäynnin hiukan.

Osta OOppeli!
eikku1986
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 54
Liittynyt: 24 Syys 2005, 15:46
Paikkakunta: Oulu

AstraF

Viesti Kirjoittaja eikku1986 »

jepjep.

On mullaki astra ja hyvin on pelannut...ecotec jyllää!!

Yks vika vaan on ollu. Remontille tuli hintaa 14€. Ei paha! Mikä lie kallistuksen vakaajan tukinivel piti vaihtaa....vai miksikä niitä sanotaan?.
Loppu turhat kolinat etupäästä.
:D
Osku

Viesti Kirjoittaja Osku »

(^^ tuo pitkä vikalista:) Lähes kaikkia noita vikoja taitaapi olla missä tahansa (vanhemmassa) autossa.

Tosiaan ehkä hiukka liioteltu - siis jos puhutaan "tyyppivioista". :roll:
bochum
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Tammi 2009, 09:09

Astra G tyyppivikojen tarkkailu

Viesti Kirjoittaja bochum »

Tähtäimessä on 2002-2003 -mallinen G-Astra ja tätä foorumia lukemalla olen saanut kavennettua tuota ylläolevaa listaa aika hyvin. Tärkeimmät tarkkailtavat kohdat näyttäisivät olevan ohjausvaihteen vuotaminen ja venttiilinohjaimen kumit.

Kohtalaisen tumpelona autonostajana kaipaisin vinkkiä siitä miten nuo viat näkyvät ulospäin. Ilmeisesti käynnistäessä pitää tarkkailla savuja (kun koeajoa ei voi käytännössä venyttää niin pitkäksi että öljynkulutus näkyisi oikeasti). Ja ohjausvaihteen vuoto näkyy kai kosteana raidetankona? Kuuluuko tällöin ääniä kun rattia kääntelee ääriasentoihin?

Entäs jos koeajettava auto on seissyt pitemään lämpimässä hallissa. Miten manuaalisen ilmastoinnin testaaminen käy parhaiten jos ilma on pikkupakkasen puolella ja siis valmiiksi viileää?
Altti450
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2830
Liittynyt: 15 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astra G tyyppivikojen tarkkailu

Viesti Kirjoittaja Altti450 »

bochum kirjoitti:Tähtäimessä on 2002-2003 -mallinen G-Astra ja tätä foorumia lukemalla olen saanut kavennettua tuota ylläolevaa listaa aika hyvin. Tärkeimmät tarkkailtavat kohdat näyttäisivät olevan ohjausvaihteen vuotaminen ja venttiilinohjaimen kumit.

Kohtalaisen tumpelona autonostajana kaipaisin vinkkiä siitä miten nuo viat näkyvät ulospäin. Ilmeisesti käynnistäessä pitää tarkkailla savuja (kun koeajoa ei voi käytännössä venyttää niin pitkäksi että öljynkulutus näkyisi oikeasti). Ja ohjausvaihteen vuoto näkyy kai kosteana raidetankona? Kuuluuko tällöin ääniä kun rattia kääntelee ääriasentoihin?

Entäs jos koeajettava auto on seissyt pitemään lämpimässä hallissa. Miten manuaalisen ilmastoinnin testaaminen käy parhaiten jos ilma on pikkupakkasen puolella ja siis valmiiksi viileää?
1.6 koneessa kai ollut noita venttiilivarrenkumien ongelmia? Kostea raidetanko on hyvä merkki vuodosta. Ilmastointia voi testata ajamalla lämpimään halliin, jos ulkoilman lämpötila on pakkasella ei se kai lähde käyntiin. Savuja on vaikea tarkastella pakkaskelillä kun niitä höyryjä tulee joka tapauksessa sieltä putkesta.

Itse katsoisin konetilaa, onko vuotoja, tms. (onko konetila vasta pesty -> vuotoja?). Koeajolla onko nykimisiä. Milloin jakohihna vaihdettu, vaihdettiinko pumppu samalla. Putken tiiviyden voi testata laittamalla rätin/hanskan putken päähän koneen käydessä ja tarkkailemalla kerääkö painetta vai vuotaako jostain ulos. Jos löytyy laitteet niin tietysti katsoisin vikakooditkin, mutta ilman laitteita hyvä tarkkailla syttyykö moottorin vikavalo virrat päälle kääntäessä ja sammuu kun käynnistää auton. G astra kun on kyseessä ja jos kone 1.8 tai suurempi niin takana on levyjarrut, jotka jumiutuvat herkästi varsinkin pakkasella. Autosta olisi hyvä löytyä myös car pass, jossa on radion koodi sekä avainten koodi, jolla voi myöhemmässä vaiheessa teettää vara-avaimia, jos tulee tarvis.

Onko ilmastointia huollettu, löytyykö konetilasta siitä tarraa (löytyy, jos huollettu)? Minä testaisin myös kaikki nippelit ja nappelit (valojen korkeuudensäätö, himmentimet, perseenlämmittimet, sähköpeilit, jne.) jos itselle olisin ostamassa.
VWSharan 2.0TDI, Vectra C 1.9CDTI exiä kymmenkunta ooppelia ja muutama kansanauto.
Vastaa Viestiin