Uusi astra huoltoväli

Keskustelua Opeleista
Sami.helle@gmail.com
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 30 Maalis 2018, 19:14

Uusi astra huoltoväli

Viesti Kirjoittaja Sami.helle@gmail.com »

Hei kaikille,

Taloon tuli heinäkuussa uusi astra, 1.0 farkku. Autoon muuten oltu tyytyväisiä, mutta huoltoväli mietityttää. Auto halusi nyt tammikuun lopussa öljynvaihtoon - 7kk vanha ja noin 12 tkm ajettuna. Ajo aika sekalaista, pääosin 10 km työmatkaa. Ja aina lämpimästä tallista työpaikan lämpimään halliin, ei siis juurikaan kylmäkäynnistyksiä. Huollon jälkeen ajettu noin 1500 km ja öljyn ikä tippunut 87 %.
Kysyin merkkihuollossa asiasta, mutta eivät pitäneet poikkeuksellisena. Tällä vauhdilla huollossa saa aika useasti rampata. Auto hankkiessa hultoväliksi mainittiin 30 tkm / 1.vuosi. Miten muilla on hultoväli mennyt? Toisena autona olevassa 300-sarjan bmw:llä samalla ajolla huoltoväli 25-28 tkm. Voisikohan huoltoväliä tunnustelevassa älyssä häikkää?

Sami
G_G
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 20 Tammi 2018, 07:57

Re: Uusi astra huoltoväli

Viesti Kirjoittaja G_G »

Moi,

Mulla on samainen 1.0 Astra, farkku robolaatikolla. Tällä hetkellä ajettu 4529 km (tammikuussa rekisteröity) ja öljyn käyttöikää jäljellä 49% tasaisella taulukolla tuo siis tekisi alle 10000km vaihtovälin, mikä on kyllä mielestäni aivan liian vähän eikä tuollaisen pitäisi olla normaalia kun huoltoväliksi on mainostettu jopa 30000 km. Ihan normaalia ajoa minullakin ollut, pääosin työmatkaa maantiellä eli ei pitäisi olla kovin kuormittavaa. Lisäksi kylmällä ilmalla ollut aina webasto käytössä, tosin en tiesä huomioiko öljyn käyttöiän haistelija tällaisia asioita. Ulkoilmathan olivat varsinkin helmikuussa todella kylmiä.

Näyttää siltä että joka tapauksessa ylimääräinen öljynvaihto lienee edessä, mutta toivottavasti osuisi edes mahdollisimman lähelle huoltovälin puoliväliä. Onkos kenelläkään muuten kokemusta että paljonko pelkkä öljynvaihto maksaa merkkiliikkeessä tai vinkkiä jostain puljusta pääkaupunkiseudulla jossa työ kannattaisi teettää kohtuuhintaan? Itse en viitsi alkaa öljyllä läträtä.
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Uusi astra huoltoväli

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Minäkin kyselin Astran huoltovälistä täällä jokin aika sitten. Vähän kun pengoin vanhoja viestiketjuja, niin kyllä yleensä kaikilla eri kone- ja vaihteistotyypeillä se tietokone alkaa herjailla 10 - 20 tkm jälkeen, eli kukaan ei ole päässyt 30 tkm, vaikka olisi kuinka lämpimät tallit ja tasaista 80 km/h maantieajoa. Itse nollasin vaan sen huoltomuistuttimen 15 ja 45 tkm kohdalla, huollossa olen käynyt ainoastaan sen 30 tkm kohdalla, jota huoltoväliä myyntipuheissa mainostettiin. Jos haluaa ylimääräisen öljynvaihdon tehdä, niin kai sen voi itsekin ajoittaa tasan 15 tkm välein, eikä esim. 11 tkm tai 22 tkm välein, jolloin huoltovälistä tulee "epäsymmetrinen" jos aikoo kuitenkin ne isommat huollot teettää tasalukemilla 30, 60, 90 tkm.

Olis kyllä kiva jos joku jaksaisi selvittää, että miten tuo oikeasti vaikuttaa esim. takuun voimassaoloon, jos mä vaan resetoin öljynvaihtomuistutuksen 15 tkm välein, mutta en oikeasti vaihda silloin öljyjä? Voisinpa itsekin tarkistaa käyttöohjeen, luvataanko siellä 30 tkm huoltoväli, vai velvoitetaanko ajamaan huoltoon aina kun tietokone siitä muistuttelee.
Sami.helle@gmail.com
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 30 Maalis 2018, 19:14

Re: Uusi astra huoltoväli

Viesti Kirjoittaja Sami.helle@gmail.com »

Öljynvaihto oli hinnaltaan 175 eur paikallisessa merkkihuollossa. Samalla tehtiin vuosihuolto, tätäkin vähän ihmettelin. Näin kuuluu kuulema homman mennä...
TexasMan
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 177
Liittynyt: 10 Heinä 2017, 19:25

Re: Uusi astra huoltoväli

Viesti Kirjoittaja TexasMan »

Moikka,

Se 30 tkm huoltoväli maksimi, ja siihen ei todellakaan kovinkaan moni ole päässyt. Itse olen tehnyt/teettänyt vapaaehtoisesti ns. väliöljyn vaihdon 10 - 20 tkm välein. Ei kuitenkaan niin paljoa maksa, tosin merkkihuollossa toi 175 elluu kuulostaa todella suolaiselta suoraan sanottuna. Itse ostin öljyt puuilosta (19,90€) ja suodattimen ostin alkuperäisen (tais olla n. 20€) ja vaihtotyö siihen päälle (30€). Jos haluaa käyttää paikallista merkkihuoltoa, voi sinnekin viedä omat öljyt, jolloin säästää todella paljon. Esim. Motonetissa noi molempien autoihin sopiva öljy maksaa n. 35€ (Dexos 1 gen 2). Tällä tavoin säästää helposti noin 65€.

Jos vaihtaa öljyt ns. harakiri korjaamolla, niin ei merkkaa huoltokirjaan mitään, niin ei ainakaan takuu katkea. Kyllä niitä öljyjä kannattaa vaihdella :peukku:

Kannattaa ehkä K-Astraan liittyvät kysymykset laittaa tänne viewtopic.php?f=5&t=253846
Opel Astra K Enjoy 1.6 CDTI AT6
EX-autot: 8 kpl Opeleita + noin 15 kpl muita
JP_Vette
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 218
Liittynyt: 14 Loka 2016, 17:13

Re: Uusi astra huoltoväli

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mä oon nyt 11kk aikana lykänny 6634,60€ verran tankkiin bensaa ja se on 77% autoilun kokonaiskuluista ilman pääomakuluja. Öljynvaihtotyö maksaa sen ~100€ (ei Opelin merkkihuolto, mut toisen merkin ja öljynä Dexos 1 gen2) eli aika paskan hailee kulueränä koko potis. Kyl tää ketju taas kertoo siitä, että merkkihuollonki aukoton huoltokirja ei kerro autosta yhtään mitään kun sopiva laihialainen on ollu edellinen omistaja. Onneks uusia autoja saa kaupasta, niin ainaki auton historia on tiedos.
JP_Vette
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 218
Liittynyt: 14 Loka 2016, 17:13

Re: Uusi astra huoltoväli

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ja en nyt kohdista kritiikkiä yhteen huoltovälin nollaajaan, vaan ylinpäätänsä huoltojen virtaviivaistamiseen. Sitä huoltolaskuria on todennäköisesti pohtinut usea insinööri aika helkkarin monta tuntia. Siihen kun yhdistää sen tiedon, että Suomessa takuuaikana ajetaan keskimäärin se 50tkm, niin kyllähän se kone kestäis sen ajan vaikka yksillä öljyillä. Sille huoltovälille on todennäköisesti joku oikea syy, jota todennäköisesti on funtsittu enemmän mitä sen laskurin nollaaminen ottaa aikaa.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Uusi astra huoltoväli

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Mulla on 16.3.2018 rekisteröity corsa E 1,3diesel. Autotilattu tehtaalta ja öljynkäyttöikä laskuria ei ole nollattu luovutus huollossa.
1400km kohdalla öljynkäyttöikää jäljellä 95%
Nyt 1600km kohdalla 94% 29.3.2018 eli tästä laskien lähes 30tkm pääsee öljynvaihtovälillä.

Esimerkki 2 opel corsa e 1,3cdti ect postiautona ja herjaa itsensä huoltoon 10500km ja 5kk kohdalla

Tarkoituksena kuitenkin vaihtaa itse kerran öljyt aina huoltovälille.

Huoltokirjassa on omasivu ylimääräisille öljynvaihdoille.

Öljynkäyttöikää heikentää lyhyt ajo kylmänä, tai ylipäätänsä pätkä ajo diiseleissä jolloin ei saa dpf polttoa suoritettua.

Kylläkin toisessa merkissä tuli käynti ongelmia 3000km
Ja vuoden kohdalla. Vikakoodeja sytytyskatkoksista lähtien ja syy löytyi moottoriöljystä jota oli 5cm ylimaksimin. Öljyssä oli bensaa ja vettä seassa. Asiakkaalla pelkkää 2km työmatkaa ja kauppa reissua missä moottori ei koskaan lämpene.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Uusi astra huoltoväli

Viesti Kirjoittaja Askoik »

JP_Vette kirjoitti: 30 Maalis 2018, 21:38 Mä oon nyt 11kk aikana lykänny 6634,60€ verran tankkiin bensaa ja se on 77% autoilun kokonaiskuluista ilman pääomakuluja. Öljynvaihtotyö maksaa sen ~100€ (ei Opelin merkkihuolto, mut toisen merkin ja öljynä Dexos 1 gen2) eli aika paskan hailee kulueränä koko potis.
Minulla on työsuhdeauto, niin ylimääräisen öljynvaihdon kulut jäisivät osaltani kahteen bussilippuun. Tästä huolimatta en vaivaudu sinne ylimääräiseen öljynvaihtoon montaa kertaa vuodessa, koska asiassa on monta muuta minua ahdistavaa seikkaa:
- Kalenteriini pitäisi varata aikaa aamulla ja iltapäivällä huoltoasiointiin.
- Aika pitäisi jaksaa varata sieltä huollostakin.
- Sinne huoltoon pitää tehdä "jopa" 1 km koukkaus normaalilta työmatkareitiltäni.
- Siellä huollossa voi joutua jonottamaan ja asioimaan jopa 15 min.
- Sieltä huollosta pitäisi mennä bussilla töihin. Perillä 30 - 60 min normaalia myöhemmin.
- Töistä pitää muistaa lähteä reilusti normaalia aiemmin, kun huolto menee kiinni jo klo 17.
- Bussilla pitää matkustaa sinne huoltoon takaisinkin. Kesähelteellä "kiva" hikoilla saunabussissa.
- Taas saa jonotella huollon tiskille ja odotella avaimiaan jopa 15 min.
- Sitten saakin jo jännittää ovatko muistaneet kiristää kaikki liitokset, vai valahtaako öljyt tielle. Kerran olivat lotranneet öljyä lohkon päälle sen verran, että liikennevaloissa ihmettelin palaneen käryä kabiinissa. Parikin kertaa ollut öjytikku vuosihuollon jälkeen niin musta, että liekö vaihtaneet öljyjä ollenkaan.
- Sitten saa töissä kirjoitella kuluselvitystä siitä huoltolaskusta.
- Auton jälleenmyyntiarvon "huima nousu" ylimääräisistä huolloista ei koidu omaksi edukseni auton jälleenmyyntitilanteessa.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Uusi astra huoltoväli

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Askoik kirjoitti: 30 Maalis 2018, 22:26
JP_Vette kirjoitti: 30 Maalis 2018, 21:38 Mä oon nyt 11kk aikana lykänny 6634,60€ verran tankkiin bensaa ja se on 77% autoilun kokonaiskuluista ilman pääomakuluja. Öljynvaihtotyö maksaa sen ~100€ (ei Opelin merkkihuolto, mut toisen merkin ja öljynä Dexos 1 gen2) eli aika paskan hailee kulueränä koko potis.
Minulla on työsuhdeauto, niin ylimääräisen öljynvaihdon kulut jäisivät osaltani kahteen bussilippuun. Tästä huolimatta en vaivaudu sinne ylimääräiseen öljynvaihtoon montaa kertaa vuodessa, koska asiassa on monta muuta minua ahdistavaa seikkaa:
- Kalenteriini pitäisi varata aikaa aamulla ja iltapäivällä huoltoasiointiin.
- Aika pitäisi jaksaa varata sieltä huollostakin.
- Sinne huoltoon pitää tehdä "jopa" 1 km koukkaus normaalilta työmatkareitiltäni.
- Siellä huollossa voi joutua jonottamaan ja asioimaan jopa 15 min.
- Sieltä huollosta pitäisi mennä bussilla töihin. Perillä 30 - 60 min normaalia myöhemmin.
- Töistä pitää muistaa lähteä reilusti normaalia aiemmin, kun huolto menee kiinni jo klo 17.
- Bussilla pitää matkustaa sinne huoltoon takaisinkin. Kesähelteellä "kiva" hikoilla saunabussissa.
- Taas saa jonotella huollon tiskille ja odotella avaimiaan jopa 15 min.
- Sitten saakin jo jännittää ovatko muistaneet kiristää kaikki liitokset, vai valahtaako öljyt tielle. Kerran olivat lotranneet öljyä lohkon päälle sen verran, että liikennevaloissa ihmettelin palaneen käryä kabiinissa. Parikin kertaa ollut öjytikku vuosihuollon jälkeen niin musta, että liekö vaihtaneet öljyjä ollenkaan.
- Sitten saa töissä kirjoitella kuluselvitystä siitä huoltolaskusta.
- Auton jälleenmyyntiarvon "huima nousu" ylimääräisistä huolloista ei koidu omaksi edukseni auton jälleenmyyntitilanteessa.
Laiskuudelta kuulostaa.
Jos et liikkeeseen luota niin vaihda liikettä.
Sieltä saanee pyörän maksutta tai sijais auton luokkaa 50e päivä?
Ja löytyykö nouto ja hakupalvelua liikkeeltä?
-töissä kirjoitat kuluselvitykseen auto pyysi öljyhuoltoa.


Jos nyt 8kk ja 15tkm kohdalla haluaa öljyn vaihtoa niin sittenhän varsinainen huolto venähtää tehtäväksi 16kk ja 30tkm korvilla. Ei sitä mennä väliöljynvaihdon perään heti huoltoon
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Nixmos
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 02 Joulu 2015, 14:23

Re: Uusi astra huoltoväli

Viesti Kirjoittaja Nixmos »

Tuntuu että noissa öljyikä laskuri laskee millon mitenkin. Omassa 1.4 aut. Meni päivällään vuosi ja n.14000km (lämpösesta tallista aamuisin ja kylmästä päivällä) ja lyhyttä kaupunkiajoa. Kun taas tutulla öljyt piti vaihtaa 8kk ja 17000 jälkeen. Tiedä noista
-(z)- Insignia ST 1.5 aut -17 -(z)-
KTN
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2015, 12:15

Re: Uusi astra huoltoväli

Viesti Kirjoittaja KTN »

Minä käyttäisin GM öljyn sijaan kunnollista täyssynteettistä öljyä, lisäkulu olematon. 30 tkm on aika pitkä aika noin neljän litran öljytilavuudella, mutta esim TM käyttötesti autot huolletaan useasti juuri näin, eikä pitkä öv-väli aiheuta ongelmia. Tosin ajo on varmaan vähemmillä kylmäkäynnistyksillä. Itse vaihdan Mobilit 15 tonnin välein.
TexasMan
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 177
Liittynyt: 10 Heinä 2017, 19:25

Re: Uusi astra huoltoväli

Viesti Kirjoittaja TexasMan »

Ihan mielenkiinnosta, millä perusteella esim. Mobil öljy on parempaa kuin GM-brändätty öljy? Onko tästä jotain faktaa olemassa, esim. puolueeton testi?
Opel Astra K Enjoy 1.6 CDTI AT6
EX-autot: 8 kpl Opeleita + noin 15 kpl muita
KTN
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2015, 12:15

Re: Uusi astra huoltoväli

Viesti Kirjoittaja KTN »

Ei välttämättä tarvi olla juuri Mobil, mutta käsittääkseni tuo GM öljy ei ole täyssynteettistä, eikä toimi kovalla pakkasella parhaalla mahdollisella tavalla. Samaa tavaraa lienee myös Saabin etiketillä.
G_G
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 20 Tammi 2018, 07:57

Re: Uusi astra huoltoväli

Viesti Kirjoittaja G_G »

Onkohan Mobililla edes olemassa Dexos 1 gen 2 -luokiteltua öljyä vielä. Motonetissa ainakin taitaa olla GM:n öljyn lisäksi myynnissä ainoastaan Comma Pro-NRG 0w-20. Kumpihan sitten niistä on parempaa.
Vastaa Viestiin