Mutuvertailu: J-Astra vs. Octavia

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Avatar
Fmon
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 155
Liittynyt: 04 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Mutuvertailu: J-Astra vs. Octavia

Viesti Kirjoittaja Fmon »

Joskus uhosin että pitää kirjoitella oikeaa mutua vierailustani ”vihollisen leirissä”. Ajelin siis 7 vuotta Skodalla, tarkemmin sanottuna kahdella eri Octavialla, kun firman liisaripolitiikka ei antanut myöten Opeliin. Aiemmat autoni olivat iäkkäitä jo, joten seuraavaa kirjoitusta lukiessa pitää muistaa että Skodat sain alle uutena, ja ajoin niihin 100tkm/140tkm mittariin.
Edelliset autot kun oli B-Vectra ja B-Omega, oli hiukan outoa hypätä Octavian rattiin. Uusi auto on kuitenkin uusi, ja eihän nuo huonoja ole ajaa. Ja toki parhaalla varustetasolla+webastolla varustettuna. Keskityn tässä nyt vertailemaan 2013/2014 mallin 1,6L tdi dsg farmari Occua 2012/2013 mallin 1,7L tdi 2012/2013 manuaaliseen Astraan. Farkkuja kaikki.
Octavia oli hankkiessa aivan uusi malli, jonka joissain asioissa huomasikin. Siinä oli värinäyttö, sähköinen takaluukku, avaimeton käyttö, takatutkat, kolaritutka edessä ja xenonit. Webasto oli lisävaruste, sen edut tiedetään, ja ei sinänsä ole auton ominaisuus. Samoin kuin automaattilootan edut ja haitat. DSG on oma riskinsä, mullakin meni kytkinpaketti vaihtoon 100tkm kohdalla. Tämä on itselleni iso kriteeri, en toistaiseksi ota DSG:tä omaan piikkiin.
Astran hankin marraskuussa, ja sillä on nyt ajettu 85500-> 100000. Sport varustetasoon kuuluu kunnon penkit, automaatti-ilmastointi, tutkat eteen ja taakse ja jotain sekalaista sälää.
Tilat:
Skoda on selkeästi isompi, mutta Astran tilatkin on vallan mainiot. Astrassa on muutama fiksu ratkaisu, jotka hieman tasaavat puntteja.
Kulutus:
Skoda imi 5-5,8L100km, Astra 5,5-6L/100km. Ero ei ole iso, mutta sen huomaa.

Ajettavuus:
Molemmat mainioita. Skoda aavistuksen vakaampi urissa vetelyn suhteen, mutta ero ei ole iso, ja rengastus jo voi tehdä tuon. Astra on pirteämpi koneeltaan, kuten speksit antaa ymmärtääkin (105hv vs. 130hv). Ero on tuntuva. Skodalla kyllä mun ajot ehtii hyvin. Skodan törmäystunnistin lähinnä häiritsi, kun piippaili ja jarrutteli väärissä paikoissa. Astrassa on selkeästi muutenkin sporttisempi ja hiukan persoonallisempi tuntu. Molemmissa on alavaantö heikko, ajotavalla tämän saa kyllä kuntoon.
Molempien ajonvakautuslaitteisto toimii todella hyvin, ilman niitä kasvaneella ei lähde lintta hyppysestä millään. Ajomelu on Astrassa pienempi.
Valot:
Xenoneiden erinomaisuus on paljon puhuttu peruste niiden hankinnalle, itse en täysin allekirjoita tätä. Ja minä ajan PALJON pimeässä, sekä maantietä että pienempiä. Hyvät polttimot (Nightbreaker) ja hyvät heijastimet antoi Astralle lähes yhtä hyvän valon kun Octavian Xenonit. Toki Xenonit on paremmat, mutta erotus on niin pieni, ettei mua häiritse. Makuasia, osittain.
Hallintalaitteet ja ohjaamo:
Skoda oli pelkistetty ja simppeli. Kaikki löytyi nopeasti. Astra on vakkarina nappulaviidakko, mutta sen käyttö on jopa helpompaa kuin edellisen. Molemmissa ajon aikana käytettävät on mukavia, Skodan vakkari on mielestäni huonommin sijoitettu (vilkkuviiksen kärki vs.ratti). Silti molemmat on hyviä, mitään suurta ahaa-elämystä ei kumpikaan aiheuttanut. Skodan ohjaamon fiilis on selkeä ja avoin, Astrassa tiivis ja mun makuun hienostuneempi. Astran sähköinen käsijarru miinuksena, en ole saanut tuon parhautta irti mitenkään.
Ajoasento ja penkit:
Astra vie tämän selkeästi. Kuppipenkit on ihan omaa luokkaansa, ja itse pidin pienemmästä ratista. Molemmissa saa kyllä haluamansa asennon kaivettua esiin, mutta mä olen sopivan kokoinen ja helppo tapaus muutenkin.
Skodan isommat tilat kyllä vie voiton muilta osin, tilaa oli vaikka muille jakaa, myös takapenkillä.
Media ja Radio:
Nykypäivänä ainakin itselle kovin tärkeä osuus. Hoidan paljon palavereja Skypen välityksellä, eli puhelimen kautta. Spotifystä musaa, Suplasta radiota jne. Navigaattori on pirun paljon mukavampi kuin puhelimella käytettynä, ja apsi päivittyykin! (Here ja iGo)
Octavian soitin oli hieno, mutta kovin rajoittunut ja simppeli. Esim Spotify toimi vain noin puolet ajasta, kun puhelimeen tuli järjestelmäpäivitys, biisien näkyminen ja rattinappien toiminta lakkasi. Samaan aikaan vaimon 150€ jvc toimii Vivarossa kuin ajatus, versiosta riippumatta.
Astran vakiorammari on mitä on, joten jo autoa hankkiessa tiesin päivittäväni tuon Android-radioon. Nyt sellainen on ollut käytössä muutaman viikon, ja tuntuu kun auto olisi monta vuotta uudempi. Loistelias laite, mutta toki lisävaruste. Alkuperäisen puhelutoiminto oli hyvä, muutahan siinä ei ollutkaan. Skoda vie voiton, mutta siitä saa maksaa sen verran että 300€ sijoitus Android-laitteeseen on jopa fiksua. Ilman en enää aio olla! Päivityksen jälkeen Astra vie tätä 100-0
Astran radion kuuluvuus on melko heikko, Skodan oli erinomainen. PK-seudulla toimii vielä, mutta pohjoiseen ajaessa jo Hollolan kohdalla pätkii. Äänentoisto mulle kelvollinen, Astrassa piti säätää tuneria rajusti.
Mukavuus:
Skodan ilmastointi toimi erinomaisesti, Astan ilmastointia en vielä ole päässyt kokeilemaan. Omegan ainakin toimi aikoinaan hyvin. Astra lämpenee todella paljon nopeammin, ilmeisesti tuossa on joku sähkövastus lisänä? Kylmä diesel on höpöä, Astra työntää lämmintä jo muutaman minuutin ajon jälkeen. Skoda ei niinkään, ekassa hajosi weba ja -28 asteessa ei mökki lämmennyt enää ollenkaan.
Muut lisävarusteet:
Avaimeton käyttö (Skoda) : Aivan loistava, ikävä on kovasti! Ei huonoa sanottavaa.
Sähköinen takaluukku (Skoda): Mukava, ei mitenkään pakollinen tai edes tarpeellinen.
Webasto (Skoda): Suosittelen, etenkin kaukosäädöllä. Harmittaa tämän puute Astrassa, tulen sen laittamaan jossain vaiheessa. Eli Planarin.
Lämmitettävä ratti (Astra): Luulin turhakkeeksi, onkin aivan loistava laite. Aina käytössä kylmällä kelillä. Ilmankin voi olla, toki.
Astra Sports Tourer Sport 1,7CDTi 2012/2013
(ex Octavia 1,6tdi dpf elegance dsg 2013/2014)
(ex Octavia 1,6tdi elegance 2010)
ex Omega B 2,6V6 -02
ex Vectra B 2,0 CD Sport -96
ex Vectra A Merit -95
ex Astra G 1,8i -92
corolla dx
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Mutuvertailu: J-Astra vs. Octavia

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Octaviassa on tosiaan 5 - 15 cm enemmän takajalkatilaa, mutta pari vuotta sitten ei vielä ollut ratinlämmitintä tarjolla, niin sen vuoksi olen Astrassa pysynyt. Kun kriteerinä on 25-30 keur farmari, jossa ratinlämmitin + digitaalinen nopeusmittari, niin tänäkään päivänä ei taida olla vaihtoehtoja kuin Astra, Octavia tai Focus? Viimeksi mainittu karsiutuu pois ärsyttävien tuulilasin vastuslankojen vuoksi. Hyundaissa ja Kiassa ei ainakaan vielä 2016 vuosimalleissa ollut digitaalista nopeusmittaria ja muutenkin olivat karvalakin tuntuisia.
Avatar
juzze
OCF Member 2020
Viestit: 2792
Liittynyt: 03 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Mutuvertailu: J-Astra vs. Octavia

Viesti Kirjoittaja juzze »

Nuihin vastuslankoihin tottuu todella nopeasti. Itekki karsastin niitä alkuun että ne on jopa vaaralliset kun katse hamus uteliaisuutta niihin turhan usein. Parin viikon jälkeen niitä oli riittävästi katellu nii niitä ei enää ees huomaa, paitsi pakkasella kun lasi on hetksessä sula, ja varsinki kun sataa alijäähtynyttö paskaa.
Astra J sport tourer 2.0cdti A
Vastaa Viestiin