Grandland X

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

Joo olikohan se sitten tänään tehty päätös että on viimeinen talvi Grandlandilla. Ja sitä myöten Opeleilla. Tästähän taitaa tulla lyhyimmän aikaa käytössä ollut Opel.

Jos et muista nostaa pyyhkijöitä ylös lasille illalla, niin aamulla ne pyyhkijät on jäässä. Ja ei tuota nyt muista vaikka peugeotilla ajellutkin aikanaan muutaman talven, kun Astrojen kanssa ei ollut tuollaisia ongelmia. Vaikka oli webastot.

Ja ilmoittelihan se auto tuossa taas että Energiansäästötila käytössä. Pitänee kaivaa laturi ja latailla tuo 12V akku täyteen. Kun ei sitä itse näköjään tee.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

Lataa auton ollessa latauksessa myös moottoritilan 12V akkua. Auton ajoakku oli latauksessa, niin akun navalta mitattu 13,7V jännite
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13536
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Psa ominaisuus. Menevät pienestä energiansäästötilaan. Citikat ja pösöt tekee tuota vähän väliä
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

Vaikka tuo lataa noita 12V akkuja kun lataa ajoakkua, niin ei ilmeisesti kovinkaan hyvin.

Tänään ei suostunut electric tilaan menemään ja bensakonehan ei itseään sammutellut ennenkuin nyt kotiin tullessa viimeisessä 6-tien alamäessä. Ja sitten 6-tieltä kotiin meni sähköllä 4WD tilassa. Eli vaati sellaisen 175km ajelun kera 4 pysähdyksen. Bensakone ei sammunut missään tilassa. Ei alamäessä, ei hidastuksissa, ei liikennevaloissa seistessä.

Eli eilen auto ilmoitteli tuosta energiasäästötilasta. Aamulla kun yritin saada autoa lämmitykseen ilmoitteli sovellus vain että ei saa yhteyttä autoon. Kun kävin autolla käyttämässä virrat päällä, niin sai sitten sen jälkeen yhteyden autoon.

No jospa tuo nyt tuosta vähän auttaisi kun tuon ajeli ja ajoakku on tyhjä, niin latailee nyt sitä tuossa jnokun viitisen tuntia. Pitänee huomenna erillisellä laturilla katsoa että mikä tuolla tilanne on.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
mustoja
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 55
Liittynyt: 08 Maalis 2018, 11:04

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja mustoja »

Nyt kun olen lukenut näitä juttuja tuosta PHEV:stä ja yleensä hybridi/sähköautoista, on käsitykseni vaan vahvistunut, että nuo "sähköhärpättimet" eivät sovellu Suomen olihin . Itselläni on Grandland X (bensa/automaatti) jonka otin käyttöön 6/2018. Mitään vikoja ei ole ollut. On toiminut tosi hyvin. Jatkossakin aijon pysyä perinteisissä moottoreissa. Ainut mitä kaipaisin olisi lisälämmitin. Mutta kun sellaista ei ole saatavana joka lämmittäisi myös moottirin.
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

Näköjään tuo 4 tunnin lataus riitti lataamaan myös 12V akun tai akut täyteen, kun Defan SmartChargen mukaan akku oli täynnä, eikä lähtenyt sitä lataamaan.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Avatar
grandlandx
'Senator'
'Senator'
Viestit: 436
Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja grandlandx »

Nible kirjoitti: 22 Tammi 2021, 16:11 Joo olikohan se sitten tänään tehty päätös että on viimeinen talvi Grandlandilla. Ja sitä myöten Opeleilla. Tästähän taitaa tulla lyhyimmän aikaa käytössä ollut Opel.

Jos et muista nostaa pyyhkijöitä ylös lasille illalla, niin aamulla ne pyyhkijät on jäässä. Ja ei tuota nyt muista vaikka peugeotilla ajellutkin aikanaan muutaman talven, kun Astrojen kanssa ei ollut tuollaisia ongelmia. Vaikka oli webastot.

Ja ilmoittelihan se auto tuossa taas että Energiansäästötila käytössä. Pitänee kaivaa laturi ja latailla tuo 12V akku täyteen. Kun ei sitä itse näköjään tee.
Ihan joka risahduksesta ei kannata välittää etenkin kun ostaa uutta tekniikkaa niinkuin sulla näyttää olevan. Silloin saa olla vaihtamassa autoa joka hetki ja koskaan ei ole tyytyväinen mihinkään. Se on hyvin onneton tilanne.

Näissä uusissa vimpaimissa tahtoo olla se piirre, että käyttäjä palvelee autoa sen sijasta, että auto palvelisi käyttäjää. Itse allekirjoitan tämän sanonnan, joka koskee ns. älylaitteita. Lainaus oli Tekniikan Maailman Tesla-tiimin kokemuksista otettuja. Älylaitteisiin, kosketusnäyttöihin ja pakkonetteihin kyllästyyneenä olen päättänyt etten sellaista laita jonka perässä pitää olla juoksemassa eri asioiden kuten vaikkapa päivitysten takia. Yksityisyyden suojallakin on merkityksensä.

En mielestäni ole punaniska, mutta diesel-automaattia on vaikea korvata millään vempeleellä minun käyttööni. Tosin sen minun punaniskaisuuden saavat muut päättää.
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21, Jeep Compass -24
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

grandlandx kirjoitti: 24 Tammi 2021, 19:16

Ihan joka risahduksesta ei kannata välittää etenkin kun ostaa uutta tekniikkaa niinkuin sulla näyttää olevan. Silloin saa olla vaihtamassa autoa joka hetki ja koskaan ei ole tyytyväinen mihinkään. Se on hyvin onneton tilanne.

Näissä uusissa vimpaimissa tahtoo olla se piirre, että käyttäjä palvelee autoa sen sijasta, että auto palvelisi käyttäjää. Itse allekirjoitan tämän sanonnan, joka koskee ns. älylaitteita. Lainaus oli Tekniikan Maailman Tesla-tiimin kokemuksista otettuja. Älylaitteisiin, kosketusnäyttöihin ja pakkonetteihin kyllästyyneenä olen päättänyt etten sellaista laita jonka perässä pitää olla juoksemassa eri asioiden kuten vaikkapa päivitysten takia. Yksityisyyden suojallakin on merkityksensä.

En mielestäni ole punaniska, mutta diesel-automaattia on vaikea korvata millään vempeleellä minun käyttööni. Tosin sen minun punaniskaisuuden saavat muut päättää.
Ei minua nuo uuden tekniikan viat/ongelmat tässä nyt pahemmin haittaa vaan nämä tietyt ominaisuudet, jotka on tuttuja jo siitä 90-luvun suunnittelua olevasta peugeotista, joka reilu 3 vuotta käytössä oli. Tässä nyt on muodostunut itselle aika vahva mielikuva että ranskalainen auto ei ole niin hyvä talviolosuhteissa kuin saksalainen.

Ja sähköautoon tässä seuraavaksi siirryn, kunhan tuollaisia vetokykyä tarvittaessa omaava ja neljä vetävää pyörää tulee enemmän tarjolle.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
usvaa
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 235
Liittynyt: 21 Heinä 2017, 23:41

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja usvaa »

Aika hyvin nämä mielestäni siihen nähden toimivat, että tämä on valmistajan ensimmäinen lataushybridi. Olin itsekin vähän aikeissa ostaa Grandlandin, mutta auton ranskalainen tausta ja tekniikan mahdollinen keskeneräisyys saivat toisiin ajatuksiin.

Joillakin merkeillä on tästä tekniikasta paljonkin kokemusta. Esim Toyota, bemari ja mitsu. Fordilla taitaa olla Kugat vieläkin korjauksen alla ;)
Aleksi111
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Touko 2020, 17:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Aleksi111 »

Aika hyvää laatu vaikuttaa siihen nähden olevan mitä lukee vaikka Insigniasta joka on "aito GM-Opel" mikä toi Comfort varustetaso muuten Grandlandeissa on?
Lynxman
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Tammi 2019, 01:27

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja Lynxman »

Kunde kirjoitti: 17 Syys 2019, 20:35
Grandland x 18 kirjoitti: 17 Syys 2019, 07:06
Kunde kirjoitti: 16 Syys 2019, 08:52 Tuliko teille joilla piti putsata lehtiä ilmastoinnin puhaltimesta jotain korjaussarjaa millä se estetään jatkossa?
Tutkin itse, että ilmeisesti lehtiä pääsee jostain raoista konepellin takaosan tiivisteen tienoilla. Meinasin teipata siinä olevan sauman koko matkalta jatko-ongelmien estämiseksi.
Viime talvena putsattu takuuna tuo puhallin, nyt uudelleen lehti pörisee siellä puhaltimessa. Ei mitään korjaussarjaa vaan Länsiautosta laittoivat viestiä eteenpäin, että tämä pitäisi ratkoa jollain tavalla. Ärsyttävä homma varsinkin näin alkusyksystä kun lehtiä pyörii pitkin kyliä.
Iskin palat gorilla teippiä neljään peukalon kokoiseen aukkoon konepellin alla olevassa muovikappaleessa. Pitää seurata miten vaikuttaa. Ainakin osassa noita aukkoja väijyi jo neulasia, siemeniä ja muuta moskaa odottamassa pääsyä flektiin.
Auttoko teippaus. Sen ei pitäs auttaa, tutkin siinä on leveä rako mistä menee kokonaisia lehtiä eli osissa on huono sovitus.
Puhaltimen putsaus auttaa mutta pesu ja moottoritieajo imee sinne roskia ja käsittämätön rumpujytke ilmestyy.
Tuon vian ratkaisee vain muutos rakenteeseen tai uudenmallinen tiiviste joka peittää kyseisen raon myös.
Tuntuu ettei tuohon löydy pysyvää ratkaisua.
Onko kukaan katsonut miten kys kohta X phev ssä ratkaistu. Ikävä juttu jos x phev ssä sama kaupantekijäisenä.
Kunde
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 137
Liittynyt: 04 Joulu 2017, 14:21
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Kunde »

No eihän se auttanna :-( Isommat neljä aukkoa on pysynyt kiinni teipillä mutta muovikaistaleen ja konepellin kumitiivisteen väliin jää pienenpienirako koko matkalta mistä satunnaiset lehdet ja neulaset kyllä pääsevät läpi. En näe että on kyse osien huonosta sovituksesta vaan suunnittelun kukkasesta, raon pitäisi jäädä konepellin kumitiivisteen alle. Tarttee pohtia kesällä yrittääkö teippailla tuota laajemin. Loppusyksystä alkanut perinteinen pörinä on asettunut kun lehdet hajoneet.
Grandlandia
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 132
Liittynyt: 27 Elo 2020, 08:17

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Grandlandia »

Nible kirjoitti: 22 Tammi 2021, 16:11

Ja ilmoittelihan se auto tuossa taas että Energiansäästötila käytössä. Pitänee kaivaa laturi ja latailla tuo 12V akku täyteen. Kun ei sitä itse näköjään tee.
Mikä se tuo Energiansäästötila on. Minulla ei ole tuollaista ilmoitellut kertaakaan koko puolen vuoden käytön aikana. Muutenkin on auto tuon ohjelmapäivityksen jälkeen pelannut varsin hienosti. Varsinkin näillä parinkymmenen asteen pakkasilla on hieno toiminto tuo esilämmitys. Lisää ajomukavuutta potenssiin kymmenen.
Opel GRANDLAND X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD (2020)
Opel Zafira Tourer Cosmo 1,4 Turbo ecoFLEX Start/Stop 103kW (2012)
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

Grandlandia kirjoitti: 02 Helmi 2021, 14:42
Mikä se tuo Energiansäästötila on. Minulla ei ole tuollaista ilmoitellut kertaakaan koko puolen vuoden käytön aikana. Muutenkin on auto tuon ohjelmapäivityksen jälkeen pelannut varsin hienosti. Varsinkin näillä parinkymmenen asteen pakkasilla on hieno toiminto tuo esilämmitys. Lisää ajomukavuutta potenssiin kymmenen.
Tuota ilmoitusta näkyi kahtena peräkkäisenä perjantaina. Ensimmäinen noista oli se kun aamulla oli -26 ja illalla -20. Autolla ajeltu siinä se 2 viikkoa pätkää. Kummallakin kertaa se jätti tervetulo/saattovaloja käytämättä. Ja tietysti tuo että sen viimeisen perjantain jälkeen auto nukkui vähän turhan sikeästi, eikä suostunut ottamaan esilämmityskomentoa vastaan, ennekuin kävi virrat käyttämässä päällä.
Tuon viimesen perjantain jälkeen ajoin lauantaina sen 180km, josta 175km bensakone vastasi menosta koko ajan. Eli bensakone ei sammunut omatoimisesti ollenkaan. Viimeiset 5km teki siis normaalisti että bensa sammui alamäessä ja nopeuden laskuissa. Tuo ensimmäinen perjantaikin oli päivä että meni bensakoneella.

Eli nuo 2 viikon pätkäajot + joka kertainen bensakoneen käynnistys aiheutti käytännössä sen, että 12V akut eivät kerinneet latautua tarpeeksi, kun ajoakustakaan ei paljoa mennyt. Tosin sitten sunnuntaina defal laturilla tarkistus, niin akku täysi. Eli akku oli täysi sitten kun auto oli latautunut sen reilut nelisentuntia, kun sain ajoakun ajettua tyhjäksi pitämällä auton 4wd-tilassa, joka tiputtaa bensankulutusta aika paljonkin. Siihen tietysti päälle tuo 175km bensalla ajelua ja puolimatkassa vielä 5 tuntia latauksessa ollessaan.

Sitten tuon lauantain jälkeen meni seuraava viikko (eli viime viikko) ma-pe siten että bensaa meni vain 0,1l kun keli plussalla ja käynnisteli itseään electric tilassa.

Esilämmitys on webastoon tottuneena kyllä erittäin hyvä. Tosin noissa -20 lukemissa alkaa jo tuo nahkapenkki tuntua kylmältä vaikka lämmistys ollutkin päällä, niin olisi hyvä että Grandlandissakin olisi Astran mukainen automaattinen penkinlämmitys. Tosin pätkäajeluissahan sen voi pitää päällä koko ajan. Tuollaiseen tunnin ajeluun ei.

My Opel softa unohti sitten tänään että auto on plugari. Yhdistetyissä palveluissa näkyy vaan Auton tiedot. Muut taas tippuneet pois. Käynyt pari kertaa aiemminkin.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Antagonisti
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 174
Liittynyt: 02 Huhti 2018, 08:38

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Antagonisti »

mustoja kirjoitti: 24 Tammi 2021, 08:25 Nyt kun olen lukenut näitä juttuja tuosta PHEV:stä ja yleensä hybridi/sähköautoista, on käsitykseni vaan vahvistunut, että nuo "sähköhärpättimet" eivät sovellu Suomen olihin . Itselläni on Grandland X (bensa/automaatti) jonka otin käyttöön 6/2018. Mitään vikoja ei ole ollut. On toiminut tosi hyvin. Jatkossakin aijon pysyä perinteisissä moottoreissa. Ainut mitä kaipaisin olisi lisälämmitin. Mutta kun sellaista ei ole saatavana joka lämmittäisi myös moottirin.
"Sähköhärpätin", pyh :wink: Mikä on yksinkertaisempi voimalähde kuin käytännössä ikuinen sähkömoottori?

Muistan kun noin 5 vuotta sitten kirjoitin keskusteluryhmään, että sähkö- ja hybridiautojen osuus eri ennustusten mukaan uusista autoista tulee Suomessa olemaan yli 20%. Sain tälle palstalla täystyrmäyksen :D Asiantuntijat olivatkin vähän väärässä, se markkinaosuus onkin nyt jo yli 30% ja kasvaa voimalla. On nähtävissä, että loputkin bensa- ja dieselautot tulee poistumaan tuotannosta noin 10 vuoden aikana. Toiveesi ei siksi ehkä ole realistinen, jos uusia autoja koskaan haluat ostaa :)
Vastaa Viestiin