Grandland X

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

Grandlandia kirjoitti: 27 Elo 2020, 09:27 Minkälaisia latausratkaisuja olette ottaneet käyttöön PHEV:n kanssa? Itse asensin voimavirtapistokkeen, vaikka Grandland lataakin 1-vaiheisena. Käsittääkseni nopeamman laturin edut saa käyttöön vain voimavirran kautta, vaikkakin yhtä vaihetta hyödyntäen. Olenko tässä pahasti väärässä? Ajatuksena hankkia siis voimavirtaa hyödyntävä matkalatausjohto tai voimavirtaan kytkettävä latausasema. Onko mielipiteitä tai käyttökokemuksia?
Onko lisävarusteena 7,2kW laturi vai se vakio 3,6kW laturi?

Jos tuo vakio 3,6kW, niin silloin riittää 16A sulake ja sitä myöten superschuko tai CEE16 Blue eli caravan pistoke.
Jos sitten tuo 7,2kW, niin sitten tarvitsee 32A sulakkeen, jota ei sitten taida ollakkaan kuin noissa voimavirtapistokkeissa.

Siis jos haluaa maksimit pihalle. 32A:ssa tuleekin sitten rajoiteeksi monessa paikkaa jo pääsulakkeiden koko.

8A mukana tulleella laturilla 7 tuntia ja akku on tyhjästä täysi.
16A:lla pitäisi mennä sitten vastaavasti johonkin 3,5h paikkeille.
32A:lla sitten pariin tuntiin.

Tähän asti olen lataillut tuolla mukana tulleella matkalaturilla ja sitten latauspisteissä 32A Type2 kaapelilla (Autossa on tuo 7,2kW laturi)

Itse asun taloyhtiössä ja pitäisi tuossa mittari laittaa tolppaan, niin vähän olen samalla alkanut suuntaamaan katseita johonkin 11kW tai yhdestä vaiheesta 3,6kW latauslaitteeseen, jossa mahdollista säätää virtaa 6-16A välillä. Sille sitten pistokkeeksi caravan tai superschuko. Säädettävyys sen takia että ainakin suurimman osan aikaa olisi tuo 16A mahdollista tolpasta irti ottaa.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Grandlandia
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 132
Liittynyt: 27 Elo 2020, 08:17

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Grandlandia »

Nible kirjoitti: 27 Elo 2020, 17:18
Grandlandia kirjoitti: 27 Elo 2020, 09:27 Minkälaisia latausratkaisuja olette ottaneet käyttöön PHEV:n kanssa? Itse asensin voimavirtapistokkeen, vaikka Grandland lataakin 1-vaiheisena. Käsittääkseni nopeamman laturin edut saa käyttöön vain voimavirran kautta, vaikkakin yhtä vaihetta hyödyntäen. Olenko tässä pahasti väärässä? Ajatuksena hankkia siis voimavirtaa hyödyntävä matkalatausjohto tai voimavirtaan kytkettävä latausasema. Onko mielipiteitä tai käyttökokemuksia?
Onko lisävarusteena 7,2kW laturi vai se vakio 3,6kW laturi?

Jos tuo vakio 3,6kW, niin silloin riittää 16A sulake ja sitä myöten superschuko tai CEE16 Blue eli caravan pistoke.
Jos sitten tuo 7,2kW, niin sitten tarvitsee 32A sulakkeen, jota ei sitten taida ollakkaan kuin noissa voimavirtapistokkeissa.

Siis jos haluaa maksimit pihalle. 32A:ssa tuleekin sitten rajoiteeksi monessa paikkaa jo pääsulakkeiden koko.

8A mukana tulleella laturilla 7 tuntia ja akku on tyhjästä täysi.
16A:lla pitäisi mennä sitten vastaavasti johonkin 3,5h paikkeille.
32A:lla sitten pariin tuntiin.

Tähän asti olen lataillut tuolla mukana tulleella matkalaturilla ja sitten latauspisteissä 32A Type2 kaapelilla (Autossa on tuo 7,2kW laturi)

Itse asun taloyhtiössä ja pitäisi tuossa mittari laittaa tolppaan, niin vähän olen samalla alkanut suuntaamaan katseita johonkin 11kW tai yhdestä vaiheesta 3,6kW latauslaitteeseen, jossa mahdollista säätää virtaa 6-16A välillä. Sille sitten pistokkeeksi caravan tai superschuko. Säädettävyys sen takia että ainakin suurimman osan aikaa olisi tuo 16A mahdollista tolpasta irti ottaa.
7.2kw laturilla latailen ja asennutin tosiaan tuon voimavirran.
Mukana tulevalle schuko latausjohdolla maksimi latausnopeus on käsittääkseni 8A / 1,8kW tunnissa.

Voimavirtapistorasiasta CEE16A esim. Zencar matkalatausjohdolla voi ladata maksimissaan 16A / 3,7kW tunnissa.

Eli jos olen oikein ymmärtänyt lataus pitäisi olla voimavirralla 2 kertaa nopeampaa.
Opel GRANDLAND X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD (2020)
Opel Zafira Tourer Cosmo 1,4 Turbo ecoFLEX Start/Stop 103kW (2012)
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

Grandlandia kirjoitti: 28 Elo 2020, 08:55
7.2kw laturilla latailen ja asennutin tosiaan tuon voimavirran.
Mukana tulevalle schuko latausjohdolla maksimi latausnopeus on käsittääkseni 8A / 1,8kW tunnissa.

Voimavirtapistorasiasta CEE16A esim. Zencar matkalatausjohdolla voi ladata maksimissaan 16A / 3,7kW tunnissa.

Eli jos olen oikein ymmärtänyt lataus pitäisi olla voimavirralla 2 kertaa nopeampaa.
Juu pitäisi olla 16A:lla sen puolet siitä mitä 8A:lla. Tosin voi aloittaa se hidastelun täyteen tullessaan aikaisemmin tuolla 16A latauksella kuin 8A:lla, jolloin ei sitten ihan täysin puoleen menekkään.
Ja tietysti olosuhteetkin vaikuttaa sitten jonkin verran. Viime viikollakin 90km ajelun jälkeen pihalla lataukseen ja puolisen tuntia siellä tuulettimet ja kompura oli käynnissä eli jäähdytteli akun ensin, ennekuin aloitti latauksen. Tehnyt aiemminkin tuon, kun ollut auringon paisteessa pihalla latauksessa että lataus katkeaa ja jäähdytys lähtee päälle. Talvella varmaan sitten lämmittää sen akun ensin sopivaan latauslämpötilaan, ennenkuin aloittaa latauksen.

Sellaista 1,69-1,77 kWh on ollut lasketut kulutukset latauksella. Laskettu siitä kun ajastettu lataus alkanut ja sen mitä MyOpel app kertoo päivitysajankohdaksi kun akku täyttynyt. Ja pistorasian kertomaksi kulutukseksi.

7800km on nyt tullut ajeltua. Pisin yhteen putkeen sähköllä ajettu matka on 55km. Pari kertaa ajettu 51km sähköllä ja sen jälkeen näyttänyt että 6 ja 8km vielä pääsisi. Nyt maanantai aamusta ajettu 25km ja ilmoittelee että 14km vielä pääsisi. Ajomääräkin suht samoissa pysynyt, niin ajelen Grandlandilla yhdellä tankillisella tuplat entiseen astraan nähden. Pisin matka mitä näyttänyt täydellä akulla on ollut joku 54km ja pääsääntöisesti ollut 48km tai 50km. Alkuun näytti jotain 30-40km lukemia ja nousi tuossa huhti/toukokuussa tuonne 50 km lukemiin.

Eilen tuli latailtua uudet kartat, niin pitänee ne huomenna päivittää sitten autoon. Ostaessa versio 5 kartoista sisällä ja nyt ladattu 8, eli 2 kertaa kartat päivitänyt ja ajotietokoneen firmiksen kerran. Vaatii 32GB muistitikun, kun tuo karttapäivitys on 16,8GB kooltaan, eli ei mahdu 16GB tikulle.

Viime viikolla kävin tilaamassa talvirengassetin, kun ei tullut otettua niitä auton mukana. Dezent TA Dark vanne ja Nokian Hakkapeliitta R3 Suv kitkat 225/55/R18 koossa.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

Oppi tänään sitten MyOpel softa kaivamaan autosta ajetut kilometrit itse ja näyttämään ajot. Tosin vähän kyllä vaatisi päivitystä sen suhteen että näyttää tällä hetkellä vaan matkojen bensan kulutuksen, ei sähkönkulutusta. Ja nyt osaa nyt näyttää sen auton sijainninkin jo suoraan, ettei sitä tarvitse itse sijoittaa paikalleen.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Grandlandia
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 132
Liittynyt: 27 Elo 2020, 08:17

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Grandlandia »

Nible kirjoitti: 02 Syys 2020, 20:02 Oppi tänään sitten MyOpel softa kaivamaan autosta ajetut kilometrit itse ja näyttämään ajot. Tosin vähän kyllä vaatisi päivitystä sen suhteen että näyttää tällä hetkellä vaan matkojen bensan kulutuksen, ei sähkönkulutusta. Ja nyt osaa nyt näyttää sen auton sijainninkin jo suoraan, ettei sitä tarvitse itse sijoittaa paikalleen.
Oppiko se nuo jutut itse vai teitkö jotain toimenpiteitä sen suhteen? Olen nyt kolme päivää ajellut uudella Grandland x PHEV:llä. Mitään huonoa sanottavaa ei todellakaan ole autosta, mutta tätä MyOpel appia olen vähän ihmetellyt. Sain lopulta remote toiminnon päälle ja sitä kautta ajastettua latauksen - lämmitystäkin kokeilin ja toimii, mutta en nyt hetikään aio sitä käyttää. Tuota km lukeman manuaalista päivittämistä olenkin ihmetellyt samoin sijaintia. Oppiikohan softa kaivamaan nuo tiedot vasta tietyn ajan kuluessa vai mikähän tuossa on juju?
Opel GRANDLAND X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD (2020)
Opel Zafira Tourer Cosmo 1,4 Turbo ecoFLEX Start/Stop 103kW (2012)
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

Grandlandia kirjoitti: 03 Syys 2020, 08:06
Nible kirjoitti: 02 Syys 2020, 20:02 Oppi tänään sitten MyOpel softa kaivamaan autosta ajetut kilometrit itse ja näyttämään ajot. Tosin vähän kyllä vaatisi päivitystä sen suhteen että näyttää tällä hetkellä vaan matkojen bensan kulutuksen, ei sähkönkulutusta. Ja nyt osaa nyt näyttää sen auton sijainninkin jo suoraan, ettei sitä tarvitse itse sijoittaa paikalleen.
Oppiko se nuo jutut itse vai teitkö jotain toimenpiteitä sen suhteen? Olen nyt kolme päivää ajellut uudella Grandland x PHEV:llä. Mitään huonoa sanottavaa ei todellakaan ole autosta, mutta tätä MyOpel appia olen vähän ihmetellyt. Sain lopulta remote toiminnon päälle ja sitä kautta ajastettua latauksen - lämmitystäkin kokeilin ja toimii, mutta en nyt hetikään aio sitä käyttää. Tuota km lukeman manuaalista päivittämistä olenkin ihmetellyt samoin sijaintia. Oppiikohan softa kaivamaan nuo tiedot vasta tietyn ajan kuluessa vai mikähän tuossa on juju?
Otin ajelun päätteeksi puhelimen ja aloin syöttämään kilometri määrää ylös, niin huomasin että se yksi välilehti jäikin pysymään ruudulla, joka aina silloin tällöin on hetken näkynyt kun ohjelman käynnistänyt. Nyt siis keräilee joka ajon tiedot sille välilehdelle. Lähtöaika ja paikka, loppuaika ja paikka, ajetut kilometrit ja bensan kulutus matkalta. Ajoja voi merkkailla omien tarpeiden mukaan. Etusivun kartta näyttää missä auto on ja missä itse on.

Maaliskuun lopulla kun auton sain, niin piti käydä saksalaisilta sivuilta asennuspaketti hakemassa, kun play-kaupasta sitä ei suomeen saanut. Tuli joskus huhtikuun alkupuolella. Remoten toimintaan saattamisesta taisin tännekin kirjoitella, mutta vaati tosiaan muutaman tarpeeksi pitkän ajelun että lähti toimimaan. Tuota lämpötilan säätöä on tullut muutamia kertoja käytettyä. Tosin taitaa olla yhtä luukunottamatta kerrat että on jäähdyttänyt sisätiloja eikä lämmittänyt. Latauksen ajastukseen en ole käyttänyt, kun auto säilyttää sen ajan, niin johdon kiinni laitamisen jälkeen kun painaa sitä pistokkeen vieressä olevaa nappia, niin ottaa ajan käyttöön.

Tuohon appiin kun tosiaan saisi sähkönkulutukset ja latausmäärätkin, niin olisi hyvä. Nyt kun tuota ladattua määrää ei näe autosta mistään.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Grandlandia
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 132
Liittynyt: 27 Elo 2020, 08:17

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Grandlandia »

Nyt sain nämä tiedot omassakin apissa näkymään. Onkohan niin, että tuo appi on oltava päällä autossa ajettaessa, jotta nuo tiedot siirtyy puhelimelle? Mutta tämähän avaa nyt kokonaan uuden maailman tällaiselle tilastonarkomaanille :o
Mahdankohan tästä ominaisuudesta rouvalle kertoakaan. Voi seurata sen ajoja ja toisaalta hän ei voi seurata minun ajoja :D
Opel GRANDLAND X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD (2020)
Opel Zafira Tourer Cosmo 1,4 Turbo ecoFLEX Start/Stop 103kW (2012)
Grandlandia
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 132
Liittynyt: 27 Elo 2020, 08:17

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Grandlandia »

[/quote]

Viime viikolla kävin tilaamassa talvirengassetin, kun ei tullut otettua niitä auton mukana. Dezent TA Dark vanne ja Nokian Hakkapeliitta R3 Suv kitkat 225/55/R18 koossa.
[/quote]

Oliko talvirenkaisiin otettava pakosta ilmanpaineanturit? Olen siis ymmärtänyt, että jos autossa on aktiivinen painevahtijärjestelmä ( eli paineanturit jokaisen renkaan sisällä) pitäisi hankkia erilliset anturit myös talvirengaspakettiin. Minulla on myös se käsitys, että Grandland PHEV:ssä on aktiivinen painevahtijärjestelmä.
Opel GRANDLAND X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD (2020)
Opel Zafira Tourer Cosmo 1,4 Turbo ecoFLEX Start/Stop 103kW (2012)
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

Grandlandia kirjoitti: 04 Syys 2020, 13:04
Oliko talvirenkaisiin otettava pakosta ilmanpaineanturit? Olen siis ymmärtänyt, että jos autossa on aktiivinen painevahtijärjestelmä ( eli paineanturit jokaisen renkaan sisällä) pitäisi hankkia erilliset anturit myös talvirengaspakettiin. Minulla on myös se käsitys, että Grandland PHEV:ssä on aktiivinen painevahtijärjestelmä.
Ei ole Grandlandissa antureita. Eikä näköjään muissakaan PSA pohjaisissa Opeleissa.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

Tänään kun kävin tankkaamassa, niin kyseli kotiin päästyä MyOpel bensan hintaa, eli tajusi bensan lisääntyneen tankissa.
Ihan täysin tuo ei vielä toimi, eli aika useasti matka ei ole alkanut oikeasta lähtöpisteestä vaan vasta vähän matkan päästä. Varmaan ei ole vielä kerinnyt navi lähteä käyntiin, kun ei muutenkaan tuo näyttö ole kovinkaan nopeasti kaikkien toimintojen suhteen käytettävissä. Ja muutama ajo ei ole siirtynyt ollenkaan puhelimeen.

Elokuussa ei tarvinnut käydä ollenkaan tankaamassa, eli oli nyt sellainen 40 päivän väli. 1254km tuli tuossa ajeltua ja keskikulutukseksi tuli 2,5 l/100km. Tällä hetkellä koko vajaan 8000km keskikulutus 3,5 l/100km. Meni tuossa nyt 12 päivää puhtaasti sähköllä.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja otj »

Matalia on lukemat kun ahkeraan latailee!
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

otj kirjoitti: 05 Syys 2020, 09:54 Matalia on lukemat kun ahkeraan latailee!
Kyllähän tuonne on tullut reilu 1000kWh ladattua. Ihan tarkkaan en tiedä, kun puuttuu jonkin verran noita latauksia, mistä ei ole tietoa paljon ladattu.

Arkiajot menee pääsääntöisesti sähköllä. Ja viikonlopun aikana sitten pari vajaan 100km ajelua. Tosin akku täysi lähtiessä.

Katsoo sitten miten talvi muuttaa tilannetta. Jonkin verran varmaan nousee jos tuo liiga kausi tuossa alkaa ja siellä alkaa käymään kun edestakaisin tuo matka on joku 70 km.
Grandlandia
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 132
Liittynyt: 27 Elo 2020, 08:17

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Grandlandia »

Toimiakseen ja ollakseen todellakin hyödyllinen tuo app vaatii vielä jatkokehittelyä. Ei voi olla niin, että puhelin pitää olla aina mukana kun ajat autoa, vaan ne ajetut matkat pitäisi pystyä lataamaan jälkeenpäinkin. Tällöin tietojen pitäisi ilmeisesti tallentua johonkin auton tiedostoihin tai pilveen ajon jälkeen. Nyt kun vain osa matkoista tallentuu, ei tarkkaa ja luotettavaa tietoa siirry. Lähinnä viihdearvo tällaisenaan.

Auton akku asettui parin päivän jälkeen moodiin, jossa se lataa max. 45 km, kun uutena kaupasta ajettaessa siinä oli 54 km. Kasvaakohan tuo uuden tehokkaamman laturin myötä viikon päästä.
Opel GRANDLAND X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD (2020)
Opel Zafira Tourer Cosmo 1,4 Turbo ecoFLEX Start/Stop 103kW (2012)
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

Grandlandia kirjoitti: 07 Syys 2020, 07:59 Toimiakseen ja ollakseen todellakin hyödyllinen tuo app vaatii vielä jatkokehittelyä. Ei voi olla niin, että puhelin pitää olla aina mukana kun ajat autoa, vaan ne ajetut matkat pitäisi pystyä lataamaan jälkeenpäinkin. Tällöin tietojen pitäisi ilmeisesti tallentua johonkin auton tiedostoihin tai pilveen ajon jälkeen. Nyt kun vain osa matkoista tallentuu, ei tarkkaa ja luotettavaa tietoa siirry. Lähinnä viihdearvo tällaisenaan.

Auton akku asettui parin päivän jälkeen moodiin, jossa se lataa max. 45 km, kun uutena kaupasta ajettaessa siinä oli 54 km. Kasvaakohan tuo uuden tehokkaamman laturin myötä viikon päästä.
Toukokuusta tuohon elokuun lopulle on näyttänyt noita yli 50km matkoja täydellä akulla, mutta nyt on pyörinyt 44-48km välillä. Ei ole väliä onko ladattu mukana tulleella 8A:lla tai 22kW tolpasta.

Laitoin palautetta että ohjelma kaatuu, jos auto ei ole saanut kaivettua osoitetta, joko lähtö tai saapumispaikasta. Tosin tuli ladattua matkat puhelimesta ja tutkittua, niin json tiedosto. Näköjään siellä on bensan määrä tankissa, onko vikoja päällä ja aika ja matka seuraavaan huoltoon. Joka ajon tiedoissa.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Grandlandia
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 132
Liittynyt: 27 Elo 2020, 08:17

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Grandlandia »

Nyt näyttää muodostuneen 38 km maksimiksi, mitä akulle saa ladattua. Kohta alkaa olla siinä rajoilla pystyykö enää tekemään työmatkaa pelkällä sähköllä, jos tätä vauhtia akun kantama lyhenee.
Opel GRANDLAND X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD (2020)
Opel Zafira Tourer Cosmo 1,4 Turbo ecoFLEX Start/Stop 103kW (2012)
Vastaa Viestiin