Grandland X

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
soap95
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 67
Liittynyt: 10 Marras 2019, 12:34

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Tätä ketjua kun lukee, niin taidan pysyä inkussa. Ja tarvittaessa etsiä hybridia jostain toisesta merkistä. Eihän oikeasti malli voi olla noin huono, vai onkohan muissakin hybrideissä "lastentauteja".
Ex. Insignia 2,0T 4x4 2015
Nyk. Insignia GS Innovation 2,0T 4x4 2018
JB007
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 11 Helmi 2021, 14:31

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja JB007 »

Uskoisin, että skandinaavinen hybridi tai sähköauto toimii myös talvella. Eihän pakkanen ole mikään este sähkölaitteiden toiminnalle jos komponentit on oikein valittu.
Pohjoiseuroopassa on myös elektroniikkaosaamista enemmän kuin tuolla Pariisin korkeudella. Pari kuukautta on ollut jo vähän liikaa tätä PSA-konsernin tuotetta.
EI JATKOON.
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1344
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

Oli se sitten tehty missä maassa tahansa, niin pakkanen ja akut ei vaan ole mikään kovin hyvä yhdistelmä.
Se akku vaatii lämmitystä, eli sille pitää jostain saada lämpöä. Volvon plugareissa tuo taitaa olla hoidettu webastolla. Täyssähköissä ja joissain plugareissa sitten on ilmalämpöpumppuja nykyään. Monet plugarit hoitavat tuota lämmitystä edelleen sillä bensa/diesel koneella tai sähkövastuksilla.

Eli se että range tippuu talvella johtuu aika pitkälti siitä että sitä sähköä tarvitaan lämmittämään auton sisätilat ja akku.

Monen merkin plugarilla ajelivat näyttää valittavan että tulisi kesä, niin pääsisi taas 2000km tankillisella, kun nyt jää alle 1000km.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13466
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Rookeri kirjoitti: 11 Helmi 2021, 21:56 No pääsis edes sen 800-1000km mutta tuo 30-40km on ihan yhtä tyhjän kanssa.
Ladattava hybridi on tarkoitettukkin juuri sellaiselle jonka päivittäiset ajot jäävät 20-30km jolloin se voidaan ajaa sähköllä. Tarvittavat pidemmät ajomatkat esim viikonlopuksi 100km mökille mennään bensalla.

Jos ajosykli on 50km päivään niin ladattavasta hybridistä ei ole hyötyä kun ensin käytetään sähkö ja sitten moottori käy hetken kylmänä kuluttaen paljon polttoainetta eikä pääse tekemään gpf polttoa ja sytyttää lopulta moottorinvikavalon. Samoin jos ajetaan pätkää eikä ladata autoa. Nykyaikainen suorasuihkutteinen moottori ei ole parhaimmillaan nurkkapyörityksessä muutenkaan (esim öljynlaimentuminen)

Ladattavan hybridin etu onkin tuo käytettävyys jos käyttötarve on soveltuvaa. Haittana on korkeampi paino.

Täyssähköautossa haittana on vain ajomatkan rajallisuus ja latausnopeus. Toki kylmissä oloissa merkittävä osa akunkapasiteetista täytyy käyttää lämmitykseen joko ilmalämpöpumppu tekniikalla tai kovemmilla pakkasilla suoralla sähköllä joka voi laskea toimintamatkaa jopa 30%.

Täyssähköautossa etuna on pienin energian kulutus eikä mukana tarvitse kuljettaa sitä polttomoottoria tykötarpeineen.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Kunde
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 137
Liittynyt: 04 Joulu 2017, 14:21
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Kunde »

1,2sorsa kirjoitti: 11 Helmi 2021, 23:22
Rookeri kirjoitti: 11 Helmi 2021, 21:56 No pääsis edes sen 800-1000km mutta tuo 30-40km on ihan yhtä tyhjän kanssa.
Ladattava hybridi on tarkoitettukkin juuri sellaiselle jonka päivittäiset ajot jäävät 20-30km jolloin se voidaan ajaa sähköllä. Tarvittavat pidemmät ajomatkat esim viikonlopuksi 100km mökille mennään bensalla.

Jos ajosykli on 50km päivään niin ladattavasta hybridistä ei ole hyötyä kun ensin käytetään sähkö ja sitten moottori käy hetken kylmänä kuluttaen paljon polttoainetta eikä pääse tekemään gpf polttoa ja sytyttää lopulta moottorinvikavalon. Samoin jos ajetaan pätkää eikä ladata autoa. Nykyaikainen suorasuihkutteinen moottori ei ole parhaimmillaan nurkkapyörityksessä muutenkaan (esim öljynlaimentuminen)

Ladattavan hybridin etu onkin tuo käytettävyys jos käyttötarve on soveltuvaa. Haittana on korkeampi paino.

Täyssähköautossa haittana on vain ajomatkan rajallisuus ja latausnopeus. Toki kylmissä oloissa merkittävä osa akunkapasiteetista täytyy käyttää lämmitykseen joko ilmalämpöpumppu tekniikalla tai kovemmilla pakkasilla suoralla sähköllä joka voi laskea toimintamatkaa jopa 30%.

Täyssähköautossa etuna on pienin energian kulutus eikä mukana tarvitse kuljettaa sitä polttomoottoria tykötarpeineen.
Tämä oli aivan erinomainen ja kiihkoton yhteenveto asiasta!
Ymmärrän että sähköauton range leikkaantuu merkittävästi talvella, mutta onhan nyt 800-1000km horinat ihan perusteetonta soopaa. Kuinka moni ihminen ja kuinka usein ajaa lähellekään tuollaisia matkoja kertasuorituksina.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13466
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Kiitos arvostuksesta.

Itsellä tulee 100km päivässä työmatkoja ja sen päälle joskus 120km reissu. Vuodessa 2-3 850km edestakaista matkaa joten mulle sopisi sähköauto esim corsa-e kun latausmahdollisuuden saa kotiin laitettua. Nuo 850km rykäisyt voisi tehdä työpaikan vaihtoautolla tai mennä 50km sähköautolla junalle.
120km matkat onnistuu vielä kesälläkin ja talvella emännän autolla jos tarvii heti töiden jälkeen lähteä.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
JB007
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 11 Helmi 2021, 14:31

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja JB007 »

Huikeita matkoja meinaa joku ajaa Grandlandin akulla. Minulla on Grandland hybrid 4 tuossa pihassa ja akku ladattu 80% mikä on suositus pitkälle iälle. Kilometrejä näyttää 16. Täydellä pääsee 20.
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1344
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

JB007 kirjoitti: 12 Helmi 2021, 13:25 Huikeita matkoja meinaa joku ajaa Grandlandin akulla. Minulla on Grandland hybrid 4 tuossa pihassa ja akku ladattu 80% mikä on suositus pitkälle iälle. Kilometrejä näyttää 16. Täydellä pääsee 20.
Siihen autoon löytyy päivitykset, jotka mm. korjaavat tuota sähkörangea. Maanantai aamuna ennen päivityksiä täydellä akulla range 24km. Ajoivat päivitykset sisään, niin range nousi 54km. Tällä hetkellä range täydellä akulla 38km.

Lappeenrannan Laakkosella tuo on tehty omaan siis tällä viikolla ja johonkin toiseen viime viikolla. Tässäkin ketjussa taitaa olla parikin, joille on nuo softapäivitykset nostaneet rangea oikeampaan suuntaan. Ja korjanneet noita ongelmia jotka liittyvät tuohon käynnistysakun tyhjenemiseen. Ja ilmeisesti myös esilämmityksen toimimiseen, tosin tuosta ei omakohtaista kokemusta oikein ole, kun sen kanssa ei ole ongelmia ollut.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1344
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

Rookeri kirjoitti: 12 Helmi 2021, 12:47 Itellä se päivittäinen työmatka 120-200km riippuen minne meen. Sit tulee ajettua sukulaisille ym noita 300-400km siivuja. Tolla nykyisellä dieselillä kun pääsee tankillisella sen 900-1000km ja tottunu siihen nii odotan nii kauan että saa järkevään hintaan tuolla rangella olevan sähköauton.
Saat odottaa kyllä aika pitkään.

Nykyisillä isoakkuisilla kun pääsee sen 500km. Nykyisillä akkuratkaisuilla tuollaiseen 1000km rangeen tarvittaisiin n. 2,5 kertainen akku noihin nykyisiin isoakkuisiin. Se painaa sen 2,5 kertaisesti tuohon nykyiseen isoon akkuun nähden. Se on 2,5 kertainen kooltaan. Sen takia 2,5 kertainen eikä 2 kertainen, kun tuo paino lisääntyy ja auton kokokin varmaan että sinne autoon mahtuu muutakin kuin se akku. Ja kun se akku pitää olla oikeassa lämpötilassa että toimii kunnolla, niin sen lämmitys ja jäähdytyskin vie lisää.

Nythän tuo näyttää siltä että noista autoista tulee se pikkuakkuinen 300km ja isoakkuinen 500km versio. Noissa on tälläkin hetkellä jo isot hintaerot.
Noissa sähköautoissa alkaa olemaan pääsääntöisesti 100-150kW dc laturi, joten tuollaisen akku ladataan sinne 80%:n puolessa tunnissa.

Ja mitä tulee tuohon 80% käyttöön, niin suurin syy taitaa olla noilla pikalatureilla ladattaessa hidastuu se lataus aika paljon.

Ja ettei nyt ohi aiheesta niin..
Grandlandissa on 13,2 kWh akku ja siitä on joidenkin tietojen perusteella 11,2kWh käytettävissä. Eli välttämättä se akku ei ole täynnä vaikka se näyttääkin olevansa täynnä.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Masi »

Rookeri kirjoitti: 12 Helmi 2021, 12:47 Itellä se päivittäinen työmatka 120-200km riippuen minne meen. Sit tulee ajettua sukulaisille ym noita 300-400km siivuja. Tolla nykyisellä dieselillä kun pääsee tankillisella sen 900-1000km ja tottunu siihen nii odotan nii kauan että saa järkevään hintaan tuolla rangella olevan sähköauton.
Kai tuolla nyt pitemmälle pääsee tankillisella kuin 900-1000 km. Omani on samalla koneella, mutta manuaali sedan ja tarjoilee parhaimmillaan hiukan yli 1400 km "rangea" kesäkeleissä. Toteutuneina 1250-1300 km keskimäärin.

Kovasti miettinyt minkälaisen vaihtaisi, mutta kovin raakileita tuntuu nämä hybriditkin olevan ja tuollaisilla alle 50 km rangeilla ei ole itselleni mitään käyttöä/hyötyä - suurimman osan matkasta tulisi vain raahattua mukana tyhjiä akkuja.
Avatar
Fstara
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Fstara »

Hetken jo haaveilin Grandland X PHEV:stä, mutta tätä ketjua kun lukee, niin ainakin hetken odottelen vielä. Nyt alla 8 vuotta vanha Ampera ja ei voi kuin ihmetellä Grandlandin ja muiden uusien ladattavien hybridien toimintaa kylmissä olosuhteissa ja muutenkin. 10 vuodessa ei näiden ladattavien tekniikka ole edennyt ilmeisesti mihinkään. Amperalla pääsee talvella -20 pakkasella 30km (käynnistys on toki estetty ERDTT mokkulalla, mutta auton lämmitys ei olekaan sen varassa, eikä myöskään webaston), ja kesällä jopa 80km, käynnistämättä bensakonetta ja palelematta. Täydellinen auto Amperakaan ei toki ole eikä varsinkaan nähnyt saksalaista Opelia muuta kuin viereisessä parkkiruudussa. Kaikenlaista muuta pientä vikaa siinä kyllä on, mutta voimalinja ja akusto on kyllä kaikinpuolin mainio, näihin uusiin verrattuna. Sehän tosin onkin sähköauto, range extenderillä varustettuna eikä perinteinen auto, sähkömoottorilla varustettuna. Mielenkiinnolla odottelen, että mitä PSA saa aikaiseksi lähitulevaisuudessa. Oiskohan Mokka-e yhtään parempi?
Ampera E-REV Cosmo -12
Ex: Insignia 2.0 CDTI EcoFlex -09
Ex: Vectra GTS 1.9 CDTI Sport Elegance -05
Ex: Astra G 1.6 16V Sport -98
Ex: Vectra B 2.0 16V CD Sport -96
EX: Astra F 1.6 8V -95
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13466
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Offtopikiksi menee
Nykyaikainen ampera olisi hyvä.
Sähköauto jossa olisi jokin litrainen bensamoottori imusarjasuihkutuksella hoitamassa agrekaatin virkaa yli 100km ajosuorituksilla. Sähköauton tekniikka lämpöpumppuineen ja tarvittaessa loppu mentäisiin agrekaatin ja jarrutusenergian talteenotolla ja noin 4l/100km todellisella kulutuksella vaikka koko lapinreissun ajan jolloin agrekaatin hukkalämpö johdettaisiin matkustamoon. Huoltoväliäkään ei olisi tarpeen lyhentää nykyaikainen 3-sylinterinen kevytmetalli moottori painaa jopa alle 100kg

Tämä olisi kalliimpi toteuttaa kuin hybrid jossa moottori huolehtii yleensä matkustamon lämmityksestä. Ja en tiedä sitten miksi näitä ei ole. Kenties verotus syistä?

Yhtäkaikki grandland X on opelin vastine hybrid markkinoille. Esimerkiksi insignia on luokassaan niitä harvoja joita ei hybridinä saa. Se kun on sitä muotia vaikka ajettaisiin lataamatta gpf pönttö käryten

Jokaisen tulee valita auto käyttötarpeen mukaan. Kuitenkin auton arvonlasku muodostaa suurimman osan autoilun kuluista.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
opelonparas
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 205
Liittynyt: 13 Touko 2014, 19:13

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja opelonparas »

Varmasti Opelinkin pian on laajennettava hybridimallistoaan, se tie taitaa tulla ns. ulkoa annettuna. Kun lukee hybridi- ja sähköautojen koeajoraportteja ja toisaalta käyttäjien kirjoituksia, tulee ainakin minulle kuva, että on jotenkin oletuksena, että käyttäjä olisi tavattoman kiinnostunut seuraamaan, mikä käyttövoima ja milläkin prosentilla kulloinkin on käytössä, laskemaan toimintamatkoja, perehtymään sopiviin latausasemiin yms. yms. Kaltaisteni autoilijoiden, jotka vain haluavat ajaa ja katsella maisemia ilman jatkuvaa ”dataseurantaa” (ja joista ei löydy hitustakaan ”insinööriä”), voi olla nykyisellään hieman haastavaa hypätä hybridikelkkaan. Mutta kehityksen suuntaa tuskin kukaan voi kääntää, varmasti tuotteet koko ajan paranevat ja tietty kohkaaminen myös vähenee.
Astra K Sports Tourer 1.4 T (110 kW) AT
Ex: Vectra C Wagon 1.8 (103 kW) AT | Vectra B Wagon 1.6 (74 kW) MT
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1344
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

Tänään testauksessa auttaako ajoakun lämmitys bensakoneen käynnistykseen, niin ei.
Auto oli ensin 1h 20min latauksessa (8A:lla) ja sitten 20min esilämmityksessä, niin silti bensakone kävi sen muutaman minuutin. -8 lämpötila.

Jos tuo olisi sen estänyt, niin olisi pitänyt alkaa miettimään miten tuon auton saisi haluttuun kellonaikaan lämpimäksi ja akkukin olisi täynnä.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
JB007
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 11 Helmi 2021, 14:31

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja JB007 »

Kävin kysymässä Kouvolasta takuuhuoltoa monivammaiselle Grandlandilleni.
Automyyjä tuli vastaan ja kerroin kiinnostukseni Grandland hybridiin. Myyjä hymyili ystävällisesti kertoessaan, että koeajoauto on valitettavasti nyt huollossa. No paljastin, että meilläkin olisi takuuhuollolle tarvetta ja siirryttiin Opel huoltoon.
Valitettavasti Grandlandin huoltajat ovat nyt "kortilla", joten tässä on vaan palveltava autoa omaishoitajana tai sitten annettava sen levätä pihassa, että molemmat saamme hieman lomaa toisistamme.
No reklamaatio on jätetty ja kuluttajaneuvontaan tie avattu samalla kun myyjäliike Lahdessa yrittää hakea distanssia välillämme.
Jos muiden autot toimivat jollain tavoin niin varoittaisin onnettomuusvaarasta sitä dataa seuratessanne. Onnettomuustilastot kertovat karua kieltä sähkö- ja hybridiautoilijoista.
Vastaa Viestiin