Grandland X

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
JB007
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 11 Helmi 2021, 14:31

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja JB007 »

Tietääkö kukaan, olisiko Suomessa jossain Opel huolto jossa olisi sähkö- ja hybridiauto-osaamista?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13544
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

JB007 kirjoitti: 16 Helmi 2021, 10:36 Tietääkö kukaan, olisiko Suomessa jossain Opel huolto jossa olisi sähkö- ja hybridiauto-osaamista?
Jokaisessa merkkiliikkeessä tulisi olla asentajalla korkeajännite kurssit käytynä grandlandiin.

Amperan tapauksessa taitaa olla espoossa ja lahdessa enään kurssitetut asentajat.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

JB007 kirjoitti: 16 Helmi 2021, 10:36 Tietääkö kukaan, olisiko Suomessa jossain Opel huolto jossa olisi sähkö- ja hybridiauto-osaamista?
kuten 1,2sorsa mainitsi, niin eiköhän sitä pitäisi löytyä joka huollosta, kun tuo ainut opelin sivuillakin erillään oleva on tuo ampera.

Jäänyt nyt kolmen reissun jälkeen itselle ihan ok mielikuva tuosta Lappeenrannan Laakkosen huollosta. Vaikka tämä viimeinen reissu nyt menikin vähän tyylillä kokeillaan auttaako, tosin sieltä ei löytynyt mitään muuta kuin softavikoja.

Jos nuo päivitykset korjasi noita ns. vikojakin, niin jotain uuttakin tosiaan tuli.

Auto kertoo syyn (ulkoiset olosuhteet, tämä on vasta tullut vastaan), jos ei halua electric tilaan siirtyä.
Käytös pakkasella on muuttunut. Jos lämpötila alle -10, niin electric tilaan ei siirrytä. ainakaan sillä päivän ensimmäisellä ajolla. Siirtyi heti kun lämpötila laski -9:n, Eikä muuten sammuttanut alamäessäkään bensakonetta.

Huonompaan suuntaan on mennyt siinä että alle -10 lukemissa, tuo on välillä tehnyt sitäkin että kaupunkiajelussakin ajellaan bensalla. Siis se eka ajelu. Toinen meneekin sitten jo electric tilassa. -20 lukemissa mentiinkin sitten sähköllä, mutta bensakone ei sammunut.

Tosin katsoo vaikuttaako nyt, kun muutin vähän auton lataus aikaa, eli kun olen nyt joulukuusta lähtien ladannut auton aina kotiin tullessa täyteen, niin aloin nyt tässä sunnuntain jälkeen kokeilemaan että lataan sen illalla vain noin puolilleen, ja sitten ennen ajoonlähtöä täyteen. Ainakin se vaikutus tuolla oli että eilen ei näkynyt energiasäästötila ilmotusta. Aiemmin kun oli käytössä mukana tullut 8A latauskaapeli, niin oli ajastettu lataus alkamaan 00:05, joten akku oli aamulla täynnä vaikka olisi ollut tyhjänä. Tosin akkua ei joka ajon jälkeen edes ladattu. Nyt kun on latausasema ja type2 kaapeli käytössä, niin se kaapeli on koko ajan autossa kiinni, kun auto katoksessa.
Latausasemasta voin sitten hallita tuota milloin lataa ja paljon lataa.

Sähköön verrattuna tuo bensa automaatti on hidas.

Tosin eihän tuolla nyt muutenkaan viitsi electric tilassa ajella, kun tuo auton ajonvakautus+neliveto yhdistelmä ei oikein toimi järkevästi.

Kitkarenkaat, kiertoliittymä, sähköllä ajo, takaveto, perä lähtee irti suht helposti, luistonesto tökkää ja vauhti häviää ja kaasupolkimesta ei tapahdu mitään. No sitten painat vähän enemmän kaasua niin tulee etupää mukaan ja sitten se luistoestokin muuttuu sallivammaksi. Sitten lähtee vähän mihin milloinkin. Samaa vähän tapahtuu noissa kiihdytysrampeissa. Ensin ei tapahdu mitään ja sitten kun tulee etupää mukaan niin lähdetään.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
JB007
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 11 Helmi 2021, 14:31

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja JB007 »

Minulle on kerrottu, että osaajista on nyt pulaa ja ammattihenkilöt liikkuvat palkan perässä.
Oma pari kuukautta vanha Grandlandini lähtee nyt lavetilla Vantaalle.
Katsotaan onko siitä jatkoon.
Grandlandia
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 132
Liittynyt: 27 Elo 2020, 08:17

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Grandlandia »

Mulla on auto toista kertaa pajalla samasta syystä. Ei ole nyt viikkoon suostunut menemään electric tilaan sitten millään. Aiemmin tehty ohjelmistopäivitys auttoi noin kuukauden verran. Päivityksen myötä on tullut nyt sitten uusi ilmoitus, kun yrittää vaihtaa electric tilaan. "automaattinen toimenpide menossa".
Katotaanpa saavatko auton pelittämään. Onhan tuota pakkasta nyt hurjat 25 astetta, mutta kai sitä nyt voisi olettaa auton liikkuvan jonkun matkaa sähköajollakin.
Opel GRANDLAND X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD (2020)
Opel Zafira Tourer Cosmo 1,4 Turbo ecoFLEX Start/Stop 103kW (2012)
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

TM:n talviautotestissä oli määritelty -10 niin Opelille kuin Citroenille sähköajon alarajaksi. Sieltähän tuo nyt oman auton osalta alkoi päivitysten jälkeen näyttää.

Niin ja autossa ei ole akun lämmitystä, vain jäähdytys.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
JB007
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 11 Helmi 2021, 14:31

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja JB007 »

Eikä autossa ole myöskään moottorin lämmitystä. Minulle sanottiin, että moottori ei tarvitse lämmitystä. Onkohan ranskalaiset tehneet nyt mullistavan polttomoottorikeksinnön, tai onko niin, että suomalaiset autoilijat lämmittävät moottoreita turhaan.
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

JB007 kirjoitti: 17 Helmi 2021, 16:39 Eikä autossa ole myöskään moottorin lämmitystä. Minulle sanottiin, että moottori ei tarvitse lämmitystä. Onkohan ranskalaiset tehneet nyt mullistavan polttomoottorikeksinnön, tai onko niin, että suomalaiset autoilijat lämmittävät moottoreita turhaan.
Nykymoottoroiden ohjaukselle taitaa olla vaan haittaa jos sitä konetta lämmitetään. Monessa se webasto hoitaa vaan sisätilojen lämmitystä ei moottorin.

Akun lämmitys on sitten taas sen puolesta hyvä että kylmä akku ei ota eikä anna.

Oli jätetty akku 51% maanantain ajeluiden jälkeen ja laitoin päivällä auton lataukseen, niin parin tunnin päästä ilmoitti että valmis, asema ilmoitti että lataus valmis ja akku 72%. Eli ei tuo halunnut tuossa -15 lämpötilassa akkua ladata täyteen.

Tosin ei valitellut mitään energiansäästötilasta ja tervetulo valotkin syttyivät normaalisti.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
huppu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 40
Liittynyt: 10 Touko 2019, 08:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja huppu »

Sitäpä tuo bemarimyyjäkin tänään sanoi, ettei ainakaan bemarit moottorit kaipaa lämmitystä kun kysyin miten sitä moottoria näissä plug-ineissa lämmitetään. Kun tuntui aika hurjalta lyödä koeajossa ollut X1 aamulla käyntiin -26 pakkasessa. Samassa sekunnillahan se löi koneen kyllä tulille ettei mitään ongelmia näemmä. Latauspiuhalla toki latailtais akku ja samalla voi lämmittää sisätilat. On ne jänniä laitteita. Miten lie ovat sakalaiset insinöörit miettineet kun tähän asti toitotettu meillä päin että esilämmitys vähentää polttoaineenkulutusta ja on koneellekin parempi. Nyt ei sitten enää uusiin bemareihin edes saa minkäänlaista lämmitinvaihtoehtoa :D Oma Astra tuskin edes lähtis käyntiin ilman säteilyämmitintä...sen verran se nykyään aina talvisin starttaa monta sekuntia ennen kuin lähtee tulille. Ilmeisesti "tyyppivika". Insignia ei mieti nimittäin yhtään.
Astra 1.4 TA 150hv OPC-line Innovation Plus leder MY19.5 8)
huppu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 40
Liittynyt: 10 Touko 2019, 08:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja huppu »

Nible kirjoitti: 17 Helmi 2021, 16:03 TM:n talviautotestissä oli määritelty -10 niin Opelille kuin Citroenille sähköajon alarajaksi. Sieltähän tuo nyt oman auton osalta alkoi päivitysten jälkeen näyttää.

Niin ja autossa ei ole akun lämmitystä, vain jäähdytys.
Menee nyt sinänsä off-topic kun ei Opelista kyse, mutta vertailuna tuo koeajossa ollut X1. Ajeli eilen -22 pakkasessa täysin sähköllä :bye:
Astra 1.4 TA 150hv OPC-line Innovation Plus leder MY19.5 8)
Grandlandia
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 132
Liittynyt: 27 Elo 2020, 08:17

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Grandlandia »

Nible kirjoitti: 17 Helmi 2021, 16:03 TM:n talviautotestissä oli määritelty -10 niin Opelille kuin Citroenille sähköajon alarajaksi. Sieltähän tuo nyt oman auton osalta alkoi päivitysten jälkeen näyttää.
Jos tämä pitää paikkansa, niin tästä ominaisuudesta olisi pitänyt myyjän mainita. Olisi nimittäin jäänyt auto ostamatta. Tässähän on hinnanalennusvaatimuksen paikka. Enhän minä bensakäyttöisestä Grandlandista olisi maksanut tällaista summaa kuin tästä.

Löysivät pajalla eilen viaksi hybridinohjausyksiköstä jonkun osan, joka pitää vaihtaa. Uusi osa tilaukseen ja joskus juhannuksena varmaan sitten korjataan. Taitaa täyssähköautoilu kohta olla vaihtoehtona.
Opel GRANDLAND X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD (2020)
Opel Zafira Tourer Cosmo 1,4 Turbo ecoFLEX Start/Stop 103kW (2012)
JB007
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 11 Helmi 2021, 14:31

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja JB007 »

Näyttää olevan opettelua myynnissä, huollossa ja sitä kautta myös meillä asiakkailla, joille kuulijoina jää vastuu muuallakin kuin Savossa.
Vaikea oppia edes käyttämään tätä ajoneuvoa, kun toiminta on satunnaista ja mielivaltaista, ainakin näin pakkasella.
Jos olette tyytymättömiä niin kuluttajaneuvonnan reklamaatiokaavake myyjälle jne.
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

Grandlandia kirjoitti: 18 Helmi 2021, 08:35 Jos tämä pitää paikkansa, niin tästä ominaisuudesta olisi pitänyt myyjän mainita. Olisi nimittäin jäänyt auto ostamatta. Tässähän on hinnanalennusvaatimuksen paikka. Enhän minä bensakäyttöisestä Grandlandista olisi maksanut tällaista summaa kuin tästä.

Löysivät pajalla eilen viaksi hybridinohjausyksiköstä jonkun osan, joka pitää vaihtaa. Uusi osa tilaukseen ja joskus juhannuksena varmaan sitten korjataan. Taitaa täyssähköautoilu kohta olla vaihtoehtona.
Ei tuo oma käyttäytynyt tuolla tavalla ennen päivityksiä. Nyt siis päivitysten jälkeen on tullut tuo -10 raja huomattua.

Kyllähän tuo tuli vähän sikasäkissä ostettua vuosi sitten, kun ei ollut mitään tietoa miten tuo talvella käyttäytyy. Ja kun koeajollekaan ei päässyt, kun eivät voineet sitä koeajoautoa koeajettavaksi antaa. Toisaalta ei viime vuoden maaliskuussa tuollaisia kelejä ollut muutenkaan.

Ja ei ole vielä kertaakaan tullut myyjää vastaan, joka olisi tiennyt jotain autosta, mitä en itse ollut löytänyt jo aiemmin.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

JB007 kirjoitti: 17 Helmi 2021, 16:39 Eikä autossa ole myöskään moottorin lämmitystä. Minulle sanottiin, että moottori ei tarvitse lämmitystä. Onkohan ranskalaiset tehneet nyt mullistavan polttomoottorikeksinnön, tai onko niin, että suomalaiset autoilijat lämmittävät moottoreita turhaan.
Peugeotin FB-sivuilla kommentti:
"Peugeotin lataushybrideissä on 5 kW -tehoinen ilmastoinnin kompressori sekä 5 kW -tehoinen vedenlämmitin huolehtimassa lämmityksestä ja jäähdytyksestä."

Eli kaiken järjen mukaan siellä pitäisi esilämmityksen jälkeen olla lämpimät jäähdytysnesteet koneessakin kiertämässä. Tai ainakin vähän lämpimmät vaikka tuon esilämmityksen aikana vedet ei moottorin läpi kiertäisikään.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

En tiedä vaikuttiko päivitykset vai johtuuko tämä nyt tuosta lataustavan muutoksesta, kun aiemmin lataukset meni n. 95% asti sillä mitä autolle laitettiin, jonka jälkeen tiputti sitten ensin 6A:n ja lopulta 3A:n.

Nyt tällä viikolla olen ladannut ajon jälkeen vain 5kWh eli nytkin akku oli 68% täynnä, kun laitoin latauksen päälle.
Asema antaisi autolle 12A, mutta otti alkuun vain 8A. 17min latauksen jälkeen lähti tippumaan edelleen. 20min tippui ja pysähtyi 20min ajaksi 5A:n ja sitten tiputti 2,5A:n

Vastaavan teki myös alkuviikosta. Tai eihän se silloin suostunut akkua edes täyteen lataamaan.


Tosin saattaahan tuo johtua siitäkin että akku on kylmä ja ei ota enempää vastaan. Se ajon jälkeen lataus tapahtuu kyllä ihan auton ottaessa sen mitä saa.

Tällä ladataan täyteen ennen ajoa testauksella on vaan tarkoitus päästä eroon tuosta Energiansäästötila käytössä ilmoituksesta.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Vastaa Viestiin