Opelin automaatti A6 vs. muiden merkkien
Re: Opelin automaatti A6 vs. muiden merkkien
Hyvä niin. Ainakin oma mielipide on, että tämä Hydra Matic on paras ajaa, mitä kohdalle osunut. Aisin Saabeissa ihan ok, mutta ehkä vähän kuminauhamainen.
Re: Opelin automaatti A6 vs. muiden merkkien
Tupla
Astra K Sports Tourer innovation 1.4T At6 My16
Ex: Astra J Spots Tourer cosmo 1.4T Mt6 My13
Ex: Astra J Spots Tourer cosmo 1.4T Mt6 My13
Re: Opelin automaatti A6 vs. muiden merkkien
Näin kirjoitin jo viime kesänä:
Ja koskee siis vain taajamanopeuksia, maantiellä toimii ja vaihtaa hienosti.
Sama on tilanne edelleen, pakko on usein manuaalilla vaihtaa pienemmälle loivassa ylämäessä kun ei viitsi jurinaa kuunnella.Fisherman kirjoitti:Alkanut jurppimaan bensa-automaatin toiminta. Vaihtaa säännöllisesti vitos- ja kutosvaihteen silmään jo tuhannen kierroksen tienoilla kaupunkinopeuksissa ja selvä jurina säestää muuten hiljaista matkantekoa. Kaasulla hiukan narraamalla saa vaihtamaan pienemmälle mutta eipä kauaa malta pienemmällä vaihteella kulkea. Onhan tuossa tuo manuaalikäyttömahdollisuuskin mutta automaatin mukavuudesta maksoin aika kovan hinnan. Kiihdytettäessä ja maantiellä vaihtaa ja toimii ihan kiitettävästi.
Huoltoon en ole vielä ollut yhteydessä mutta myyjän mukaan on nykyautojen ominaisuus.
Onkohan asialle ohjelmallisesti tehtävissä jotakin?
Ja koskee siis vain taajamanopeuksia, maantiellä toimii ja vaihtaa hienosti.
Astra K Sports Tourer innovation 1.4T At6 My16
Ex: Astra J Spots Tourer cosmo 1.4T Mt6 My13
Ex: Astra J Spots Tourer cosmo 1.4T Mt6 My13
Re: Opelin automaatti A6 vs. muiden merkkien
En tiedä miten hyvin tähän viestiin liittyy, mutta vastaanpa kokemuksia automaateista "muiden merkkien" osalta. Opeleista ei juuri tältä saralta ole.
Itselläni on ollut automaatti "ykkösautossa" jo n. 15 vuotta. Kokemukset ovat tulleet VAG:n (VW) ZF:n Tiptronicista ja Saabin Aisinista (5-vaihteinen, olikohan se juuri tuo AF40). En nyt tässä paneudu tuohon ZF:ään vaan tuohon Aisiniin.
Mielestäni tämä Aisin on erinomainen perinteinen automaatti. Toki laatikon ohjainboksin softalla saa tämän toimimaan eri tavallakin. Vaihdot tapahtuvat mielesäni ripeästi ja ilman venyvää luistamista, kuitenkin ilman nykäyksiä. Ehkä parasta tämän laatikon toiminnassa on nk. "puolivaihteet". Tällä saadaan polttoainetaloutta pienemmäksi lähinnä taajama-ajossa.
Kyseisessä laatikossa on lukot (ei luista) kolmella ylimmällä vaihteella (3, 4, 5). Tarvittaessa, kun ajetaan tasanopeudella, voidaan vaihtaa isompi pykälä ilman lukitusta. Tällöin laatikko luistaa, jotta kone ei joudu vedätykseen liian alhaisilla kierroksilla. Kierrokset koneessa ovat kuitenkin alhaisemmat kuin pykälää pienemmällä vaihteella lukko päällä. Luistoa ei huomaa, koska ajetaan tasakaasulla. Heti kaasua enemmän lisättäessä laatikko tiputtaa pykälän alemmas. Tarkka kuski kyllä huomaa tilanteen, kun kaasua lisäilee sievästi. Oiva esimerkki tästä on taajamassa 60-alue. Kun kiihdyttää nopeuden 60 ja vauhti tasoittuu, laatikko pykältää 5. sisään ilman lukkoa. Kierrokset ovat koneessa alhaalla 1500 rpm tuntumassa. Vaihdot tapahtuvat nopeasti vaikka kaasua pistää kunnolla ja mennään 2 pykälää alaspäin. Aivan samaa ei voi todeta DSG-laatikosta.
Onhan Aisinin laatikossa mahdollisuus käyttää vaihteita myös käsin, mutta miksi ... automaatilla ajetaan automaattina .
Käsin käyttämällä vaihteistossa on selvä viive eikä sillä saada edes suorituskykyä parannettua. On nimittäin tullut testattua kiihtyvyyksiä (ihan kunnon laitteella, Passport G-Timer) ja käsin käyttämällä ei pääse niin hyviin tuloksiin kuin automaattiasennolla.
Olen oikein tyytyväinen tuohon Aisinin laatikon toimintaa ja ominaisuuksiin. Ainoa miinus-tekijä on, ettei viritetyssä vehkeessä voi käyttää täysiä tehoja/vääntöjä 1-ja 2- vaihteilla. Softassa on rajoitus ja sen kyllä huomaa .
edit. Lisätään sen verran vielä, että tuota "jurinaa" ei ole, johtuen juuri tuosta lukituksen poistosta. Ajettaessa esim 80 alueella ja liikennetilanteen mukaan jopa käytännössä hiukan sen alle sekä lisäksi vaihteleva maasto, ei jurise, kun laatikossa ei 5 vaihdetta ole lukittu.
Itselläni on ollut automaatti "ykkösautossa" jo n. 15 vuotta. Kokemukset ovat tulleet VAG:n (VW) ZF:n Tiptronicista ja Saabin Aisinista (5-vaihteinen, olikohan se juuri tuo AF40). En nyt tässä paneudu tuohon ZF:ään vaan tuohon Aisiniin.
Mielestäni tämä Aisin on erinomainen perinteinen automaatti. Toki laatikon ohjainboksin softalla saa tämän toimimaan eri tavallakin. Vaihdot tapahtuvat mielesäni ripeästi ja ilman venyvää luistamista, kuitenkin ilman nykäyksiä. Ehkä parasta tämän laatikon toiminnassa on nk. "puolivaihteet". Tällä saadaan polttoainetaloutta pienemmäksi lähinnä taajama-ajossa.
Kyseisessä laatikossa on lukot (ei luista) kolmella ylimmällä vaihteella (3, 4, 5). Tarvittaessa, kun ajetaan tasanopeudella, voidaan vaihtaa isompi pykälä ilman lukitusta. Tällöin laatikko luistaa, jotta kone ei joudu vedätykseen liian alhaisilla kierroksilla. Kierrokset koneessa ovat kuitenkin alhaisemmat kuin pykälää pienemmällä vaihteella lukko päällä. Luistoa ei huomaa, koska ajetaan tasakaasulla. Heti kaasua enemmän lisättäessä laatikko tiputtaa pykälän alemmas. Tarkka kuski kyllä huomaa tilanteen, kun kaasua lisäilee sievästi. Oiva esimerkki tästä on taajamassa 60-alue. Kun kiihdyttää nopeuden 60 ja vauhti tasoittuu, laatikko pykältää 5. sisään ilman lukkoa. Kierrokset ovat koneessa alhaalla 1500 rpm tuntumassa. Vaihdot tapahtuvat nopeasti vaikka kaasua pistää kunnolla ja mennään 2 pykälää alaspäin. Aivan samaa ei voi todeta DSG-laatikosta.
Onhan Aisinin laatikossa mahdollisuus käyttää vaihteita myös käsin, mutta miksi ... automaatilla ajetaan automaattina .
Käsin käyttämällä vaihteistossa on selvä viive eikä sillä saada edes suorituskykyä parannettua. On nimittäin tullut testattua kiihtyvyyksiä (ihan kunnon laitteella, Passport G-Timer) ja käsin käyttämällä ei pääse niin hyviin tuloksiin kuin automaattiasennolla.
Olen oikein tyytyväinen tuohon Aisinin laatikon toimintaa ja ominaisuuksiin. Ainoa miinus-tekijä on, ettei viritetyssä vehkeessä voi käyttää täysiä tehoja/vääntöjä 1-ja 2- vaihteilla. Softassa on rajoitus ja sen kyllä huomaa .
edit. Lisätään sen verran vielä, että tuota "jurinaa" ei ole, johtuen juuri tuosta lukituksen poistosta. Ajettaessa esim 80 alueella ja liikennetilanteen mukaan jopa käytännössä hiukan sen alle sekä lisäksi vaihteleva maasto, ei jurise, kun laatikossa ei 5 vaihdetta ole lukittu.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Opelin automaatti A6 vs. muiden merkkien
Ihan mielenkiinnosta, mistä paikasta on hyviä kokemuksia Turun alueella, entä hinta? Oon itsekin funtsannut että huuhtelulla öljyn vaihdon vois ehkä laatikkoon joskus tulevaisuudessa teettää (ajettu tällä hetkellä n. 54 tkm).
Opel Astra K Enjoy 1.6 CDTI AT6
EX-autot: 8 kpl Opeleita + noin 15 kpl muita
EX-autot: 8 kpl Opeleita + noin 15 kpl muita
Re: Opelin automaatti A6 vs. muiden merkkien
Eiköhän se 100000-120000 km kestä ajella ennenkuin on tarvetta öljynvaihtoon. Jos tuo Inkku osoittautuu mieluisaksi pidemmän päälle, varmaan pidän sitä useammankin vuoden ja jopa 200000 km asti. Ajattelin kyllä teettää myös laatikkoon öljynvaihdon.
Kuten tuolla Insignia B -ketjussa kirjoittelin, ainakin tämän dieselin perässä oleva 6T45 -automaatti hoitaa tehtävänsä varsin mallikkaasti. Kulutusta se lisää vrt. DSG, mutta vaihtaa kyllä kuin ajatus ja erittäin pehmeää on kyyti.
Kuten tuolla Insignia B -ketjussa kirjoittelin, ainakin tämän dieselin perässä oleva 6T45 -automaatti hoitaa tehtävänsä varsin mallikkaasti. Kulutusta se lisää vrt. DSG, mutta vaihtaa kyllä kuin ajatus ja erittäin pehmeää on kyyti.
-
- 'Kapitän'
- Viestit: 70
- Liittynyt: 09 Joulu 2016, 22:37
Re: Opelin automaatti A6 vs. muiden merkkien
1.4 150hp bensaturbossa vaihteiston tyyppi mnu, 6t35 kevennetty 6t40 mallista. Välillä vaihtaa hiukan töksähtäen mutta mielestäni yllättävän samanoloinen kuin aikaisemmassa vm 2007 dieselautossani ollut aisin. Tosin Opelissa ei ole talvi ja sport asetusta koita jäin hiukan kaipaamaan.
-
- 'Kapitän'
- Viestit: 70
- Liittynyt: 09 Joulu 2016, 22:37
Re: Opelin automaatti A6 vs. muiden merkkien
Siis puhuin Astra K mallista Mokasta en tiedä
Re: Opelin automaatti A6 vs. muiden merkkien
Kyllä ainakin tämän meidän Insignian automaattiaski, on kaukana edellisen mersun 7-vaihteisesta.
Siinä ei oikeastaan huomannut, kuin kierroslukumittarista, että vaihde vaihtuu.
Tää opelin loota on ollut uudesta asti sellainen töksäyttelijä ja kylmällä koneella kyllä luistattaa rajusti.
19000km mittarissa.
Siinä ei oikeastaan huomannut, kuin kierroslukumittarista, että vaihde vaihtuu.
Tää opelin loota on ollut uudesta asti sellainen töksäyttelijä ja kylmällä koneella kyllä luistattaa rajusti.
19000km mittarissa.
Volvo V60 D4 AWD - 19
Ex:Opel Insignia Country Tourer 2.0CDTI 4x4 A -16 ja lisäksi opeleita varmaan 20kpl.. vaan ei tule enää ainoatakaan.
Ford Fiesta 1.0T -21
Ex:Opel Insignia Country Tourer 2.0CDTI 4x4 A -16 ja lisäksi opeleita varmaan 20kpl.. vaan ei tule enää ainoatakaan.
Ford Fiesta 1.0T -21
Re: Opelin automaatti A6 vs. muiden merkkien
Tuossa vanhassa Inkussa taitaa olla Aisinin loota. Uudessa taas GM:n oma. Ei tässä kyllä huomaa välillä vaihtoja kuin kiekkamittarista ja töksäyttelemään en ole saanut tätä lainkaan. Luistaa kyllä varsinkin kylmänä ja liikkeelle lähtiessä, mutta maantiellä tuntuu olevan momentinmuunnin lukossa ja kaasun vaikutus on suhtkoht suoran tuntuinen.
Re: Opelin automaatti A6 vs. muiden merkkien
K-astras ei ainakaa liioon huomaa ku rinkimittarista et jaa vaihteet vaihtuu. Pirun pehmeä ja mukava toiminnaltaan verrattuna vanhoihin esim. c-vectran automaatti lootaan
Re: Opelin automaatti A6 vs. muiden merkkien
J-Astrassa sama juttu kuin K-Astrassa... GM:n Hydramatic vaihtaa tosi pehmeästi.
143 kW diesel - moottorin kanssa Aisinin laatikko tosiaan vaihtaa töksähtelevästi ja kiihdytyksissä etenkin kylmänä luistaa melkoisesti.
118 kW diesel - moottorin kanssa Aisinin laatikko vaihtaa hieman pehmeämmin ja luistot eivät ole kymämäkään niin pahoja.
Arvelen , että tuon tehokkaamman dieselin 400 Nm maksimivääntö on laatikolle kuitenkin liikaa.
143 kW diesel - moottorin kanssa Aisinin laatikko tosiaan vaihtaa töksähtelevästi ja kiihdytyksissä etenkin kylmänä luistaa melkoisesti.
118 kW diesel - moottorin kanssa Aisinin laatikko vaihtaa hieman pehmeämmin ja luistot eivät ole kymämäkään niin pahoja.
Arvelen , että tuon tehokkaamman dieselin 400 Nm maksimivääntö on laatikolle kuitenkin liikaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
-
- 'Kapitän'
- Viestit: 50
- Liittynyt: 17 Maalis 2018, 09:30
Re: Opelin automaatti A6 vs. muiden merkkien
Ei ole K Astran automaatissa moittimista. Kyllä kelpaa ajella ja kohta pääseekin sitten kepitttämääm Grandlandia joka koeajossa jo tuntui ihan hienosti toimivan. Parisen pitkää viikkoa vielä odotusta. Mielenkiintoista nähdä ku8nka 1,2 kone automaatilla jaksaa kuormaa vetää.
Re: Opelin automaatti A6 vs. muiden merkkien
Taisin huollattaa ad korjaamolla raisiossa, sijaitsee myllyn tehtaiden vieressä.
Bmw 320D -06
Volvo V70 D5 Awd -06
Ex: Opel Astra Gtc 2.0cdti -12
Volvo V70 D5 Awd -06
Ex: Opel Astra Gtc 2.0cdti -12
-
- 'Kapitän'
- Viestit: 70
- Liittynyt: 09 Joulu 2016, 22:37
Re: Opelin automaatti A6 vs. muiden merkkien
Noissa lootissa on sitten varmaan jonkin verran laatueroja, kun itsellä K-Astrassa tosiaan töksäyttelee välillä, mutta yleensä ottaen ihan OK. Tai siten jotain on rikki, mistä näistä tietää.