Insignia B

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
nupaha
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 262
Liittynyt: 25 Kesä 2019, 13:31

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja nupaha »

mpj kirjoitti: 05 Tammi 2020, 22:39 ...

- Aina käynnistäessä tulee teksti, ettei valittu kieli tue ääniohjausta. Ymmärrän tämän kyllä kun kielenä suomi mutta saisiko tuota ilmoitusta jotenkin pois vai pitääkö kuitata joka ikinen kerta kun käynnistää auton ellei vaihda järjestelmäkieleksi englantia?
...
Tuota rasittavaa ilmoitusta ei tosiaan saa pois, mutta tähän liityen, kun lataa Android Auton, niin pystyy google mapsia ohjaamaan puheella. Komento "aja" ja paikka tai osoite, niin opastus alkaa.
Ex Opel Insignia Grand Sport 2,0tdsl, my20
MB GLC 220D 4matic
Kauppakassina Audi A3 sedan
Kesäkissana Jaguar XKR
Avatar
GM_Opel
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 230
Liittynyt: 24 Touko 2018, 13:37

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja GM_Opel »

nupaha kirjoitti: 17 Tammi 2020, 12:28
mpj kirjoitti: 05 Tammi 2020, 22:39 ...
kun lataa Android Auton, niin pystyy google mapsia ohjaamaan puheella. Komento "aja" ja paikka tai osoite, niin opastus alkaa.
Onko komennot Suomeksi vaiko Englanniksi?
Eli sanotko komennon "aja" Suomeksi vaiko "drive" Englanniksi?
Eli varmaankin ekaksi kiinnität puhelimen USB-piuhalla kiinni, valitset Inkun näytöltä Auto Android ja siellä kartat?
Sitten painat ratissa olevaa puheentunnistus -painiketta ja annat käskyn?
Vai miten tuo oikein menee?
Siksi kyselen kun en ole itse onnistunut tässä asiassa.
Jotain teen väärin.
:bye: Insignia Sports Tourer Executive 1.6 vm. 2019
nupaha
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 262
Liittynyt: 25 Kesä 2019, 13:31

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja nupaha »

GM_Opel kirjoitti: 17 Tammi 2020, 13:37
nupaha kirjoitti: 17 Tammi 2020, 12:28
mpj kirjoitti: 05 Tammi 2020, 22:39 ...
kun lataa Android Auton, niin pystyy google mapsia ohjaamaan puheella. Komento "aja" ja paikka tai osoite, niin opastus alkaa.
Onko komennot Suomeksi vaiko Englanniksi?
Eli sanotko komennon "aja" Suomeksi vaiko "drive" Englanniksi?
Eli varmaankin ekaksi kiinnität puhelimen USB-piuhalla kiinni, valitset Inkun näytöltä Auto Android ja siellä kartat?
Sitten painat ratissa olevaa puheentunnistus -painiketta ja annat käskyn?
Vai miten tuo oikein menee?
Siksi kyselen kun en ole itse onnistunut tässä asiassa.
Jotain teen väärin.
Puhelin tosiaan piuhalla kiinni ja Google Maps ottaa komennot puhelimen mikin kautta, joten älä koske ratin nappiin. Pidä puhelin näkyvillä. Paina Android Auton / Google Mapsin mikrofonin kuvaa näytön oikeassa alakulmassa ja sano Suomeksi ”aja Ikea Tampere”, niin se lähtee hakemaan reittiä... tai sitten sanot suoraan osoitteen. Hyvin ymmärtää Suomea. :thumbsup:
Ex Opel Insignia Grand Sport 2,0tdsl, my20
MB GLC 220D 4matic
Kauppakassina Audi A3 sedan
Kesäkissana Jaguar XKR
nupaha
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 262
Liittynyt: 25 Kesä 2019, 13:31

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja nupaha »

^^^ Tuossa edellisessä viestissä ei näköjään enää tiedä kuka on kysynyt ja mitä.... 😁
Mutta pitäis lähtiä pelittämään noilla ohjeilla.
Ex Opel Insignia Grand Sport 2,0tdsl, my20
MB GLC 220D 4matic
Kauppakassina Audi A3 sedan
Kesäkissana Jaguar XKR
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

Nyt meni 900 km:n pätkä, josta noin 800 km maantiellä, keskimäärin 4,9 litralla. Ei paha tällaiselle viisimetriselle puolitoistatonniselle luistomaattipulkalle. Webasto ei juuri ole käynyt, kun lämpötila plussalla. Atk näytti 5,0. Pienemmissä kulutuksissa se ei yleensä pahasti valehtelekaan, vaan valehtelu kasvaa suhteessa kulutuksen kasvaessa. Huomasin myös MyDieselillä että Atk näytti välillä tismalleen oikein. Nyt oli polttoaineena Abc:n Smart Dieseliä. Ilmeisesti sen nimellä myydään niin hyvin laadukasta UPM Bioverno-komponenttia sisältävää dieseliä kuin myös FAME-kuraa, mitä nyt NEOT sattuu milloinkin toimittamaan. Liekö tuota ensinmainittua sattunut tällä kertaa tankkiin.
nupaha
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 262
Liittynyt: 25 Kesä 2019, 13:31

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja nupaha »

otj kirjoitti: 17 Tammi 2020, 18:15 Nyt meni 900 km:n pätkä, josta noin 800 km maantiellä, keskimäärin 4,9 litralla. Ei paha tällaiselle viisimetriselle puolitoistatonniselle luistomaattipulkalle. Webasto ei juuri ole käynyt, kun lämpötila plussalla. Atk näytti 5,0. Pienemmissä kulutuksissa se ei yleensä pahasti valehtelekaan, vaan valehtelu kasvaa suhteessa kulutuksen kasvaessa. Huomasin myös MyDieselillä että Atk näytti välillä tismalleen oikein. Nyt oli polttoaineena Abc:n Smart Dieseliä. Ilmeisesti sen nimellä myydään niin hyvin laadukasta UPM Bioverno-komponenttia sisältävää dieseliä kuin myös FAME-kuraa, mitä nyt NEOT sattuu milloinkin toimittamaan. Liekö tuota ensinmainittua sattunut tällä kertaa tankkiin.
Itse en luota pätkän vertaa tuohon ajotietokoneen lukemaan sen verran kusee ainakin mua silmään. Heitto on ollut molemmilla tankillisilla 0,9L/100km ja nimenomaan niin päin että näyttää liian hyviä lukemia verrattuna laskemalla saatuun.
Itse käyn, ainakin tällä hetkellä, ABC-asemilla ja ABC-app laskee kulutukset automaattisesti, kun syöttää kilometrilulemat tankkauksen yhteydessä.
Ex Opel Insignia Grand Sport 2,0tdsl, my20
MB GLC 220D 4matic
Kauppakassina Audi A3 sedan
Kesäkissana Jaguar XKR
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13543
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

67tkm e corsalla. Jos keskikulutus 4,0 niin todellinen 4,4 eli 4dl tai 10% näyttää kulutuksen alakanttiin
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Larppe
'Senator'
'Senator'
Viestit: 313
Liittynyt: 02 Heinä 2008, 12:28
Paikkakunta: Vantaa

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Larppe »

Paina Android Auton / Google Mapsin mikrofonin kuvaa näytön oikeassa alakulmassa ja sano Suomeksi ”aja Ikea Tampere”, niin se lähtee hakemaan reittiä.
Ja jos ei halua käsiä irrottaa ratista, niin Android auton huomion saa myös sanomalla "OK google", jonka jälkeen sitten kertoo haluamansa.
Masi kirjoitti: 16 Tammi 2020, 17:01
otj kirjoitti: 16 Tammi 2020, 06:43 Omat kokemukset My Dieselistä, että poltto tapahtuu tosiaan paljon harvemmin, kulutus on sen 0,3-0,4 l pienempi kuin Abc:n Smart Dieselillä. Poltto myöskään tapahtuessaan ei haise. Kone käy sivistyneemmin. Nesteen mukaan tosiaan käy kaikkiin autoihin, tuskin tällaista väittäisivät, jos eivät 100% varmoja olisi. Autonvalmistajien kannat tosiaan vaihtelee.

Ajan kuitenkin taas fossiilisella, koska MyDieseliä ei saa kotinurkilta ja hintaero on revähtänyt niin isoksi. Tulevat veronkorotukset koskevat yhtä lailla myös MyDieseliä. Näin sitä siirtymistä vähäpäästöiseen autoiluun tuetaan.
Eikös tuo MyDiesel sovellu vain ranskalaispohjaiseen tuotantoon, käsittääkseni se ei ole valmistajan (Opel) suunnalta sallittu lainkaan mm. Insignioissa.
Ihan hyvin on soveltunut myös saksalaispohjaiseen Opeliin omien kokemusten perusteella. Vuoden verran ajettu pelkällä MY:llä, enkä ole hetkeäkään pelännyt sen käyttämistä.
Täyttää valmistajien suositteleman EN590 standardin kaikilta muilta osin, paitsi fyysisiltä ominaisuuksiltaan ja tämä siis käytännössä ainoa syy, miksi tuolla mydieselillä ei tuota EN590 leimaa ole.
Muuten täyttäisi tuon standardin ja silloin olisi valmistajan suosittelemaa polttoainetta.

Tuosta löytyy sivulta 7 taulukko standardeista ja vieressä nesteen uusiutuvan dieselin vastaavat arvot:
https://www.neste.com/sites/default/fil ... ndbook.pdf

Toki, jokainen tehkööt päätöksen, että haluaako käyttää ei luokituksen täyttävää polttoainetta.
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

Olikohan niin,että aineen tiheys on ainoa, joka ei täytä EN590 standardia. Autostadiumin puolella tästä pitkät keskustelut.
Nixmos
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 02 Joulu 2015, 14:23

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Nixmos »

Käyköhän A inkun kattokaiteet uus koppaseen myös?
-(z)- Insignia ST 1.5 aut -17 -(z)-
Avatar
GM_Opel
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 230
Liittynyt: 24 Touko 2018, 13:37

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja GM_Opel »

GM_Opel kirjoitti: 17 Tammi 2020, 13:37
nupaha kirjoitti: 17 Tammi 2020, 12:28
mpj kirjoitti: 05 Tammi 2020, 22:39 ...
kun lataa Android Auton, niin pystyy google mapsia ohjaamaan puheella. Komento "aja" ja paikka tai osoite, niin opastus alkaa.
Onko komennot Suomeksi vaiko Englanniksi?
Eli sanotko komennon "aja" Suomeksi vaiko "drive" Englanniksi?
Eli varmaankin ekaksi kiinnität puhelimen USB-piuhalla kiinni, valitset Inkun näytöltä Auto Android ja siellä kartat?
Sitten painat ratissa olevaa puheentunnistus -painiketta ja annat käskyn?
Vai miten tuo oikein menee?
Siksi kyselen kun en ole itse onnistunut tässä asiassa.
Jotain teen väärin.
Puhelin tosiaan piuhalla kiinni ja Google Maps ottaa komennot puhelimen mikin kautta, joten älä koske ratin nappiin. Pidä puhelin näkyvillä. Paina Android Auton / Google Mapsin mikrofonin kuvaa näytön oikeassa alakulmassa ja sano Suomeksi ”aja Ikea Tampere”, niin se lähtee hakemaan reittiä... tai sitten sanot suoraan osoitteen. Hyvin ymmärtää Suomea. :thumbsup:
Kiitoksia neuvoista.
Tein ohjeesi mukaan, mutta kun painan Google Mapsin mikrofonin kuvaa, niin mulle tulee näyttöön ilmoitus: Puhekomennot eivät ole käytettävissä.
Jotenka homma tyssäsi siihen :banghead:
Latasin puhelimeen uusimman Android Auton. Ei auttanut.
Koetin löytää Android Auto -ohjelmasta, Google Mapsista sekä auton Infotaintmentista asetusta, jossa saisi puhekomennot käyttöön, mutten löytänyt tällaista asetusta.
Mun kännykkä on Samsung S9, mutta tuskinpa toi mun kännykästä johtuu.
Onko kenelläkään heittää ohjetta/vinkkiä tuohon, että saisi puhekomennot käyttöön Google mapsissa?
:bye: Insignia Sports Tourer Executive 1.6 vm. 2019
nupaha
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 262
Liittynyt: 25 Kesä 2019, 13:31

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja nupaha »

nupaha kirjoitti: 17 Tammi 2020, 14:09
GM_Opel kirjoitti: 17 Tammi 2020, 13:37
nupaha kirjoitti: 17 Tammi 2020, 12:28
mpj kirjoitti: 05 Tammi 2020, 22:39 ...
kun lataa Android Auton, niin pystyy google mapsia ohjaamaan puheella. Komento "aja" ja paikka tai osoite, niin opastus alkaa.
Onko komennot Suomeksi vaiko Englanniksi?
Eli sanotko komennon "aja" Suomeksi vaiko "drive" Englanniksi?
Eli varmaankin ekaksi kiinnität puhelimen USB-piuhalla kiinni, valitset Inkun näytöltä Auto Android ja siellä kartat?
Sitten painat ratissa olevaa puheentunnistus -painiketta ja annat käskyn?
Vai miten tuo oikein menee?
Siksi kyselen kun en ole itse onnistunut tässä asiassa.
Jotain teen väärin.
Puhelin tosiaan piuhalla kiinni ja Google Maps ottaa komennot puhelimen mikin kautta, joten älä koske ratin nappiin. Pidä puhelin näkyvillä. Paina Android Auton / Google Mapsin mikrofonin kuvaa näytön oikeassa alakulmassa ja sano Suomeksi ”aja Ikea Tampere”, niin se lähtee hakemaan reittiä... tai sitten sanot suoraan osoitteen. Hyvin ymmärtää Suomea. :thumbsup:
Kiitoksia neuvoista.
Tein ohjeesi mukaan, mutta kun painan Google Mapsin mikrofonin kuvaa, niin mulle tulee näyttöön ilmoitus: Puhekomennot eivät ole käytettävissä.
Jotenka homma tyssäsi siihen :banghead:
Latasin puhelimeen uusimman Android Auton. Ei auttanut.
Koetin löytää Android Auto -ohjelmasta, Google Mapsista sekä auton Infotaintmentista asetusta, jossa saisi puhekomennot käyttöön, mutten löytänyt tällaista asetusta.
Mun kännykkä on Samsung S9, mutta tuskinpa toi mun kännykästä johtuu.
Onko kenelläkään heittää ohjetta/vinkkiä tuohon, että saisi puhekomennot käyttöön Google mapsissa?
Koititko suotaan puheopastusta ilman tuota napin painamista? Eli sano ensin "ok google", tämän jälkeen pitäisi puheentunnistus herätä. Kokeila sanoa "aja ikea tampere".
Jos ei auta tämäkään, niin en keksi nyt muuta apua.
Puhelimesi arkkitehtuuri on arm64. Versio on oikea? Eli muutenko tuo toimii?
Ex Opel Insignia Grand Sport 2,0tdsl, my20
MB GLC 220D 4matic
Kauppakassina Audi A3 sedan
Kesäkissana Jaguar XKR
Avatar
GM_Opel
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 230
Liittynyt: 24 Touko 2018, 13:37

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja GM_Opel »

Mikrofoniongelma ratkesi. Googlailin, että mistä voisi johtua.
Kävi ilmi, että mun kännykästä puuttuu itse Google-ohjelma. Olen sen joskus vahingossa poistanut.
Latailin sen uudestaan ja samalla kännykkään tuli puhehaku appsi.
Jo vain lähti heti pelittämään.
Eli loppuen lopuksi oma moka.
:bye: Insignia Sports Tourer Executive 1.6 vm. 2019
Avatar
GM_Opel
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 230
Liittynyt: 24 Touko 2018, 13:37

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja GM_Opel »

Hyvin toimii nyt Google mapsin puheohjaus.
Kartassa näköjään näkyy liikennevalvontakamerat muttei mulla ainakaan tullut mitään varoitusääntä ennen kameraa.
Mites toisilla?
Antaako Google maps teille varoituksen ennen kameraa?
Inkun oma karttahan ilmoittaa äänimerkillä ja keltaisella varoitusikkunalla, että valvontakamera on edessä.
:bye: Insignia Sports Tourer Executive 1.6 vm. 2019
SportsT_Innovation
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 255
Liittynyt: 20 Helmi 2016, 10:30

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja SportsT_Innovation »

GM_Opel kirjoitti: 19 Tammi 2020, 18:26 Hyvin toimii nyt Google mapsin puheohjaus.
Kartassa näköjään näkyy liikennevalvontakamerat muttei mulla ainakaan tullut mitään varoitusääntä ennen kameraa.
Mites toisilla?
Antaako Google maps teille varoituksen ennen kameraa?
Inkun oma karttahan ilmoittaa äänimerkillä ja keltaisella varoitusikkunalla, että valvontakamera on edessä.
Google Maps tosiaan näyttää kamerat, mutta ei varoita niistä. Pieni kosmeettinen haitta muuten hyvin toimivaan naviin. Itse käytän välillä myös Wazea, koska se varoittaa kameroista sanomalla "Nopeuskamera edessä". Waze on muutenkin ihan näppärä, joten kannattaa ladata myös se.

Itse en siis ajele enää Opelilla, mutta AA silti ahkerassa käytössä.
Vastaa Viestiin