Insignia B

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Nible »

Duudi kirjoitti:Kyllä se varmaan toimii juuri noin kuin kuvailit. Tyypillisesti auto kuitenkin jarrutetaan pysähdyksiin, ei rullata. Minulla jarrupoljin on siis käytännössä painettuna sillä hetkellä kun vaihdan vapaalle ja vapaalle vaihdan siksi, etten halua painella polkimia. Jos moottorin haluaisi pysyvän sammuksissa, on jarrua painettava koko pysähdyksen ajan tai otettava s/s pois päältä. Käsijarrulla ei ole vaikutusta tähän. Jos haluat lepuuttaa jalkojasi tai olet vaikka poistumassa autosta ja nostat jalan jarrulta, auto käynnistyy.
Perimmäinen syy, miksi koen homman hankalaksi taitaa olla se, että logiikka sammutukselle ja käynnistykselle on erilainen. Vapaa vaihde ja kytkin ylhäällä sammuttaa, jarrun nosto käynnistää. Jos käynnistys menisi käänteisessä järjestyksessä, eli "kytkin alas ja vaihde päälle" tms, en mieltäisi hommaa ollenkaan hankalaksi. Käyttöliittymäsuunnittelussa tuo on tietääkseni yksi perusasioista ja aika monessa laitteessa se on tajuttukin. On tuo nykyinenkin s/s varmaan ajan kanssa omaksuttavissa, mutta paljon vähemmälläkin voisi päästä.
Joku bittihän siellä nyt poikittain on jos tuolla tavalla toimii. MY17.5 ohjekirjan mukaan kun pitäisi toimia samoin kuin Astrassa. Eli sammuu vaihde vapaalle, kytkin ylös. Jarrupolkimen painamisella ei pitäisi olla mitään merkitystä sammutuksen yhteydessä. Eikä kyllä näytä olevan AutoStopin aikanakaan. Jos vaihde vapaalla, kytkin ylhäällä, niin ihan sama miten sitä jarrupoljinta painaa, niin ei käynnisty Ja jos painaa jarrupoljinta, niin kytkintä saa painella miten haluaa, niin ei siltikään käynnisty.
Käynnistyy jos kytkin painetaan ja jarrua ei. Tai jos jarru painettuna silloin kun kytkin painettu, niin käynnistyy vasta kun jarru vapautetaan.

Ja tuon myöhäinen käynnistyminen ei pitäisi olla käytössä, jos mäkilähtöavustin on aktiivinen. Tosin tuota ei nyt muistaakseni ole tarvinnut vielä tässä kertaakaan 9500km aikana.

Pysäköinti tilanteissa ei ole S/S:stä ollut mitään ongelmia. Tosin sammutan auton ennen kuin nostan kytkimen ylös. Ainoa tilanne jossa on tullut turhia sammutus/käynnistys syklejä on kun ottaa tai jättää tavaraa kyydistä. Eli pysähtyy, vaihde vapaalle, käsijarrupäälle ja kytkin ylös -> Auto sammuu. Sitten avaat kuskin oven, niin auto käynnistyy. Tosin tuoltakin säästyy, kun sammuttaa sen auton eikä jätä sitä käyntiin.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

Insignia B Sports Tourer lähti tilaukseen. Ura Opelistina jatkuu, kait mulle kohta joku diagnoosi on annettava, kun jo viides Opel peräkkäin.

-1.6 CDTI automaatti
-Abalone white
-AGR premium beige nahkaverhoilu
-Innovation plus
-Bose audio
-Webasto
-Langaton lataus
-Koukku
-Led Matrix
-Mukautuva vakkari
-17" vanteet

Kilpiin tammikuussa ja sinne asti sitten vielä huristellaan Astralla.
HjJO
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 240
Liittynyt: 10 Marras 2013, 19:42

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja HjJO »

No se tuli sitten valittua.
Onnittelut!
Ja kärsivällisyyttä odotteluun. :)
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

Kiitos, jospa sitä jaksaisi odotella. Se on sitten vähän kuin myöhäinen joululahja. Varustevalinnoissa pähkäilin myös OPC-ulkoasupaketin ja Flexriden kanssa, mutta kun tuollainen 1.6 naku ei mikään varsinainen urheiluauto ole, sporttialusta ja korisarja tuntuivat vähän turhalta. Erittäin vaivatonta etenemistä silti tuo voimalinja käytännössä tarjoaa, vaikka mitään supernopeita 0-100 spurtteja tuolla on turha yrittää.
HjJO
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 240
Liittynyt: 10 Marras 2013, 19:42

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja HjJO »

Meillä se FlexRide on A-mallissa ja perusasetuksella matkaa lähinnä tehdään.
Harvoin käytetään muita päällä. Se nyt vaan tuli valittua.
Että sen poisjättämistä ei kannata ainakaan harmitella.
immu.
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 49
Liittynyt: 25 Elo 2012, 14:59

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja immu. »

otj kirjoitti:Insignia B Sports Tourer lähti tilaukseen. Ura Opelistina jatkuu, kait mulle kohta joku diagnoosi on annettava, kun jo viides Opel peräkkäin.

-1.6 CDTI automaatti
-Abalone white
-AGR premium beige nahkaverhoilu
-Innovation plus
-Bose audio
-Webasto
-Langaton lataus
-Koukku
-Led Matrix
-Mukautuva vakkari
-17" vanteet

Kilpiin tammikuussa ja sinne asti sitten vielä huristellaan Astralla.
Hieno setti!
mulla vasta toinen Opel putkeen, mutta neljäs kokonaisuudessaan.Diagnoosi on varma, mutta se on kestettävä...
immu.
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 49
Liittynyt: 25 Elo 2012, 14:59

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja immu. »

Onko muuten inkun lämmitin Webasto vai Eberi?
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

Ainakin hinnaston kuvassa on Webaston kaukosäädin. Ebereissä on eri näköinen kake. Astran Weba on Telestart T100 HTM ja näyttäisi tämä siis samalta. https://www.webasto.com/fi/tuotteet-ja- ... -t100-htm/
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

Uusissa autoissa olisi hyvä olla mukana pelastuskortit, jotta onnettomuustilanteessa pelastajat tietävät, mistä koria leikata. Korttia säilytetään kuskin aurinkolipan välissä. Tässä Insignia B:n kortit.

GS: https://drive.google.com/file/d/0B_P1r_ ... p=drivesdk

ST: https://drive.google.com/file/d/0B_P1r_ ... p=drivesdk
RoyalGuru
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 30 Syys 2017, 17:51

Kysymyksiä uudesta Insigniasta

Viesti Kirjoittaja RoyalGuru »

Nyt ollut alla pari viikkoa uusi Insignia ja valtaosin pelkkää positiivista sanottavaa. Muutama kritiikin aihe myös löytyy.

- Mittariston himmeneminen ajovalojen syttyessä. Himmenee siis automaattisesti, kun automatiikka sytyttää ajovalot. Onko jotenkin mahdollista säätää kirkkaammaksi? Nykyisellään omaan makuun liian himmeä. Päivällä riittävän kirkas.

- Medianäytön kotivalikko. Auton kun käynnistää, näyttö menee suoraan kotivalikkoon. Onko niin, ettei auto "muista" edellistä valittua toimintoa? Käytän usein navigointia ja olisi hyvä, kun oletuksena se käynnistyisi kun auton käynnistää. Nyt aavistuksen ärsyttävä, vaikka ei ole kuin yhden kuvakkeen painamisen takana.

- Median toisto hieman epälooginen. Kun valitsee esimerkiksi albumia, niin täytyy selata valikosta kaikki albumit aakkosjärjestyksessä alusta alkaen. Todella ärsyttävää, jos muistitikulla on paljon materiaalia. Jokin helpompi keino?

- HUD-näytön kehikko (muovia) narskuttaa kylmänä. Muilla samaa ongelmaa?

- Onko mahdollisuutta muokata näytöstä esim. akun volttimittari piiloon? Itse en tee sillä tiedolla mitään.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13544
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Kysymyksiä uudesta Insigniasta

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Ilmeisesti uusi eli insignia B
Kuuluisi tähän topickiin
https://www.opelclubfinland.fi/viewtopi ... t=Insignia

Luulen että virtapäällä perus asetus.ja vasta kun käännät valot päälle menee himmennyksen mukaan, esim b vectrassa on rulla valokatkaisijan vieressä. Insigniasta en tiedä.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Duudi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 42
Liittynyt: 30 Kesä 2017, 11:29

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Duudi »

-Insignia B:ssäkin himmennyksen säätö on valokatkaisijan vieressä. Ja vaikuttaa mittariston kirkkauteen ainoastaan, kun valot on päällä.
-Kotivalikon oletusnäkymää ei tietääkseni saa muokattua ainakaan nykyisessä softaversiossa.
-Volttimittarin tilalle saa vaihdettua öljynpaineen, öljynlämmön tai ahtopaineen:
Tuosta aapinen lataukseen: https://www.opel.fi/huolto-ja-lisavarus ... irjat.html
Sieltä sivut 117 ja 118: Eli ensin valikko auki painamalla ratin oikeanpuoleisista napeista < ja sieltä Auton tiedot - Näytössä näytettävät mittarit.
Antt1N
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 42
Liittynyt: 27 Heinä 2017, 01:08

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Antt1N »

onko tosiaan noin ettei navi näyttö jää/pysy oletusnäyttönä? Ohjekirjasta en löytänyt apuja.
Itse ei pääse vielä testaamaan, heinäkuun puolivälissä tilatun 1,5A farkun toimitus siirtyi parilla viikolla loka-marraskuun vaihteeseen
usvaa
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 235
Liittynyt: 21 Heinä 2017, 23:41

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja usvaa »

Eli nyt on Insignia GS 1.6 cdti:llä ajettu sellaiset 1600 km. Päällimmäisenä tuntemuksena sanoisin, että auto on hyvä lukuunottamatta rengasmelua, jota on turhan paljon. Melutaso on siis jotain astran luokkaa ja tässä kokoluokassa odottaisin vähän parempaa eristystä. Alla pyörivät nyt Micelin Primacyt 17" vanteilla. Teetin äänieristyskäsittelyä pyöränkoteloihin ja parannusta tuli jonkin verran. Ajattelin vielä tukkia etulokasuojien takaosassa olevia aukkoja vaahtomuovilla kun tuntuu, että etupäässä joku vähän niin kuin soi asfaltin pinnan laadusta riippuen. Muoviset etulokarit ovat myös vähän turhan ohutta tavaraa.
Renkaat on syytä valita hiljaisista vaihtoehdoista (esim. Conti, Crossclimate, R2..).
Auton pohjaa kun katsoo, huomaa että suunnittelussa on tavoiteltu keveyttä ja ruosteelle alttiita koloja on paljon. Ruostesuojauskäsittely on varmaan tarpeellinen.

Eräs yllättävä juttu oli, että moottorin alla ei ole mitään muoveja tms.
Öljyproppu ja suodatin ovat suoraan näkyvillä. Öljypohjassa on joku ihmeellinen vastus tai anturi?

Jotakin täytyy myös tehdä pyyhkimien alla olevalle muovikaukalolle kun roskat tuntuvat menevän sieltä moottoritilaan ja edelleen lokasuojan sisään.

Etulokasuojien etuosassa olevat kielet ovat hankalat koska automaattipesukoneen harjaksia saattaa mennä pellin ja umpion väliin. Ratkaisuksi laiton pienen kumitassun umpion päälle ja loput raosta tukin sikaflexillä.

Ekan tankin kulutus oli 4,8 l/100 km, nyt tuntuu menevän vähän enemmän johtuen raskaammasta kaasujalasta ja ehkä automaattisesti toimivasta webastosta. Start stopin olen kytkenyt pois joka kerta ennen ajoa kun se on dieselissä niin älytön.
Moottori tuntuu hyvin miellyttävältä ja dieseliksi kierrosherkältä. Kulkua on riittävästi normaaliin ajoon.
Laatikon mahdollisesta heikkoudesta johtuen olen pitänyt kahdella suurimmalla vaihteella väh. 1900 kierr.

Auton ajettavuus on hyvä eikä viimeistelyä pysty moittimaan. Audi on varmaan hienompi, mutta ei tämä kauas jää.
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

Aika pienellä kulutuksella kyllä kulkee. Oliko atk:n ilmoittama vai tankauksesta mitattu? Ajoin 1.6 CDTI automaatilla 400 km:n koeajolenkin ja atk:n mukaan keskikulutus oli 4,8, eli todellisuudessa lienee jotain 5,1-5,2 l.
Vastaa Viestiin