Insignia B

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Jare
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 118
Liittynyt: 29 Huhti 2003, 03:00

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Jare »

Taitaa olla vain GM Suomi (vaimikäsenykyäänon) ahneutta, kyllä se takuu on muualla vähintään sen 3 vuotta.
marlii
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 205
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:37

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja marlii »

Ei Gm Suomea voi syyttää ahneudesta. Ovat saaneet hyvin varustellut autot jopa halvemmaksi kuin Saksassa. Myyntihinta varusteineen on tällä hetkellä selvästi Opelin lyömäase Suomen automarkkinoilla ja järkevämpi kuin kolmen vuoden takuu. Ja takuun laajentaminen onnistuu ainakin jossain liikkeissä kolmeen vuoteen.
Insignia GS 1.6 T Exexutive classic MY20
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

Totta. Opel Suomi on nykyään nimeltään. Kovaa työtä ovat tehneet hintojen kanssa. Lisäksi Suomi oli Saksan ohella eka maa, joka sai sekä Astran että Insignian farmarin myyntiin.

Skoda-myyjä vähän happamasti kommentoi ja vähätteli Opelin menestystä, että Opel ostaa "väkisin" markkinaosuutta kovilla kampanjoilla ja rahoituksella, kuulemma Skoda ei tarvitse sellaisia myynnin vauhdittajia. Sanoi myös, että uusi Insignia ei kelpaa enää kenellekään käytettynä 4 v päästä, että jos tulevaisuutta miettii, niin Skodan vaihtoarvo on aina parempi. En periaatteestakaan osta mitään myyjältä, joka haukkuu muita merkkejä ja myöskin vähättele asiakkaan vaihtoautoa.
miata
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 139
Liittynyt: 16 Tammi 2017, 10:25

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja miata »

Astra 1.4AT innovation ST my16.5 vm17
Kuva
AUGSI
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 23 Elo 2017, 16:32

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja AUGSI »

Tervehdys. Elämäni ensinmäisellä Opelilla ajettu nyt kuukauden verran, auto on Insignia GS 2,0 4x4 kaikilla varustepaketeilla. Tätä ennen ollut 10 uutena ostettua britti-, ruotsalais-, ranskalais-, ja italialaisautoa.
Kaikki opelvitsit ja lähipiirin herjat on kuultu, mutta on niitä arvostuksia sekä kehujakin alkanut kuulua. Autohan tuntuu aivan hyvältä, kaikenlaisia "herkkuja" riittää, ajaa voi, jopa avusteisesti, laiskasti tai tarvittaessa poistua varsin ripeästi paikalta. Ohjaustuntuma tiehen ja ohjauksen nopeus voisi olla hieman parempi, mutta sen kyllä saa mieleisekseen kun malttaa ajan kanssa räätälöidä sen omaan ajotyyliin sopivaksi. Erot kyllä huomaa. Auto on tilava ja aika hiljainen, mikä lisää "laatuvaikutelmaa". Syynä autonvalintaan olikin vastaavasti varustelluin kilpailijoiden n.20 kEur:n halvemman hinnan lisäksi, miellyttävä muotoilu niin sisällä kuin ulkoakin. Ja kyllähän se auto todella haluttiinkin minulle myydä.
Tuleekohan minustakin vielä "opelisti"? :wink:
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

AUGSI kirjoitti:Tätä ennen ollut 10 uutena ostettua britti-, ruotsalais-, ranskalais-, ja italialaisautoa.
Kaikki opelvitsit ja lähipiirin herjat on kuultu, mutta on niitä arvostuksia sekä kehujakin alkanut kuulua.

Tuleekohan minustakin vielä "opelisti"? :wink:
Tervetuloa ja voisin kuvitella, että olet sen verran paksun nahkan kasvattanut noiden britti-, ranskalais- ja italialaisautojen kanssa, että Opel-kuittailut on sen rinnalla jo aika kevyttä. :)
Duudi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 42
Liittynyt: 30 Kesä 2017, 11:29

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Duudi »

Nyt on ehtinyt n. 1500 km ajelemaan 1.5 manuaali farkku Insignialla. Tässä muutamia ajatuksia:
-Ajettavuus oikein mukava etenkin pitkillä matkoilla. Kaistavahti korjailee auton sijaintia sivistyneesti, tosin välillä ohjaus pistää hanttiin, kun yrittää esim. väistellä kulumisuria reunaviivan puolelta.
-Kulutus asiallinen. Eka tankki meni 6,5 l/100 km, seuraava 6,7 l/100 km tankkauksista laskettuna. Ajotietokone oli eka tankilla tarkalleen samaa mieltä, toisella optimistisempi. Mistä lie johtuu. Ajelut pääasiassa työmatkaa kehä III pitkin ja jonkin verran motaria. Ilmastointi ollut käytössä vain satunnaisesti.
-Morrocana AGR jakkarat on todella hyvät.
-Laatuvaikutelma muuten hyvä, mutta kaasupoljin narisee ja takertelee etenkin kylmällä. Yritin voidella niveltä silikonispraylla, ilman havaittavaa parannusta. Käytin huollossakin Vantaan Länsiautossa tuon takia ja olivat voidelleet lisää. Narina väheni, muttei poistunut kokonaan. Katsotaan miten toimii kylmemmillä keleillä.
-Start/Stopin ja hillholdin yhteistoiminta on ala-arvoista. Tässähän jarrupoljin kontrolloi auton käynnistystä, eli jos start/stop on käytössä, kone lämmin jne, moottori sammuu, kun jarrupoljinta painaa ja käynnistyy, kun jarrupolkimen nostaa. Hillhold toimii speksin mukaan, jos ylämäki > 5%. Näistä seuraa, että jos esim. joudut pysähtymään ja jarruttamaan liikennevaloihin loivaan ylämäkeen, moottori sammuu, kuten kuuluukin. Kun valo vahtuu vihreäksi ja nostat jarrupoljinta, auto käynnistyy. Mutta jos mäki on loivempi kuin 5%, ei hillholdi yritäkään pitää autoa paikallaan, vaan se lähtee valumaan alaspäin, eli joudut painamaan jarrua, jottet rullaisi takana olevan keulaan. Ja tämä sammuttaa moottorin. Tästä ei oikein selviä muuten kuin nappaamalla start/stopin pois päältä, mutta monesti valot ehtii vaihtua punaiseksi manööverin aikana. Lisäksi oma tuntuma on, ettei tuo hillhold aina nappaa kiinni jyrkemmässäkään mäessä. Huollon mukaan kyseessä on ominaisuus ja kuulemma tuota kulma-anturiakaan ei voi kalibroida. Suosittelivat käsijarrun käyttöä. Voi kun tuo s/s:n kontrolli olisi kytkinpolkimessa, kuten monessa muussa autossa, mutta kun ei. Nykyään pyrin nappaamaan s/s:n pois päältä heti ajoon lähtiessä, mutta joskus tuo unohtuu ja aina se tulee silmille.
DonTomerell
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 61
Liittynyt: 25 Touko 2017, 14:17

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja DonTomerell »

Duudi kirjoitti: Tästä ei oikein selviä muuten kuin nappaamalla start/stopin pois päältä, mutta monesti valot ehtii vaihtua punaiseksi manööverin aikana. Lisäksi oma tuntuma on, ettei tuo hillhold aina nappaa kiinni jyrkemmässäkään mäessä. Huollon mukaan kyseessä on ominaisuus ja kuulemma tuota kulma-anturiakaan ei voi kalibroida. Suosittelivat käsijarrun käyttöä. Voi kun tuo s/s:n kontrolli olisi kytkinpolkimessa, kuten monessa muussa autossa, mutta kun ei. Nykyään pyrin nappaamaan s/s:n pois päältä heti ajoon lähtiessä, mutta joskus tuo unohtuu ja aina se tulee silmille.
Onko tuo Start Stop systeemi muuttunut vanhasta Insigniasta??? Itse en nykyisellä manuaalilla huomannut mitään hankaluuksia sen kanssa...
Duudi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 42
Liittynyt: 30 Kesä 2017, 11:29

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Duudi »

Paha sanoa, kun en koskaan ole ajanut A-mallin Insignialla. Tämän uuden systeemin kanssa olen usein onnistunut tupeltamaan näinkin:
Olen pysäköimässä autoa vaikkapa parkkiruutuun ja jarruttelen sen pysähdyksiin, s/s sammuttaa moottorin. Pidän edelleen jarrupolkimen painettuna, kunnes saan vaihteen vapaalle ja käsijarrun päälle. Nostan jalan jarrupolkimelta ja -tadaa- moottori täräyttää itsensä käyntiin. Lopuksi sammutan moottorin napista parin sekunnin käytön jälkeen. Konemiehen sydän itkee verta moisesta turhuudesta.
Tämän voi kiertää, jos muistaa painaa käynnistys/sammutusnappia silloin, kun jarrupoljin on vielä painettuna. Vielä ei meinaa muistaa ja jotenkin tuo toimintalogiikka ei istu omaan ajatteluun ollenkaan.
Tai sitten en vain osaa. Muiden merkkien s/s:ien kanssa ei kuitenkaan ole ollut vastaavia pulmia. Kysyin jopa auton myyjältä neuvoa, mutta mitään lisättävää ei herunut sieltäkään.
Otan mieluusti neuvoja vastaan, jos joku tietää fiksumman käyttötavan.
immu.
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 49
Liittynyt: 25 Elo 2012, 14:59

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja immu. »

Joo toi s/s on kyllä yks perkele, sen kun sais pysyvästi ohitettua.
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

Astran S/S toimii samalla tavalla. Onhan se melkoista S/M -touhua välillä sen kanssa. Tuohon hill holdiin toimii parhaiten sähköinen käsijarru. Sen kanssa on mukavaa ja turvallista lähteä jyrkästäkin mäestä ja yleensä irroittaa kuin ajatus.
SportsT_Innovation
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 255
Liittynyt: 20 Helmi 2016, 10:30

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja SportsT_Innovation »

En nyt oikein ymmärrä ongelmaa, vai toimiiko S/S kuitenkin eri tavalla, kuin Astrassa? Astrassa auto sammuu, kun nostaa kytkimen ylös ja laittaa vaihteen vapaalle. Tämän jälkeen voi laittaa vaihteen päälle ja auto käynnistyy vasta, kun nostaa jarrupolkimen. Eli S/S ei Astrassa sammuta moottoria pelkällä jarrupolkimella, vaan vaatii ensin vaihteen vapaalle ja kytkimen ylös. Duudin kirjoituksesta ymmärtäisin, että manuaali Insignia sammuu pelkällä jarrupolkimen käytöllä?
Duudi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 42
Liittynyt: 30 Kesä 2017, 11:29

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Duudi »

Kyllä se varmaan toimii juuri noin kuin kuvailit. Tyypillisesti auto kuitenkin jarrutetaan pysähdyksiin, ei rullata. Minulla jarrupoljin on siis käytännössä painettuna sillä hetkellä kun vaihdan vapaalle ja vapaalle vaihdan siksi, etten halua painella polkimia. Jos moottorin haluaisi pysyvän sammuksissa, on jarrua painettava koko pysähdyksen ajan tai otettava s/s pois päältä. Käsijarrulla ei ole vaikutusta tähän. Jos haluat lepuuttaa jalkojasi tai olet vaikka poistumassa autosta ja nostat jalan jarrulta, auto käynnistyy.
Perimmäinen syy, miksi koen homman hankalaksi taitaa olla se, että logiikka sammutukselle ja käynnistykselle on erilainen. Vapaa vaihde ja kytkin ylhäällä sammuttaa, jarrun nosto käynnistää. Jos käynnistys menisi käänteisessä järjestyksessä, eli "kytkin alas ja vaihde päälle" tms, en mieltäisi hommaa ollenkaan hankalaksi. Käyttöliittymäsuunnittelussa tuo on tietääkseni yksi perusasioista ja aika monessa laitteessa se on tajuttukin. On tuo nykyinenkin s/s varmaan ajan kanssa omaksuttavissa, mutta paljon vähemmälläkin voisi päästä.
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Masi »

Duudi kirjoitti: -Start/Stopin ja hillholdin yhteistoiminta on ala-arvoista. Tässähän jarrupoljin kontrolloi auton käynnistystä, eli jos start/stop on käytössä, kone lämmin jne, moottori sammuu, kun jarrupoljinta painaa ja käynnistyy, kun jarrupolkimen nostaa. Hillhold toimii speksin mukaan, jos ylämäki > 5%. Näistä seuraa, että jos esim. joudut pysähtymään ja jarruttamaan liikennevaloihin loivaan ylämäkeen, moottori sammuu, kuten kuuluukin. Kun valo vahtuu vihreäksi ja nostat jarrupoljinta, auto käynnistyy. Mutta jos mäki on loivempi kuin 5%, ei hillholdi yritäkään pitää autoa paikallaan, vaan se lähtee valumaan alaspäin, eli joudut painamaan jarrua, jottet rullaisi takana olevan keulaan. Ja tämä sammuttaa moottorin. Tästä ei oikein selviä muuten kuin nappaamalla start/stopin pois päältä, mutta monesti valot ehtii vaihtua punaiseksi manööverin aikana. Lisäksi oma tuntuma on, ettei tuo hillhold aina nappaa kiinni jyrkemmässäkään mäessä. Huollon mukaan kyseessä on ominaisuus ja kuulemma tuota kulma-anturiakaan ei voi kalibroida. Suosittelivat käsijarrun käyttöä. Voi kun tuo s/s:n kontrolli olisi kytkinpolkimessa, kuten monessa muussa autossa, mutta kun ei. Nykyään pyrin nappaamaan s/s:n pois päältä heti ajoon lähtiessä, mutta joskus tuo unohtuu ja aina se tulee silmille.
Noista manööveristähän saisi oivaa matskua johonkin nettivideoon - olisi katsojilla hauskaa :D .

Mutta vakavasti ottaen - typerältähän tuollainen toteutus tuntuu, kuten nyt koko Start/Stop-automatiikkakin jo aivan yleisestikin ottaen. Todennäköisesti nämä Start/Stop-systeemit ovat kuitenkin vain tällainen väliratkaisu, jotka tulevat poistumaan - niitä tuskin kukaan jää kaipaamaan. Vaikka nämä systeemit jotenkin toimivatkin vielä uutena, niin ainakin käytetyn ostajalle on luvassa lisämurheita, kun autoa on renkattu kokoajan käyntiin ja taas sammutettu.
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

VAGgilaisissa mokoman turhakkeen saa ohjelmoitua pois jopa kotikonstein (VCDS tms.), Opelissa taitaa nuo ohjelmointimahdollisuudet olla rajoittuneemmat.
Vastaa Viestiin