Insignia B

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Ei ole hanhookin kesä renkaista mitään pahaa sanottavaa. Hyvät. Hiljaiset ja kuitenkin edulliset. Talvirenkaissa sitten keskikastia.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Juuhaa1
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 10 Syys 2018, 16:10

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Juuhaa1 »

ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9263
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Kaikkea sitä keksitään. No, onneksi meillä on Brikkarit niin ei ole tuota ongelmaa.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
AUGSI
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 23 Elo 2017, 16:32

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja AUGSI »

Juuhaa 1:n ansaitsee kyllä tiedonjulkistamishatunnoston ! Kiitos. En kyllä löytänyt ainakaan näistä Hankookkien ulkosivuista mitään sisäiseen meluntorjuntaan viittaavaa, joten se on vaan tiedettävä, koettava tai avaten katsottava. Voipi jopa toimia sileimmillä teillä.
Suomessahan sisämelun suurin syy on ylettömän nastarengaskäytön raiskaama karkea tienpinta, jota ei voi olla huomaamatta kun siirtyy paikatulle tai uudelle asfaltille. Lisäeristys on juuriongelman lakaisua maton alle, vaikka ehkä tarpeellista.
Nk. hiljaista, pienirakeista, asfalttia osataan kyllä tehdä, mutta sen nastojen aiheuttama nopea kuluminen ei salli sitä taloudellisesti, vaan on pitäydyttävä kestävämmässä suurirakeisessa. Tämäkin kuluu, kuten huomaamme, hyvin nopeasti urittuen kovaääniseksi. Ja levittää moskan ympäristöön. Tätä voisi torjua esim. nastaverolla tai alueellisilla nasta-ajokielloilla Norjan ja Ruotsin tapaan. Tämä ehkä vähentäisi nastojen turhaa käyttöä, aiheuttaja maksaisi ja tulot voitaisiin käyttää teiden ylläpitoon ja parantamiseen.
imaC
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 668
Liittynyt: 06 Syys 2006, 19:31
Paikkakunta: JANAKKALA

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja imaC »

Jos ny AUGSI ymmärtäisi että suola sen asfaltin tuhoaa eikä nastarengas ja kitka rengas ei toimi ilman nastarengasta... itse ajan kitkalla että nastoja en tässä puolustele..
SportsT_Innovation
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 255
Liittynyt: 20 Helmi 2016, 10:30

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja SportsT_Innovation »

imaC kirjoitti: 21 Syys 2018, 19:25 Jos ny AUGSI ymmärtäisi että suola sen asfaltin tuhoaa eikä nastarengas ja kitka rengas ei toimi ilman nastarengasta... itse ajan kitkalla että nastoja en tässä puolustele..
Komppaan :worship: Ei sillä, mielestäni nastarenkaiden määrääkin voisi vähentää ja kitkoja markkinoida vielä paremmin (itse ajan kitkoilla), mutta tuo hel***in järjetön suolan käyttö ottaa pattiin ja pahasti. Ymmärrän kyllä, että joskus ja joillain tieosuuksilla suolaa on käytettävä, mutta minkä ihmeen takia sitä pitää levittää esim. PKS seudullakin pienille sivuteillekin heti, kun lunta sataa sentti taivaalta? :what: Ja muutenkin tuntuu, että sitä kylvetään teille järjettömästi liikaa. Noh, olen luvannut, että heti kun joku kansanedustajaehdokas ajaa asiaa suolauksen vähentämiseksi, niin lupaan antaa ääneni :yes:

Menee nyt pahasti offtopic, anteeksi siitä, mutta pakko oli kommentoida. Insignia on hieno ja tyylikäs auto :bye:
Taikamatto
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 76
Liittynyt: 31 Tammi 2018, 22:58

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Taikamatto »

Duudi kirjoitti: 21 Elo 2018, 14:48 Minulla on 1.5:lla ajettu nyt 19 tkm ja öljyä olen tuona aikana lisännyt reilun 0.5 l. Mielestäni hyvin kohtuullista. Millaisia määriä olet joutunut omaasi lisäämään?
Komenttina ölynkulutukseen että ST 1.5 AT:n moottoriin jossakin 18tkm kohdalla jouduin alarajan takia lisäämään. Nyt 22500 kohdalla 3,5% ilmoittaa käyttöikää olevan jäljellä ja öljynvaihtoon on tovin päästä aika. Noin kuukausi sitten oli tätä öljyn käyttöikäkeskustelua vrt. 30tkm huoltoväli. Voisko se toteutua millaisissa oloissa ? Itse mietin josko talven (käyttöönotto oli 1.2.) kylmät startit - vaikka lämppäriä aina käytinkin - ja lyhyet työmatka-ajot kuluttaneet ikää nopeammin kuin matkapainotteisempi päivittäinen ajokertymä. Teoriassa kiinnostais vaan jotta mikä mekanismi tuossa ikää laskee? Huoltoväliasiat on varmaan myös markkinointijuttu; vertailuissa sais miinusta jos pitäis ilmoittaa virallisesti 15 tai 20 tkm välejä kun muutkin merkit ovat 30tkm.

En kyllä pistäis autoja tai moottoreita paremmuusjärjestykseen sen perusteella pitääkö huoltovälin 30tkm matka päästä tippaakaan lisäämättä vai kuuluuko tsekata öljytaso jossakin kohdassa. Vaan eipä näytä lippulaivassa olevan öljymäärän osoitinta sähköisesti vaan ei muuta kuin silmä käteen ja tikku ulos.
AUGSI
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 23 Elo 2017, 16:32

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja AUGSI »

imaC kirjoitti: 21 Syys 2018, 19:25 Jos ny AUGSI ymmärtäisi että suola sen asfaltin tuhoaa eikä nastarengas ja kitka rengas ei toimi ilman nastarengasta... itse ajan kitkalla että nastoja en tässä puolustele..
Luulen ymmärtäväni. Suola, sen paremmin NaCl kuin KaCl:kaan ei itsessään sulata, liuota tai syövytä bitumia tai kiveä. Suolaus sen sijaan pitää tienpinnat märkinä. Varsinkin kylmissä olosuhteissa sideaineena toimiva bitumi on kovaa ja joustamatonta ja vesi pääsee pinnan rakoihin ja huokosiin. Siellä vesi joutuu nastaiskun aikana dynaamisen hydrostaattisen paineen lisäyksen alaiseksi. Tämä aiheuttaa kiviaineksen rakeiden välille suuria voimia, jotka irrottavat rakeita toisistaan ja hööllentävät niiden välisiä sidoksia. Myös nastaiskun jälkeisessä hierrossa nasta pääsee liikkumaan pidemmän matkan märällä päällysteellä koska renkaan ja tien pinnan välinen kitka on pienempi.
Suola ei siis yksin aiheuta tien kulumista, mutta lisää nastarenkaiden aiheuttamaa. Tosin myös urautumista syntyy deformaation kautta ajoneuvon painosta riippuen.
Väite,että teiden kuluminen johtuisi yksinomaan suolasta, on kyllä outo ja tutkimusten vastainen. Yksinkertaisesti nasta rikkoo päällysteen pintaa, koska kovametallinen nasta on huomattavasti kovempaa materiaalia kuin nastan tiekosketuksen vastaanottama kivi tai bitumi. Myös kuivana.
Huomioitavaa on vielä, että pohjoisimmassa Suomessa, missä suolaa ei käytetä, ovat tiet kuluneet karkean äänekkäiksi. Edelleen nastarenkaattomassa Saksassa, jossa käytetään Suomeakin enemmän suolaa liukkauden torjuntaan, ovat tiet sileitä ja tuottavat varsin vähän melua auton sisätiloihin.
Nastarenkaita varmaan tarvitaan, eikä niistä voi nykyisessä asenneilmastossa luopua. Eikä tarvitsekaan. Niin nasta- kuin kitkarenkaatkin kehittyvät ja ominaisuudet lähentyvät. Teiden päällystystekniikka ja aineet paranevat, kohta saadaan vettä läpäisevät, hiljaiset avorakenteiset pinnat kivimastiksiasfaltin oheen. Myös ennakkoluuloista voi päästä, asenteita muuttaa ja harkita kaikkia hyödyntäviä vaihtoehtoja rengasvalinnoissa.
Avatar
tekarijee
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 24
Liittynyt: 07 Syys 2013, 06:38
Paikkakunta: Lahti

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja tekarijee »

Sports Tourer lähti tilaukseen, ja nyt on muutama kuukausi aikaa suunnitella muutoksia.

Tehtaalta tullessaan taitaa vielä jokunen halogeenipolttimo löytyä autosta. Niiden vaihto LED-pohjaisiksi on ensimmäisenä nakkilistalla, kuten tuli tehtyä nykyisessä katiskassa.

Selvitettävänä on ainakin ao. valot, joista en saanut nettiä pläräämällä varmuutta onko halogeenit vai LEDit. Jos jollain omistajalla on tarkempaa niin mielellään saa korjata/täydentää:
- etusumuvalot, H8 (?)
- takavilkut, BAU15s (?)
- peruutusvalot, T10-T20 (?)
- peräkontin sisävalo, T10/T15 (?)
Opel Insignia 2.0 CDTI Innovation AT8 Sports Tourer MY2019
InsigniaNow
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 18 Loka 2017, 00:00

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja InsigniaNow »

Päivitin iphonen IOS12 versioon. Nyt apple carplayssä myös Google Maps. Hieno homma. Sen kun laittaa vielä settingistä Satelliittikuvalle niin on kyllä siisti juttu. Näyttää ruuhkat ja maaston. Eli voi nyt valita kolmesta navigaattorista, opelin omasta, applen omasta ja google mapsista.
Juuhaa1
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 10 Syys 2018, 16:10

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Juuhaa1 »

https://tekniikanmaailma.fi/opel-insign ... ihmiselle/
Onkos tietoa milloin voi päivittää ja onko maksullinen?
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1344
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Nible »

Juuhaa1 kirjoitti: 25 Syys 2018, 08:14 https://tekniikanmaailma.fi/opel-insign ... ihmiselle/
Onkos tietoa milloin voi päivittää ja onko maksullinen?
Päivitys tuskin onnistuu eli uuden auton tilaus ainoa vaihtoehto. Näyttää jo ainaki rakenna autosi opelin sivuilla tarjoavan Multimedia Navi Pro:ta vakioksi Innovation varustelulla.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Avatar
GM_Opel
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 230
Liittynyt: 24 Touko 2018, 13:37

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja GM_Opel »

Nible kirjoitti: 25 Syys 2018, 15:26
Juuhaa1 kirjoitti: 25 Syys 2018, 08:14 https://tekniikanmaailma.fi/opel-insign ... ihmiselle/
Onkos tietoa milloin voi päivittää ja onko maksullinen?
Päivitys tuskin onnistuu eli uuden auton tilaus ainoa vaihtoehto. Näyttää jo ainaki rakenna autosi opelin sivuilla tarjoavan Multimedia Navi Pro:ta vakioksi Innovation varustelulla.
Näin minäkin olen asian ymmärtänyt, että uusiin Innovation Inkkuihin tuo tulee ja vanhoja ei päivitetä tähän Multimedia Navi Prohon.
:bye: Insignia Sports Tourer Executive 1.6 vm. 2019
Haral
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 06 Huhti 2018, 05:31

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Haral »

Onkos sähköinen takaluukku aiheuttanut muilla ongelmia "taskupainallusten" suhteen? Tuntuu että hieman liian herkästi meinaa takaluukku olla auki parkkipaikoilla.
TeamU
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 49
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 02:00

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja TeamU »

Haral kirjoitti: 26 Syys 2018, 07:27 Onkos sähköinen takaluukku aiheuttanut muilla ongelmia "taskupainallusten" suhteen? Tuntuu että hieman liian herkästi meinaa takaluukku olla auki parkkipaikoilla.
Kerran oli kontti auki duunin parkkihallissa, kun istun aika suoraan yläpuolella kerrosta ylempänä. Onneksi oli sillä kertaa keula seinään päin. Ovet olleet sitäkin useammin kotiparkkiksella auki. Herkkä ja aika pitkälle kantava tuntuu avain olevan.
Vastaa Viestiin