Astra K

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
FUELJII
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 06 Syys 2017, 20:59
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja FUELJII »

Toivottavasti et ole budjetoinut ajojasi tuon 5,4 litran mukaan ;) TM:n kestotestissä manuaali 1,4t taisi viedä noin 6,4 l/100km, joka vastaa täysin omia kokemuksia. Auto näyttää noin 60 tkm ajolla 5,9 l/100km, mutta joutuu siihen noin 0,5 litraa lisäämään, että on lähempänä totuutta. Tokihan tuo kulutus voi heittää vähän suuntaan tai toiseen ajotavoista riippuen.
Astra Sportstourer 1.4 Innovation + 2018
arpe
OCF Member 2020
Viestit: 426
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 18:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja arpe »

sininen kirjoitti: 08 Helmi 2021, 16:38
Arikultsi2 kirjoitti: 08 Helmi 2021, 16:20 Googletin ja nyt sitten vasta onkin sekavaa.
Tällä palstalla olen saanut käsityksen että Astran webasto lämmittää moottoria - vai ei? Eniten on keskusteltu siitä että webasto lähtee päälle lupaa pyytämättä, ja joissain tapauksissa siitä että sisätilat lämpiävät huonosti.
Kaikissa lehtijutuissa Euro6 - webasto puhutaan dieseleistä. Koskeeko sama bensa-autoja? Joissain jutuissa väitetään jopa että sähkölämmittimetkin olisi kielletty, säteily- tai letkulämppärit.
Voisiko joku bensa-Astran omistaja jolla on webasto, kommentoida tätä ihan käytännön kokemuksilla eikä googlen tuloksilla?
Mulla lämmittää myös moottoria, käsittääkseni tehdasasennetuissa 2016-2019 vm.Astroissa/ Webastoissa näin
Mulla 2018 Bensa ja Tehdas Webasto ja moottori lämpiää
Jiik
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 266
Liittynyt: 28 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Jiik »

Errror kirjoitti: 07 Helmi 2021, 09:05
Jiik kirjoitti: 06 Helmi 2021, 17:31 Terve kaikille!


Olisi kysyttävää

Autoni on Astra K 1,6t 2019

Ongelma:

Liikkeessä uuteen autoon jälkiasennettu etäohjattu eberspächer

Oireet:

Akku tyhjenee todella nopeasti

Diagnoosi:

Automatiikka kytkee peilien ja takalasinlämmityksen päälle eberin kytkeydyttyä

Liikkeessä sanottiin ettei osata tehdä mitään jälkiasennetuille lämmittimille emmekä pysty ohjelmoimaan automatiikkaa pois.

Kysymys:

Anteeksi vaan mutta mitähän perkelettä?
Kun sanot, että liikkeessä asennettu, onko siis kyseessä myyjäliike vai Eber asennettu vasta luovutuksen jälkeen?

Ennen luovutusta asennettu valtuutetun opel-myyjän toimesta.
Arikultsi2
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 31 Elo 2020, 15:52

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Arikultsi2 »

FUELJII kirjoitti: 08 Helmi 2021, 17:41 Toivottavasti et ole budjetoinut ajojasi tuon 5,4 litran mukaan ;) TM:n kestotestissä manuaali 1,4t taisi viedä noin 6,4 l/100km, joka vastaa täysin omia kokemuksia. Auto näyttää noin 60 tkm ajolla 5,9 l/100km, mutta joutuu siihen noin 0,5 litraa lisäämään, että on lähempänä totuutta. Tokihan tuo kulutus voi heittää vähän suuntaan tai toiseen ajotavoista riippuen.
No en todellakaan. Eka Astra (1,6 85 hp, sedan, manuaali, vm. 2002) kulutti litran vähemmän kuin tuo vm. 2010 1.6 115 hp farkku jolla kulutus maantiepainotteisessa ajossa keskimäärin 7,5 l. Siinäkin Opel valehteli nedc -kulutuslukemat aivan päin persiettä (yksi harvoja huonoja puolia muuten mainiossa autossa) Ja wplt kulutuslukeman pomppaus 5,4->7,7 ei hämmästytä yhtään. Kuten kirjoitin, ymmärrän hyvin mistä tuo johtuu (vw maksoi sakot, opel pääsi koirana veräjästä huijauksineen). Oletus kuitenkin että tuo uus ei kuluttaisi enempää kuin entinen. Ainakin ite olen varsin taloudellinen kuski, pääsen omalla Volvo 960:llä jopa 9,5 keskikulutuksiin :) Testiajojen kulutukset ovat järestään suurempia kuin omalla ajolla, ensimmäinen ymmärrettävä asia kulutuksen vähentämisessä on se, että jarruttaminen on kineettisen energian hukkaamista :)
Astra Sports Tourer Innovation 1.4 turbo 110 kW AT6 vm 2018
ex. Astra (H) Ultimate Wagon, 1.6i M5, 85 kW, vm 2010
ex. Astra (G) Sedan, 1,6 8V, M5, 62 kW, vm 2002
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13543
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Kolariturvallisuus ja varusteet on lisänneet auton massaa mitä on jo K astrassa vähennetty hieman uudemmalla koritekniikalla. Sitä suurempi kulutusta nostattava tekijä on päästörajat. Nykyään katsotaan sitä mitä sieltä putkenpäästä tulee. Tästä johtuen jollakin 90-luvun ruiskukoneisella pikkuautolla voi olla kulutus eroa 2012 vuoden vastaavaan autoon toista litraa vanhemman eduksi.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Arikultsi2
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 31 Elo 2020, 15:52

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Arikultsi2 »

1,2sorsa kirjoitti: 08 Helmi 2021, 20:21 Kolariturvallisuus ja varusteet on lisänneet auton massaa mitä on jo K astrassa vähennetty hieman uudemmalla koritekniikalla. Sitä suurempi kulutusta nostattava tekijä on päästörajat. Nykyään katsotaan sitä mitä sieltä putkenpäästä tulee. Tästä johtuen jollakin 90-luvun ruiskukoneisella pikkuautolla voi olla kulutus eroa 2012 vuoden vastaavaan autoon toista litraa vanhemman eduksi.
Mutta CO2 päästö on suoraan verrannollinen kulutukseen, joten päästöjen vähentämisellä on päädytty päästöjen lisäämiseen? Nykynen Astra keskikulutus 6,6 ja huomenna uuden Astramme 5,4. Tosin vm. 2002 sedanin kulutuslukema on virallisesti 7,1 joten hieman petyimme vuonna 2010 kun kulutus ei pienentynyt vaan nousi, ja reilusti.
Kulutus on myös verrannollinen (en tiedä onko suoraan verrannollinen) käyttöveroon, joka tulevassa Astrassamme on 160 €, ja nykyisessä 220. Joten, pidetään peukkuja että mänis vähän vähemmällä kuin nykyinen.
Astra Sports Tourer Innovation 1.4 turbo 110 kW AT6 vm 2018
ex. Astra (H) Ultimate Wagon, 1.6i M5, 85 kW, vm 2010
ex. Astra (G) Sedan, 1,6 8V, M5, 62 kW, vm 2002
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13543
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Co2 ei ole ainoa päästöarvo mitä seurataan vaan lisäksi terveydelle vaaralliset pienhiukkaset jotka vaatii bensaturboissa nykyään GPF jälkikäsittelyn (vastaava kuin dieselin dpf) ja tämä jälkikäsittely on yksi kulutusta nostava tekijä myös kun ne pien hiukkaset täytyy polttaa sieltä loukusta nostamalla pakokaasun lämpötilaa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
helo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 66
Liittynyt: 08 Tammi 2018, 14:45

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja helo »

Minulla on allekirjoituksen autossa (huom. manuaali) kirjanpidon mukaan kulutus ollut 6,09 l/100km ja ajotietokone kertoo koko matkalle 5,4. Eli noin 13% suurempi on ollut todellinen kulutus. Ajo on kyllä ollut tosi rauhallista ja pidän itseäni myös taloudellisena kuskina. Kilometrejä on kertynyt vajaassa kolmessa vuodessa vasta noin 31000.

Tehdasvarusteena otettu Webasto tosiaan lämmittää moottorin ja matkustamon ihan tavalliseen tapaan. Arikultsi2:n kannattaa ehdottomasti asentaa tai asennuttaa se kytkin, jolla pystyy estämään Webaston ajonaikaisen automaattikäytön. Loistavat ohjeet löytyy täältä: http://www.j-pk.net/tekniikka/Opel_Astr ... index.html Samalla kannustan harkitsemaan myös gsm-käynnistintä, niitä saa Kiinasta pikkurahalla. Minulla RTU5024, mutta "G202" esim. Aliexpressistä olisi varmaan valintani tällä hetkellä. Lepovirrankulutus noissa mietitytti, mutta ainakaan RTU:n kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, kunhan autolla nyt vähintään kerran viikossa tulee ajoa.
Astra K ST Innovation, 1.4T MT6, MY18.5
Sami H
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 08:01

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Sami H »

Vw:n huijaus tosiaan liittyi hiukkaspäästöjen ja myrkyllisten kaasujen vääristelyyn, ei kulutukseen. Se että mainostetut kulutuslukemat ovat huomattavasti todellisia suurempia, ei sinänsä ole huijaus vaan NEDC-testin rajoissa tehtyä "optimointia". Sillähän se WLTP tulikin, että olisi edes vähän todellisempi mainostettu kulutus :D
Ex-Astra K 1.4t manuaalilla pääsi kyllä kesäkelillä pieniinkin kulutuksiin: pienin ajotietsikan lukema 4,1l/100km 180km pätkällä (todellinen n. 4,5l). Siinä pääsi ajamaan ilman ruuhkia 90 mittarinopeutta lähes koko siivun, paitsi 20km pätkä oli satasta. 35tkm matkalla näyttämä 5,5l ja todellinen 5,9l sataselle.
Nykyisessä faceliftissä alhaisin tällä hetkellä talvikelissä 4,4/100km ja se näyttää pari desiä alakanttiin. Faceliftissä onkin kulutusmittari yksittäiselle ajosuoritteelle, mikä on aika kätevä, voi vaikka työmatkalla testata erilaista ajotyyliä ja katsoa vaikuttiko kulutukseen :P
Insignia GS 2.0T AT9 MY22
Corsa-e MY23
Calibra 2.0i museorek. -91
Ex-Opelit: Astra ST 1.2 130 -20, Astra ST 1.0 -19, Astra ST 1.4 150 -18, Vectra C CDTI -08, Vectra C 1.8 -03, Omega B2 2.2 -01, Ascona B 1.9 -76, Manta A 1.9 -71
helo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 66
Liittynyt: 08 Tammi 2018, 14:45

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja helo »

Sen lisään vielä tuohon yllä olevaan raporttiini kulutuksesta, että Webasto autosta löytyy ja se varmasti jokusen prosentin nostaa tuota koko matkan keskikulutusta. Sen verran lyhyitä ovat minulla yksittäiset ajot suhteessa Webaston käyttöön talvella.
Astra K ST Innovation, 1.4T MT6, MY18.5
Arikultsi2
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 31 Elo 2020, 15:52

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Arikultsi2 »

Kiitos kommenteista, ja etenkin tuosta kylmän kelin kytkimen kytkentäkaaviosta ja -ohjeesta. Vaikuttaisi siltä että katkaisin olisi oiva vaihtoehto, jos käynnistää kylmänä tai vähän lämmitettynä kunnon pakkasesta, niin ajossa toimiva webasto nopeuttaisi sisätilojen lämmön saavuttamista. Ite en uskalla (enkä nykyisin viitti) roplata rouvan uutta autoa, joten printtaan tuon ohjeen ja kysyn autohuollosta josko tekisivät.
Onko kellään tietoa tai mutua siitä, missä jäähdytysnesteen lämpötilassa webasto kytkeytyy pois päältä jos se on käynnistynyt automaattisesti? Eihän se käyntilämpöistä moottoria lämmitä, eihän?
Sami kirjoitti: "...kulutuslukemat ovat huomattavasti todellisia suurempia, ei sinänsä ole huijaus vaan NEDC-testin rajoissa tehtyä "optimointia".
Toisaalta G Astran kohdalla ne NEDC lukemat ovat ainakin vähän sinne päi, mutta H Astran kohdalla jo aika metässä. Harvalla merkillä kuitenkaan NEDC ja WLTP eroavat niin paljon kuin tuo Astran 5,4->7,7 eli "vähän todellisempi kulutus" on 43% korkeampi aiempaa "optimoitua" - vai olenko väärässä? Opel oli vaan aika hyvä optimoimaan :D
Nyt uusi viininpunanen Astra on kotitallissa, 120 km kotimatka meni hyvin mutta onhan käyttöohjeissa vielä aika paljon opiskeltavaa :o
Astra Sports Tourer Innovation 1.4 turbo 110 kW AT6 vm 2018
ex. Astra (H) Ultimate Wagon, 1.6i M5, 85 kW, vm 2010
ex. Astra (G) Sedan, 1,6 8V, M5, 62 kW, vm 2002
Arikultsi2
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 31 Elo 2020, 15:52

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Arikultsi2 »

Nii, ja se webasto on tehdasvaruste päätellen siitä että kakessa on opelin logo
Astra Sports Tourer Innovation 1.4 turbo 110 kW AT6 vm 2018
ex. Astra (H) Ultimate Wagon, 1.6i M5, 85 kW, vm 2010
ex. Astra (G) Sedan, 1,6 8V, M5, 62 kW, vm 2002
opelonparas
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 205
Liittynyt: 13 Touko 2014, 19:13

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja opelonparas »

Arikultsi2 kirjoitti: 09 Helmi 2021, 17:18 Kiitos kommenteista, ja etenkin tuosta kylmän kelin kytkimen kytkentäkaaviosta ja -ohjeesta. Vaikuttaisi siltä että katkaisin olisi oiva vaihtoehto, jos käynnistää kylmänä tai vähän lämmitettynä kunnon pakkasesta, niin ajossa toimiva webasto nopeuttaisi sisätilojen lämmön saavuttamista. Ite en uskalla (enkä nykyisin viitti) roplata rouvan uutta autoa, joten printtaan tuon ohjeen ja kysyn autohuollosta josko tekisivät.
Onko kellään tietoa tai mutua siitä, missä jäähdytysnesteen lämpötilassa webasto kytkeytyy pois päältä jos se on käynnistynyt automaattisesti? Eihän se käyntilämpöistä moottoria lämmitä, eihän?
Sami kirjoitti: "...kulutuslukemat ovat huomattavasti todellisia suurempia, ei sinänsä ole huijaus vaan NEDC-testin rajoissa tehtyä "optimointia".
Toisaalta G Astran kohdalla ne NEDC lukemat ovat ainakin vähän sinne päi, mutta H Astran kohdalla jo aika metässä. Harvalla merkillä kuitenkaan NEDC ja WLTP eroavat niin paljon kuin tuo Astran 5,4->7,7 eli "vähän todellisempi kulutus" on 43% korkeampi aiempaa "optimoitua" - vai olenko väärässä? Opel oli vaan aika hyvä optimoimaan :D
Nyt uusi viininpunanen Astra on kotitallissa, 120 km kotimatka meni hyvin mutta onhan käyttöohjeissa vielä aika paljon opiskeltavaa :o
Onnittelut hankinnasta!
Astra K Sports Tourer 1.4 T (110 kW) AT
Ex: Vectra C Wagon 1.8 (103 kW) AT | Vectra B Wagon 1.6 (74 kW) MT
Arikultsi2
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 31 Elo 2020, 15:52

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Arikultsi2 »

Kiitos onnitteluista :)
Opiskelu etenee... seuraavia havaintoja:
- webasto lämmittää moottoria ja sisätilaa, tehokkaasti eli 20 min -10C kelissä, mukavan lämmin auto ja moottorin päällys kädenlämpöinen tai lämpimämpi
- sivupeilit ja takalasin lämmitykset päällä webaston käydessä, tähän pitäisi saada tolkkua tai pitää kytkeä akkulaturi kiinteästi ja auto piuhan päähän kuten ennenkin. Oliko kokemusta ko. "ominaisuuden" poispäivityksestä, joku kirjoitti että merkkihuolto teki sen jopa takuutyönä ja joku taas ettei edes rahan edestä?
- tilasin 3. vuoden välihuollon eli öljynvaihdon Laakkoselta (Lpr), 215 € + ajovalojen suuntaus 28 €. Huoltomyyjä väitti että suuntaus on syytä tehdä (myös) led-valoille joka huollossa. Onks tää ns. pakkomyyntiä vai ihan tarpeellista? Auto on juuri katsastettu. Kaken paristonvaihto ois myös ollut tarjolla (17 €) mut ohjekirjassa neuvotaan sen teko ja CR 2032 nappi maksaa 1-2 €. Enhän vie telkkarin kakeakaan kodinkonehuoltoon pariston vaihtoon :D
- 1. huollossa (8 tkm) ja 2. huollossa (15 tkm) merkkiliike on muuten laittanut autoon asiakkaan hommaaman 5W30 öljyn (GM-LongLife 5W-30 5l "dexos1" Motonetistä) vaikka täyttökorkissa lukee 0W20. Pitääkö huolestua? Öljyn käyttöikää auton mielestä on jäljellä 15% (6 tkm ja 10 kk edellisestä vaihdosta) eli aika vähän verrattuna 30 tkm vaihtoväliin?
- Vaimokultanen väittää että auto savuttaa enemmän kuin laki sallii, miun mielestä ihan normaali vesihöyrysavu pakkaskelillä, etenkin kun putken pää on takahelman sisäpuolella, savu jää paremmin näkyviin tai sit vaan pakoputkeen on kertynyt vettä lyhyiden ajojen vuoksi.
Astra Sports Tourer Innovation 1.4 turbo 110 kW AT6 vm 2018
ex. Astra (H) Ultimate Wagon, 1.6i M5, 85 kW, vm 2010
ex. Astra (G) Sedan, 1,6 8V, M5, 62 kW, vm 2002
SportsT_Innovation
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 255
Liittynyt: 20 Helmi 2016, 10:30

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja SportsT_Innovation »

Arikultsi2 kirjoitti: 10 Helmi 2021, 10:35 Kiitos onnitteluista :)
Opiskelu etenee... seuraavia havaintoja:
- webasto lämmittää moottoria ja sisätilaa, tehokkaasti eli 20 min -10C kelissä, mukavan lämmin auto ja moottorin päällys kädenlämpöinen tai lämpimämpi
- sivupeilit ja takalasin lämmitykset päällä webaston käydessä, tähän pitäisi saada tolkkua tai pitää kytkeä akkulaturi kiinteästi ja auto piuhan päähän kuten ennenkin. Oliko kokemusta ko. "ominaisuuden" poispäivityksestä, joku kirjoitti että merkkihuolto teki sen jopa takuutyönä ja joku taas ettei edes rahan edestä?
- tilasin 3. vuoden välihuollon eli öljynvaihdon Laakkoselta (Lpr), 215 € + ajovalojen suuntaus 28 €. Huoltomyyjä väitti että suuntaus on syytä tehdä (myös) led-valoille joka huollossa. Onks tää ns. pakkomyyntiä vai ihan tarpeellista? Auto on juuri katsastettu. Kaken paristonvaihto ois myös ollut tarjolla (17 €) mut ohjekirjassa neuvotaan sen teko ja CR 2032 nappi maksaa 1-2 €. Enhän vie telkkarin kakeakaan kodinkonehuoltoon pariston vaihtoon :D
- 1. huollossa (8 tkm) ja 2. huollossa (15 tkm) merkkiliike on muuten laittanut autoon asiakkaan hommaaman 5W30 öljyn (GM-LongLife 5W-30 5l "dexos1" Motonetistä) vaikka täyttökorkissa lukee 0W20. Pitääkö huolestua? Öljyn käyttöikää auton mielestä on jäljellä 15% (6 tkm ja 10 kk edellisestä vaihdosta) eli aika vähän verrattuna 30 tkm vaihtoväliin?
- Vaimokultanen väittää että auto savuttaa enemmän kuin laki sallii, miun mielestä ihan normaali vesihöyrysavu pakkaskelillä, etenkin kun putken pää on takahelman sisäpuolella, savu jää paremmin näkyviin tai sit vaan pakoputkeen on kertynyt vettä lyhyiden ajojen vuoksi.

Alla muutamia vastauksia:

- Itselläni aikanaan huollon yhteydessä ohjelmoivat Webaston toimimaan niin, että sivupeilit ja takalasi eivät lähde lämpenemään Webaston käytön yhteydessä. Ja tämä ohjelmointi ei maksanut minulle siis mitään.
- En ole ikinä ennen kuullut, että ledien suuntaus pitää tehdä joka huollossa...
- Dexos 1 gen 2 on juurikin oikea öljy 1.4 litraiseen (150 hv) turboon ja se on 5W-30 tavaraa (https://m.motonet.fi/fi/tuote/590234/GM ... Opel-2013-)
- Ei tuolla koneella kukaan ole tainnut päästä 30 tkm öljyn käyttöiän puitteissa. Itse pääsin aikanaan noin 20 tkm.
Vastaa Viestiin