Astra K
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Uskaltaiskohan tohon numeroon soittaa 0800417468
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Ei tuo nyt näköjään siitä kaasupolkimen painamisesta näytä kiinni olevan.
Tänään ensin 40 nopeuden nosto 56 set, niin vakkari 38.
Sitten vakkarissa 54 kiihdytys set ja vakkarissa 112. Sitten 90->110 ja set ilman kaasupolkimen painamista ja ok.
Muutamia 110->116 kokeiluja ja toimi aina painoi sitten kaasua tai ei, siinä vaiheessa kun set painoi.
Sitten vakkari 62 ja kiihdytys 110 ja set, niin vakkari 60.
Eli tuntuu vähän arpovan tehdäänkö set vai -
Tänään ensin 40 nopeuden nosto 56 set, niin vakkari 38.
Sitten vakkarissa 54 kiihdytys set ja vakkarissa 112. Sitten 90->110 ja set ilman kaasupolkimen painamista ja ok.
Muutamia 110->116 kokeiluja ja toimi aina painoi sitten kaasua tai ei, siinä vaiheessa kun set painoi.
Sitten vakkari 62 ja kiihdytys 110 ja set, niin vakkari 60.
Eli tuntuu vähän arpovan tehdäänkö set vai -
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Jos bootin jälkeen ei ole nopeutta muistissa res/+ ei tee mitään. Set/- toimii hyvin ja loogisesti joka kerta ja erittäin paljon käytän vakkaria.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Nible, mikä vuosimalli? Metula, mikä vuosimalli?
Itselläni vm. 2016 ja siinä se nappi tosiaan arpoo, että toteuttaisko SET vai MIINUS.
Itselläni vm. 2016 ja siinä se nappi tosiaan arpoo, että toteuttaisko SET vai MIINUS.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Helmikuussa 2017 tehty, huhtikuussa 2017 käyttöönotettu, my17.5
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Valmistettu keväällä 2018.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Oikeen yrittämällä onnistuin tota "arvontaa" saavan kun rullaili pitkää ilman kaasua. Silti sanon että toimii kuin ajatus normikäytössä ja melko paljon käytän eikä koskaa ole tolleen arponut joten sanoisin että käyttäjän käyttötavoissa vikaa
Astra ST 1.0 Innovation+
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Sama, ajan ihan jatkuvasti ja joka paikassa vakkarin kanssa, eikä koskaan ole arponut tai toiminut epäloogisesti. Se on toiminut niin intuitiivisesti, etten ole koskaan edes ajatellut varsin miten se toimii, mutta nyt piti oikein testata pariin kertaan eri tilanteita.
- Jos muistissa ei ole nopeutta +/RESET ei tee mitään, -/SET on aina SET
- Kun nopeus on asetettu, jos hetkellinen nopeus > asetettu arvo, -/SET toteuttaa SETin ja asettaa uuden nopeuden
- Jos hetkellinen nopeus = asetettu nopeus, -/SET toteuttaa -2 km/h asetusarvon alennuksen ja +/RESET +2km/h asetusarvon noston
- Jos vakkari on poistetty käytöstä CANCELilla, -/SET asettaa sen hetkisen nopeuden vakkariin ja +/RESET palauttaa edellisen asetuksen käyttöön.
- En huomannut testata, mutta muistaakseni jos olet kytkenyt vakkarin RESETillä päälle ja se kiihdyttää autoa tavoitearvoon, jos hetkellinen nopeus < asetettu nopeus, niin -/SET toteuttaa -2 km/h asetusarvon alennuksen.
- Jos muistissa ei ole nopeutta +/RESET ei tee mitään, -/SET on aina SET
- Kun nopeus on asetettu, jos hetkellinen nopeus > asetettu arvo, -/SET toteuttaa SETin ja asettaa uuden nopeuden
- Jos hetkellinen nopeus = asetettu nopeus, -/SET toteuttaa -2 km/h asetusarvon alennuksen ja +/RESET +2km/h asetusarvon noston
- Jos vakkari on poistetty käytöstä CANCELilla, -/SET asettaa sen hetkisen nopeuden vakkariin ja +/RESET palauttaa edellisen asetuksen käyttöön.
- En huomannut testata, mutta muistaakseni jos olet kytkenyt vakkarin RESETillä päälle ja se kiihdyttää autoa tavoitearvoon, jos hetkellinen nopeus < asetettu nopeus, niin -/SET toteuttaa -2 km/h asetusarvon alennuksen.
Astra K ST 1.4T 150hv AT
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Täällä toimii myös vakkari moitteetta ja loogisesti, mutta kylläkin 5 km/h portain. Kyseessä my18.5 malli.
OPEL ASTRA Sports Tourer MATRIX BUSINESS 1.6 Turbo AT6
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Joutui myös ihmettelemään miksei itsellä ole tuo vakkarin toiminta pistänyt mitenkään esille, vaikka yli 90 % mittariin kertyneistä 54 tkm tullut vakkari päällä. Tuntuu myös että toiminut todella loogisesti. Sitten tajusin, että itsellä tulee vaistomaisesti näppästyä vakkari aina pois päältä jos siirtyy manuaaliseen kaasun syöttöön. Ei siis ole käytännössä koskaan vakkarissa alhaisempi nopeus asetettuna kun haluaa asettaa uuden korkeamman nopeuden. Tämän lisäksi maantienopeuksissa 80 km/h ylöspäin tulee nopeudenmuutokset usein tehtyä suoraan vakkarin kautta näpyttelemällä ilman "manuaalikaasua". Alhaisemmissa nopeuksissa vakkarilla lähinnä pienet säädöt ja jalkakaasulla nopeuden muutokset kun manuaalivaihteisena joutuu myös vaihteita vaihtelemaan. Eli oma toimintamalli on ilmeisimmin edesauttanut tämän toteutuksen kanssa yhteiseloa. Pitääpä ihan testailla miten omassa käyttäytyy jos jättää päälle kiihdytyksen ajaksi.
Sen verran kuitenkin pitää kehua vakkaria, että hakkaa kyllä käytettävyydeltään mennen tullen edellisen VAG -kulkineen toteutuksen jossa tuo oli jonkun ihmeen oikun seurauksena integroitu vilkkuviikseen. Jos vakkarin kautta tehdyn kiihdytyksen aikana joutui kaistaa vaihtamaan, niin piti joko lopettaa kiihdytys kaistan vaihdon ajaksi tai vaihtaa polkimella tapahtuvaan kiihdytykseen. Lisäksi oli muidenkin ohjausliikkeiden aikana epäkäytännöllinen ja tuntumaltaan "hutera" kun nopeuden säätö oli painonapeilla viiksen kärjessä.
Hakkaa myös käytettävyydeltään tällä hetkellä käytössä olevan toisen auton toteutuksen (BMW Mini), jossa esim. nopeuden asetus ei onnistu vaihteiden vaihdon aikana, tai liian nopeasti sen jälkeen. Tämän lisäksi kyseisessä autossa kevyt painallus napista +/- 1 km/h ja kova painallus samasta napista +/- 10 km/h. Välillä aiheuttanut motarilla reiluhkon jarrutuksen, kun yrittää pari km/h:ta pudottaa vauhtia esim. ohituksen jälkeen ja pudottaakin vahingossa 20 km/h ja auto laittaa jarrut avuksi hidastamiseen. On tuonkin kanssa toki oppinut elämään..
Sen verran kuitenkin pitää kehua vakkaria, että hakkaa kyllä käytettävyydeltään mennen tullen edellisen VAG -kulkineen toteutuksen jossa tuo oli jonkun ihmeen oikun seurauksena integroitu vilkkuviikseen. Jos vakkarin kautta tehdyn kiihdytyksen aikana joutui kaistaa vaihtamaan, niin piti joko lopettaa kiihdytys kaistan vaihdon ajaksi tai vaihtaa polkimella tapahtuvaan kiihdytykseen. Lisäksi oli muidenkin ohjausliikkeiden aikana epäkäytännöllinen ja tuntumaltaan "hutera" kun nopeuden säätö oli painonapeilla viiksen kärjessä.
Hakkaa myös käytettävyydeltään tällä hetkellä käytössä olevan toisen auton toteutuksen (BMW Mini), jossa esim. nopeuden asetus ei onnistu vaihteiden vaihdon aikana, tai liian nopeasti sen jälkeen. Tämän lisäksi kyseisessä autossa kevyt painallus napista +/- 1 km/h ja kova painallus samasta napista +/- 10 km/h. Välillä aiheuttanut motarilla reiluhkon jarrutuksen, kun yrittää pari km/h:ta pudottaa vauhtia esim. ohituksen jälkeen ja pudottaakin vahingossa 20 km/h ja auto laittaa jarrut avuksi hidastamiseen. On tuonkin kanssa toki oppinut elämään..
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Näköjään liian pitkä rullailu tuo syy tuohon arpomiseen setin ja miinuksen välillä.
Tullut aina tuo uusi nopeus asetettua noissa 80-100 muutoksissa siinä vaiheessa, kun kiihdytys 4. vaihteella on jo tehty ja palannut takaisin 6. vaihteelle. Ei ole sitten tullut enää tuohon kaasu polkimeen koskettua tuon vaihteen vaihdon jälkeen ja se sitten ollut jo liian pitkä aika auton mielestä.
Tullut aina tuo uusi nopeus asetettua noissa 80-100 muutoksissa siinä vaiheessa, kun kiihdytys 4. vaihteella on jo tehty ja palannut takaisin 6. vaihteelle. Ei ole sitten tullut enää tuohon kaasu polkimeen koskettua tuon vaihteen vaihdon jälkeen ja se sitten ollut jo liian pitkä aika auton mielestä.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Jotenkin noin se toimii, mutta tuo on mielestäni kaukana loogisesta/intuitiivisesta. Jos ajan 84 km/h asetusarvolla ja näen edessä olevan perän lähestyvän minua, niin haluan kokeilla pudottaa asetusarvoksi 82 km/h, josko turvaväli sillä nopeudella pysyisi vakiona. Kuvauksesi mukaan riippuu nyt sitten ihan tien kaltevuudesta, että sattuuko mittarini näyttämään hetkelliseksi nopeudeksi 83, 84 vai 85 km/h, niin nappi toteuttaa joko SET tai sitten -2km/h. Näin ollen saatan tarvita 1 tai 2 painallusta, päästäkseni 82 km/h asetusarvoon. Tuoko on intuitiivista?
-Asko
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Itsellä ei ainakaan tuollaista ole ollut havaittavissa, että miten sattuu säätäisi nopeutta. Voi tosin olla että täällä etelässä/omilla ajoreiteillä maantiet liian tasaisia, jotta auto usein kiihtyisi maantienopeudessa alamäessä itsekseen.
Voisiko johtua voimalinjasta, että kuinka esteettömästi rullaa alamäkeen?
Onko Askoik:n Astra automaatilla?
Voisiko johtua voimalinjasta, että kuinka esteettömästi rullaa alamäkeen?
Onko Askoik:n Astra automaatilla?
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Intuitiivisuus on varmaan käyttäjän päässä, mutta mun omassa käytössä vakkari on toiminut aina ja koko ajan 100% siten kuin olen halunnut ja odottanut. Kuvaamasi kaltainen hypoteettinen tilanne ei ole itselleni koskaan päässyt tapahtumaan, koska auto pitää vauhdin niin tasaisena. Ainoa tilanne missä tuo mielestäni voisi tapahtua on, jos ollaan niin jyrkässä alamäessä, että moottorijarrutus ei riitä pitämään vauhtia säädetyllä tasolla, vaan auto kiihtyisi alamäkeen. Siinä vaiheessa tosin pitäisi jarrua polkea muutenkin, koska vakkarin säätäminen ei siinä tilanteessa vaikuttaisi kuitenkaan mihinkään. Mun autossa ei siis ole adaptiivista vakkaria, eli vakkari ei käytä jarrua vaan hiljentää mäissä moottorijarrutuksella, en tiedä osaako adaptiiviset jarruttaa jarruilla...Askoik kirjoitti: ↑20 Elo 2018, 19:17 Jotenkin noin se toimii, mutta tuo on mielestäni kaukana loogisesta/intuitiivisesta. Jos ajan 84 km/h asetusarvolla ja näen edessä olevan perän lähestyvän minua, niin haluan kokeilla pudottaa asetusarvoksi 82 km/h, josko turvaväli sillä nopeudella pysyisi vakiona. Kuvauksesi mukaan riippuu nyt sitten ihan tien kaltevuudesta, että sattuuko mittarini näyttämään hetkelliseksi nopeudeksi 83, 84 vai 85 km/h, niin nappi toteuttaa joko SET tai sitten -2km/h. Näin ollen saatan tarvita 1 tai 2 painallusta, päästäkseni 82 km/h asetusarvoon. Tuoko on intuitiivista?
Mainittakoot vielä lopuksi, että mulla ei koskaan ole vakkarin -/SETtiä painaessa tapahtunut mitään muuta kuin asetuksen tippuminen -2km/h pykälän ellen ole itse ensin kaasuttanut autoa kovempaan nopeuteen kuin vakkariin on asetettu.
Astra K ST 1.4T 150hv AT
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
12k mittarissa, ikinä ei ole ollut ongelmia.
Kiihdytä tavoitenopeus, laita vakkari päälle ja set. Jos pitää jarrutella, niin kytkee ensin muistin, jarruttelee mitä jarruttelee ja palaa takaisin tavoitenopeuteen painamalla res. Tuo muistiin laitto tulee jostain selkärangasta ja pieniä nopeudenvaihteluja säätää vakkarista jatkuvasti peukolla jos tarvetta. Usein riittää motarilla että tiputtaa muistilla vakkarin pois moottorijarrulle ja kytkee tilanteen jälkeen res:llä takaisin matkanopeuteteen.
Onko kukaan laskenut paljonko kuukausittainen Onstarin spostiraportti eroaa kulutuksen osalta todellisuudesta? Rapsan mukaan 12k mennyt kulutuksella 5,13 L/100km mutta perstuntuma on vahvasti eri mieltä, ehkä 5,7 olisi lähempänä
Kiihdytä tavoitenopeus, laita vakkari päälle ja set. Jos pitää jarrutella, niin kytkee ensin muistin, jarruttelee mitä jarruttelee ja palaa takaisin tavoitenopeuteen painamalla res. Tuo muistiin laitto tulee jostain selkärangasta ja pieniä nopeudenvaihteluja säätää vakkarista jatkuvasti peukolla jos tarvetta. Usein riittää motarilla että tiputtaa muistilla vakkarin pois moottorijarrulle ja kytkee tilanteen jälkeen res:llä takaisin matkanopeuteteen.
Onko kukaan laskenut paljonko kuukausittainen Onstarin spostiraportti eroaa kulutuksen osalta todellisuudesta? Rapsan mukaan 12k mennyt kulutuksella 5,13 L/100km mutta perstuntuma on vahvasti eri mieltä, ehkä 5,7 olisi lähempänä
- Astra K -18 stw 1,6 cdti innovation more at6 -