Astra K

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Metula
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 263
Liittynyt: 24 Tammi 2018, 20:22

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Metula »

Nible kirjoitti: 15 Tammi 2019, 16:10 [Melko huomaamaton varsinkin liikkeelle lähdöissä.
Todellakin huomaamaton, ihan kuin sitä ei olisi lainkaan. Sutii vaan eikä mitään tapahdu. Muissa autoissa tottunut että jarruttaa sutivaa pyörää ja vähentää tehoa jolloin maiseva vaihtuu ilman turhaa sutimista.
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12734
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

arpe kirjoitti: 14 Tammi 2019, 21:02
jarkkis kirjoitti: 14 Tammi 2019, 20:01 Ei muutaku kovana oot, ei todellakaan oo vastuun loppuminen nuan päivän päälle. Ja sitäpaitsi käyttöikä näis pitäisi olla pitkä ja netin syövereistä paljon näistä ledeistä moitetta löytyy niin vahvoilla oot. Maahantuoja näyttää olevan aika kujalla tällä hetkellä.
Mulla tosiaan kesti oik.puoli LED Matrix sen 7 kuukautta,että näin
Joo nää tais liian nopsaan tulla markkinoille ku lapsenvikaasia valoja.
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Askoik »

kjans kirjoitti: 15 Tammi 2019, 08:51 jos näiden valaisimien odotettavissa oleva elinikä olisi lyhempi kuin autolla muuten, ja niiden korjaaminen aiheuttaa huomattavat kulut asiakkalle, tulisi tämä asia kertoa asiakkaalle myyntitilanteessa ennen kauppojen tekemistä
Lainkohta? Ei mulle ole ikinä myyntitilanteessa kerrottu, että moottori, voimansiirto tai ajovalot saattaa vaatia korjausta jossain vaiheessa elinkaarta. Toisaalta, ei ole myöskään missään luvattu, että mikään noista osista kestäisi koko elinikää. Ledejä mainostetaan kyllä pitkäikäisiksi, mutta ei ikuisiksi.

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että virhevastuu ei voi loppua 2 vkoa takuun jälkeen.
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Metula kirjoitti: 15 Tammi 2019, 12:01 Oletteko huomanneet kuinka paska luistonesto astrassa on? Tm talvitestissä ne sitä haukkua ja nyt huomaa että tuolla voi suditella kunnolla eikä se osaa tehdä mitään. Hyvin lähellä ollut jopa kiinni jääminen risteykseen.
Aina olen risteyksistä päässyt liikkeelle. Nastoista kuulen, että jäisellä asfaltilla sallii just sopivasti pienen luistoon pyrkimisen, mutta varsinaisesti sutimisen puolelle ei ole vahingossakaan kovin usein päässyt ryntäämään. Momentinmuuntimella kun on niin helppo lähteä pehmeästikin liikkeelle, niin ei ole sutimiskokemuksia. :)

Kotimatkalla on (soratiellä) yksi jyrkkä 200 - 300 metrin ylämäki, johon ei voi alkuvauhtia ottaa kuin about 40-50 km/h, niin vesijääkeleillä saa monta kertaa talvessa jännittää ylös pääsyä. Alkuaikoina kokeilin disabloida vetoluistoneston (jolloin ESP on vielä enabloituna) mutta en huomannut sillä suurtakaan merkitystä että onko vetoluistonesto on vai off. Isompi vaikutus on sillä, että pakotan automaattiaskin kolmoselle, ettei se arvo 3 -> 4 -> 3 -> 2 juuri silloin kun pitäisi saada tasainen veto ylämäkeen.

Sen olen huomannut, että ESP:n puuttuessa peliin, kabiiniin välittyy jarrupolkimen kautta poikkeuksellisen kova ryskyttävä ääni. Muissa autoissa ryske kuuluu ainoastaan jarrulevyiltä, mutta Astrassa siis kuulostaa siltä että koko jarrupolkimen varsi tärisee oikein kunnolla. Ei ole ikinä ollut jalka jarrulla tuossa tilanteessa, kun kaasua annostellessahan se ESP yleensä aktivoituu. Myös sen olen huomannut, että pitävälläkin alustalla, aina liikkeellelähdön jälkeen kun nopeus ekan kerran ylittää about 30 km/h, tekee jarrupoljin yhden tuollaisen terävän kolauksen. Liekö se tekee jotain selftestiä ESPlle, mutta ei sentään niin tuntuvasti että ajoa hidastaisi?
kjans
'Senator'
'Senator'
Viestit: 347
Liittynyt: 04 Loka 2010, 16:06

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja kjans »

Askoik kirjoitti: 15 Tammi 2019, 20:49
kjans kirjoitti: 15 Tammi 2019, 08:51 jos näiden valaisimien odotettavissa oleva elinikä olisi lyhempi kuin autolla muuten, ja niiden korjaaminen aiheuttaa huomattavat kulut asiakkalle, tulisi tämä asia kertoa asiakkaalle myyntitilanteessa ennen kauppojen tekemistä
Lainkohta? Ei mulle ole ikinä myyntitilanteessa kerrottu, että moottori, voimansiirto tai ajovalot saattaa vaatia korjausta jossain vaiheessa elinkaarta. Toisaalta, ei ole myöskään missään luvattu, että mikään noista osista kestäisi koko elinikää. Ledejä mainostetaan kyllä pitkäikäisiksi, mutta ei ikuisiksi.

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että virhevastuu ei voi loppua 2 vkoa takuun jälkeen.
KSL §7: ”Olennaisten tietojen antamatta jättäminen” vois sopia aika hyvin.

Sanojen asettelu ehkä vähän huono, koska auton elinkaari on vähän häilyvä käsite, mutta jos valmistaja tietäisi, että noita kahden tonnin per puoli ledivaloja joutuu vaihtelemaan luultavasti muutaman vuoden / 50-100tkm välein, niin eiköhän se niin asiakkaiden kuin kulutajaviranomaisten mielestä olisi ostopäätökseen olennaisesti vaikuttava tieto joka on kerrottava asiakkaalle kaupantekotilanteessa.

Etenkin kun vertaa siihen, että markkinoilla yleisesti saatavilla olevien led-valonlähteiden eliniäksi luvataan tyypillisesti -20000-50000 tuntia, ja auton etuvalaisimet harvoin rikkontuu ilman ulkopuolista syytä auton eliniän aikana, vain polttimoita joutuu vaihtelemaan mutta ne onkin yleisen tiedon mukaan kulutustavaraa.
-(z)- Astra K ST 1.4T 150hv AT
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Askoik »

No jaa, mikä on kenenkäkin mielestä olennaista tietoa. Voihan joku kalliimpikin osa hajota alle 100 tkm käytöllä, eikä myyjät niistäkään myyntitilanteessa erikseen kerro että kuinka luotettava mikäkin osa on ja minkä hintainen sen korjaus on. Tai no, kyllä joku myyjä taisi kehua momentinmuunninlaatikkoa "ikuiseksi, sillä edellytyksellä, että öljyä riittää"... tosin tuotakaan lupausta en saanut kirjallisena siihen kauppakirjaan. :D

Meillä ei myöskään ole tilastoja, että kuinka monessa Astrassa niitä LED-vikoja oikeastaan on. Jos vikoja on vain promillessa kaikista myydyistä autoista, niin ehkä niistä kertominen ei käräjäoikeudenkaan mielestä olisi kovin "olennaista tietoa".
Avatar
Jaku
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2238
Liittynyt: 30 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Jaku »

Ei kai näissäkään itse ledvalaisin hajoa/pimene, vaan automatiikka joka noita valoja säätää...
näillä mennään...
- Insignia B Sports Tourer 1,6T 2020 -
- Kadett C Coupé 1200S 1976 -
- Astra G Cabriolet 2,2 Bertone 90 years 2004 -
- Vivaro 1,6 Biturbo Sportive 2016 -
kjans
'Senator'
'Senator'
Viestit: 347
Liittynyt: 04 Loka 2010, 16:06

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja kjans »

Askoik kirjoitti: 15 Tammi 2019, 21:42 No jaa, mikä on kenenkäkin mielestä olennaista tietoa. Voihan joku kalliimpikin osa hajota alle 100 tkm käytöllä, eikä myyjät niistäkään myyntitilanteessa erikseen kerro että kuinka luotettava mikäkin osa on ja minkä hintainen sen korjaus on. Tai no, kyllä joku myyjä taisi kehua momentinmuunninlaatikkoa "ikuiseksi, sillä edellytyksellä, että öljyä riittää"... tosin tuotakaan lupausta en saanut kirjallisena siihen kauppakirjaan. :D

Meillä ei myöskään ole tilastoja, että kuinka monessa Astrassa niitä LED-vikoja oikeastaan on. Jos vikoja on vain promillessa kaikista myydyistä autoista, niin ehkä niistä kertominen ei käräjäoikeudenkaan mielestä olisi kovin "olennaista tietoa".

Just sitähä tässä on yritetty sanoa, että niitä ”ennen aikojaan” lahonneita tsi-koneita, dsg-laatikoita ja muita kalliita kikkaroita on uusittu myyjän/maahantuojan piikkiin tai jaetuilla kustannuksilla vaikka kuinka perkeleesti, koska noiden komponenttien oletetaan normaalilla huolenpidolla kestävän auton eliniän.

Se mikä on ennenaikaista on sitten useammasta asiasta kiinni ja muotoutuu sitten KRIL:n päätöstwn ja mahdollisten tuomioistuinkäsittelyjen perusteella jos aihetta on, mutta jos ne jatkaa porsimista parin vuoden välein niin niiden korjaus wi varmasti tule menemään täysin asiakkaiden piikkiin vaikka kuinka olisi takuu loppu. Ei auton ostaja ledivaloja ostaessaan varmaan oleta 10 vuoden käytön aikana joutuvansa uusimaan autoon 8-1200 eurolla ajovaloja vaikka 10v käytön aikana.

Asia olis täysin eri, jos myyntivaiheessa selkeästi ilmoitettais,että intelliluxien arvioitu kesto on 500-1500 tuntia ja uusiminen maksaa 1800€ per puoli, mutta näin ei ole tehty niin...

Mitä lukumääriin tulee, niin aika yleiseiä vaikuttaa tätä foorumia ja brittien astra k foorumia lukemalla olevan intelliluxien ongelmat...

En mä tästä asiasta jaksa enää enempää vääntää, google kertoo tarvittaessa lisää virhevastuusta kuluttajakaupassa.
-(z)- Astra K ST 1.4T 150hv AT
Kahjo
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 06 Elo 2017, 00:56

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Kahjo »

Tänään illalla emäntä kertoi, että meinasi aamulla vetää risteyksestä ohi, kun ei jarrut toiminut ollenkaan.
Oli kuitenkin tajunnut nostaa jalan polkimelta ja koittaa painaa uudestaan, jolloin jarrut olivat toimineet.
Lisäsi vielä, että "niin ja viime viikollaki kävi samanlaisesti".

En ole threadia käynyt muutamaan kuukauteen lukemassa ja nyt, kun katsoin niin on monella muullakin ollut vastaavaa ongelmaa.
Kertomukset jarrujen toimimattomuudesta siis täsmäävät, mutta useimmat tapaukset ovat kohdistuneet diesel manuaaliin.

Täältä löytyy 1.0 ECT innovation farkku.
Pitänee ehkä soitella huoltoon.
Kuulostaa oudolta, että jarrunesteen vaihdolla tuosta ongelmasta päästäisiin eroon.
Honte
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 25 Syys 2018, 12:51

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Honte »

Kahjo kirjoitti: 16 Tammi 2019, 01:06 Tänään illalla emäntä kertoi, että meinasi aamulla vetää risteyksestä ohi, kun ei jarrut toiminut ollenkaan.
Oli kuitenkin tajunnut nostaa jalan polkimelta ja koittaa painaa uudestaan, jolloin jarrut olivat toimineet.
Lisäsi vielä, että "niin ja viime viikollaki kävi samanlaisesti".

En ole threadia käynyt muutamaan kuukauteen lukemassa ja nyt, kun katsoin niin on monella muullakin ollut vastaavaa ongelmaa.
Kertomukset jarrujen toimimattomuudesta siis täsmäävät, mutta useimmat tapaukset ovat kohdistuneet diesel manuaaliin.

Täältä löytyy 1.0 ECT innovation farkku.
Pitänee ehkä soitella huoltoon.
Kuulostaa oudolta, että jarrunesteen vaihdolla tuosta ongelmasta päästäisiin eroon.
Mulle tuli viime viikolla takaisinkutsukirje, jossa selitettiin, että jarrusylintereistä saattaa löytyä likahiukkasia, joka johtaa sisäisiin nestevuotoihin.
Eilen auto kävi järjestelmän huuhtelussa ja uudet jarrunesteet sisään.
kjans
'Senator'
'Senator'
Viestit: 347
Liittynyt: 04 Loka 2010, 16:06

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja kjans »

Kahjo kirjoitti: 16 Tammi 2019, 01:06 Tänään illalla emäntä kertoi, että meinasi aamulla vetää risteyksestä ohi, kun ei jarrut toiminut ollenkaan.
Oli kuitenkin tajunnut nostaa jalan polkimelta ja koittaa painaa uudestaan, jolloin jarrut olivat toimineet.
Lisäsi vielä, että "niin ja viime viikollaki kävi samanlaisesti".

En ole threadia käynyt muutamaan kuukauteen lukemassa ja nyt, kun katsoin niin on monella muullakin ollut vastaavaa ongelmaa.
Kertomukset jarrujen toimimattomuudesta siis täsmäävät, mutta useimmat tapaukset ovat kohdistuneet diesel manuaaliin.

Täältä löytyy 1.0 ECT innovation farkku.
Pitänee ehkä soitella huoltoon.
Kuulostaa oudolta, että jarrunesteen vaihdolla tuosta ongelmasta päästäisiin eroon.
Tästä on takaisinkutsukampanja olemassa, mutta se koskee vain Dieselitä, bensamallien ei pitäisi kärsiä samasta ongelmasta. Alla trafin tieto asiasta, mutta brittien Vauxhallin sivuilla on vähän tarkempia tietoja asiasta: https://www.vauxhall.co.uk/astra-k-recall.html

Kannattaa huomata etenkin tämä kohta
The brake system operates as designed unless (in affected vehicles) the brake pedal is applied with gentle and constant pedal force.
Eli jarruvika ilmaantuu (tämän hetkisten tietojen mukaan) tilanteissa, joissa jarrua painetaan pitkän aikaa pienellä voimalla. Vian voi "ohittaa" nostamalla jarrun ylös ja painamalla uudestaan, eikä sen pitäisi edes tapahtua jos jarruttaa lujempaa.

Jos tuo sama vika on myös bensa-autossa, kannattaa ottaa ehdottomasti heti yhteyttä liikkeeseen ja pyytää jarrujen tarkastusta. Tietysti muutenkin ne kannattaa tsekkauttaa jos tuollaista ongelmaa ilmenee, eihän se normaalia ole, että autosta jarrut katoaa...

Merkki: Opel
Malli: Astra
Vikakohde: Jarrupääsylinteri
Jarrupääsylinteriin on saattanut päästä likahiukkasia kytkimen työsylinterin tiivisteestä ja tarttuvat pääjarrusylinterin tiivisteisiin aiheuttaen lopulta sisäisen vuodon jarrupääsylinterissä. Osien vaihto.

Valmistenumeroväli:

Muu kohdeajoneuvojen määritys:
Astra K diesel MT vm 2016-2018

Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 408

Kampanjan aloitus pvm:02.01.19
Kampanjan valmistumis pvm:

Kampanjaa hoitava yritys
Yritys: LänsiAuto Drive Oy
-(z)- Astra K ST 1.4T 150hv AT
arpe
OCF Member 2020
Viestit: 426
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 18:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja arpe »

Jaku kirjoitti: 15 Tammi 2019, 21:58 Ei kai näissäkään itse ledvalaisin hajoa/pimene, vaan automatiikka joka noita valoja säätää...

Mulla mitattiin Autoa 2 päivää,toiselle päivälle piti kuulemma tilata "sähkäri" TULOS : " Kaikki sähköt ja maadoitukset kunnossa,seurataan "
Auto siis 2018 Innovation,että näin
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Kahjo kirjoitti: 16 Tammi 2019, 01:06 Tänään illalla emäntä kertoi, että meinasi aamulla vetää risteyksestä ohi, kun ei jarrut toiminut ollenkaan.
Oli kuitenkin tajunnut nostaa jalan polkimelta ja koittaa painaa uudestaan, jolloin jarrut olivat toimineet.
Lisäsi vielä, että "niin ja viime viikollaki kävi samanlaisesti".
Pakkasta taisi silloin olla? Oliko liikkeellelähtö taivasalta vai lämpimästä/kosteasta tallista? Oliko aamun ensimmäinen risteys kylmällä autolla, vai oliko ajoa takana jo toista tuntia? Maantie- vai kaupunkiajoa, eli oliko jarrua ahkerastikin käytelty matkan varrella?

Toki jarrujen pitää toimia kaikissa yllä mainitsemissani olosuhteissa, mutta mietin josko joku tietty yhdistelmä saa tuon ilmiön aikaiseksi.
Kahjo
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 06 Elo 2017, 00:56

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Kahjo »

Askoik kirjoitti: 16 Tammi 2019, 21:15
Pakkasta taisi silloin olla? Oliko liikkeellelähtö taivasalta vai lämpimästä/kosteasta tallista? Oliko aamun ensimmäinen risteys kylmällä autolla, vai oliko ajoa takana jo toista tuntia? Maantie- vai kaupunkiajoa, eli oliko jarrua ahkerastikin käytelty matkan varrella?

Toki jarrujen pitää toimia kaikissa yllä mainitsemissani olosuhteissa, mutta mietin josko joku tietty yhdistelmä saa tuon ilmiön aikaiseksi.
Lähes kaikki täsmää, eli pakkasta molempina aamuina ja auto ulkona.
Eilinen ensimmäinen jarrutus oli n. 2 min liikeelle lähdön jälkeen ja viimeviikolla autolla oli jo ajettu n. 15 min/15 km matka, mutta suoraa tietä, niin jarruja tuskin silloin käytetty. Molemmat jarrutukset n. 30 km/h nopeudella.
tikkamik
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Tammi 2019, 01:38

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja tikkamik »

Moi,

Itsellä ei ole ollut K kanssa mitään ongelmia. Minulla on ollut 2016 K 1.4 150 hp manual ja 1.6 2017 200 hp automatic ilman ongelmia. Ostin vaimolle 1.0 ect 2018 ja toivon, että se olisi taloudellinen kuten luvattu. Onko kokemuksia?
Granlund X 300 hp 2021 :worship:
Insignia 2019 1.6 200hp myyty
Astra K 2018 105hp A automatic kauppakassi
Astra K 2017 200hp A myyty
Astra K 2016 150hp myyty
Vastaa Viestiin