Astra K
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Latasin Astra K:ta Ctekin laturilla talvisin lukuisia kertoja, eikä koskaan mitään ongelmaa tullut latauksista. Samalla tavalla olen lataillut myös Insignia B:tä, ilman ongelmia. Eiköhän tuo äly tunnista akun jännitteen heti käynnistyksessä, kun virrat kytketään päälle.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Mulla on konepellin alla kiinteästi asennettuna ylläpitolaturi jolla olen talvisin lataillut akkua yön yli viikon parin välein. Ajot pelkästään pätkäajoa ja webasto käytössä virtaa kuluttamassa. Ei koskaan mitään ongelmia.
Astra K Sports Tourer innovation 1.4T At6 My16
Ex: Astra J Spots Tourer cosmo 1.4T Mt6 My13
Ex: Astra J Spots Tourer cosmo 1.4T Mt6 My13
-
- 'Admiral'
- Viestit: 168
- Liittynyt: 30 Tammi 2020, 19:49
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Juurikin näin! Eihän se muuten lataisi akkua pitkän seisonnan jälkeen kun se "muistaa" ladanneensa akun viimeksi täyteen.
Huoltokirja on kaiken A ja O.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Ennen luovutusta entiseen Astraan laitettu defan laturi kiinteästi, konepellin alle + napaan ja ei mitään ongelmia latauksen kanssa.
Taisi olla vuosi sitten akku (eli kahden talven jälkeen) motomaatin akkutestin perusteella 80% kunnossa jos oikein muistan. Webasto oli, viikolla pätkäajoa viikonloppuna tunnin ajelu putkeen. Pakkasjaksoina pääosin aina latauksessa, kun auto katoksessa. Ctekin battery sense palikka oli kiinni akussa, mutta ei näköjään ollut talvikäyttöön suunniteltu, kun akku oli sen mielestä aina tyhjä, kun oli pakkasta.
Taisi olla vuosi sitten akku (eli kahden talven jälkeen) motomaatin akkutestin perusteella 80% kunnossa jos oikein muistan. Webasto oli, viikolla pätkäajoa viikonloppuna tunnin ajelu putkeen. Pakkasjaksoina pääosin aina latauksessa, kun auto katoksessa. Ctekin battery sense palikka oli kiinni akussa, mutta ei näköjään ollut talvikäyttöön suunniteltu, kun akku oli sen mielestä aina tyhjä, kun oli pakkasta.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Kyllä mä olen ymmärtänyt, että se "äly" on enemmänkin kWh mittarin kaltainen oikea laskuri, eikä pelkkä jännitteen mittaus. Ainakin jo 10 vuotta sitten Volvojen osalta kerrottiin, ettei akkua saisi ladata suoraan akun navoista, vaan jossain on tuota varten liittimet, joiden kautta se virta menee tuon "älyn" läpi. Liekö sitten urbaanilegendaa, joku fiksumpi voisi valaista meitä lisää. Te joilla on kiinteitä latureita Astrassa ihan jonku ammattilaisen asentamana, näettekö/tiedättekö mihin kohtaan auton sähköjärjestelmää ne on kytketty?
PS. Tuossahan jo yksi vastaus kytkentäpisteestä tuli tätä kirjoittaessa.
PS. Tuossahan jo yksi vastaus kytkentäpisteestä tuli tätä kirjoittaessa.
-
- 'Admiral'
- Viestit: 253
- Liittynyt: 05 Huhti 2004, 03:00
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
En mä tiedä kuinka ammattilainen se mun kiinteän laturin asentaja oli merkkiliikkeessä teetetystä työstä huolimatta koska siinä lohkolämmitin/kiinteä laturi hommassa meni jokunen asia muutenkin eri tavalla kuin olin kertonut haluavani.Askoik kirjoitti: ↑12 Loka 2020, 17:56 Kyllä mä olen ymmärtänyt, että se "äly" on enemmänkin kWh mittarin kaltainen oikea laskuri, eikä pelkkä jännitteen mittaus. Ainakin jo 10 vuotta sitten Volvojen osalta kerrottiin, ettei akkua saisi ladata suoraan akun navoista, vaan jossain on tuota varten liittimet, joiden kautta se virta menee tuon "älyn" läpi. Liekö sitten urbaanilegendaa, joku fiksumpi voisi valaista meitä lisää. Te joilla on kiinteitä latureita Astrassa ihan jonku ammattilaisen asentamana, näettekö/tiedättekö mihin kohtaan auton sähköjärjestelmää ne on kytketty?
PS. Tuossahan jo yksi vastaus kytkentäpisteestä tuli tätä kirjoittaessa.
Mutta jokatapauksessa Defan laturi kytkettiin sinne konehuoneen puolelle kuskin puoleiseen nurkkaan. Mustan suojamuovin pään joutuu loksauttamaan auki jotta näkee sen kiinnitysmutterin minkä alle laturin johto kiinnitettiin. Miinuspuolesta en muista tarkkaan, mutta oletan sen olevan siinä ihan vieressä koska siinä on parikin hyvää kiinnityspaikkaa maajohdolle.
Joskus kun auto on joutanut seisomaan niin olen näihin kohtiin lykännyt kiinni Tokmannilta ostetun halpislaturin joka AGM-ohjelmalla on lataillut päivän tai pari. Koskaan ei ole mitään tuon kaltaisia ongelmia ole ollut mistä kerroit.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Laturi : Automatic Battery Charger MCH 6 A 6 AMP / RMS Auto on Astra K 1,0 Innovation 2018 Tolla laturilla uudesta alkaen olen pitänyt " ylläpitolatausta " konehuoneen siitä peukalonkokoisesta + liittimestä ja rintapellin maadotusruuvista
Ei ongelmia
Ei ongelmia
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Ok, ehkä setä Murphy mulla sit vaan iski sopivasti just sopivasti, kun pari viikkoa latauksen jälkeen akkujännite romahti alle 4 volttiin.
Asiasta kukkaruukkuun... auto oli käsinpesussa tällä viikolla ja siinä samalla pesivät pyytämättä ja yllättäen myös kumimatot. Muuten ihan ystävällinen ele, mutta matot oli heitetty märkänä paikoilleen ja mattojen alla muhi ihan silmin havaittavaa kosteutta. Olen nyt tuuletellut jalkatiloja ilman mattoja ja ekana iltana koitin pitää autoa tyhjäkäynnillä ja puhallusta aika reippaalla jalkatiloihin. Ehkä noin 45 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen kävin tarkistamassa ja totesin, että iloisesti käy yhä (en koskenut autoon). Reilu tunnin jälkeen kun menin autoa sammuttamaan, se olikin jo sammunut itsekseen. Mittaristossa ei muistaakseni moottorihäiriötä tms. palanut, tai olla ainoastaan käsijarrun merkkivalo ja parkit oli yhä päällä, eli vaikutti ihan samalta kuin olisin itse istunut autossa ja virtanapista sammuttanut sen.
Onkohan näissä tarkoituksella joku ajastettu tappokytkin, vai sammuiko vaan vanhuuttaan sattumalta? On tuo joskus ennenkin hyrskyttänyt tyhjäkäyntiä ihan sujuvasti yli puol tuntii, mutta ei ehkä oo tullutkaan tuntia vielä kokeiltua.
Asiasta kukkaruukkuun... auto oli käsinpesussa tällä viikolla ja siinä samalla pesivät pyytämättä ja yllättäen myös kumimatot. Muuten ihan ystävällinen ele, mutta matot oli heitetty märkänä paikoilleen ja mattojen alla muhi ihan silmin havaittavaa kosteutta. Olen nyt tuuletellut jalkatiloja ilman mattoja ja ekana iltana koitin pitää autoa tyhjäkäynnillä ja puhallusta aika reippaalla jalkatiloihin. Ehkä noin 45 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen kävin tarkistamassa ja totesin, että iloisesti käy yhä (en koskenut autoon). Reilu tunnin jälkeen kun menin autoa sammuttamaan, se olikin jo sammunut itsekseen. Mittaristossa ei muistaakseni moottorihäiriötä tms. palanut, tai olla ainoastaan käsijarrun merkkivalo ja parkit oli yhä päällä, eli vaikutti ihan samalta kuin olisin itse istunut autossa ja virtanapista sammuttanut sen.
Onkohan näissä tarkoituksella joku ajastettu tappokytkin, vai sammuiko vaan vanhuuttaan sattumalta? On tuo joskus ennenkin hyrskyttänyt tyhjäkäyntiä ihan sujuvasti yli puol tuntii, mutta ei ehkä oo tullutkaan tuntia vielä kokeiltua.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Kirkkaan kuulas taivas tuntuu olevan ongelma kaukovalojen hämäräkytkimelle. Tänäänkin Astra totesi aamulla jo klo 6:55, että nyt on sopivan valoisaa vaihtaa automaattipitkiltä lähivaloille. Joo, kyllähän taivas alkoi jo muuttua mustasta tummansiniseksi, mutta itse kaipasin kyl pitkiä vielä melkein tunnin tuon jälkeen, kun aurinko nousi kuitenkin vasta 8:03.
Pilviselläkin säällä automaattipitkät lakkaa toimimasta vähän turhan aikaisin, mutta ei nyt sentään yli tunti ennen auringon nousua.
Pilviselläkin säällä automaattipitkät lakkaa toimimasta vähän turhan aikaisin, mutta ei nyt sentään yli tunti ennen auringon nousua.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Astra tai oikeastaan Astrat eli J:t myös olivat pitkien suhteen vähän turhan myöhään käyttöön. Eli vaati täysin pimeätä. Jos taivas ei ollut täysin musta niin mentiin lyhyillä.Askoik kirjoitti: ↑16 Loka 2020, 18:20 Kirkkaan kuulas taivas tuntuu olevan ongelma kaukovalojen hämäräkytkimelle. Tänäänkin Astra totesi aamulla jo klo 6:55, että nyt on sopivan valoisaa vaihtaa automaattipitkiltä lähivaloille. Joo, kyllähän taivas alkoi jo muuttua mustasta tummansiniseksi, mutta itse kaipasin kyl pitkiä vielä melkein tunnin tuon jälkeen, kun aurinko nousi kuitenkin vasta 8:03.
Pilviselläkin säällä automaattipitkät lakkaa toimimasta vähän turhan aikaisin, mutta ei nyt sentään yli tunti ennen auringon nousua.
No sitten tämä nykyinen Grandland. Yksi ilta kaupungissa ajellessa, pitkät päällä, eikä ollut edes vielä niin pimeää että olisi katuvalot syttyneet.
Ja kerran taivas oli länsireunaltaan punainen, niin pitkät päällä. Vaikuttaisi olevan suht sopivassa kohdassa raja. Tosin onhan tämä muutenkin vähän muista Opeleista poikkeava eli päivävalojen kanssa palaa takanakin valot.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Vinkkejä mistä löytäisi 16" vararenkaaseen täytestyroksin vanteen sisään, johon tunkki menisi mukavasti? Tuli uuteen hatchbackiin hankittua jälkiasennuksena vararengas, kun sitä ei varastoautoissa ollut, mutta en ymmärtänyt, että hintaan kuului vain peräkontin styroksi, rengas ja peräkontin peitelevy. Ei työkaluja tai tunkille styroksia. Näkyy erityisesti UK:ssa webbikaupoissa olevan Vauxhallille myynnissä tuollaisia kittejä, joissa rengas ja työkalut, mutta eipä näy juuri muualla.
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12645
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Marmoritiskiltä...eikä pitäisi olla ees kallis.
Tai sit maailmalta.
https://www.ebay.co.uk/itm/VAUXHALL-STO ... SwmNlbvJdn
Tai sit maailmalta.
https://www.ebay.co.uk/itm/VAUXHALL-STO ... SwmNlbvJdn
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Siinähän se, ei kun tilaukseen. Olen hakenut väärillä hakusanoilla kun ei ole tullut vastaan pelkkää styroksia. Kiitos.kadett90 kirjoitti: ↑16 Loka 2020, 21:07 Marmoritiskiltä...eikä pitäisi olla ees kallis.
Tai sit maailmalta.
https://www.ebay.co.uk/itm/VAUXHALL-STO ... SwmNlbvJdn
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
arpe kirjoitti: ↑28 Syys 2020, 13:35? ?arpe kirjoitti: ↑13 Heinä 2020, 01:12 Astra K 2018 Taittuvat peilit,se taittumisliike alkaa normaalisti,sitten pieni nykäisy (?) ja taittumisliike jatkuu loppuun,eli mistä tuo "nykäisy"
Peileihin ei ole tullut kolhuja tai osumia,uskaltaako tuota enää käyttää,jos se jää johonkin väliasentoon,sitä ei käsin käännetä
Takuu on sopivasti loppunut