Astra K

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Avatar
Jaku
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2238
Liittynyt: 30 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Jaku »

JPopeli kirjoitti: 07 Loka 2020, 19:47
kjans kirjoitti: 07 Loka 2020, 14:37 Mitenkäs ylläpitolaturin käyttö Astran kanssa. Nyt kun on talvi tulossa ja etätöiden takia tiedossa on paljon pätkäajoa ja vähän pitkää ajoa niin huolestuttaa miten akussa mehu riittää kovimmilla pakkasilla. Kiinteitä on vissiin muutamat asennelleet autoonsa, mutta itsellä olis enemmän mietteissä ”tarvittaessa kytkettävä” malli lähinnä hinnan takia. Autossa on lisäksi jo olemassa säteily- ja sisätilalämmitin, joten kiinteä laturi pitäis saada näiden kanssa samaan satsiin mikäli kiinteästi mielis asentaa.

Ajatuksena oliskin nyt lähinnä antaa välillä lisälatausta autolle kylmimpänä aikana. Auto on katoksessa jossa on 24/7 sähköpistoke saatavissa, joten latausaika ei ole ongelma.

Vähän katsellut tuota Motonetin neljän kympin MTX:ää, sillä varmaan satunnaiset latailutarpeet hoitaa? Voiko tuon latausta käyttäessä kytkeä suoraan sinne konehuoneen kytkentäpaneeliin, akkuhan on perälootassa niin suoraan akun kenkiin ei voi laittaa?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4500811 ... pitolaturi
Astralla pelkkää pätkäajoa ajettu yli 3 vuotta, eikä ole tarvetta ylläpitolaturille ollut. Ja seisoo viikkoja välillä. Polttoainetoimisen lisälämmittimen kanssa tilanne voisi olla toinen.
Täällä sama juttu, ei ongelmia virran suhteen.
näillä mennään...
- Insignia B Sports Tourer 1,6T 2020 -
- Kadett C Coupé 1200S 1976 -
- Astra G Cabriolet 2,2 Bertone 90 years 2004 -
- Vivaro 1,6 Biturbo Sportive 2016 -
kjans
'Senator'
'Senator'
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Loka 2010, 16:06

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja kjans »

Juu, ei mullakaan ole aiemmin ollut ongelmia vaikka aika lyhyttä siivua onkin tullut ajettua viimeiset kolmisen vuotta. Nyt vaan siintää edessä sellainen skenaario jossa autolla saatetaan vetää viikko tai pari jotain parin kolmen kilometrin siivua useita kertoja päivässä ilman yhtään pidempää ajoa välissä. Tuohon päälle sitten se jos tarvitsee laittaa takalasi/peilien sulatusta päälle tms niin alkaa tuntua vähän pahalta.

Tilanne jolta haluaisin välttyä on se, että sitten kun yhtenä kauniina pakkasaamuna on -20 mittarissa ja pitäis päästä aamuksi palaveriin työpaikalle eikä auto jaksa käynnistyä (omalta tai päiväkodin) pihalta niin sitte on hauskaa...

Edit: ja tosiaan haluaisin talvellakin voida käyttää autoa ”normaalisti” ilman että tarvitsee miettiä riittääkö akku vai eikö se riitä jos nyt laitan lasinlämmittimen päälle...
-(z)- Astra K ST 1.4T 150hv AT
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1347
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Nible »

kjans kirjoitti: 08 Loka 2020, 13:57 Juu, ei mullakaan ole aiemmin ollut ongelmia vaikka aika lyhyttä siivua onkin tullut ajettua viimeiset kolmisen vuotta. Nyt vaan siintää edessä sellainen skenaario jossa autolla saatetaan vetää viikko tai pari jotain parin kolmen kilometrin siivua useita kertoja päivässä ilman yhtään pidempää ajoa välissä. Tuohon päälle sitten se jos tarvitsee laittaa takalasi/peilien sulatusta päälle tms niin alkaa tuntua vähän pahalta.

Tilanne jolta haluaisin välttyä on se, että sitten kun yhtenä kauniina pakkasaamuna on -20 mittarissa ja pitäis päästä aamuksi palaveriin työpaikalle eikä auto jaksa käynnistyä (omalta tai päiväkodin) pihalta niin sitte on hauskaa...

Edit: ja tosiaan haluaisin talvellakin voida käyttää autoa ”normaalisti” ilman että tarvitsee miettiä riittääkö akku vai eikö se riitä jos nyt laitan lasinlämmittimen päälle...
Käytä jossain akkutestissä, niin selviää vähän että missä kunnossa se akku on. Antaa ainakin vähän suuntaa olisiko akun vaihto ajankohtainen.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
JPopeli
'Senator'
'Senator'
Viestit: 328
Liittynyt: 04 Loka 2017, 13:50

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja JPopeli »

jarijiipee kirjoitti: 04 Syys 2020, 16:26
Askoik kirjoitti: 03 Syys 2020, 16:45 ...Kerrohan jarijiipee tarkemmin tapauksesta, ehditkö kauankin seistä valoissa moottori sammuksissa? Automaatti vai manuaali? Yrittikö se edes starta, antoiko häiriöilmoituksia, vai mitä siinä oikeastaan kävi? Räpelsitkö jotain painikkeita samanaikaisesti, josko autosta loppui CPU-teho ymmärtää tehdä kahta asiaa samanaikaisesti. :)
Automaattilaatikkoinen 1.4l on siis kyseessä. En ollut valoissa kuin sen hetken kun valot yleensä ovat punaisella, eli ei sekunnin eikä minuutin pysäytystä. 30sekuntia sanoisin. Pienoinen alamäki. Nostin jarrua ja toki sitten jalka kaasulle. Auto alkoin valumaan alamäkeä hitaasti ja ihmettelin kun ei tapahdu kaasun painamisella mitään. Tässä oli varmaan pari,kolme sekuntia kulunut kun tajusin, että eihän kone ole edes käynnissä.

Tässä kohtaa olisin toki voinut jarruttaa, laittaa P:n päälle ja startata, mutta valutin tien sivuun ja tein nämä toimenpiteet. Auto ei piippaillut, eikä mitään ilmoituksia. Tämä on ollut ainut kerta. Jos alitajuntaisesti tein jotain, niin mitään en myönnä. En usko. Voiko joku ihme jarrun tai kaasun painaminen sekunnin osassa väärin aiheuttaa jonkun että ei käynnisty? Vaikea sanoa, kun ajan niin kuin aina ajan, ja auto aina käynnistyy.

Jos tuossa auton sammumislogiikassa olisi kaksi sekuntia lisä aikaa, se olisi hyvä. Itse kun olen parkkeeraanut auton, laitan P:n päälle ja samantien laitan käkkärinapista käsijarrun päälle. Yleensä auto ei ehdi sammua jos on nopea, ja sitten sammutan auton s/s napista.
Mulla ei manuaali-Astra ehdi käynnistymään eräässä ylämäkeen olevassa liikennevaloristeyksessä. Kun pitäisi lähteä ja nostaa kytkimen ylös, ehtii auto lähteä valumaan alamäkeen taaksepäin eikä S/S siis ehdi käynnistää autoa. Ylämäki on sen verran loiva, että mäkilähtöapu eli sähköinen käsijarru ei vielä toimi automaattisesti. Samoin ärsyttävää on nopea sammuminen kun ajaa ykkönen silmässä pihaan ja painaa kytkimen pohjaan laittaakseen pakille, niin ehtii sammua jo tässä välissä. Eli sammuu heti kun painaa kytkintä paikallaan tai hyvin hitaassa vauhdissa. Siispä painan S/S pois päältä.
rinkeli
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 74
Liittynyt: 21 Elo 2008, 19:19
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja rinkeli »

Huimasti laskee Astran arvo. Ainakin omasta mielestäni..
Kävin kysymässä tarjousta eri merkkiseen uuteen autoon ja hyvityshinnaksi tarjottiin 13,5ke.
Auto siis 18-mallinen CNG-farmi jolla on nyt ajettu 105tkm.
Onneksi tämä yksilö on ollut ongelmaton joten vaihdolla ei niin kova kiirus ole, on välillä "mukava" kuulla mitä liikkeet autosta hyvittävät.
Astra K CNG 2018
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja otj »

Kannattaa kysyä useammasta paikasta. Kun kyselin aikanaan tarjousta vaihdossa Insigniaan, 2 v vanhasta 100 tkm ajetusta Astrasta tarjottiin 14,5- 22 k€. Ja myös väliraha pienin tuossa parhaassa, paras hyvitys ja pienin väliraha kun ei aina 100% korreloi. Auto oli uutena n. 30 k€. Kahdeksan tonnin tiputus 2 vuodessa ja 100 tkm ei mielestäni ollenkaan paha.
kjans
'Senator'
'Senator'
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Loka 2010, 16:06

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja kjans »

rinkeli kirjoitti: 08 Loka 2020, 18:39 Huimasti laskee Astran arvo. Ainakin omasta mielestäni..
Kävin kysymässä tarjousta eri merkkiseen uuteen autoon ja hyvityshinnaksi tarjottiin 13,5ke.
Auto siis 18-mallinen CNG-farmi jolla on nyt ajettu 105tkm.
Onneksi tämä yksilö on ollut ongelmaton joten vaihdolla ei niin kova kiirus ole, on välillä "mukava" kuulla mitä liikkeet autosta hyvittävät.
Mahtaako millaset olla noiden kaasuvehkeiden markkinat käytettynä, voiko autokauppias nähdä ylimääräistä riskiä tuossa? Onhan nuo kuitenkin aika kapean segmentin autoja, joita ei voi ostaa ellei satu asumaan/kulkemaan kaasuaseman vieressä. Omaan käyttöön ei esim soveltuis ollenkaan kun pitäs poiketa kymmeniä kilsoja normaalireiteiltä tankkaamaan kaasua.

Kovasti pieneltä kuulostaa kyllä hyvitys omaankin korvaan...
-(z)- Astra K ST 1.4T 150hv AT
rinkeli
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 74
Liittynyt: 21 Elo 2008, 19:19
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja rinkeli »

Nettiautoa selatessa näyttää tarjous olevan suht linjassa sekä bensa- että kaasumallien kanssa, harvalla samanikäisellä on ajettu yli satkuakaan vielä.
Uskomaton arvonalennut, pakko sanoa että jos tuon olisin voinut jollain konstilla arvata niin olisi jäänyt auto ostamatta..
Astra K CNG 2018
Avatar
Jaku
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2238
Liittynyt: 30 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Jaku »

Kyllä tuo kaasukäyttöisyys varmasti tuossa tilanteessa vaikuttaa hintaa alentavasti, samoin ajomäärä.
näillä mennään...
- Insignia B Sports Tourer 1,6T 2020 -
- Kadett C Coupé 1200S 1976 -
- Astra G Cabriolet 2,2 Bertone 90 years 2004 -
- Vivaro 1,6 Biturbo Sportive 2016 -
majuhoxx
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 94
Liittynyt: 08 Loka 2017, 11:15

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja majuhoxx »

Ja valitettavasti myös manuaalivaihteiset tänä päivänä hieman kärsii hyvityshinnassa...
JPopeli
'Senator'
'Senator'
Viestit: 328
Liittynyt: 04 Loka 2017, 13:50

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja JPopeli »

Aika edullisesti saa tällä hetkellä vähän ajettua Astraa. Kun ajaa keskimääräistä enemmän niin kilometrikohtainen arvon alennus ei ole paha. Jos ajaa vähän, vain muutama tuhat km vuodessa, on uudella autolla ensimmäisinä vuosina kilometrikohtainen arvon alennus aika hurja, jopa samaa luokkaa virallisen kilometrikorvauksen kanssa.
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja otj »

Totta tuokin, 100 tkm ei välttämättä vielä vaikuta arvoon kovin ratkaisevasti. Varsinkin jos on hieman alle tuon maagisen 100 tkm, esim. 80-90 tkm.

Automyyjät ovat kertoilleet, että eka droppi tapahtuu tuossa 100 tkm kohdalla ja liikkeen kannalta hankalaksi auto muuttuu 180 tkm jälkeen. Suositteli uutena ostetun auton vaihtamista viimeistään noiden metrien kohdalla, jos siis edelleen mielii uuteen vaihtaa. Aion tuota ohjenuoraa kokeilla nyt Inkun kohdalla ja vetää mittariin sen 180 000 tkm. Saa nähdä saako yli neljänkympin autosta enää edes kymppiä ensi vuonna 3,5 v iässä ja 180 000 km mittarissa. Varsin kun kyseessä diesel.
Avatar
jaripk
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 160
Liittynyt: 06 Syys 2005, 23:14
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja jaripk »

kjans kirjoitti: 07 Loka 2020, 14:37 Voiko tuon latausta käyttäessä kytkeä suoraan sinne konehuoneen kytkentäpaneeliin, akkuhan on perälootassa niin suoraan akun kenkiin ei voi laittaa?
Konehuone on hyvä paikka irtolaturin kytkentään.
Latailin auton akkua peräkoukun sähköliitännästä ennen kuin asensin kiinteän laturin.
ASTRA Sports Tourer Innovation 1,6 CDTI Ecotec 100kW AT6 + Webasto
arpe
OCF Member 2020
Viestit: 426
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 18:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja arpe »

arpe kirjoitti: 28 Syys 2020, 13:35
arpe kirjoitti: 13 Heinä 2020, 01:12 Astra K 2018 Taittuvat peilit,se taittumisliike alkaa normaalisti,sitten pieni nykäisy (?) ja taittumisliike jatkuu loppuun,eli mistä tuo "nykäisy"
Peileihin ei ole tullut kolhuja tai osumia,uskaltaako tuota enää käyttää,jos se jää johonkin väliasentoon,sitä ei käsin käännetä
Takuu on sopivasti loppunut
? ?
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 557
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Askoik »

kjans kirjoitti: 08 Loka 2020, 13:57 Edit: ja tosiaan haluaisin talvellakin voida käyttää autoa ”normaalisti” ilman että tarvitsee miettiä riittääkö akku vai eikö se riitä jos nyt laitan lasinlämmittimen päälle...
Kyllähän sitä akkua tosiaan pätkäajossa kannattaa latailla ehkä 1 - 2 krt/kk, jotta on aina varmasti riittävän täynnä. Tämä parantaa myös pakkaskestoa, eli suojelee akkua jäätymiseltä ja halkeamiselta.

Tähän liittyy kuitenkin varoituksen sana. Joissain autoissa äly haluaa seurata kaikkea akulle menevää ja sieltä otettavaa virtaa. Jos lataat "älyn ohi", se saattaa sekoittaa älyn. Esimerkki: akku on vajaa älyn mielestä ja oikeastikin. Lataat sen täyteen "älyn ohi", mutta äly luulee sen yhä olevan vajaa. Sitten seuraavan liikkellelähdön jälkeen äly onkin ihmeissään, kun se koittaa akkua ladata, eikä se enää otakaan virtaa vastaan. Äly päättelee akun olevan rikki ja saattaa laittaa koko auton johonkin safe-moodiin.

En tiedä oliko sattumaa, mutta omakohtainen tarina viime tammikuulta:

Minäkin halusin ihan vaan varmuuden vuoksi ladata Astran (1.4ltr innovation vm. 2017) akun täyteen joulun pyhinä, kun auto seisoi pidempään. Konepellin alta kuskin puolelta löytyy sellainen reilu peukalonkynnen kokoinen plusnapa apukäynnistystä varten, joten siihen tuikkasin erillislaturin hauenleuan ja miinusleuka jonnekin runkoruuviin. Annoin ladata rauhassa 2 vrk AGM-latausohjelmalla. Muutaman päivän auto toimi ihan ok, mutta loppiaisen jälkeen alkoi tuntua, että aamulla sahasi pari kierrosta enemmän ennen käynnistymistään. Liekö sit syynä tammikuiset kelit vai "älyn ohi" suorittamani lataus? Meneeköhän se lataus tuon "peukalonkynnen" kautta älyn läpi, vai älyn ohi, tietäiskö kukaan? Noh, tarina ei pääty vielä tähän...

Kun muutaman aamun (tiistai - torstai) auto käynnistyi vähän laiskasti, niin perjantaina se käynnistyi jo normaalin tuntuisesti (kaikkina näinä päivinä tuli pari tuntia ajoa), niin luulin älyn päässeen jo takaisin kärryille, että missä mennään lataustilanteen suhteen. Lauantain auto seisoi tallissa tarpeettomana. Sunnuntaina kun piti perheen kanssa lähteä liikkeelle, ei syttynyt sisävalo, ei jarruvalo, eikä mitään eloa missään. En varmaan olis päässyt autoon sisällekään, jos en olis jättänyt ovia lukitsematta. Akkujännitteeksi mittasin 3,99 V. Apukaapeleilla sain auton käyntiin ja Länsiautoon, jossa latasivat akun täyteen ja testerillä totesivat sen olevan ihan mainiossa kunnossa. Nyt se onkin 10 kuukautta toiminut taas ihan moitteettomasti.

Toisaalta, 10 kuukauteen en varmaan ole ladannutkaan akkua erillislaturilla. Voisinkin oikeastaan kokeilla tässä ennen talvipakkasia toistaa tuon casen, että sekoaako Astra taas, jos samalla laturilla ja samalla AGM-ohjelmalla latailen sitä viikonlopun yli. Vai menikö muuten vaan joku bitti poikittain tuolloin pe-su hujakoilla muutama viikko latauksen jälkeen.
Vastaa Viestiin