Astra K
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Nykyään laittavat merkkihuollossa 0W-20 öljyt melko varmasti tuon ikäiseen 1.4T:hen varsinkin, kun korkissa on tuo merkintä. Näin on minullakin, mutta vasta 2. huollossa viime keväänä meni ekaa kertaa 0W-20 koneeseen, kun sitä ei aiemmin ollut vielä saatavilla. Autoni siis tuli tehtaaltakin 5W-30 öljyillä, vaikka korkissa lukeekin 0W-20, joten ei syytä huoleen sen osalta. Aika pitkälti ajan mukaan minulla laskee öljyn käyttöiän prosentit, kun tulee niin vähän kilometrejä vuodessa.
Astra K ST Innovation, 1.4T MT6, MY18.5
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Onnittelut mukavasta menopelistä WLTP-mittaustavalla Astraa taitaa tuo momentinmuuntimella oleva automaatti rankaista enemmän kuin vaikkapa golfia joka on DSG:llä.
Arikultsi2 kirjoitti: ↑09 Helmi 2021, 17:18 Sami kirjoitti: "...kulutuslukemat ovat huomattavasti todellisia suurempia, ei sinänsä ole huijaus vaan NEDC-testin rajoissa tehtyä "optimointia".
Toisaalta G Astran kohdalla ne NEDC lukemat ovat ainakin vähän sinne päi, mutta H Astran kohdalla jo aika metässä. Harvalla merkillä kuitenkaan NEDC ja WLTP eroavat niin paljon kuin tuo Astran 5,4->7,7 eli "vähän todellisempi kulutus" on 43% korkeampi aiempaa "optimoitua" - vai olenko väärässä? Opel oli vaan aika hyvä optimoimaan
Nyt uusi viininpunanen Astra on kotitallissa, 120 km kotimatka meni hyvin mutta onhan käyttöohjeissa vielä aika paljon opiskeltavaa
Insignia GS 2.0T AT9 MY22
Corsa-e MY23
Calibra 2.0i museorek. -91
Ex-Opelit: Astra ST 1.2 130 -20, Astra ST 1.0 -19, Astra ST 1.4 150 -18, Vectra C CDTI -08, Vectra C 1.8 -03, Omega B2 2.2 -01, Ascona B 1.9 -76, Manta A 1.9 -71
Corsa-e MY23
Calibra 2.0i museorek. -91
Ex-Opelit: Astra ST 1.2 130 -20, Astra ST 1.0 -19, Astra ST 1.4 150 -18, Vectra C CDTI -08, Vectra C 1.8 -03, Omega B2 2.2 -01, Ascona B 1.9 -76, Manta A 1.9 -71
-
- 'Admiral'
- Viestit: 205
- Liittynyt: 13 Touko 2014, 19:13
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Mulla kanssa eka talvi Astralla ja pidän silmämääräisesti ”savunmuodostusta” suht runsaana nurkka-ajossa kylmillä. En ole asiasta stressannut, ei muuta kuin usvaa putkeen. Kaukkarin pariston vaihdosta ei kannata maksaa ylimääräistä, helppo homma tosiaanArikultsi2 kirjoitti: ↑10 Helmi 2021, 10:35 Kiitos onnitteluista
Opiskelu etenee... seuraavia havaintoja:
- webasto lämmittää moottoria ja sisätilaa, tehokkaasti eli 20 min -10C kelissä, mukavan lämmin auto ja moottorin päällys kädenlämpöinen tai lämpimämpi
- sivupeilit ja takalasin lämmitykset päällä webaston käydessä, tähän pitäisi saada tolkkua tai pitää kytkeä akkulaturi kiinteästi ja auto piuhan päähän kuten ennenkin. Oliko kokemusta ko. "ominaisuuden" poispäivityksestä, joku kirjoitti että merkkihuolto teki sen jopa takuutyönä ja joku taas ettei edes rahan edestä?
- tilasin 3. vuoden välihuollon eli öljynvaihdon Laakkoselta (Lpr), 215 € + ajovalojen suuntaus 28 €. Huoltomyyjä väitti että suuntaus on syytä tehdä (myös) led-valoille joka huollossa. Onks tää ns. pakkomyyntiä vai ihan tarpeellista? Auto on juuri katsastettu. Kaken paristonvaihto ois myös ollut tarjolla (17 €) mut ohjekirjassa neuvotaan sen teko ja CR 2032 nappi maksaa 1-2 €. Enhän vie telkkarin kakeakaan kodinkonehuoltoon pariston vaihtoon
- 1. huollossa (8 tkm) ja 2. huollossa (15 tkm) merkkiliike on muuten laittanut autoon asiakkaan hommaaman 5W30 öljyn (GM-LongLife 5W-30 5l "dexos1" Motonetistä) vaikka täyttökorkissa lukee 0W20. Pitääkö huolestua? Öljyn käyttöikää auton mielestä on jäljellä 15% (6 tkm ja 10 kk edellisestä vaihdosta) eli aika vähän verrattuna 30 tkm vaihtoväliin?
- Vaimokultanen väittää että auto savuttaa enemmän kuin laki sallii, miun mielestä ihan normaali vesihöyrysavu pakkaskelillä, etenkin kun putken pää on takahelman sisäpuolella, savu jää paremmin näkyviin tai sit vaan pakoputkeen on kertynyt vettä lyhyiden ajojen vuoksi.
Astra K Sports Tourer 1.4 T (110 kW) AT
Ex: Vectra C Wagon 1.8 (103 kW) AT | Vectra B Wagon 1.6 (74 kW) MT
Ex: Vectra C Wagon 1.8 (103 kW) AT | Vectra B Wagon 1.6 (74 kW) MT
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Farmarilla (1.4T) kyllä maantielläkin, puolen tunnin ajon jälkeen, harmaa vesihöyry peittää takalasin, kun rajoitus nousee 60 -> 80 keskellä ylämäkeä. Pystyperä muodostaa ilmapyörteitä, eli pölyä tiestä ja savua putkesta jää pyörteilemään auton taakse jo 30 km/h nopeuksissakin. Toki, jos tuntuu normaalia enemmän savuttavan, niin öljynkulutusta kannattaa mittatikusta seurailla. Omaani en ole 150 tkm matkalla kertaakaan joutunut öljyä lisäämään.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Onko kellään kokemusta, pääsiskö tällä K-sarjaan kiinni kun malleissa on vaan J-sarjaan asti.
https://www.icarsoft.com/Product/s-328- ... _i902.html
https://www.icarsoft.com/Product/s-328- ... _i902.html
Astra GTC 07
Astra Sports Tourer Sport 2,0 CDTI 160hvAT 2011
Astra K Sports Tourer Sport Innovation 150hv-17
Insignia B Grand Sport Executive A 1,6T 200 -20
Astra Sports Tourer Sport 2,0 CDTI 160hvAT 2011
Astra K Sports Tourer Sport Innovation 150hv-17
Insignia B Grand Sport Executive A 1,6T 200 -20
-
- 'Admiral'
- Viestit: 205
- Liittynyt: 13 Touko 2014, 19:13
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Jep! Se on muuten Opeleissa yksi hyvistä puolista, etteivät keskimäärin syö öljyä. Tai sellaisia ainakin itselleni vuosien varrella osunut, riittänyt kun öljyt laitettu öljynvaihdoissa kohdilleenAskoik kirjoitti: ↑10 Helmi 2021, 18:48 Farmarilla (1.4T) kyllä maantielläkin, puolen tunnin ajon jälkeen, harmaa vesihöyry peittää takalasin, kun rajoitus nousee 60 -> 80 keskellä ylämäkeä. Pystyperä muodostaa ilmapyörteitä, eli pölyä tiestä ja savua putkesta jää pyörteilemään auton taakse jo 30 km/h nopeuksissakin. Toki, jos tuntuu normaalia enemmän savuttavan, niin öljynkulutusta kannattaa mittatikusta seurailla. Omaani en ole 150 tkm matkalla kertaakaan joutunut öljyä lisäämään.
Astra K Sports Tourer 1.4 T (110 kW) AT
Ex: Vectra C Wagon 1.8 (103 kW) AT | Vectra B Wagon 1.6 (74 kW) MT
Ex: Vectra C Wagon 1.8 (103 kW) AT | Vectra B Wagon 1.6 (74 kW) MT
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Webastoasiaan palaan et my17 1.4bensaturbo ni siinä lämpee moottori ja sisätila otin lisävarusteena sen aikanaan samoin kuin irrotettavan westfalian koukun. Käsitin et webu oli valmiina mut koukun laittovat myyjäliikkees ennen luovutusta.
Ja öljyasiaan my17 lukee korkissa pelkkä dexos eli on alusta asti käytetty dexos1 gen2 5-30 öljyjä. Jos korkis lukis myös 0-20 ni ne sinne pitäs hulauttaa sisään. Onni et selviää tolla halvemmalla öölillä viel vaihtovälinä pitäny max16000 eikä katoa mihinkää ainakaa tolla vaihtovälillä.
Meil ny 82000 mittaris ja on ollu kyl mukava peli pitää ja päästää.
Ja öljyasiaan my17 lukee korkissa pelkkä dexos eli on alusta asti käytetty dexos1 gen2 5-30 öljyjä. Jos korkis lukis myös 0-20 ni ne sinne pitäs hulauttaa sisään. Onni et selviää tolla halvemmalla öölillä viel vaihtovälinä pitäny max16000 eikä katoa mihinkää ainakaa tolla vaihtovälillä.
Meil ny 82000 mittaris ja on ollu kyl mukava peli pitää ja päästää.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Sama täällä, ei ole yhtäkään öljyä syövää Opelia sattunut itselle eikä lähipiiriin, muun merkkisiä kylläkin. Ja onhan näissä hinta/ominaisuudet-suhde ollut kohdallaan. Hiukan tuntuu että painon pudotus ja halpuutus on iskenyt uusimpiin, mutta se näyttää olevan suunta muillakin.opelonparas kirjoitti: ↑10 Helmi 2021, 22:10Jep! Se on muuten Opeleissa yksi hyvistä puolista, etteivät keskimäärin syö öljyä. Tai sellaisia ainakin itselleni vuosien varrella osunut, riittänyt kun öljyt laitettu öljynvaihdoissa kohdilleenAskoik kirjoitti: ↑10 Helmi 2021, 18:48 Farmarilla (1.4T) kyllä maantielläkin, puolen tunnin ajon jälkeen, harmaa vesihöyry peittää takalasin, kun rajoitus nousee 60 -> 80 keskellä ylämäkeä. Pystyperä muodostaa ilmapyörteitä, eli pölyä tiestä ja savua putkesta jää pyörteilemään auton taakse jo 30 km/h nopeuksissakin. Toki, jos tuntuu normaalia enemmän savuttavan, niin öljynkulutusta kannattaa mittatikusta seurailla. Omaani en ole 150 tkm matkalla kertaakaan joutunut öljyä lisäämään.
-
- 'Kadett'
- Viestit: 38
- Liittynyt: 31 Elo 2020, 15:52
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Aiemmin kun rouva ajoi työmatkaa, niin öljynvaihto oli aika lailla kerran vuodessa 30 tkm jälkeen.
- G-Astra (1.6-8v) alkoi vaatia 15 tkm paikkeilla öljyn lisäyksen kun mittarissa oli jonkun verran yli 200 tkm ja ikää yli 7 vuotta (luultavasti venttiiliohjurin kumit kovettuneet?)
- H-Astra (1.6 - 115 hp) ei vielä (270 tkm/10 vuotta), mutta pari viime vuotta ollut pienemmällä ajolla eli vuosittaiset öljynvaihdot n. 15 tkm välein
Kaiken kaikkiaan, ei ole Opelit olleet persoja öljylle, eikä ekaan kahteensataan tuhanteen myöskään muille mekaanisille vioille
Mitäs nuo my17 ym. merkinnät ovat, vuosimalleja? Mistä oman auton my selviää?
Pientä vertailua viimeisen vuosimallin Astra Wagonin ja tän Sports Tourerin välillä:
Onhan tää uusi paljon varustellumpi, se varuste mitä todella kaipasin edelliseen oli vakkari. Ilmastointi ja lämmitys oli hyvät edellisessäkin, uuden erillissäädöt vas-oik on plussaa.
Uusi on PALJON hiljaisempi kuin edellinen jossa rengasmelu oli rasittavaa.
Mitä parempaa H Astrassa:
- paremmin näyttävät ajovalot, erityisesti pitkät xenonit olivat tehokkaammat kuin matrix ledit.
- isompi tavaratila, penkit kaadettuna melkein 10 cm pitempi ja 5 cm leveämpi - kaksi kertaa vuodessa pitää kuskata veneen patjat, saa nähdä meneekö enää yhdellä reissulla
- konepellin avaus "pumpuilla" kun uudessa palattiin historialliseen rautakeppituentaan
- G-Astra (1.6-8v) alkoi vaatia 15 tkm paikkeilla öljyn lisäyksen kun mittarissa oli jonkun verran yli 200 tkm ja ikää yli 7 vuotta (luultavasti venttiiliohjurin kumit kovettuneet?)
- H-Astra (1.6 - 115 hp) ei vielä (270 tkm/10 vuotta), mutta pari viime vuotta ollut pienemmällä ajolla eli vuosittaiset öljynvaihdot n. 15 tkm välein
Kaiken kaikkiaan, ei ole Opelit olleet persoja öljylle, eikä ekaan kahteensataan tuhanteen myöskään muille mekaanisille vioille
Mitäs nuo my17 ym. merkinnät ovat, vuosimalleja? Mistä oman auton my selviää?
Pientä vertailua viimeisen vuosimallin Astra Wagonin ja tän Sports Tourerin välillä:
Onhan tää uusi paljon varustellumpi, se varuste mitä todella kaipasin edelliseen oli vakkari. Ilmastointi ja lämmitys oli hyvät edellisessäkin, uuden erillissäädöt vas-oik on plussaa.
Uusi on PALJON hiljaisempi kuin edellinen jossa rengasmelu oli rasittavaa.
Mitä parempaa H Astrassa:
- paremmin näyttävät ajovalot, erityisesti pitkät xenonit olivat tehokkaammat kuin matrix ledit.
- isompi tavaratila, penkit kaadettuna melkein 10 cm pitempi ja 5 cm leveämpi - kaksi kertaa vuodessa pitää kuskata veneen patjat, saa nähdä meneekö enää yhdellä reissulla
- konepellin avaus "pumpuilla" kun uudessa palattiin historialliseen rautakeppituentaan
Astra Sports Tourer Innovation 1.4 turbo 110 kW AT6 vm 2018
ex. Astra (H) Ultimate Wagon, 1.6i M5, 85 kW, vm 2010
ex. Astra (G) Sedan, 1,6 8V, M5, 62 kW, vm 2002
ex. Astra (H) Ultimate Wagon, 1.6i M5, 85 kW, vm 2010
ex. Astra (G) Sedan, 1,6 8V, M5, 62 kW, vm 2002
-
- 'Admiral'
- Viestit: 205
- Liittynyt: 13 Touko 2014, 19:13
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Päädyin samoihin telineisiin ja tilasin täältä, https://www.jarviseudunvaraosa.fi/cgi-b ... dunvaraosastadia kirjoitti: ↑10 Tammi 2021, 18:33 Mulla ne on bokseineen koko talven katolla. Mutta eikait tuossa varttia kauempaa mene kun ne katolle laittaa. Yksi ruuvi per "jalka" jolla kiristetään paikoilleen. Nyt kun kesän jäljiltä laitoin katolle niin ihmettelin ja paiskoin tavaroita kun ei mennyt paikoilleen mutta sitten muistinkin että noissa on erikseen eteen ja taakse tuleva että joku merkki kannattaa laittaa pois otettaessa. En nyt muista oliko "tangon" pituudessa se ero vaiko niissä jaloissa mutta ohjeet kertoo kyllä
Asennus oli helppo ja telineet vaikuttavat silmämääräisesti oikein hyviltä. Boksin asennus telineisiin sujui ongelmitta
Astra K Sports Tourer 1.4 T (110 kW) AT
Ex: Vectra C Wagon 1.8 (103 kW) AT | Vectra B Wagon 1.6 (74 kW) MT
Ex: Vectra C Wagon 1.8 (103 kW) AT | Vectra B Wagon 1.6 (74 kW) MT
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Moi!
Minulla on myös tuo Astra K diesel, ja olen kärsinyt webaston kanssa nyt neljä talvea. Liikkeestä sanoivat että pitäisi säätää lasinlämmittimet pois päältä, mutta hinta on vajaat 200€ eikä jotenkin tunnu oikealta maksaa siitä että ne saisi pois päältä.
Sattuuko kenelläkään olemaan kokemusta asian säätämisestä itse esim. OpComilla tms? Liikkeestä sanoivat kyllä että lasinlämmittimet saa pois, mutta vain Opelin omilla laitteilla.
Webaston käyttäminen siis tyhjentää akun 20 pakkasella täysin, koska lasinlämmittimet kytkeytyvät myös päälle.
Minulla on myös tuo Astra K diesel, ja olen kärsinyt webaston kanssa nyt neljä talvea. Liikkeestä sanoivat että pitäisi säätää lasinlämmittimet pois päältä, mutta hinta on vajaat 200€ eikä jotenkin tunnu oikealta maksaa siitä että ne saisi pois päältä.
Sattuuko kenelläkään olemaan kokemusta asian säätämisestä itse esim. OpComilla tms? Liikkeestä sanoivat kyllä että lasinlämmittimet saa pois, mutta vain Opelin omilla laitteilla.
Webaston käyttäminen siis tyhjentää akun 20 pakkasella täysin, koska lasinlämmittimet kytkeytyvät myös päälle.
Opel Astra K Sports Tourer CDTI 2016
-
- 'Kadett'
- Viestit: 38
- Liittynyt: 31 Elo 2020, 15:52
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Astra menee merkkihuoltoon (Laakkonen Lpr) maanantaina. Kysyin sähköpostilla mahdollisuutta ohjelmoida takalasin lämmitys pois ja vastaus tuli:
"Webaston osalta -> kokeile poistaa takalasin automatiikka pois päältä (huurteenpoisto). Takalasin lämmitys aktivoi taas peilien lämmityksen."
Oisko noin yksinkertaista eikä kukaan tän foorumin porukasta ois hokannu vai onko merkkiliikkeessä puutteellinen tieto/taito?
"Webaston osalta -> kokeile poistaa takalasin automatiikka pois päältä (huurteenpoisto). Takalasin lämmitys aktivoi taas peilien lämmityksen."
Oisko noin yksinkertaista eikä kukaan tän foorumin porukasta ois hokannu vai onko merkkiliikkeessä puutteellinen tieto/taito?
Astra Sports Tourer Innovation 1.4 turbo 110 kW AT6 vm 2018
ex. Astra (H) Ultimate Wagon, 1.6i M5, 85 kW, vm 2010
ex. Astra (G) Sedan, 1,6 8V, M5, 62 kW, vm 2002
ex. Astra (H) Ultimate Wagon, 1.6i M5, 85 kW, vm 2010
ex. Astra (G) Sedan, 1,6 8V, M5, 62 kW, vm 2002
-
- 'Kadett'
- Viestit: 38
- Liittynyt: 31 Elo 2020, 15:52
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Jovain, tieteski
Viel pari juttua joissa H-Astra ol parempi:
- tuulilasinpesunesteen loppumisen ilmoitus, olen täältä lueskellu että se on jäänyt pois?
- tavaratilan takakulman syvennykset + kumirenksut joihin sai kätsysti pesunestepänikän ja toiselle puolelle ensiapulaukun (ehkä tästä uudesta löytyy vielä viksumpi systeemi kuha opiskelen?)
- ajovalojen pesurit!!! Niitten poisto on suurin moka "kehityksessä"!
Viel yks kysymys, sopiiko H-Astran kevennetty varapyörä tähän uuteen, entä renkaanvaihtokamat eli lähinnä tunkki koska ilman sitä on aika turha kuskailla varapyörää, vai ois kevyt
Astra Sports Tourer Innovation 1.4 turbo 110 kW AT6 vm 2018
ex. Astra (H) Ultimate Wagon, 1.6i M5, 85 kW, vm 2010
ex. Astra (G) Sedan, 1,6 8V, M5, 62 kW, vm 2002
ex. Astra (H) Ultimate Wagon, 1.6i M5, 85 kW, vm 2010
ex. Astra (G) Sedan, 1,6 8V, M5, 62 kW, vm 2002
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Mulla on ensiapulaukku luukun takana vasemmalla ja litran pesunestepullo luukun takana oikealla puolella paikkaussetin kanssa. Varapyöräkoteloon tietty mahtuu isompikin kannu Tai jos vararenkaan myötä poistat kompuran niin luukun taakse menee isompikin kuin litrainen.Arikultsi2 kirjoitti: ↑12 Helmi 2021, 13:04 - tavaratilan takakulman syvennykset + kumirenksut joihin sai kätsysti pesunestepänikän ja toiselle puolelle ensiapulaukun (ehkä tästä uudesta löytyy vielä viksumpi systeemi kuha opiskelen?)
Ajovalojen painepesureita ei ole kyllä ollut ikävä kolmeen vuoteen mitä oon K:lla ajanut, ne nyt on muutenkin "next to nothing", parempi kun eivät ole kuluttumassa pesunestettä.
Insignia GS 2.0T AT9 MY22
Corsa-e MY23
Calibra 2.0i museorek. -91
Ex-Opelit: Astra ST 1.2 130 -20, Astra ST 1.0 -19, Astra ST 1.4 150 -18, Vectra C CDTI -08, Vectra C 1.8 -03, Omega B2 2.2 -01, Ascona B 1.9 -76, Manta A 1.9 -71
Corsa-e MY23
Calibra 2.0i museorek. -91
Ex-Opelit: Astra ST 1.2 130 -20, Astra ST 1.0 -19, Astra ST 1.4 150 -18, Vectra C CDTI -08, Vectra C 1.8 -03, Omega B2 2.2 -01, Ascona B 1.9 -76, Manta A 1.9 -71
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Juu eihän noilla pesureilla oikeasti paljoa saa likaa lampuista irti.
Valitettavasti puuttuvat pesurit myös tarkoittaa sitä, että lamppujen valotehossa on säästelty.
Eli jos olikos se yli 2000 yksikköä (lux?) tuottavat lamput, niin pesurit ovat pakolliset.
Alle, niin ei tarvita pesureita.
Tästä syystä monet valmistajat sitten rajoittavat valotehon tuon rajan alle. Siksi alkoi ensin tulla aluksi noita "vajaatehoisia" xenon valoja ja nyt melkein kaikki ledivalot samaa "kuraa".
Harmi sinänsä, että led tekniikalla olisi mahdollista luoda hyvin tehokkaat, energiatehokkaat ja kestävät valot.
Mutta ei...
Missähän autoissa nykyään oikeasti on kunnon valot?
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..