otj kirjoitti: ↑04 Elo 2017, 20:33
En tiedä, ovatko rekisterikilven valot väylässä. Ainakin vilkut ja pakkivalot on. Jos ovat, tarvitset vastuksen, esim. Motonetistä saa 25 w Philipsin vastuksia. Tilasin itse vilkkupolttimot http://www.autoledit.fi ja olivat laadukkaat.
Nyt on kohta jo 4000km ajettu Astralla.
Sadetunnistin on kyllä huonoin mihin olen koskaan törmännyt. Eihän tuota pienellä tihkusateella kehtaa edes pitää päällä, vaikka viiksestä valittu vähiten herkin vaihtoehto.
Onkohan jotain jippoja, että saisi tuon liian herkkyyden pois?
Juhal79 kirjoitti: ↑14 Loka 2019, 07:45
Nyt on kohta jo 4000km ajettu Astralla.
Sadetunnistin on kyllä huonoin mihin olen koskaan törmännyt. Eihän tuota pienellä tihkusateella kehtaa edes pitää päällä, vaikka viiksestä valittu vähiten herkin vaihtoehto.
Onkohan jotain jippoja, että saisi tuon liian herkkyyden pois?
Tismalleen samaa mieltä sadetunnistimesta. Lopuilla herkkyys-asetussäädöllä ei ole mitään käyttöä, kun minimi-asetuksellakin pyyhkijät huitovat lähes kuivaa lasia neuroottisesti. Millaistahan tihkusade on saksanmaalla, kun noin surkea toteutus on päässyt tuotantoon. VAG:ssahan tuota pystyy säätämään ohjelmallisesti. Pitääpä kysyä tulevassa huollossa, onko tuo Opelissa mahdollista, epäilen.
Olen ajellut Astralla kohta vuoden päivät ja todennut, että useiden toimintojen toteutus on jäänyt puolitiehen sadetunnistimen lisäksi, kuten mittarivalojen säätö, pesunesteen merkkivalon puute, turvavöiden korkeussäädön puute, autom. laatikon ohjelmointi yms.
Opel Astra 1.4T AT Sports Tourer Innovation+ 2019.0
Onkohan tuohon sadetunnistimeen tullut sitten jokin "päivitys", kun vanhemmassa vuosimallissa toimii erittäin mallikkaasti. Vai jääkö teillä tuulilasille kalvoa? Alkuperäiset pyyhkijät eivät ainakaan itsellä toimineet kylmällä kelillä hyvin.
Jos vertaan toimintaa edelliseen vaggilaiseen ja taloudessa olevaan baijerin tuotteeseen, niin Astrassa toimii paljon lähempänä optimia. Noissa kahdessa muussa saa mm. ihmeellisiä kohtauksia, että alkaa viuhtomaan ihan täysillä lasia, lisäksi kevyellä sateella vastaan tulevan rekan aiheuttamaan vesiseinään reagoi vasta sen jälkeen kun kuski on jo jonkin aikaa paniikissa etsinyt pyyhkijän vipua, kun näkyvyys on kadonnut monta sekuntia aiemmin. Astrassa ainoa mikä itseä on häirinnyt, että välillä ei pyyhkäise lasia riittävän nopeasti kun pysähtyy liikennevaloihin. Ilmeisesti silloin jotkut ohjausparametrit muuttuvat sen verran, että jää arpomaan muuttunutta tilannetta.
Ainakin omassa 2016 astrassa tuntuu heittävän ihan nopalla onko liian herkkä vai pyyhkiikö ollenkaan lasia. Etenkin se pieni lasin suttaava ”vesisumu” tuntuu välillä jäävän noteeraamatta kokonaan eikä meinaa millään pyyhkiä, kun taas kunnon pisaroita sataessa kahdeksan pisaraa lasilla voi saada pyyhkijät viuhtomaan säätimen asennosta riippumatta. Sellaisella suht rauhallisella ja tasaisella sateella tuntuu pelaavan parhaiten ja silloin toiminta vaikuttaa suht loogiselta.
Ihan ok on kyllä omassakin sadetunnistin toiminut. Tosin ennen luovutusta tuulilasiin ja etusivuihin laitettiin jokin pinnoite, tosin tuulilasista se on jo lähtenyt aika hyvin pois. Herkkyysasetus ollut tuosta syystä siellä max asennossa tai pykälä alempana. Ei tuo kovinkaan herkästi pyyhi tihkusateella. Ja toiminnaltaan suht looginen muutenkin. Harvassa on kerrat että kuivaa lasiaka pyyhkinyt. Tosin kolmannet pyyhkimet nyt jo menossa. Viime talven oli Opelin omat, mutta nyt on boschin. Tosin olisi tainnut nytkin tulla Opelin omat vähän halvemmaksi.
Juhal79 kirjoitti: ↑14 Loka 2019, 07:45
Nyt on kohta jo 4000km ajettu Astralla.
Sadetunnistin on kyllä huonoin mihin olen koskaan törmännyt. Eihän tuota pienellä tihkusateella kehtaa edes pitää päällä, vaikka viiksestä valittu vähiten herkin vaihtoehto.
Onkohan jotain jippoja, että saisi tuon liian herkkyyden pois?
Olen valikosta ottanut koko sadetunnistimen pois päältä ja käytän vain manuaalista tihkukytkintä.
Tunnistin arpoi jatkuvasti miten sattui.
Erikoista, kun vaikuttaa toimivan osalla ihan eri tavalla. Toisaalta teknisen toiminnan vaihtelun sijaan, saattaa hyvinkin olla kyse vain käyttäjän mieltymyksistä.
Toki huono pyyhintä varmasti sekoittaa toimintaa.
Mutta asiasta toiseen, sain viime viikolla itselle uuden ilmoituksen kuljettajan infonäyttöön. Meni jotenkin "liikennemerkkien tunnistus pois käytöstä sään takia".
Larppe kirjoitti: ↑14 Loka 2019, 17:34
Mutta asiasta toiseen, sain viime viikolla itselle uuden ilmoituksen kuljettajan infonäyttöön. Meni jotenkin "liikennemerkkien tunnistus pois käytöstä sään takia".
Sun kamera huurustui, normi ongelma kun ei siellä ole lämmitintä tai sitten keli oli sumuinen. Tämän kanssa saa näemmä joka syksy itsekin tapella vaikka ois kuinka lämmin autossa ja puhallus lasille päällä.
Jos pysäytät auton ja katsot etulasin yläosaa, näet itsekin että huurussa se kameran kohta on.
Larppe kirjoitti: ↑14 Loka 2019, 17:34
Erikoista, kun vaikuttaa toimivan osalla ihan eri tavalla. Toisaalta teknisen toiminnan vaihtelun sijaan, saattaa hyvinkin olla kyse vain käyttäjän mieltymyksistä.
Toki huono pyyhintä varmasti sekoittaa toimintaa.
Ihan paska sadetunnistin minullakin vm -16. Ei pitäis olla liikaa vaadittu insinööriltä riittävän laaja säätöasteikko, että MIN asennossa ei pyyhi kuin kerran 30 sekuntiin ja vaikka rankkasateellakin pitää 1 - 2 sek taukoa. Ja MAX asennossa sitten pyyhkii lähes tauotta, vaikka ei paljoa sataisikaan. Mielummin ottaisinkin 90-lukulaisen tihkuviivesäätimen, jossa säädetään nimenomaan sekuntimääriä, eikä tämmöistä randomgeneraattoria.
Pyyhkijätkin on melko surkeat, vaikka ikää niillä ei ikinä ole ollut vuottakaan. Vaihdettu 30 tkm välein huollossa ja lisäksi lasin vaihdon yhteydessä, mutta ei oikein vaihtamallakaan parane. Huomenna jälleen lasinvaihto, niin taidankin samalla pyytää taas uudet pyyhkijät ja kysyn josko pyyhkijänvarsia voisi säätää, että painaa kunnolla lasia vasten.
Larppe kirjoitti: ↑14 Loka 2019, 17:34
Mutta asiasta toiseen, sain viime viikolla itselle uuden ilmoituksen kuljettajan infonäyttöön. Meni jotenkin "liikennemerkkien tunnistus pois käytöstä sään takia".
Sun kamera huurustui, normi ongelma kun ei siellä ole lämmitintä tai sitten keli oli sumuinen. Tämän kanssa saa näemmä joka syksy itsekin tapella vaikka ois kuinka lämmin autossa ja puhallus lasille päällä.
Jos pysäytät auton ja katsot etulasin yläosaa, näet itsekin että huurussa se kameran kohta on.
Omalla autolla ajanut nyt kolme vuotta, sekä melkein 70 tkm ja oli ensimmäinen kerta kun tällaista ilmoitti.
Huurteen takia on kerran ja skrabaamattoman ikkunan takia pari kertaa ilmoittanut itsellä aiemmin mutta silloin muistaakseni herjannut jotain "törmäystunnistin jne. pois käytöstä". Sen takia asiaa ihmettelin, kun ihan uusi ilmoitus melko pitkän yhteisen taipaleen jälkeen.
Larppe kirjoitti: ↑14 Loka 2019, 17:34
Erikoista, kun vaikuttaa toimivan osalla ihan eri tavalla. Toisaalta teknisen toiminnan vaihtelun sijaan, saattaa hyvinkin olla kyse vain käyttäjän mieltymyksistä.
Toki huono pyyhintä varmasti sekoittaa toimintaa.
Ihan paska sadetunnistin minullakin vm -16. Ei pitäis olla liikaa vaadittu insinööriltä riittävän laaja säätöasteikko, että MIN asennossa ei pyyhi kuin kerran 30 sekuntiin ja vaikka rankkasateellakin pitää 1 - 2 sek taukoa. Ja MAX asennossa sitten pyyhkii lähes tauotta, vaikka ei paljoa sataisikaan. Mielummin ottaisinkin 90-lukulaisen tihkuviivesäätimen, jossa säädetään nimenomaan sekuntimääriä, eikä tämmöistä randomgeneraattoria.
Pyyhkijätkin on melko surkeat, vaikka ikää niillä ei ikinä ole ollut vuottakaan. Vaihdettu 30 tkm välein huollossa ja lisäksi lasin vaihdon yhteydessä, mutta ei oikein vaihtamallakaan parane. Huomenna jälleen lasinvaihto, niin taidankin samalla pyytää taas uudet pyyhkijät ja kysyn josko pyyhkijänvarsia voisi säätää, että painaa kunnolla lasia vasten.
Eikös sieltä auton valikosta sen voi vaihtaa toimimaan normaalina tihkuviivesäätimenä? Vai muistanko väärin..
Kannattaa varmaan myös vaihtaa sitten joihinkin muihin, kuin Opelin valmistamiin sulkiin.
Juhal79 kirjoitti: ↑14 Loka 2019, 07:45
Nyt on kohta jo 4000km ajettu Astralla.
Sadetunnistin on kyllä huonoin mihin olen koskaan törmännyt. Eihän tuota pienellä tihkusateella kehtaa edes pitää päällä, vaikka viiksestä valittu vähiten herkin vaihtoehto.
Onkohan jotain jippoja, että saisi tuon liian herkkyyden pois?
Olen valikosta ottanut koko sadetunnistimen pois päältä ja käytän vain manuaalista tihkukytkintä.
Tunnistin arpoi jatkuvasti miten sattui.
Larppe kirjoitti: ↑14 Loka 2019, 17:34
Mutta asiasta toiseen, sain viime viikolla itselle uuden ilmoituksen kuljettajan infonäyttöön. Meni jotenkin "liikennemerkkien tunnistus pois käytöstä sään takia".
Sun kamera huurustui, normi ongelma kun ei siellä ole lämmitintä tai sitten keli oli sumuinen. Tämän kanssa saa näemmä joka syksy itsekin tapella vaikka ois kuinka lämmin autossa ja puhallus lasille päällä.
Jos pysäytät auton ja katsot etulasin yläosaa, näet itsekin että huurussa se kameran kohta on.
Omalla autolla ajanut nyt kolme vuotta, sekä melkein 70 tkm ja oli ensimmäinen kerta kun tällaista ilmoitti.
Huurteen takia on kerran ja skrabaamattoman ikkunan takia pari kertaa ilmoittanut itsellä aiemmin mutta silloin muistaakseni herjannut jotain "törmäystunnistin jne. pois käytöstä". Sen takia asiaa ihmettelin, kun ihan uusi ilmoitus melko pitkän yhteisen taipaleen jälkeen.
Kumpanakin talvena noita ilmoituksia törmäystunnistimen tai liikennemerkkien tunnistuksen suhteen on tullut jos vähän kosteampaa keliä ollut
Liikennemerkkien tunnistin taitaa tipahtaa ensin, sitten kaistavahti, jossain vaiheessa sit automaattiset pitkät.
Puhallus kokonaan lasille niin alkavat palailemaan yksi kerrallaan takaisin käyttöön.
Askoik kirjoitti: ↑14 Loka 2019, 22:23
Ihan paska sadetunnistin minullakin vm -16. Ei pitäis olla liikaa vaadittu insinööriltä riittävän laaja säätöasteikko, että MIN asennossa ei pyyhi kuin kerran 30 sekuntiin ja vaikka rankkasateellakin pitää 1 - 2 sek taukoa. Ja MAX asennossa sitten pyyhkii lähes tauotta, vaikka ei paljoa sataisikaan.
Täsmälleen. Mihin tarvitaan herkkyyssäätöä kun nimimisäädölläkin hangataan kuivaa lasia. Pluspuolena sitten se ettei manuaalisesti tarvi ainakaan lisätä pyyhkimistä, mitä V50 kanssa joutui tekemään.
Toinen typeryys on pitkien valojen automaatti. Ajelen aamuisin 30-40km/h sysipimeää hiekkatietä ja auto on sitä mieltä ettei tässä eteenpäin tarvi nähdä. Käsin pitää pitkät kytkeä. Matrixit on kyllä hyvät valaisemaan, edellisen auton xenonien kanssa ojanpenkalla olevaa peuraa ei tässä kotinurkilla nähnyt, näillä kyllä näkee. Ja sitä peuraa ja kaurista kyllä riittää