Astra K

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Avatar
Janza1985
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 921
Liittynyt: 26 Tammi 2012, 09:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Janza1985 »

Työmatkaa on nyt se 20min suuntaansa, astrassakin pakkasilla annoin töhistä webaston sen 40min 2x päivässä, ylläpitolaturi oli siinäkin ja ei 3v mitään ongelmaa, kesä aikaan joka kuukausi pyöräytin webastoo 45min kelistä riippumatta. Näin aion jatkossakin toimia, säästyy paljolta ja laturinkin insigniaan laitoin, tarvii sitä akkuakaan ostaa joka syksy :wink:
Insignia Hatchback A20DTE
JPopeli
'Senator'
'Senator'
Viestit: 328
Liittynyt: 04 Loka 2017, 13:50

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja JPopeli »

1,2sorsa kirjoitti: 21 Syys 2019, 13:25
JPopeli kirjoitti: 21 Syys 2019, 11:54 1.2sorsa tähän jo taisi vastatakin. En kysellyt enempää vaan päätin että seuraaviin autoihini ei tule automaattista polttoainetoimista lämmitintä ellei voi itse päättää milloin sitä tarvii ja milloin ei. Ja olen ollut siinä luulossa että polttoainetoimisen lämmittimen lyhytaikainen pakkokäyttö ei tee hyvää lämmittimelle eikä akulle.
Tuo lisävaruste on noin 1000e halvempi tilata tehtaalta mitä asennuttaa. Joten tilaa uusikin auto sillä mutta tilaa varustelu jossa tehdään lämpötunnistimelle huijauskytkin että saa kesäajaksi kytkettyä pois.

Itsellä on 1200e maksanut eberi ilman sisätilanlämmitystä. Itse asentaen meni 10h aikaa.
Kiitos tiedosta, tämä olisi tosiaan hyvä tietää tilatessa. Pitäisi kyllä olla vakiona tuo kytkin, kuten monessa muussa onkin, eikä pakkoautomatiikkaa. Tuo polttoainetoiminen lämmitin oli jossakin välissä kampanjassa suurin piirtein lohko + sisälämppärin hintainen, joten "ei ollut mitään järkeä jättää sitä ottamatta". No tuli kokeiltua, ei sovi omiin tarpeisiin tällä automatiikalla. Jos täytyy lähteä ulkosalta ja ajaa pidempää matkaa niin toki ehdoton varuste.
SportsT_Innovation
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 255
Liittynyt: 20 Helmi 2016, 10:30

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja SportsT_Innovation »

Rookeri kirjoitti: 23 Syys 2019, 10:05
JPopeli kirjoitti: 23 Syys 2019, 09:19 Pitäisi kyllä olla vakiona tuo kytkin, kuten monessa muussa onkin, eikä pakkoautomatiikkaa.
Ei pitäisi :D
Mielipiteitä saa olla ja omasta mielestä myös pitäisi, koska kyse on niin yksinkertaisesta ohjelmoinnista. Laite on toki tehty käyttöön, mutta aivan turhaan se lähtee talvella esim. kauppareissuilla huutamaan joka siirtymän välissä. Kyllä itselleni riittää, että auto ennen lähtöä lämmitetään ja sitten kun sillä ajelee tuolla siirtymiä, niin ei sen webaston tarvitse koko ajan huutaa jokaisen uudelleen käynnistyksen jälkeen, koska kone on kyllä jo riittävän lämmin. Eihän se siitä välttämättä tukkeudu/hajoa, jos sitä muuten käyttää riittävästi, mutta täysin turhaan se siellä enää tuossa välissä lämmittelee. Jos sitten tuntuu, että lämpöä tarvitaan lisää, niin laittaa sitten itse napista päälle. Mutta oli se vaan niin hölmöä ajella Astralla, kun moottorin lämmöt olivat laskeneet marginaalisesti, niin automatiikka käynnisti webaston pariksi minuutiksi, että saatiin lämmöt tappiin :lol:

Nykyisestä menopelistä nappasin heti valikosta automaattisen käynnistyksen pois, enkä päälle laita. Mutta kuten sanottu, mielipiteitä saa olla :wink:
arpe
OCF Member 2020
Viestit: 426
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 18:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja arpe »

SportsT_Innovation kirjoitti: 23 Syys 2019, 13:30
Rookeri kirjoitti: 23 Syys 2019, 10:05
JPopeli kirjoitti: 23 Syys 2019, 09:19 Pitäisi kyllä olla vakiona tuo kytkin, kuten monessa muussa onkin, eikä pakkoautomatiikkaa.
Ei pitäisi :D
Mielipiteitä saa olla ja omasta mielestä myös pitäisi, koska kyse on niin yksinkertaisesta ohjelmoinnista. Laite on toki tehty käyttöön, mutta aivan turhaan se lähtee talvella esim. kauppareissuilla huutamaan joka siirtymän välissä. Kyllä itselleni riittää, että auto ennen lähtöä lämmitetään ja sitten kun sillä ajelee tuolla siirtymiä, niin ei sen webaston tarvitse koko ajan huutaa jokaisen uudelleen käynnistyksen jälkeen, koska kone on kyllä jo riittävän lämmin. Eihän se siitä välttämättä tukkeudu/hajoa, jos sitä muuten käyttää riittävästi, mutta täysin turhaan se siellä enää tuossa välissä lämmittelee. Jos sitten tuntuu, että lämpöä tarvitaan lisää, niin laittaa sitten itse napista päälle. Mutta oli se vaan niin hölmöä ajella Astralla, kun moottorin lämmöt olivat laskeneet marginaalisesti, niin automatiikka käynnisti webaston pariksi minuutiksi, että saatiin lämmöt tappiin :lol:

Nykyisestä menopelistä nappasin heti valikosta automaattisen käynnistyksen pois, enkä päälle laita. Mutta kuten sanottu, mielipiteitä saa olla :wink:
Juuri tuota tarkoitin,eli Webaston käyttö VAIN tarvittaessa
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13542
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Nimenomaan automaatin poiskytkentä tarvittaessa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
helo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 66
Liittynyt: 08 Tammi 2018, 14:45

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja helo »

SportsT_Innovation kirjoitti: 23 Syys 2019, 13:30 Mielipiteitä saa olla ja omasta mielestä myös pitäisi, koska kyse on niin yksinkertaisesta ohjelmoinnista.
Tämä minuakin harmittaa, että vaihtokytkin vaikka hanskalokeroon ja muutama rivi koodia siihen ohjainpurkkiin, niin homma olisi sillä kunnossa. Kustannukset autotehtaalle käytännössä nolla. Amatöörikin tuohon pystyisi, mutta eihän sen purkin koodiin käyttäjä pääse käsiksi. Sen takia pitää näitä brutaaleja keinoja harkita. Tai antaa Webaston pöhistä omia aikojaan.

Opelin markkinat ovat niin pienet täällä pohjoisessa, että ei ne laita tikkua ristiin vaikka Suomen maahantuoja näitä toiveita sinne huutelisikin. Joku Skoda tai VW on vähän eri asia, tuotekehitysbudjetitkin lasketaan siellä miljardeissa. Sitäpaitsi kyseisessä konsernissahan nämä Webastot ohjauksineen ei ole mistään geneerisistä osista kyhättyjä ja ohjaus on integroitu auton järjestelmiin. Siitä on omat hyötynä, mutta ongelmien ilmaantuessa myös haittansa. Jotkin lämmitinversiot takavuosina olivat aika kurjassa maineessa.
Astra K ST Innovation, 1.4T MT6, MY18.5
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13542
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Ainakin a insigniassa on kytkin hanskalokerossa niin ettei vain näissäkin olisi?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9276
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

1,2sorsa kirjoitti: 24 Syys 2019, 18:40 Ainakin a insigniassa on kytkin hanskalokerossa niin ettei vain näissäkin olisi?
Se kytkin on vain sitä varten että siitä saa esilämmityksen päälle, jos ei viitsi käyttää kauko-ohjainta. Ei on/off-kytkin.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
köriläs
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 42
Liittynyt: 27 Maalis 2016, 23:38

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja köriläs »

No niin.
Nyt on automaatti (perinteinen) alkanut satunnaisesti ilmoittelemaan pysäytettäessä, että "vaihde ei ole P asennossa, vaikka on.
Konetta käyntiin ja kepin hämmentämistä, niin löytää P asennon.
Onko kotikonsteja korjaukseen? -(z)-
Jape76
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 219
Liittynyt: 13 Helmi 2013, 13:07

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Jape76 »

ascona_c kirjoitti: 24 Syys 2019, 22:19
1,2sorsa kirjoitti: 24 Syys 2019, 18:40 Ainakin a insigniassa on kytkin hanskalokerossa niin ettei vain näissäkin olisi?
Se kytkin on vain sitä varten että siitä saa esilämmityksen päälle, jos ei viitsi käyttää kauko-ohjainta. Ei on/off-kytkin.
Kyllä siitä napista saa lämmityksen myös pois. Jos lämmitin ajon aikana käynnistyy, niin kerran napista painamalla valo vilkkuu. Toisella painalluksella lämmitin (ja valo) sammuu, eikä enää käynnisty saman ajon aikana.
VW Tiguan eHybrid -21
ex. Opel Astra Sports Tourer Innovation 1.4 A 110 kW -18
ex. Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 125 kW -15
ex. Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0 CDTI 118 kW -11
ex. Opel Astra Wagon Enjoy 1.9 CDTI 88 kW -08
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13542
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Jape76 kirjoitti: 24 Syys 2019, 22:45
ascona_c kirjoitti: 24 Syys 2019, 22:19
1,2sorsa kirjoitti: 24 Syys 2019, 18:40 Ainakin a insigniassa on kytkin hanskalokerossa niin ettei vain näissäkin olisi?
Se kytkin on vain sitä varten että siitä saa esilämmityksen päälle, jos ei viitsi käyttää kauko-ohjainta. Ei on/off-kytkin.
Kyllä siitä napista saa lämmityksen myös pois. Jos lämmitin ajon aikana käynnistyy, niin kerran napista painamalla valo vilkkuu. Toisella painalluksella lämmitin (ja valo) sammuu, eikä enää käynnisty saman ajon aikana.
Joo mutta joka kerta joutuu painamaan kun auton käynnistää
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
James Bond
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Helmi 2014, 10:50

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja James Bond »

Mulla oli käytettynä ostetussa astra K vm-17 hansikaslokeroon laitettu kytkin länsiautossa, millä saa webaston automatiikan pois. Hansikaslokeron alla sivussa on liitin josta yhden johdon väliin(muistaakseni sininen johto) on laittettu keinukatkaisija (laitan kuvan ku ehdin). Tuttavan astraan tein saman toimenpiteen ja siirsin hansikaslokerosta napin millä saa webaston sammutettua ja päälle ratin viereen. Samalla laitoin gsm-ohjaimen. Hyvät ohjeet ja kuvat gsm ohjaimen asennukseen ja webasto päälle/pois napin siirtoon: http://www.j-pk.net/tekniikka/webasto/. Kännykällä tai webaston kaukosäätimellä webasto päälle ja ajon aikana olen napista sammuttanut kun moottorin lämmöt on puolessa välissä.
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Nible »

James Bond kirjoitti: 25 Syys 2019, 09:23 Kännykällä tai webaston kaukosäätimellä webasto päälle ja ajon aikana olen napista sammuttanut kun moottorin lämmöt on puolessa välissä.
Se puoliväli saavutetaan siinä vaiheessa, kun veden lämmöt on 70 astetta ja se on edelleenkin siinä 90 asteen kohdalla kun kone on normilämmöissä eli reilun 100 asteen yläpuolella.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
helo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 66
Liittynyt: 08 Tammi 2018, 14:45

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja helo »

James Bond kirjoitti: 25 Syys 2019, 09:23 Mulla oli käytettynä ostetussa astra K vm-17 hansikaslokeroon laitettu kytkin länsiautossa, millä saa webaston automatiikan pois. Hansikaslokeron alla sivussa on liitin josta yhden johdon väliin(muistaakseni sininen johto) on laittettu keinukatkaisija (laitan kuvan ku ehdin).
Heureka!
Tätä on odotettu vuositolkulla, että joku tämän asian ratkaisee! Kiitos sinulle #James Bond että jaoit tämän tiedon! En voi uskoa, että ratkaisu on näin elegantti!

Tutkin nimittäin Thermo Top EVO:n Worksop manuaalia (https://www.butlertechnik.com/downloads ... manual.pdf) ja Astra K:n Webaston asennusohjetta. Sininen piuha, joka menee itse lämmittimen liittimen X1 nastaan 3, on Workshop manuaalin mukaan "Low active auxiliary heating request". Edelleen on selitetty, että "open or no signal or U > 6 V = OFF". Eli tämä signaali ei edes vaikuta "normaaliin" seisontalämmitystoiminnallisuuteen, ainoastaan ajonaikaiseen automaattilämmitykseen. Sinisen piuhan väliin laitettu katkaisija voi olla huoletta OFF-asennossa, ja silti Webastoa voi käyttää normaalisti seisontalämmitykseen. Laiska ihminen voisi jopa sivuleikkureilla vetää tuon piuhan poikki ja jatkaa onnellisena elämäänsä.

Harvoin tulee näin hyvä mieli jostain oivalluksesta! Pitääpä laittaa infoa myös tuonna Astra K Webasto -ketjuun.
Astra K ST Innovation, 1.4T MT6, MY18.5
helo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 66
Liittynyt: 08 Tammi 2018, 14:45

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja helo »

Ja vielä lisäyksenä edelliseen: Linkin pdf:n sivulla 36 esitetyssä kytkentäkaaviossa (Fig. 701) on jopa piirretty tämä katkaisin "S4" optiona. Sitä en tosin tiedä, mitä se katkaisimen viereen piirretty kreikkalainen vänkyrä symboloi. Osaako kukaan elektroniikkaa paremmin osaava valaista tuota?
Astra K ST Innovation, 1.4T MT6, MY18.5
Vastaa Viestiin