Astra K

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12737
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Ristoj kirjoitti: 26 Touko 2019, 13:39 Mitä järkeä on olla käyttämättä ilmastointia kun autossa sellainen on? Kulutukseen ei ole juuri mitään vaikutusta. Itsellä aina ilmastointi auto-asennossa eikä ole koskaan mitään ongelmia.
Älä muuta sano. Olis kannattanu ostaa joku vanha lada ni ei olis ilmastointia. Aika harvaa nykyautoa saa ilman ilmastointia ja kulutukseen ei vaikuta paskanvertaa.
eeskoo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 08 Huhti 2018, 21:05

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja eeskoo »

Jotkut kuulema käyttää sitä viilentämiseen tarvittaessa.
Astra ST 1.0 Innovation+
Ristoj
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 145
Liittynyt: 01 Tammi 2017, 12:36

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Ristoj »

Ilmastointi kuivattaa ilman eikä ole ongelmia huurtumisen kanssa. Pitää aina päällä niin ei tarvitse valittaa että ikkuna huurussa kun käynnistää. Opelin ilmastointi on ihan hyvä kun sitä käyttää oikein !
PormestariSisu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 09 Touko 2019, 21:06

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja PormestariSisu »

Pidän kans ilmastointia aina päällä ja olen tulkinnut että auto säätelee itse sisäkierron ja ulkokierron välillä. Joka tapauksessa ongelmia ei ole toistaiseksi ollut, ei huurua tai tunkkaista ilmaa.

Tosin en tiedä olenko keski-ikäinen vaihtolämpöinen akka vai eikö ooppeli osaa pitää pyyntilämpöä, volvossa joutui aika paljon vähemmän koskemaan lömpötilan säätöön.
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Nible »

eeskoo kirjoitti: 26 Touko 2019, 12:31
jarkkis kirjoitti: 26 Touko 2019, 11:48 Sisäkierto pois päältä, puhallus lasille jaloille sivuille puhallusnopeus nelostäppään asti ilmaatointi päällä ettekä koske mihinkään ni väittäsin et ei oo enää huurtumis ongelmii. Ei tarvii ku rullasta lämpötilaa säätää sopivaksi. Kesällä se ilmastointi saa olla päällä kokoajan ja ehkäpä jopa kannattaaki ettei tiivisteet ja kompura kärsi jos sitä tmpärovuoden pois pidetän päältä.
Ei ku mä en halua että se ilmastointi on päällä. Ja puhallus on just noin. Mä otin jo syksylläkin sulakkeen irti ettei se mene omatoimisesti päälle niin ei ole mitää ongelmaa. Jos tuolla on 10 astetta lämmintä niin ei siellä ilmastointia tarvi, satoi tai paistoi, kulutuskin nousee aivan turhaa. Mitään huurtumis-juttuja ei tule kun sulakkeen ottaa irti.
Astra freaksilta löytyy ihan vastaavaa juttua, siellä oli että jos puhallus on lasille niin ilmastointi on jossain sala-moodissa aina tarvittaessa päällä niin ens kerralla ottaa tuulilasilta puhalluksen pois 5-10min ennen pysähtymistä että kenno kuivuu.
Jos painaa siitä lasille napista, niin se kytkee ilmastoinnin päälle ja nostaa puhalluksen lasille ja puhallusnopeus menee täysille. Kyseessä on huurteenpoisto.


Vaikka se ilmastointi on päällä, niin ei siellä kompura pyöri, jos sille ei tarvetta ole. Eli vaikuttaa vaan kulutukseen, kun tarvetta jäähdytykselle tai kuivaukselle on.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
eeskoo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 08 Huhti 2018, 21:05

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja eeskoo »

Täällä keskitytään kokoajan vääriin pointteihin. Ilmastointi kylmentää hyvin ja on jees, kuivattaa ilmaa mikä on jees. Siinä on myös nappi josta ilmastoinnin saa päälle. Mutta kun pointti on se että sillä on oma tahto ja lähtee päälle silloin kun ac-nappi ei ole päällä eikä näyttövalikon kautta ole automaattista huurunpoistoa valittu. Koittakaa ymmärtää myös se että jos sitä systeemiä halutaan ajaa manuaalitoiminnolla mikä on myös mahdollista ihan samalla tavalla kuin AUTOkin niin olisi suotavaa että se toimii myös niinkin just eikä melkein ilman kepulikonsteja. Jos AC-sulakkeen ottaa pois niin ei silloinkaan mitää huurtumis-ongelmaa ole. Tyhmäksi ongelmaksi se tulee kun kompura käy ja kenno kondensoituu (vaikka ac ei ole valittuna päällä).

Ei siihen lasille napista vaan kun on jaloille, keskisuulakkeille ja ylös tuulilasille. Sitä tuulilasin huurteenpoistoa ei ole tullut käytettyä ku ei ole tarvetta.
Astra ST 1.0 Innovation+
eeskoo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 08 Huhti 2018, 21:05

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja eeskoo »

Eli kerran vielä, voisiko joku insinööri kertoa että miksi ilmastoinnin kompura pyörii kokoajan. Pyyhkijät ei ole päällä. Pahoittelen perunalla otettua kuvaa.
Kuva
Astra ST 1.0 Innovation+
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13543
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Miten toteat että kompressori on päällä?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
eeskoo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 08 Huhti 2018, 21:05

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja eeskoo »

1,2sorsa kirjoitti: 26 Touko 2019, 18:25 Miten toteat että kompressori on päällä?
Nostan konepellin ja katson.
Astra ST 1.0 Innovation+
eeskoo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 08 Huhti 2018, 21:05

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja eeskoo »

eeskoo kirjoitti: 26 Touko 2019, 18:47
1,2sorsa kirjoitti: 26 Touko 2019, 18:25 Miten toteat että kompressori on päällä?
Nostan konepellin ja katson.
Seuraava kysymys liittyy varmaankin hihnapyörään että hihnapyörä pyörii silti vaikka kone on käynnissä, noh näkee siitä mutterista että magneettikytkin on lukittu ja kompura käy.
Astra ST 1.0 Innovation+
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Nible »

eeskoo kirjoitti: 26 Touko 2019, 15:56 Täällä keskitytään kokoajan vääriin pointteihin. Ilmastointi kylmentää hyvin ja on jees, kuivattaa ilmaa mikä on jees. Siinä on myös nappi josta ilmastoinnin saa päälle. Mutta kun pointti on se että sillä on oma tahto ja lähtee päälle silloin kun ac-nappi ei ole päällä eikä näyttövalikon kautta ole automaattista huurunpoistoa valittu. Koittakaa ymmärtää myös se että jos sitä systeemiä halutaan ajaa manuaalitoiminnolla mikä on myös mahdollista ihan samalla tavalla kuin AUTOkin niin olisi suotavaa että se toimii myös niinkin just eikä melkein ilman kepulikonsteja. Jos AC-sulakkeen ottaa pois niin ei silloinkaan mitää huurtumis-ongelmaa ole. Tyhmäksi ongelmaksi se tulee kun kompura käy ja kenno kondensoituu (vaikka ac ei ole valittuna päällä).
Mutta jos järjestelmää ei ole edes tehty sitä varten että sitä ajettaisiin täysin manuaalisesti. Se on automaatti tai puoliautomaatti.
Tuo lämpötilasäätö taitaa koko ajan olla se tavoitelämpötila pisteessä x, eikä suulakkeista tulevan ilman lämpötila ( Taino niissä HI ja LO tiloissa ei taida vaikuttaa mitkään lämpötila-anturit)
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12737
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Hienoo. Tottakai hihanpyörä kompurassa pyörii vaikkei ilmastointi ole päällä. Vai mitä veikkaat miten käy kun kompuran hihanpyörä jumis kauanko remmi kestää minuutin ehkä tai kaks😂 magneettikytkin kompuranhihnapyörän päässä mikä tekee liikkeen päälle pois. Eli jos tuosta paneelista on kytketty ac off ni silloin se ei tietenkään ole päällä.
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12737
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Kiinnitysmutteri tietenkin pyörii. Magneettinytkin on erillinen laippa hihnapyörän päässä mikä pyörii tai ei pyöri.
eeskoo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 08 Huhti 2018, 21:05

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja eeskoo »

Onkohan Jarkkiksella luetun ymmärtämisessä jotain ongelmaa. Magneettikytkin vetäneenä eli kompura pyörii vaikka ac-napit offilla. Eli siitä mutterin pyörinnästä pystyt varmasti tsekkaamaa milloinka kompura tekee duunia ja milloin ei.
Astra ST 1.0 Innovation+
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12737
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Antaa sen tehdä sitten hommia, käyttöä varten se ilmastointi on. Leikkaa hihna poikki ni lakkaa pyörimästä. Nytki vaik vilposta ni saa olla päällä ni ei klasit ainakaa huurru.
Vastaa Viestiin