Astra K

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Avatar
Jartsi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 873
Liittynyt: 05 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

Eikö näissä uudemmissa ole enää erikseen ”raskaiden olosuhteiden” eli Suomen huoltoväliä?

Vectra-C oli ainakin 60 tai 120, ja ihan merkkarilla tehtiin eka vaihto, mutta eivät tuolloin osanneet huuhdella vaan vaihtui puolet, TIS ohjeiden mukaan.
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Mä luin jostain, että kemiallinen pesu vaan kuivattaa ja/tai syövyttää vaihteistoa, kun sinne voi jäädä niitä pesuaineita pyörimään. Kuulemma ainoa oikea tapa pestä vaihdelaatikko, on huuhdella se öljyllä, eikä millään pesuaineilla. Tämä "fakta" on tosin kyl ihan Essonbaaritasoa, mut ainakin omaan maalaisjärkeen se kyl käyp.

Toisaalta, öljyä kuluu sit moninkertainen määrä, jos sitä käyttää huuhteluaineena, eli kallista lystiä varmaan sekin. Oisko parempi kuitenkin unohtaa erilliset huuhtelut ja vaihtaa vaan ne öljyt esim. 50 tai 100 tkm välein? Jos vaikka 50 tkm välein vaihtaa, niin siinähän se "huuhtoutuu" ihan luonnostaan, vaikkei monia öljyä läträilekään sisään ja ulos aina joka kerralla.

Itse vaihdatin 1.4T öljyt vasta 150tkm huollossa. En kyl huomannut mitään oireita ennen, enkä huomannut mitään muutosta jälkeen. Mutta tulipahan tehtyä.
kjans
'Senator'
'Senator'
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Loka 2010, 16:06

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja kjans »

Rookeri kirjoitti: 09 Huhti 2021, 10:52 No suositeltu öljyn vaihtoväli on tuo 60tkm että siinä mielessä kannattaa kyllä se pesukin.
Ei ollu merkkihuollon mielestä kun syksyllä varasin 60 tkm/4v huoltoa...

Sanoi nyt öljypisteelläkin ettei varmaan hyödy pesusta tällä vaihtovälillä kun nyt tuli auton kilsat puheeksi.
-(z)- Astra K ST 1.4T 150hv AT
opelonparas
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 205
Liittynyt: 13 Touko 2014, 19:13

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja opelonparas »

kjans kirjoitti: 09 Huhti 2021, 17:24
Rookeri kirjoitti: 09 Huhti 2021, 10:52 No suositeltu öljyn vaihtoväli on tuo 60tkm että siinä mielessä kannattaa kyllä se pesukin.
Ei ollu merkkihuollon mielestä kun syksyllä varasin 60 tkm/4v huoltoa...

Sanoi nyt öljypisteelläkin ettei varmaan hyödy pesusta tällä vaihtovälillä kun nyt tuli auton kilsat puheeksi.
Niin siis eihän kait vaihteistoöljyn vaihto kuulu huolto-ohjelmaan? Kysyin kanssa tuosta Länsi-Autossa, kun käytin huollossa 60K kohdalla. Sain vastaukseksi, että ei ole mitään paineita tehdä mitään niin kauan kuin ei ole oireita. Tiedä sitten olisiko vaikka satasen kohdalla fiksua kuitenkin ennakoivasti tehdä huuhteluöljynvaihto. Miksiköhän muuten öljynvaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan, jos se kuitenkin on tarpeen?
Astra K Sports Tourer 1.4 T (110 kW) AT
Ex: Vectra C Wagon 1.8 (103 kW) AT | Vectra B Wagon 1.6 (74 kW) MT
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13555
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

opelonparas kirjoitti: 09 Huhti 2021, 19:08
kjans kirjoitti: 09 Huhti 2021, 17:24
Rookeri kirjoitti: 09 Huhti 2021, 10:52 No suositeltu öljyn vaihtoväli on tuo 60tkm että siinä mielessä kannattaa kyllä se pesukin.
Ei ollu merkkihuollon mielestä kun syksyllä varasin 60 tkm/4v huoltoa...

Sanoi nyt öljypisteelläkin ettei varmaan hyödy pesusta tällä vaihtovälillä kun nyt tuli auton kilsat puheeksi.
Niin siis eihän kait vaihteistoöljyn vaihto kuulu huolto-ohjelmaan? Kysyin kanssa tuosta Länsi-Autossa, kun käytin huollossa 60K kohdalla. Sain vastaukseksi, että ei ole mitään paineita tehdä mitään niin kauan kuin ei ole oireita. Tiedä sitten olisiko vaikka satasen kohdalla fiksua kuitenkin ennakoivasti tehdä huuhteluöljynvaihto. Miksiköhän muuten öljynvaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan, jos se kuitenkin on tarpeen?
Varmaankin siksi että esim saksassa auto menee romutukseen aiemmin kuin suomessa ja ajomäärän ollessa varmaan sen 200tkm. Täällä kun auto menee paaliin tilastollisesti 21vuoden iässä ja minun arvion mukaan keskimäärin 300-350tkm ajettuna.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
opelonparas
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 205
Liittynyt: 13 Touko 2014, 19:13

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja opelonparas »

1,2sorsa kirjoitti: 09 Huhti 2021, 20:12
opelonparas kirjoitti: 09 Huhti 2021, 19:08
kjans kirjoitti: 09 Huhti 2021, 17:24
Rookeri kirjoitti: 09 Huhti 2021, 10:52 No suositeltu öljyn vaihtoväli on tuo 60tkm että siinä mielessä kannattaa kyllä se pesukin.
Ei ollu merkkihuollon mielestä kun syksyllä varasin 60 tkm/4v huoltoa...

Sanoi nyt öljypisteelläkin ettei varmaan hyödy pesusta tällä vaihtovälillä kun nyt tuli auton kilsat puheeksi.
Niin siis eihän kait vaihteistoöljyn vaihto kuulu huolto-ohjelmaan? Kysyin kanssa tuosta Länsi-Autossa, kun käytin huollossa 60K kohdalla. Sain vastaukseksi, että ei ole mitään paineita tehdä mitään niin kauan kuin ei ole oireita. Tiedä sitten olisiko vaikka satasen kohdalla fiksua kuitenkin ennakoivasti tehdä huuhteluöljynvaihto. Miksiköhän muuten öljynvaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan, jos se kuitenkin on tarpeen?
Varmaankin siksi että esim saksassa auto menee romutukseen aiemmin kuin suomessa ja ajomäärän ollessa varmaan sen 200tkm. Täällä kun auto menee paaliin tilastollisesti 21vuoden iässä ja minun arvion mukaan keskimäärin 300-350tkm ajettuna.
Kuulostaa järkeenkäyvältä! Ja saa toisaalta miettimään siltäkin kantilta, että kun itse tuskin tulee juuri yli 150K lukemiin saakka autoa pidettyä, niin maksaako vaivaa vaihdattaa, mikäli laatikko pehmeästi pelaa.
Astra K Sports Tourer 1.4 T (110 kW) AT
Ex: Vectra C Wagon 1.8 (103 kW) AT | Vectra B Wagon 1.6 (74 kW) MT
huppu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 40
Liittynyt: 10 Touko 2019, 08:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja huppu »

Mahtaako olla isoa väliä millaiset painetunnistimet laitattaa uuden setin yhteydessä? Vanteiden ostopaikasta tarjottiin sellaisia kuin Alcar by Schader tunnistimia 160 €/sarja, joten otin ne. Hintahaitaria noissa ilmeisesti on kun jostain kerrottiin joidenkin tunnistimien hinnaksi n. 250 eur.
Astra 1.4 TA 150hv OPC-line Innovation Plus leder MY19.5 8)
arpe
OCF Member 2020
Viestit: 426
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 18:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja arpe »

huppu kirjoitti: 10 Huhti 2021, 10:06 Mahtaako olla isoa väliä millaiset painetunnistimet laitattaa uuden setin yhteydessä? Vanteiden ostopaikasta tarjottiin sellaisia kuin Alcar by Schader tunnistimia 160 €/sarja, joten otin ne. Hintahaitaria noissa ilmeisesti on kun jostain kerrottiin joidenkin tunnistimien hinnaksi n. 250 eur.
Entäs,mistä uskaltaa tilata sen " rengaskapulan " että saa kuitattua hälyn kojetaulusta pois,mites,saako se keltainen valo palaa katsastuksessa ?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13555
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

arpe kirjoitti: 10 Huhti 2021, 12:14
huppu kirjoitti: 10 Huhti 2021, 10:06 Mahtaako olla isoa väliä millaiset painetunnistimet laitattaa uuden setin yhteydessä? Vanteiden ostopaikasta tarjottiin sellaisia kuin Alcar by Schader tunnistimia 160 €/sarja, joten otin ne. Hintahaitaria noissa ilmeisesti on kun jostain kerrottiin joidenkin tunnistimien hinnaksi n. 250 eur.
Entäs,mistä uskaltaa tilata sen " rengaskapulan " että saa kuitattua hälyn kojetaulusta pois,mites,saako se keltainen valo palaa katsastuksessa ?
https://www.opelclubfinland.fi/keskuste ... 7&t=260605
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
sanpsa
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 19 Helmi 2021, 22:33

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja sanpsa »

Oisko hyviä vinkkejä heittää liittyen noihin rengaspaineantureihin.

Käytetystä autosta siis yksitellen pimeni kaikki anturit. Myyjä hyvää hyvyyttään vaihtovat kaikki anturit, ja ne jonkun viikon pelasivat. En tiedä onko sattumaa, mutta painepesun jälkeen oikea etukulma pimeni.

Hommasin tuon kiinankopiokapulan, ja tuo oikea etukulma ei tosiaan reagoi. Nyt on tosin kaikki anturit pimeänä kun se opetus tyssää tuohon. :hammer:

Voiko tuo yksi anturi jostain syystä olla mennyt johonkin varastotilaan, ettei se reagoi mihinkään, tai jotain muuta mitä voisi vielä kokeilla? Vai pitääkö taas mennä itkemään myyjäliikkeeseen :banghead:
Jukkis69
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 166
Liittynyt: 16 Elo 2005, 11:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Jukkis69 »

sanpsa kirjoitti: 10 Huhti 2021, 14:54 Oisko hyviä vinkkejä heittää liittyen noihin rengaspaineantureihin.

Käytetystä autosta siis yksitellen pimeni kaikki anturit. Myyjä hyvää hyvyyttään vaihtovat kaikki anturit, ja ne jonkun viikon pelasivat. En tiedä onko sattumaa, mutta painepesun jälkeen oikea etukulma pimeni.

Hommasin tuon kiinankopiokapulan, ja tuo oikea etukulma ei tosiaan reagoi. Nyt on tosin kaikki anturit pimeänä kun se opetus tyssää tuohon. :hammer:

Voiko tuo yksi anturi jostain syystä olla mennyt johonkin varastotilaan, ettei se reagoi mihinkään, tai jotain muuta mitä voisi vielä kokeilla? Vai pitääkö taas mennä itkemään myyjäliikkeeseen :banghead:
Tuo kapulaohjelmointi on paholaisen keksintö. Mullakin oli kaksi kiinankapulaa. Välillä sai toisella ohjelman läpi, välillä toisella. Kapulan asentoa suhteessa renkaaseen piti välillä vaihdella vaikka mihin asentoon jotta tietyn renkaan sai ohjelmoitua. Välillä patterin vaihto kapulaan auttoi. Älä vielä lannistu, voi vaan välillä olla henkimaailman hommia
JPopeli
'Senator'
'Senator'
Viestit: 328
Liittynyt: 04 Loka 2017, 13:50

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja JPopeli »

Mulla on tuollainen kapula pelittänyt täydellisesti sen jälkeen kun ekalla kertaa opiskeli mihin kohtaan se pitää asettaa että toimii. Oma kapula toimii laittamalla tunnistinpää kiinni renkaan kylkeen venttiilin juureen, siihen kohtaan missä rengaspaineanturi renkaan sisällä on. Aina samassa asennossa.
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Askoik »

4,5 vuoden aikana muutama paritus tullut tehtyä kiinankapulalla. Välillä menee heittämällä, välillä ehtii tulla timeout. Joskus auttaa, kun autoa liikauttaa "puoli kierrosta" johonkin suuntaan, tai koittaa huomenna paremmalla onnella.

Pääsiäisenä tuli vaihdettua kesärenkaat. Oikean eturenkaan kohdalla mullakin tuli timeout. Kaksi kertaa yritin ja sit päätin kokeilla myöhemmin uudelleen. Noh, tiistaiaamuna sit vaihdoinkin jo talvirenkaat takaisin ja niiden paritus onnistui heittämällä. Jos vaikka ens vkoloppuna koittais taas kesärenkaiden paritusta uudelleen.

Tuollaisessa asennossa minäkin sitä olen pitänyt, että antenni venttiiliä vasten ja laitteen takakansi kumia vasten, perä suoraan renkaan "sädettä pitkin" kohti renkaan ulkokehää.
FUELJII
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 06 Syys 2017, 20:59
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja FUELJII »

Sen kapulan pään kun tökkää renkaan kylkeen kiinni venttiilin linjassa, niin itsellä tämä tyyli on toiminut 100 %. Ihan kuten JPopeli kirjoittikin. Varmasti kapuloiden laadussakin on eroja.
Astra Sportstourer 1.4 Innovation + 2018
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Piti ihan netistä kaivella kuvia, mutta ei nyt ihan selkeää oikeaoppista tapaa löytynyt. Itse olen siis käytellyt tuon keskimmäisen kuvan mukaisessa asennossa.

Alkuun sohin ylimmäisen kuvan mukaisesti "vähän sinnepäin", niin ei oikein meinannut millään onnistua. Luulin jo kapulaakin vialliseksi.

Kuva
Vastaa Viestiin