Astra K
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Eikö näissä uudemmissa ole enää erikseen ”raskaiden olosuhteiden” eli Suomen huoltoväliä?
Vectra-C oli ainakin 60 tai 120, ja ihan merkkarilla tehtiin eka vaihto, mutta eivät tuolloin osanneet huuhdella vaan vaihtui puolet, TIS ohjeiden mukaan.
Vectra-C oli ainakin 60 tai 120, ja ihan merkkarilla tehtiin eka vaihto, mutta eivät tuolloin osanneet huuhdella vaan vaihtui puolet, TIS ohjeiden mukaan.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Mä luin jostain, että kemiallinen pesu vaan kuivattaa ja/tai syövyttää vaihteistoa, kun sinne voi jäädä niitä pesuaineita pyörimään. Kuulemma ainoa oikea tapa pestä vaihdelaatikko, on huuhdella se öljyllä, eikä millään pesuaineilla. Tämä "fakta" on tosin kyl ihan Essonbaaritasoa, mut ainakin omaan maalaisjärkeen se kyl käyp.
Toisaalta, öljyä kuluu sit moninkertainen määrä, jos sitä käyttää huuhteluaineena, eli kallista lystiä varmaan sekin. Oisko parempi kuitenkin unohtaa erilliset huuhtelut ja vaihtaa vaan ne öljyt esim. 50 tai 100 tkm välein? Jos vaikka 50 tkm välein vaihtaa, niin siinähän se "huuhtoutuu" ihan luonnostaan, vaikkei monia öljyä läträilekään sisään ja ulos aina joka kerralla.
Itse vaihdatin 1.4T öljyt vasta 150tkm huollossa. En kyl huomannut mitään oireita ennen, enkä huomannut mitään muutosta jälkeen. Mutta tulipahan tehtyä.
Toisaalta, öljyä kuluu sit moninkertainen määrä, jos sitä käyttää huuhteluaineena, eli kallista lystiä varmaan sekin. Oisko parempi kuitenkin unohtaa erilliset huuhtelut ja vaihtaa vaan ne öljyt esim. 50 tai 100 tkm välein? Jos vaikka 50 tkm välein vaihtaa, niin siinähän se "huuhtoutuu" ihan luonnostaan, vaikkei monia öljyä läträilekään sisään ja ulos aina joka kerralla.
Itse vaihdatin 1.4T öljyt vasta 150tkm huollossa. En kyl huomannut mitään oireita ennen, enkä huomannut mitään muutosta jälkeen. Mutta tulipahan tehtyä.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Ei ollu merkkihuollon mielestä kun syksyllä varasin 60 tkm/4v huoltoa...
Sanoi nyt öljypisteelläkin ettei varmaan hyödy pesusta tällä vaihtovälillä kun nyt tuli auton kilsat puheeksi.
Astra K ST 1.4T 150hv AT
-
- 'Admiral'
- Viestit: 205
- Liittynyt: 13 Touko 2014, 19:13
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Niin siis eihän kait vaihteistoöljyn vaihto kuulu huolto-ohjelmaan? Kysyin kanssa tuosta Länsi-Autossa, kun käytin huollossa 60K kohdalla. Sain vastaukseksi, että ei ole mitään paineita tehdä mitään niin kauan kuin ei ole oireita. Tiedä sitten olisiko vaikka satasen kohdalla fiksua kuitenkin ennakoivasti tehdä huuhteluöljynvaihto. Miksiköhän muuten öljynvaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan, jos se kuitenkin on tarpeen?
Astra K Sports Tourer 1.4 T (110 kW) AT
Ex: Vectra C Wagon 1.8 (103 kW) AT | Vectra B Wagon 1.6 (74 kW) MT
Ex: Vectra C Wagon 1.8 (103 kW) AT | Vectra B Wagon 1.6 (74 kW) MT
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13555
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Varmaankin siksi että esim saksassa auto menee romutukseen aiemmin kuin suomessa ja ajomäärän ollessa varmaan sen 200tkm. Täällä kun auto menee paaliin tilastollisesti 21vuoden iässä ja minun arvion mukaan keskimäärin 300-350tkm ajettuna.opelonparas kirjoitti: ↑09 Huhti 2021, 19:08Niin siis eihän kait vaihteistoöljyn vaihto kuulu huolto-ohjelmaan? Kysyin kanssa tuosta Länsi-Autossa, kun käytin huollossa 60K kohdalla. Sain vastaukseksi, että ei ole mitään paineita tehdä mitään niin kauan kuin ei ole oireita. Tiedä sitten olisiko vaikka satasen kohdalla fiksua kuitenkin ennakoivasti tehdä huuhteluöljynvaihto. Miksiköhän muuten öljynvaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan, jos se kuitenkin on tarpeen?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-
- 'Admiral'
- Viestit: 205
- Liittynyt: 13 Touko 2014, 19:13
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Kuulostaa järkeenkäyvältä! Ja saa toisaalta miettimään siltäkin kantilta, että kun itse tuskin tulee juuri yli 150K lukemiin saakka autoa pidettyä, niin maksaako vaivaa vaihdattaa, mikäli laatikko pehmeästi pelaa.1,2sorsa kirjoitti: ↑09 Huhti 2021, 20:12Varmaankin siksi että esim saksassa auto menee romutukseen aiemmin kuin suomessa ja ajomäärän ollessa varmaan sen 200tkm. Täällä kun auto menee paaliin tilastollisesti 21vuoden iässä ja minun arvion mukaan keskimäärin 300-350tkm ajettuna.opelonparas kirjoitti: ↑09 Huhti 2021, 19:08Niin siis eihän kait vaihteistoöljyn vaihto kuulu huolto-ohjelmaan? Kysyin kanssa tuosta Länsi-Autossa, kun käytin huollossa 60K kohdalla. Sain vastaukseksi, että ei ole mitään paineita tehdä mitään niin kauan kuin ei ole oireita. Tiedä sitten olisiko vaikka satasen kohdalla fiksua kuitenkin ennakoivasti tehdä huuhteluöljynvaihto. Miksiköhän muuten öljynvaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan, jos se kuitenkin on tarpeen?
Astra K Sports Tourer 1.4 T (110 kW) AT
Ex: Vectra C Wagon 1.8 (103 kW) AT | Vectra B Wagon 1.6 (74 kW) MT
Ex: Vectra C Wagon 1.8 (103 kW) AT | Vectra B Wagon 1.6 (74 kW) MT
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Mahtaako olla isoa väliä millaiset painetunnistimet laitattaa uuden setin yhteydessä? Vanteiden ostopaikasta tarjottiin sellaisia kuin Alcar by Schader tunnistimia 160 €/sarja, joten otin ne. Hintahaitaria noissa ilmeisesti on kun jostain kerrottiin joidenkin tunnistimien hinnaksi n. 250 eur.
Astra 1.4 TA 150hv OPC-line Innovation Plus leder MY19.5
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Entäs,mistä uskaltaa tilata sen " rengaskapulan " että saa kuitattua hälyn kojetaulusta pois,mites,saako se keltainen valo palaa katsastuksessa ?huppu kirjoitti: ↑10 Huhti 2021, 10:06 Mahtaako olla isoa väliä millaiset painetunnistimet laitattaa uuden setin yhteydessä? Vanteiden ostopaikasta tarjottiin sellaisia kuin Alcar by Schader tunnistimia 160 €/sarja, joten otin ne. Hintahaitaria noissa ilmeisesti on kun jostain kerrottiin joidenkin tunnistimien hinnaksi n. 250 eur.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13555
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
https://www.opelclubfinland.fi/keskuste ... 7&t=260605arpe kirjoitti: ↑10 Huhti 2021, 12:14Entäs,mistä uskaltaa tilata sen " rengaskapulan " että saa kuitattua hälyn kojetaulusta pois,mites,saako se keltainen valo palaa katsastuksessa ?huppu kirjoitti: ↑10 Huhti 2021, 10:06 Mahtaako olla isoa väliä millaiset painetunnistimet laitattaa uuden setin yhteydessä? Vanteiden ostopaikasta tarjottiin sellaisia kuin Alcar by Schader tunnistimia 160 €/sarja, joten otin ne. Hintahaitaria noissa ilmeisesti on kun jostain kerrottiin joidenkin tunnistimien hinnaksi n. 250 eur.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Oisko hyviä vinkkejä heittää liittyen noihin rengaspaineantureihin.
Käytetystä autosta siis yksitellen pimeni kaikki anturit. Myyjä hyvää hyvyyttään vaihtovat kaikki anturit, ja ne jonkun viikon pelasivat. En tiedä onko sattumaa, mutta painepesun jälkeen oikea etukulma pimeni.
Hommasin tuon kiinankopiokapulan, ja tuo oikea etukulma ei tosiaan reagoi. Nyt on tosin kaikki anturit pimeänä kun se opetus tyssää tuohon.
Voiko tuo yksi anturi jostain syystä olla mennyt johonkin varastotilaan, ettei se reagoi mihinkään, tai jotain muuta mitä voisi vielä kokeilla? Vai pitääkö taas mennä itkemään myyjäliikkeeseen
Käytetystä autosta siis yksitellen pimeni kaikki anturit. Myyjä hyvää hyvyyttään vaihtovat kaikki anturit, ja ne jonkun viikon pelasivat. En tiedä onko sattumaa, mutta painepesun jälkeen oikea etukulma pimeni.
Hommasin tuon kiinankopiokapulan, ja tuo oikea etukulma ei tosiaan reagoi. Nyt on tosin kaikki anturit pimeänä kun se opetus tyssää tuohon.
Voiko tuo yksi anturi jostain syystä olla mennyt johonkin varastotilaan, ettei se reagoi mihinkään, tai jotain muuta mitä voisi vielä kokeilla? Vai pitääkö taas mennä itkemään myyjäliikkeeseen
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Tuo kapulaohjelmointi on paholaisen keksintö. Mullakin oli kaksi kiinankapulaa. Välillä sai toisella ohjelman läpi, välillä toisella. Kapulan asentoa suhteessa renkaaseen piti välillä vaihdella vaikka mihin asentoon jotta tietyn renkaan sai ohjelmoitua. Välillä patterin vaihto kapulaan auttoi. Älä vielä lannistu, voi vaan välillä olla henkimaailman hommiasanpsa kirjoitti: ↑10 Huhti 2021, 14:54 Oisko hyviä vinkkejä heittää liittyen noihin rengaspaineantureihin.
Käytetystä autosta siis yksitellen pimeni kaikki anturit. Myyjä hyvää hyvyyttään vaihtovat kaikki anturit, ja ne jonkun viikon pelasivat. En tiedä onko sattumaa, mutta painepesun jälkeen oikea etukulma pimeni.
Hommasin tuon kiinankopiokapulan, ja tuo oikea etukulma ei tosiaan reagoi. Nyt on tosin kaikki anturit pimeänä kun se opetus tyssää tuohon.
Voiko tuo yksi anturi jostain syystä olla mennyt johonkin varastotilaan, ettei se reagoi mihinkään, tai jotain muuta mitä voisi vielä kokeilla? Vai pitääkö taas mennä itkemään myyjäliikkeeseen
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Mulla on tuollainen kapula pelittänyt täydellisesti sen jälkeen kun ekalla kertaa opiskeli mihin kohtaan se pitää asettaa että toimii. Oma kapula toimii laittamalla tunnistinpää kiinni renkaan kylkeen venttiilin juureen, siihen kohtaan missä rengaspaineanturi renkaan sisällä on. Aina samassa asennossa.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
4,5 vuoden aikana muutama paritus tullut tehtyä kiinankapulalla. Välillä menee heittämällä, välillä ehtii tulla timeout. Joskus auttaa, kun autoa liikauttaa "puoli kierrosta" johonkin suuntaan, tai koittaa huomenna paremmalla onnella.
Pääsiäisenä tuli vaihdettua kesärenkaat. Oikean eturenkaan kohdalla mullakin tuli timeout. Kaksi kertaa yritin ja sit päätin kokeilla myöhemmin uudelleen. Noh, tiistaiaamuna sit vaihdoinkin jo talvirenkaat takaisin ja niiden paritus onnistui heittämällä. Jos vaikka ens vkoloppuna koittais taas kesärenkaiden paritusta uudelleen.
Tuollaisessa asennossa minäkin sitä olen pitänyt, että antenni venttiiliä vasten ja laitteen takakansi kumia vasten, perä suoraan renkaan "sädettä pitkin" kohti renkaan ulkokehää.
Pääsiäisenä tuli vaihdettua kesärenkaat. Oikean eturenkaan kohdalla mullakin tuli timeout. Kaksi kertaa yritin ja sit päätin kokeilla myöhemmin uudelleen. Noh, tiistaiaamuna sit vaihdoinkin jo talvirenkaat takaisin ja niiden paritus onnistui heittämällä. Jos vaikka ens vkoloppuna koittais taas kesärenkaiden paritusta uudelleen.
Tuollaisessa asennossa minäkin sitä olen pitänyt, että antenni venttiiliä vasten ja laitteen takakansi kumia vasten, perä suoraan renkaan "sädettä pitkin" kohti renkaan ulkokehää.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Sen kapulan pään kun tökkää renkaan kylkeen kiinni venttiilin linjassa, niin itsellä tämä tyyli on toiminut 100 %. Ihan kuten JPopeli kirjoittikin. Varmasti kapuloiden laadussakin on eroja.
Astra Sportstourer 1.4 Innovation + 2018
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Piti ihan netistä kaivella kuvia, mutta ei nyt ihan selkeää oikeaoppista tapaa löytynyt. Itse olen siis käytellyt tuon keskimmäisen kuvan mukaisessa asennossa.
Alkuun sohin ylimmäisen kuvan mukaisesti "vähän sinnepäin", niin ei oikein meinannut millään onnistua. Luulin jo kapulaakin vialliseksi.
Alkuun sohin ylimmäisen kuvan mukaisesti "vähän sinnepäin", niin ei oikein meinannut millään onnistua. Luulin jo kapulaakin vialliseksi.