Astra K
-
- 'Admiral'
- Viestit: 205
- Liittynyt: 13 Touko 2014, 19:13
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Vakkarinappien sijoittelu rattiin on kyllä hyvä. C-Vectran viiksiviritys oli mielestäni selvästi hankalampi käyttää.
Astra K Sports Tourer 1.4 T (110 kW) AT
Ex: Vectra C Wagon 1.8 (103 kW) AT | Vectra B Wagon 1.6 (74 kW) MT
Ex: Vectra C Wagon 1.8 (103 kW) AT | Vectra B Wagon 1.6 (74 kW) MT
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Rattinappulat on helppokäyttöiset, kuten Astrassakin on. Erillinen vakkari-viiksi tuntuu rattinappuloiden jälkeen hankalakäyttöiseltä. Se vielä menettelee, mutta hämmentävintä on oikeanpuolimmaisen viiksen käyttö eri merkkisissä autoissa, kun samassa kohtaa olevasta viiksestä joissakin laitetaan pyyhkijät päälle ylöspäin, joissakin alaspäin ja joissakin vaihde vapaalle.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Auto Astra 2019 Biturbo ajettu n,48 000, kiihdytyksessä antanut näyttöön pari kertaa viestin "Rajoitettu teho, vähennä kytk.käyttöä". Vedossa pieni nykäys mutta sitten meno jatkuu normaalisti. Onko tulossa isompi ongelma? Kahden vuoden takuu päättyi 15.3.21 mutta Flexcare on voimassa seuraavat klome vuotta. Onko kenelläkään kokemusta mitä kaikkea Flexcare kattaa?
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Pääpiirteiltään FlexiCare kattaa samat asiat kuin normaali uuden auton takuu. Normaali kulumisesta aiheutuvia vikoja se ei kata, kuten jarrut, iskunvaimentimet, verhoilu yms. Tarkemmat ehdot löytyvät annetusta FlexiCare sopimuksesta.
Opel Astra 1.4T AT Sports Tourer Innovation+ 2019.0
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Onko kyseessä 118kw vai 110kw, jos 118kw niin onhan tuo jarru/kytkin takaisinkutsu kampanjakorjaus suoritettu . Monasti nuo kytkimeen liittyvät viat rajoitettuna tai rajattu pois niin takuusta kuin jatkotakuustakin, näin myös taitaa olla flexcaressa.Ristoj kirjoitti: ↑05 Huhti 2021, 09:47 Auto Astra 2019 Biturbo ajettu n,48 000, kiihdytyksessä antanut näyttöön pari kertaa viestin "Rajoitettu teho, vähennä kytk.käyttöä". Vedossa pieni nykäys mutta sitten meno jatkuu normaalisti. Onko tulossa isompi ongelma? Kahden vuoden takuu päättyi 15.3.21 mutta Flexcare on voimassa seuraavat klome vuotta. Onko kenelläkään kokemusta mitä kaikkea Flexcare kattaa?
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
En tiedä onko jossain muinaisissa vakkareissa ollut enemmänkin painikkeita, mutta kaikissa mitä itse olen painikkeista tai viiksistä käytellyt 90-luvulta alkaen, on aina yhdistetty RESUME & ACCELERATE toiminnot "ylöspäin" painikkeeseen ja SET & COAST toiminnot "alaspäin" painikkeeseen. Mutta toimintalogiikoissa onkin sitten erilaista toteutusta. Tässä nyt muutama eri toteutustapa, joista 1. on mielestäni selkein ja 3. vähiten selkein:
1. RES ja SET käytettävissä ainoastaan silloin, kun vakkari on CANCEL -tilassa. ACC ja CST käytettävissä ainoastaan silloin, kun vakkari parhaillaan ylläpitää nopeutta. Ja edellä mainittuja ei ikinä sekoiteta keskenään! Eli, jos painaa manuaalikaasulla vaikka +100 km/h lisää vauhtia, niin edelleenkin "alaspäin" toteuttaa COAST toiminteen, eikä uutta SET toimintoa, ellet välissä paina CANCEL.
2. Muuten sama, mutta vakkarin ylläpitäessä nopeutta on myös mahdollista "alaspäin" painikkeella mahdollista tehdä uusi SET, painamatta ensin CANCEL. Tämä on mahdollista ainoastaan silloin kun on manuaalikaasulla kiihdytetty reilusti alkuperäistä asetusarvoa suurempaan nopeuteen. J Astrassa raja-arvo oli +20 km/h. Jos oli vaan pikkasen manuaalikaasulla avitettu ylämäessä ja sit painettiin "alaspäin", niin se toimi kuten tuo 1. toteustapa, eli toteutti COAST toiminteen. Hieman hämäävästi siis kaksi eri toimintapaa siitä riippuen, paljonko sitä manuaalikaasua on käytetty. Vieras kuski tuskin ymmärtää tuollaista +20 km/h raja-arvoa.
3. Tuollaisen +20 nopeuseron sijaan tarkkaillaankin kaasupolkimen asentoa K Astrassa (vm. 2016), kun vakkari miettii, että toteuttaisiko "alaspäin" painallus nyt sitten tällä kertaa SET vai COAST toiminteen. Eikä tarvi edes kuskin koskea kaasupolkimeen ollenkaan, vaan jos vakkari itse käyttelee kaasua ja mäen huipun saavuttaessaan nopeus ryntää asetetusta arvosta vähän ylöspäin (66 -> 68) ja kuski haluaisi "alaspäin" painamalla toteuttaa COAST toiminnon, niin Astrapa sitten järkeileekin, että nyt kun on löylyä koneessa, niin toteutetaankin SET toiminto. Itsellä on monta kertaa käynyt näin jos mulla on vakkarissa 66 ja mäen huipulla auto ryntää 68, minua alkaa vauhti hirvittää ja haluaisin vaihtaa asetusarvon 66 -> 64 -> 62, niin sepä sitten vaihtuukin 66 -> 68 ja jos tällä hetkellä onkin vauhtia "enää 67", niin Astra lyö entistä enemmän löylyä pannuun, päästäkseen uuteen tavoitteeseensa, jolloin se heilahtaakin jo tavoitteen yli esim. 70 nopeuteen.
4. Kuinkas tämä sit uudemmissa K Astran vuosimalleissa toimii? Onko siinä tuo +20 km/h raja-arvo tehnyt comebackin? Vai palattu aitoon ja alkuperäiseen 1. toimintatapaan?
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Enpä muista että itsellä olisi ollut tilannetta koskaan, että auto olisi SET:n tehnyt vaikka ei olisi pitänyt, vaan enemminkin ollut että ei ole SET:ä tehnyt vaikka pitänyt. Eli nuo tilanteet tuli eteen vain nopeusrajoituksen noustessa ja sitä myöten tehnyssä nopeuden nostossa.
Ja sekin vain siis sen takia että J ja K Astroissa toiminta oli erilaista.
Jos mentiin liian kovaa, niin cancel ja sit SET.
Ei ole tullut paljoa mitään muuta kuin GM:n vakkaria käytettyä, niin ei mitään hajua miten se toisissa toimii. Tai no nyt taitaa olla ranskalaisten viritys.
Kun ne ajomäärät ja matkat olleet muilla aika lyhyitä, niin sitä ei ole jaksanut alkaa vakkarin nappeja etsimään ja perehtyä miten se toimii.
Ja se miten se toimii nykyisessä, niin ei mitään tietoa. Vaikka vakkari päällä ajan melkein koko ajan. Tosin nopeuden nostot tulee tehtyä vakkarilla, kun on tuossa Grandlandissa vähän nopeampaa, kuin astrassa oli, kun Grandland hyppii 5km/h stepein pitkään painaen, ei astran tapaan samalla stepillä painoi sitten lyhyeen tai pitkään.
Ja sekin vain siis sen takia että J ja K Astroissa toiminta oli erilaista.
Jos mentiin liian kovaa, niin cancel ja sit SET.
Ei ole tullut paljoa mitään muuta kuin GM:n vakkaria käytettyä, niin ei mitään hajua miten se toisissa toimii. Tai no nyt taitaa olla ranskalaisten viritys.
Kun ne ajomäärät ja matkat olleet muilla aika lyhyitä, niin sitä ei ole jaksanut alkaa vakkarin nappeja etsimään ja perehtyä miten se toimii.
Ja se miten se toimii nykyisessä, niin ei mitään tietoa. Vaikka vakkari päällä ajan melkein koko ajan. Tosin nopeuden nostot tulee tehtyä vakkarilla, kun on tuossa Grandlandissa vähän nopeampaa, kuin astrassa oli, kun Grandland hyppii 5km/h stepein pitkään painaen, ei astran tapaan samalla stepillä painoi sitten lyhyeen tai pitkään.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Vakkaria tulee käytettyä tottumuksesta ja miettimättä toimintaa sen enempää, hyvin toimii kun toimintaperiaatteeseen tottuu. Ainoa mitä Astran vakkariin oon kaivannut, on joissakin autoissa olevat vaihtoehdot nopeuden nosto/lasku lyhyellä painalluksella 1 km/h ja pitkällä painalluksella ylös/alas suoraan seuraavaan tasakymmeneen.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Onko Astran automaattilaatikossa (6T35) mittatikkua öljymäärän tarkastamiseen? Viime aikoina alkanut nykäisemään ajoittain voimakkaasti pienemmälle (esim. 4->3) vaihtaessaan. Onkos muilla ollut samankaltaisia oireita?
Opel Astra 1.4T AT Sports Tourer Innovation+ 2019.0
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Ei tuollaisia oireita, mutta itselläni on ollut melko voimakas nykäisy aina kylmällä/viileällä koneella vaihdettaessa D:ltä R:lle. Koneen lämmetessä oire katoaa. Lisäksi P:ltä R:lle sitä ei esiinny lainkaan. Oire on ollut uudesta asti. Laatikon öljyt tarkistettiin aika uutena ja kaikki oli kunnossa. Ominaisuus?
VW Tiguan eHybrid -21
ex. Opel Astra Sports Tourer Innovation 1.4 A 110 kW -18
ex. Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 125 kW -15
ex. Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0 CDTI 118 kW -11
ex. Opel Astra Wagon Enjoy 1.9 CDTI 88 kW -08
ex. Opel Astra Sports Tourer Innovation 1.4 A 110 kW -18
ex. Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 125 kW -15
ex. Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0 CDTI 118 kW -11
ex. Opel Astra Wagon Enjoy 1.9 CDTI 88 kW -08
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Ei toi munkaan auto mikään äärettömän smuutti ole koskaan vaihtaessaan ollut. Lämpimänä aika sujuvaa mutta etenkin kylmänä tuppaa nykäisemään ihan jonkin verran. Tuntuu kyllä että nyt 70 tonnin nurkilla alkanut nykäisemään vielä entistökin useammin/selkeämmin. Pitäis varmaan viedä laatikon öljynvaihtoon...
Astra K ST 1.4T 150hv AT
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Saman sukuisissa vaihteistoissa ollut tyypillistä paljon ajettuna paukuttelu. syynä ihan huoltamattomuus. Opel huoltoohjelmassa ei ole vaihteistolle huoltoväliä jolloin venttiilikoneistoon kertyy paljon ajettuna moskaa.kjans kirjoitti: ↑07 Huhti 2021, 20:26Ei toi munkaan auto mikään äärettömän smuutti ole koskaan vaihtaessaan ollut. Lämpimänä aika sujuvaa mutta etenkin kylmänä tuppaa nykäisemään ihan jonkin verran. Tuntuu kyllä että nyt 70 tonnin nurkilla alkanut nykäisemään vielä entistökin useammin/selkeämmin. Pitäis varmaan viedä laatikon öljynvaihtoon...
Kannattaa huollattaa automaattivaihteisto huuhtelemalla vaikka 90tkm välein. Suodatin ei ole vaihdettavissa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Reilu 22tkm ehdin ajella uudella Astralla lokakuusta alkaen ja pääsiäisenä huomasin, että öljyä vuotaa jostain.. Eilen vein auton marmorille ja sinne jäi, tuomiona automaattilaatikon öljynjäähdytin vuotaa "tinauksesta" (?). Liekö oikeasti tinaus vai oiskohan kuitenkin putken hitsauskohta, en tiedä. No kuitenkin, putkiston liitoskohdasta ja uutta osaa lähti Saksasta tulemaan, joten pelkästään varaosan saapumiseen menee viikko. Sen jälkeen tutkitaan onko laatikko ottanut siipeensä, jos on ehtinyt mennä vähällä öljyllä..
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Kysäisin öljypisteeltä tarjousta, öljynvaihto koneellisesti huuhtelemalla 270 euroa.1,2sorsa kirjoitti: ↑07 Huhti 2021, 20:52 Saman sukuisissa vaihteistoissa ollut tyypillistä paljon ajettuna paukuttelu. syynä ihan huoltamattomuus. Opel huoltoohjelmassa ei ole vaihteistolle huoltoväliä jolloin venttiilikoneistoon kertyy paljon ajettuna moskaa.
Kannattaa huollattaa automaattivaihteisto huuhtelemalla vaikka 90tkm välein. Suodatin ei ole vaihdettavissa.
Tarjosivat lisäksi "vaihteiston kemiallisen sisäpesun" lisähintaan 60 euroa, kuvittelisin ettei ole mitenkään tarpeellista kun öljyt kuitenkin vaihdetaan huuhtelemalla ja autolla on takana vasta reilu 70tkm...
Koneellisessa vaihdossa pystytään myös käyttämään vaihteiston pesuun tarkoitettua huoltokemikaalia, joka poistaa vaihteistoon pinttynyttä likaa. Jos vaihteiston huoltoväli on päässyt venähtämään, suosittelemme ehdottomasti vaihteiston kemiallista pesua ennen öljynvaihtoa.
Astra K ST 1.4T 150hv AT
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Minkä mukaan?
Valmistajan puoleltahan sitä huoltoväliä ei ole ollenkaan.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.