Astra K

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
arpe
OCF Member 2020
Viestit: 426
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 18:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja arpe »

Nible kirjoitti: 14 Tammi 2019, 20:06 Tänään laitoin webaston päälle ja jäin sitten pihalle juttelemaan naapurin kanssa. Webaston ehti sen 30min siinä käymään ja sammui. Webaston kaukosäädin näytti 11 astetta sisälle lämmintä, lasit sulat (auto katoksessa). Kävin alkuun kääntämässä ilmastoinnin HI asentoon. Auto käyntiin, niin jäähdytysveden mittari ei noussut mihinkään.
Eikö nuo webaston lämmittämät vedet kierrä ollenkaan koneen kautta vai mitä tuo mittari näyttää?

Pitää laittaa ensi kerralla obd palikka kiinni ja katsoa mitä se sitä kautta näyttää lämpötilaksi. Ja on tiedossa että tuo mittarin 90 on jotain 70-110 väli.
Olen hommaamassa tota OBD palikkaa,mikä versio/malli sulla on ? Kaikki ei kuulemma "yhdistä" liekkö niitä Kiina palikoita ?
Zimeon
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 101
Liittynyt: 01 Touko 2007, 03:28

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Zimeon »

jarkkis kirjoitti: 14 Tammi 2019, 20:01 Ei muutaku kovana oot, ei todellakaan oo vastuun loppuminen nuan päivän päälle. Ja sitäpaitsi käyttöikä näis pitäisi olla pitkä ja netin syövereistä paljon näistä ledeistä moitetta löytyy niin vahvoilla oot. Maahantuoja näyttää olevan aika kujalla tällä hetkellä.
Juu, kattoo sit kun alkaa taas oireilemaan. Nyt on taas toiminut hyvin viime viikot, ja pitkät toiminut kans niinkuin pitää. Oli vaan mielenkiintoinen tuo kommentti :o
1.6 Bi Turbo Astra K MY17 -(z)-
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1344
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Nible »

arpe kirjoitti: 14 Tammi 2019, 21:10
Nible kirjoitti: 14 Tammi 2019, 20:06 Tänään laitoin webaston päälle ja jäin sitten pihalle juttelemaan naapurin kanssa. Webaston ehti sen 30min siinä käymään ja sammui. Webaston kaukosäädin näytti 11 astetta sisälle lämmintä, lasit sulat (auto katoksessa). Kävin alkuun kääntämässä ilmastoinnin HI asentoon. Auto käyntiin, niin jäähdytysveden mittari ei noussut mihinkään.
Eikö nuo webaston lämmittämät vedet kierrä ollenkaan koneen kautta vai mitä tuo mittari näyttää?

Pitää laittaa ensi kerralla obd palikka kiinni ja katsoa mitä se sitä kautta näyttää lämpötilaksi. Ja on tiedossa että tuo mittarin 90 on jotain 70-110 väli.
Olen hommaamassa tota OBD palikkaa,mikä versio/malli sulla on ? Kaikki ei kuulemma "yhdistä" liekkö niitä Kiina palikoita ?
Kiinasta tuli aikoinaan tilailtua joku elm327 pohjainen obd bt palikka. Oiskohan ollut 2011-2013 välillä kerta sitä silloin Cruzessa käyttelin ekoja kertoja. Toiminut ok kaikkien astrojen kanssa ja tuo cruzen. Ja on sillä tullut myös yhdestä Peugeot 308:sta vikakoodit kuitattua pois.

Toiminut ihan ok Torquen kanssa, josta tuli kanssa maksettu versio ostettua jossain vaiheessa.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Avatar
=KASSU=
OCF Member 2017
Viestit: 395
Liittynyt: 02 Loka 2006, 16:30
Paikkakunta: Kangasala

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja =KASSU= »

Zimeon kirjoitti: 14 Tammi 2019, 19:30 Tänään kävi auto tuossa takaisinkutsussa ja vaihtoivat jarrunesteet. Ei kuulema tarvii tehdä muuta ja sanoivat että tarvetta ei ole tulla takaisin tämän asian tiimoilta.

Samalla kyselin tuon kaarrevalovian perään, kun pari kertaaa ollut. Oikean puolisia on kuulema vaihdettu takuun piiriin, mut oma auto on vajaa 25kk vanha joten ei olis enää takuuseen kuulema mennyt kun on pari viikkoa yli mennyt tuon 2v takuun. No hyvin ne on nyt viimeiset viikot toimineet mut saas nähdä missä kohtaa sit lopettaa toimintansa ja mitä kaikkea siitä seuraa.
2v takuu, on 2v takuu. Saksassa oli, ainakin joskus, jopa 5v takuu Opelissa.
Ei siinä metelin pitäminen tiskillä auta, eikä kuluttajansuojalla uhkaaminen, kun takuu on loppu.
Kannattaa silloin takuuaikana reklamoida, pienimmätkin viat ja puutteet, silloin voi saada niitä korjattua, vielä takuuajan päättymisen jälkeenkin.

Itselle korvattiin vaihdelaatikko ja haldexin pumppu, 2kk takuuajan päättymisen jälkeen, tosin ostohistoriaa oli kys. liikkeestä liki 20v ja autot huollettu, aina samassa paikassa.
Tosin, tuollaisen voimansiirtovian, olisi varmasti helpommin saanut vieritettyä maahantuojan kontolle, kuin jonkun sähköisen osan rikkoutumisen, takuuajan jälkeen.
Volvo V60 D4 AWD - 19
Ex:Opel Insignia Country Tourer 2.0CDTI 4x4 A -16 ja lisäksi opeleita varmaan 20kpl.. vaan ei tule enää ainoatakaan.
Ford Fiesta 1.0T -21
Metula
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 263
Liittynyt: 24 Tammi 2018, 20:22

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Metula »

Nible kirjoitti: 14 Tammi 2019, 20:06 Tänään laitoin webaston päälle ja jäin sitten pihalle juttelemaan naapurin kanssa. Webaston ehti sen 30min siinä käymään ja sammui. Webaston kaukosäädin näytti 11 astetta sisälle lämmintä, lasit sulat (auto katoksessa). Kävin alkuun kääntämässä ilmastoinnin HI asentoon. Auto käyntiin, niin jäähdytysveden mittari ei noussut mihinkään.
Eikö nuo webaston lämmittämät vedet kierrä ollenkaan koneen kautta vai mitä tuo mittari näyttää?

Pitää laittaa ensi kerralla obd palikka kiinni ja katsoa mitä se sitä kautta näyttää lämpötilaksi. Ja on tiedossa että tuo mittarin 90 on jotain 70-110 väli.
Pakkasta -12 ja c5 mukavuustasolla lämmitys, viisari nousi n.1/4 osaan aamulla.
Metula
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 263
Liittynyt: 24 Tammi 2018, 20:22

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Metula »

=KASSU= kirjoitti: 15 Tammi 2019, 05:17
Zimeon kirjoitti: 14 Tammi 2019, 19:30 Tänään kävi auto tuossa takaisinkutsussa ja vaihtoivat jarrunesteet. Ei kuulema tarvii tehdä muuta ja sanoivat että tarvetta ei ole tulla takaisin tämän asian tiimoilta.

Samalla kyselin tuon kaarrevalovian perään, kun pari kertaaa ollut. Oikean puolisia on kuulema vaihdettu takuun piiriin, mut oma auto on vajaa 25kk vanha joten ei olis enää takuuseen kuulema mennyt kun on pari viikkoa yli mennyt tuon 2v takuun. No hyvin ne on nyt viimeiset viikot toimineet mut saas nähdä missä kohtaa sit lopettaa toimintansa ja mitä kaikkea siitä seuraa.
2v takuu, on 2v takuu. Saksassa oli, ainakin joskus, jopa 5v takuu Opelissa.
.
Saksassa oli ikuinen takuu muutama vuosi sitten. Olisihan täälläkin saanut jatkotakuun, otin 5v/150tkm. Nythän se tulee ilman lisä hintaa.
kjans
'Senator'
'Senator'
Viestit: 347
Liittynyt: 04 Loka 2010, 16:06

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja kjans »

=KASSU= kirjoitti: 15 Tammi 2019, 05:17 2v takuu, on 2v takuu. Saksassa oli, ainakin joskus, jopa 5v takuu Opelissa.
Ei siinä metelin pitäminen tiskillä auta, eikä kuluttajansuojalla uhkaaminen, kun takuu on loppu.
Kannattaa silloin takuuaikana reklamoida, pienimmätkin viat ja puutteet, silloin voi saada niitä korjattua, vielä takuuajan päättymisen jälkeenkin.
Höpsön pöpsön, ei todellakaan myyjän vastuut lopu takuun päättymispäivään, täällä ei valmistajan takuuehdot kävele lainsäädännön yli edes maahantuojan märissä unissa. Tässä maassa on korjattu tuhansia autoja myyjien ja maahantuojien piikkiin tai jaetuilla kustannuksilla vielä pitkään takuuajan päätymisen jälkeen.

Jokainen tapaus on toki yksilöllinen, mutta nyrkkisääntö on, että jos osa/tuote/mikä tahansa ei kestä sen oletettavaa elinikää, tulee se korjata/vaihtaa/hyvittää vaikka valmistajan/myyjän myöntämä takuu olisikin päättynyt. Takuun myöntäminen ensinnäkin on vapaaehtoista, mutta virheistä joutuu vastaamaan kuitenkin virhevastuusäännösten puitteissa. Toiset firmat tämän ymmärtää helpommin ja toiset vähän vaikeammin. Toiset korjaa kun latelee KKV:n linjauksia tiskiin huoltopäällikölle, useimmat kuluttajaneuvojan yhteydenoton jälkeen ja jääräpäisimmätkin yleensä KRIL:n päätöksen jälkeen...

Ja tässä em tapauksessa jos parin tonnin led-valaisin porsisi autosta kaksi viikkoa takuun päättymisen jälkeen ei olisi mitään epäilystä, etteikö sitä takuuseen saisi korjattua... Ja jos näiden valaisimien odotettavissa oleva elinikä olisi lyhempi kuin autolla muuten, ja niiden korjaaminen aiheuttaa huomattavat kulut asiakkalle, tulisi tämä asia kertoa asiakkaalle myyntitilanteessa ennen kauppojen tekemistä, jotta myyjällä olisi edes teoreettinen mahdollisuus livistää vastuusta tällaisessa asiassa.
-(z)- Astra K ST 1.4T 150hv AT
vmoi73
'Senator'
'Senator'
Viestit: 347
Liittynyt: 06 Tammi 2010, 09:30

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

kjans kirjoitti: 15 Tammi 2019, 08:51
=KASSU= kirjoitti: 15 Tammi 2019, 05:17 2v takuu, on 2v takuu. Saksassa oli, ainakin joskus, jopa 5v takuu Opelissa.
Ei siinä metelin pitäminen tiskillä auta, eikä kuluttajansuojalla uhkaaminen, kun takuu on loppu.
Kannattaa silloin takuuaikana reklamoida, pienimmätkin viat ja puutteet, silloin voi saada niitä korjattua, vielä takuuajan päättymisen jälkeenkin.
Höpsön pöpsön, ei todellakaan myyjän vastuut lopu takuun päättymispäivään, täällä ei valmistajan takuuehdot kävele lainsäädännön yli edes maahantuojan märissä unissa. Tässä maassa on korjattu tuhansia autoja myyjien ja maahantuojien piikkiin tai jaetuilla kustannuksilla vielä pitkään takuuajan päätymisen jälkeen.

Jokainen tapaus on toki yksilöllinen, mutta nyrkkisääntö on, että jos osa/tuote/mikä tahansa ei kestä sen oletettavaa elinikää, tulee se korjata/vaihtaa/hyvittää vaikka valmistajan/myyjän myöntämä takuu olisikin päättynyt. Takuun myöntäminen ensinnäkin on vapaaehtoista, mutta virheistä joutuu vastaamaan kuitenkin virhevastuusäännösten puitteissa. Toiset firmat tämän ymmärtää helpommin ja toiset vähän vaikeammin. Toiset korjaa kun latelee KKV:n linjauksia tiskiin huoltopäällikölle, useimmat kuluttajaneuvojan yhteydenoton jälkeen ja jääräpäisimmätkin yleensä KRIL:n päätöksen jälkeen...

Ja tässä em tapauksessa jos parin tonnin led-valaisin porsisi autosta kaksi viikkoa takuun päättymisen jälkeen ei olisi mitään epäilystä, etteikö sitä takuuseen saisi korjattua... Ja jos näiden valaisimien odotettavissa oleva elinikä olisi lyhempi kuin autolla muuten, ja niiden korjaaminen aiheuttaa huomattavat kulut asiakkalle, tulisi tämä asia kertoa asiakkaalle myyntitilanteessa ennen kauppojen tekemistä, jotta myyjällä olisi edes teoreettinen mahdollisuus livistää vastuusta tällaisessa asiassa.
Teoriassa näin, mutta mikäli maahantuoja jättää noudattamatta Kuluttajariitalautakunnan päätöstä, niin mitäs sitten? Kukaan täysijärkinen ei lähde käräjöimään parin tonnin umpion takia, kuluriski on aivan liian suuri. Finnair on hyvä esimerkki tästä, kusee toistuvasti asiakkaiden muroihin ja ei vaikuta yhtiön asiakasmääriin millään tavalla.
kjans
'Senator'
'Senator'
Viestit: 347
Liittynyt: 04 Loka 2010, 16:06

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja kjans »

Kuluttajahan voi kohdistaa vaateensa ensisijaisesti myyjälle, ja jättää sitten myyjän tappelemaan vastuista maahantuojan kanssa.

Aika hyvin ne noita kuluttajaneuvonnan suosituksia ja KRIL:n päätöksiä noudattaa. Ja sen voi todentaa katsomalla kuluttaja.fi:n mustaa listaa, missä ei isompia autokauppoja ja maahantuojia juurikaan näy. Tietenkin teoriassa on mahdollista jättää nuo huomioimatta, mutta yleensä ei jätetä, koska päätökset kuitenkin pohjaa voimassa olevaan lakiin ja vallitsevaan oikeuskäytäntöön, ja turpaansaamisen mahdollisuus käräjillä on hyvin korkea jos asiakas lähtee asiaa sinne suuntaan viemään. Lisäksi tietty tulee niitä imagotappioita ja huonoa mainosta näin some-aikakaudella aika helposti ja paljon, niin ihan parin tonnin remppojen takia ei kannata ottaa riskiä some-myräkän tuomasta huonosta peeärrästä...
-(z)- Astra K ST 1.4T 150hv AT
Metula
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 263
Liittynyt: 24 Tammi 2018, 20:22

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Metula »

Oletteko huomanneet kuinka paska luistonesto astrassa on? Tm talvitestissä ne sitä haukkua ja nyt huomaa että tuolla voi suditella kunnolla eikä se osaa tehdä mitään. Hyvin lähellä ollut jopa kiinni jääminen risteykseen.
kjans
'Senator'
'Senator'
Viestit: 347
Liittynyt: 04 Loka 2010, 16:06

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja kjans »

Metula kirjoitti: 15 Tammi 2019, 12:01 Oletteko huomanneet kuinka paska luistonesto astrassa on? Tm talvitestissä ne sitä haukkua ja nyt huomaa että tuolla voi suditella kunnolla eikä se osaa tehdä mitään. Hyvin lähellä ollut jopa kiinni jääminen risteykseen.
Mä olen taas huomannut, että se tappaa vedon aika innokkaasti ja välillä joutuu ottamaan pois päältä että pääsee liikkeelle lumipöpperössä eikä auto jarruta itseään pysähdyksiin. Jäällä kyllä automaatti lähtee varovaisella kaasulla oikeinkin sievästi liikkeelle, mutta jos liikaa polkee niin tyhjää lyö että soi.

Sitten jos vaikka motarille kiihdyttäessä toisen puolen renkaat menee pehmeälle lähtee auto kampeamaan niin vahvasti sivuun että meinaa vetää itsensä ojaan. Vähän tuli puskan takaa kun tottunut H Astran kanssa että auto menee sinne minne ratti käskee vaikka osan tai kaikkien renkaiden alla olis muhjua. Sitten kun tämän kanssa osui kiihdytyskaistalla pehmeään lumeen ja auto meinas itsestään kääntyä jorpakkoon niin tulikin yllättävän jännä motarille liittyminen...
-(z)- Astra K ST 1.4T 150hv AT
tension
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 08:39

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja tension »

Metula kirjoitti: 15 Tammi 2019, 12:01 Oletteko huomanneet kuinka paska luistonesto astrassa on? Tm talvitestissä ne sitä haukkua ja nyt huomaa että tuolla voi suditella kunnolla eikä se osaa tehdä mitään. Hyvin lähellä ollut jopa kiinni jääminen risteykseen.
Napista vaan pois ja kuten TM toteaa "Astra kiihtyy kuin alla olisi eri auto. Hallittavuudesta liukkaalla; lumella, mutkamäessä ja väistökokeessa tuli kaikista ainona vertailun autona arvosana "Erinomainen" ja "Opel kulkee lumisella käsittelyradalla kovaa ja hallitusti".
OPEL ASTRA Sports Tourer MATRIX BUSINESS 1.6 Turbo AT6
vmoi73
'Senator'
'Senator'
Viestit: 347
Liittynyt: 06 Tammi 2010, 09:30

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

kjans kirjoitti: 15 Tammi 2019, 10:42 Kuluttajahan voi kohdistaa vaateensa ensisijaisesti myyjälle, ja jättää sitten myyjän tappelemaan vastuista maahantuojan kanssa.

Aika hyvin ne noita kuluttajaneuvonnan suosituksia ja KRIL:n päätöksiä noudattaa. Ja sen voi todentaa katsomalla kuluttaja.fi:n mustaa listaa, missä ei isompia autokauppoja ja maahantuojia juurikaan näy. Tietenkin teoriassa on mahdollista jättää nuo huomioimatta, mutta yleensä ei jätetä, koska päätökset kuitenkin pohjaa voimassa olevaan lakiin ja vallitsevaan oikeuskäytäntöön, ja turpaansaamisen mahdollisuus käräjillä on hyvin korkea jos asiakas lähtee asiaa sinne suuntaan viemään. Lisäksi tietty tulee niitä imagotappioita ja huonoa mainosta näin some-aikakaudella aika helposti ja paljon, niin ihan parin tonnin remppojen takia ei kannata ottaa riskiä some-myräkän tuomasta huonosta peeärrästä...
Somen vaikutusta täysin ylimitoitetaan kuvitelmissa. VW tästä hyvä esimerkki, ei tippunut päästöskandaalin jälkeen Suomessa omistajille korvauksia. Kaupaksi näyttävät silti edelleen käyvän.Väittäisin, että edelleen suurempi kuluriski oikeuteen mennessä on kuluttajalla kuin yrityksellä. Parasta olisi, kun ihmiset äänestäisivät lompakollaan, ja paskaan palveluun törmätessään käyttäisivät euronsa seuraalla kerralla muualla.
Mutta kuten kirjoitit, näyttäisi aika hyvin autoliikkeet noita päätöksiä noudattavan, joten ehkä alkaa sielläkin muutosta tapahtua siihen suuntaan, että toimiva jälkimarkkinointi edistää pidempiä asiakassuhteita.
JPopeli
'Senator'
'Senator'
Viestit: 328
Liittynyt: 04 Loka 2017, 13:50

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja JPopeli »

tension kirjoitti: 15 Tammi 2019, 13:13
Metula kirjoitti: 15 Tammi 2019, 12:01 Oletteko huomanneet kuinka paska luistonesto astrassa on? Tm talvitestissä ne sitä haukkua ja nyt huomaa että tuolla voi suditella kunnolla eikä se osaa tehdä mitään. Hyvin lähellä ollut jopa kiinni jääminen risteykseen.
Napista vaan pois ja kuten TM toteaa "Astra kiihtyy kuin alla olisi eri auto. Hallittavuudesta liukkaalla; lumella, mutkamäessä ja väistökokeessa tuli kaikista ainona vertailun autona arvosana "Erinomainen" ja "Opel kulkee lumisella käsittelyradalla kovaa ja hallitusti".
Mä olen ollut Astran luistonestoon tyytyväinen kitkarenkain. Sallii pienen sudittamisen, jonka ansiosta pääsee liukkaallakin liikkeelle. Joissakin autoissa luistonesto leikkaa sudituksen heti pois, jolloin ei pääse liikkeelle kuin luistonesto pois kytkettynä. Toki tässäkin voi sen pois napsaista, jos tarve vaatii.
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1344
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Nible »

JPopeli kirjoitti: 15 Tammi 2019, 15:08
tension kirjoitti: 15 Tammi 2019, 13:13
Metula kirjoitti: 15 Tammi 2019, 12:01 Oletteko huomanneet kuinka paska luistonesto astrassa on? Tm talvitestissä ne sitä haukkua ja nyt huomaa että tuolla voi suditella kunnolla eikä se osaa tehdä mitään. Hyvin lähellä ollut jopa kiinni jääminen risteykseen.
Napista vaan pois ja kuten TM toteaa "Astra kiihtyy kuin alla olisi eri auto. Hallittavuudesta liukkaalla; lumella, mutkamäessä ja väistökokeessa tuli kaikista ainona vertailun autona arvosana "Erinomainen" ja "Opel kulkee lumisella käsittelyradalla kovaa ja hallitusti".
Mä olen ollut Astran luistonestoon tyytyväinen kitkarenkain. Sallii pienen sudittamisen, jonka ansiosta pääsee liukkaallakin liikkeelle. Joissakin autoissa luistonesto leikkaa sudituksen heti pois, jolloin ei pääse liikkeelle kuin luistonesto pois kytkettynä. Toki tässäkin voi sen pois napsaista, jos tarve vaatii.
Samoin. Mitä ollut nuo 2 j astraa ennen ja niitä ennen cruze, niin samalainen tuo on ollut kaikissa. Melko huomaamaton varsinkin liikkeelle lähdöissä. Noissa maantielle rampissa kiihdytyksissä sitten sen kyllä talviaikana huomaa että se siellä on, mutta ei ole vielä kertaakaan tullut 4. kitka talven aikana tilannetta vastaan ettei se auto kiihtyisi vaikka mittaristossa valo vilkkuu. Kierroslukumittari on kyllä vähän vaivalloisesti noussut, mutta kyllä se aina noussut on ei laskenut.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Vastaa Viestiin