1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
terokooo
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 49
Liittynyt: 20 Marras 2016, 18:49

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja terokooo »

Joo, toki koitan saada mahdollisimman nopeasti kuntoon. Ulisee vaan vielä niin vähän ja kepin liikekään ei ole vielä näkyvää, tuntuu toki lämpimänä kun vedättää, että toivottavasti ottavat tosissaan heti. Toivottavasti tuollainen ostettava lisäturva toimii, siitä kyllä raportoin.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Useampi foorumilainen on korjauttanut laatikon jo pelkästään vaimean ulinan perusteella. Kannattaa rauhassa lukea tätä ketjua ja korjausketjua läpi. Ennenkaikkea oireiden ja takuun kannalta. 6 vuotta vanhan auton vaihteiston ei voi odottaa olevan täysin uuden veroinen, joten jonkin verran korjauksesta joutuu itse maksamaan. Kuluttaja - asiamiehen tai kuluttajariitalautakunnan mielestä vaihteiston pitää kestää ainakin 300000 km.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
terokooo
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 49
Liittynyt: 20 Marras 2016, 18:49

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja terokooo »

No tuon maksullisen lisäturvan pitäisi juuri kattaa 100euron omavastuulla myös vaihteiston sisäiset osat siltä osin että vaihdelaatikko tulee kuntoon jos voi olettaa että tuon ikäisen laatikon ei kuulu ulista. Siitä kai se sitten on kyse että kuuluuko ulina tuon verran ajettuun vai ei. Mielestäni ei, mutta eihän noista tiedä
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Hyvä, että on moinen lisäturva. Lyhyesti ja ytimekkäästi, ei kuulu ulista.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
terokooo
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 49
Liittynyt: 20 Marras 2016, 18:49

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja terokooo »

Tätä kun on nyt vähän ajellut, niin mulla 2 ja 4-vaihde on pahimmat vaihdekepin suhteen. Varsinkin nelonen täryyttää keppiin. Taitaa olla se toinen laakeri mikä yleensä?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

terokooo kirjoitti:Tätä kun on nyt vähän ajellut, niin mulla 2 ja 4-vaihde on pahimmat vaihdekepin suhteen. Varsinkin nelonen täryyttää keppiin. Taitaa olla se toinen laakeri mikä yleensä?
Tämän topicin melko alussa on kaavio vaihteistosta.
Laitan sen myös tähän:
https://tech2.guru/vauxhall-m32-6-speed ... nsmission/

Tuon perusteella olisi mahdollisesti saman akselin, eli alemman sivuakselin laakerin vika , mutta toisen pään laakeri , eli siellä sisemmässä päässä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ari-S
OCF Member 2019
Viestit: 14081
Liittynyt: 19 Huhti 2006, 17:21
Paikkakunta: Varkaus

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja Ari-S »

suosiolla vaa aski auki enne ku menee laakeripesät paskaks ja levii rullat ympäri lootaa. ja samalla sinne kannattaa vaihtaa kaikki 8 laakeria kerta se aski on auki, eli myös tasauspyörästöönkin. öljyä saa laittaa kasauksen jälkeen reilun 2 litraa
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
terokooo
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 49
Liittynyt: 20 Marras 2016, 18:49

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja terokooo »

Joo, tosiaan laitatan laatikon myyjäliikkeen plus-lisäturvan piikkiin hetimiten kun vaan luvan saan.
Avatar
vectratemmi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 06 Touko 2005, 00:45
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja vectratemmi »

Tulipa useamman vuoden opel tauon jälkeen tehtyä virhe ja ostettua opel astra 1.4 turbo sport tourer. Autossa kilometrejä nyt 106000km ostettaessa 80000km. Kaikkea pientä ollut mutta isoin huoli nyt se vaihteisto. Silloin tällöin kevyellä pakkasella kovaa sirisevää ääntä häviää ajan kanssa kun auto lämpenee. Merkkiliikkeestä sain pumpattua tiedon ulos että autoon vaihdettu koko loota kilometrien ollessa 32000km ja vakuuttivat että ei voi hajota uudelleen. Kuitenkin silloin tällöin jokin sirisee. Merkkiliikkeessä tätä ääntä ei tietenkään kuulla ja kysyessäni tuleeko kukaan kuluissa vastaan jos vika löytyy vaihteistosta oli tiukka ei koska auto yli viisi vuotta vanha. Eikö vaihteiston kuuluisi kestäö yli 106000km varsinkin jos se on jo kertaalleen vaihdettu... Miten kauan elin aikaa pommikoneella on jos kylmänä surisee ja hiipuu hiljalleen jos vaikka vaihtaisi öljyt?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

vectratemmi kirjoitti:Tulipa useamman vuoden opel tauon jälkeen tehtyä virhe ja ostettua opel astra 1.4 turbo sport tourer. Autossa kilometrejä nyt 106000km ostettaessa 80000km. Kaikkea pientä ollut mutta isoin huoli nyt se vaihteisto. Silloin tällöin kevyellä pakkasella kovaa sirisevää ääntä häviää ajan kanssa kun auto lämpenee. Merkkiliikkeestä sain pumpattua tiedon ulos että autoon vaihdettu koko loota kilometrien ollessa 32000km ja vakuuttivat että ei voi hajota uudelleen. Kuitenkin silloin tällöin jokin sirisee. Merkkiliikkeessä tätä ääntä ei tietenkään kuulla ja kysyessäni tuleeko kukaan kuluissa vastaan jos vika löytyy vaihteistosta oli tiukka ei koska auto yli viisi vuotta vanha. Eikö vaihteiston kuuluisi kestäö yli 106000km varsinkin jos se on jo kertaalleen vaihdettu... Miten kauan elin aikaa pommikoneella on jos kylmänä surisee ja hiipuu hiljalleen jos vaikka vaihtaisi öljyt?
Kyllä vaihteisto voi hajota vielä uudelleen. Samalta tehtaalta se on tullut kuin edellinenkin. Sitten on eri asia, jos on vaihdettu laakerit ja mittaamalla sovitettu uudet shimmit.
Kuluttaja-asiamies on yleisesti määritellyt vaihteiston kestoiäksi ainakin 300 000 km. Varmasti ei merkkiliike maksa korjausta kokonaan. Kannattaa lukea tämä topicci ja myöskin toinen ns. korjaustopicci.
Lisäksi kannattaa kysyä sähköpostilla tai kirjeitse GM Finlandilta suoraan korvauspolitiikasta.
Öljyt kannattaa ilman muuta vaihtaa.
Varmasti tuskin kukaan osaa sanoa vaihteiston elinikää. Arvaan, että ainakin tuhansia kilometrjä. Sirisevän äänen lähde voi olla mahdollisesti muuallakin. Varmasti voi vaihteiston päätylaakerin olevan huonossa kunnossa , jos vaihdekeppi heilahtaa huomattavasti kytkettäessä veto 5. tai 6. vaihteella.
Toki on mahdollista , että vika on tasauspyörästössä... silloin ei vaihdekeppi heilu.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
vectratemmi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 06 Touko 2005, 00:45
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja vectratemmi »

Vaihdekeppi heilahtelee hivenen. Sirinä taas silloin kun se kuuluu, kuuluu mielestäni melkein kaikilla vaihteilla kun nopeutta 40km/h ja yli. Lisäksi kylmällä vaihteistolla olen kuulevinani pieniä vinkaisevia ääniä kun vaihde kytkeytyy.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Normaalistikin heilahtelee, mutta kun päätyakselin laakeri on finaalissa liikkuu ihan selkeästi. Muistaakseni netistä löytyy videokuvaa.
Sirinä voi tulla tasauspyörästöstä... joillakin on mennyt sekä vaihteiston akselin päätylaakeri ja tasauspyörästön akselien laakerit.
Vinkaisu voi tulla vaihteensiirtohaarukasta , kun se osuu hammaspyörään.
Varmasti ei voi tietää vaihteistoa avaamatta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
vectratemmi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 06 Touko 2005, 00:45
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja vectratemmi »

Ei varmaan auta kun ajaa vähän lisää ja kuunnella miten pahenee. Äsken ajelin ja vaimea sirinä kuului...vapaallakin rullasin pitkän matkaa ja kuuluu myös silloin. Tarpeeksi kun ajaa tosiaan häviää. Noh...iteppä taas tiesi mihin ryhtyi kun ooppelin valitsi. Oli vain käsitys että laatu ja kestävyys on nostettu uudelle tasolle :lollis: On jo jäähdytin nesteitäkin kadonnut siihen selvisi syy vika oli jakokoteloksi nimitetty osa. Laatikko mihin tulee vesiletkuja ympäri moottoria.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Joo<, noin kannattaa tehdä. Saattais sirinä tulla tasauspyörästöstä ... vaikea on varmasti sanoa. Valitettavasti M32 - laatikot eivät ole olleet kestäviä. Tosin useimmilla ongelma on poistunut laakerit vaihtamalla ja shimmaamalla uudelleen.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Minä myös huomasin aivan äskettäin omassa Vectrassani, että kylmänä vaihdelaatikko sirisee hieman 5- ja 6-vaihteilla. Hiljenee lämpimänä. Vaihdekeppi on myös heilunut melko reilusti 1. ja 5. vaihteilla siitä asti, kun auto on minulla ollut eli kesästä asti. Siritystä en ole aiemmin kuullut.

Onhan tuossa mittarissa jo melkein 250 tkm. Eikä ainakaan mitään tietoa ole laatikon vaihdosta tai remontista, vaikka kuitteja löytyy edellisten omistajien huolloista ja remonteista runsaasti. Laatikon öljyn vaihdosta kulunut n. 60 tkm.

Jokohan tuo nyt vetelee viimeisiään. Uskaltaakohan tuolla enää pitkään ajaa, ettei laatikosta tule ihan romua ja selviäisi pelkällä laakeroinnilla, hmmm?
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Vastaa Viestiin