Insignia Sport Tourer 2010 takaluukun mikrokytkimen vaihto sekä kysymys haineväantennin kattoliitoksesta!
Mikrokytkin oli työn alla viikonlopun aikana ja maksoi 12.50 € osineen (mikrokytkin ja kalvokytkin olivat siis samassa + kuristesukat). Työ vei pari päivää sen vuoksi, että (omasta mielestäni) korjasin itse vioittuneen osan sekä ongelman. Takaluukku oli suht helppo purkaa, tosin pari huomionarvoista seikkaa varmasti jonkun muunkin käyttöön tuli esiin.
- kromilistan yläosassa on tiivistenauha, joka oli ihan päreinä (ratkaisuna ratkaisumassa, kun uutta tiivistettäkään ollut saatavilla). jos asennat ratkaisumassan samaan kohtaan kuin missä tiiviste oli (tietenkin), niin ratkaisumassa ei tule näkymään ulospäin, joten mielestäni ihan ok apu tähän saumaan.
- kun uusi mikrokytkin ja kalvokytkin olivat paikoillaan, niin pidin kromilistaa kohti aurinkoa, jolloin valo kuulsi mikrokytkimen (siis sen "kahvaosan") molemmista reunoista (leveyssunnan reunat ennenkaikkea). tämä on varmaankin suurin syy miksi kytkimet hajoavat ja kosteus pääsee sen vaurioittamaan. massasin kyllä kaikki kantit molemmista kytkimistä, niin uskoakseni käyttöikä lisääntyy oleellisesti.
- johdot olivat todella hapettuneet puristusliitosten kohdalta, joten kolvasin uudet johdot puristusliitoksiin kiinni, laitoin erilliset johtosukat ihan tappiin kummistakin johdonpäistä sekä vielä kuristesukalla yhteen. uskoakseni tämä pidentää myös hapettumisongelmaa.
Ai niin, muistakaa luukun takaisinkokoamisvaiheessa laittaa "virtajohto" myös kiinni
:D eli tein kokomaishomman tuplana. no enhän olekaan automekaanikko... MUTTA mikäli auton vie tämän ongelman vuoksi pajalle, niin he eivät tule korjaamaan itse ongelmaa, vaan vaihtavat pelkän uuden osan. Eli suosittelen juuri siksi tekemään tämän itse. Toivottavasti asiasta on muillekin maallikoille hyötyä.
Oma kysymykseni koskee autoni haineväantennin ja katon välisen liitoskohdan mahdollisia kosteusongelmia. Sateen jälkeen, jos ihan pikkuisen vääntelee evää leveyssuunnassa, niin sieltä puristuu saumasta kattopellille ihan vähän kosteutta. Eli onko ihan normaalia vai pitäisikö siis purkaa kattoverhoilu sisältäpäin ja vääntää ruuveja kireämmälle vai pääseekö takakattovalon kautta? Varmaan kosteus on ihan normaalin rajoissa, mutta silti aina huolestuttavaa. Mielenkiintoista myös, että monissa vastaavissa autoissa katon ja antennin välinen rajapinta näyttää hieman erilaiselta. Jossain malleissa jopa erinäköiset antennit vaikka sama vm. Mitä itse tekisitte ja onko omissa Inkuissanne sama ominaisuus?? Kiitokset vastauksista.