Insignia tee se itse

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Blink
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Maalis 2015, 08:17

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja Blink »

Petrinkoivu kirjoitti:Mitenkäs tuon Insignia farmarin takaluukun saa auki sisältäpäin?
Avauksen mikrokytkin lopetti toimintansa täysin. Se olisi tarkoitus vaihtaa joka kai vaatii verhoilun irroittamista?

Muutetaanpa kysymys sitten vastaukseksi samantien.
Kammetaan se kuminen kytkin talttaruuvarin kärjellä ulkoapäin ja tilalle vaikka tosta kytkin
jonka voi liittää johtoihin suoraan. (Tinalla varmistaen)
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/4 ... oneuvo=779
Meni omasta mikrokytkin viime viikolla ja tein tarkalleen yllämainitut temput - toimii taas luukku kuin junan vessa 8)

Kiitokset tästä, loistava ohje&vihje :yes:
Insignia Sports Tourer 2010 1.6T
ooppel2mies
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Joulu 2015, 13:42

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja ooppel2mies »

Löytyisikö apua pieneen murheeseen ? Trippimittarit ei jostain syystä nollaudu vaikka kuinka viiksen päästä painaisi. Muissa valikoissa kytkin kyllä toimii ihan hyvin....
Kadett E 1988, Omega A sedan 1989, Omega A sedan 1993, Omega B sedan 1996, Insignia A Sports Tourer 2012
Classicci
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Maalis 2017, 11:59

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja Classicci »

Insignia Sport Tourer 2010 takaluukun mikrokytkimen vaihto sekä kysymys haineväantennin kattoliitoksesta!

Mikrokytkin oli työn alla viikonlopun aikana ja maksoi 12.50 € osineen (mikrokytkin ja kalvokytkin olivat siis samassa + kuristesukat). Työ vei pari päivää sen vuoksi, että (omasta mielestäni) korjasin itse vioittuneen osan sekä ongelman. Takaluukku oli suht helppo purkaa, tosin pari huomionarvoista seikkaa varmasti jonkun muunkin käyttöön tuli esiin.

- kromilistan yläosassa on tiivistenauha, joka oli ihan päreinä (ratkaisuna ratkaisumassa, kun uutta tiivistettäkään ollut saatavilla). jos asennat ratkaisumassan samaan kohtaan kuin missä tiiviste oli (tietenkin), niin ratkaisumassa ei tule näkymään ulospäin, joten mielestäni ihan ok apu tähän saumaan.

- kun uusi mikrokytkin ja kalvokytkin olivat paikoillaan, niin pidin kromilistaa kohti aurinkoa, jolloin valo kuulsi mikrokytkimen (siis sen "kahvaosan") molemmista reunoista (leveyssunnan reunat ennenkaikkea). tämä on varmaankin suurin syy miksi kytkimet hajoavat ja kosteus pääsee sen vaurioittamaan. massasin kyllä kaikki kantit molemmista kytkimistä, niin uskoakseni käyttöikä lisääntyy oleellisesti.

- johdot olivat todella hapettuneet puristusliitosten kohdalta, joten kolvasin uudet johdot puristusliitoksiin kiinni, laitoin erilliset johtosukat ihan tappiin kummistakin johdonpäistä sekä vielä kuristesukalla yhteen. uskoakseni tämä pidentää myös hapettumisongelmaa.

Ai niin, muistakaa luukun takaisinkokoamisvaiheessa laittaa "virtajohto" myös kiinni :D:D eli tein kokomaishomman tuplana. no enhän olekaan automekaanikko... MUTTA mikäli auton vie tämän ongelman vuoksi pajalle, niin he eivät tule korjaamaan itse ongelmaa, vaan vaihtavat pelkän uuden osan. Eli suosittelen juuri siksi tekemään tämän itse. Toivottavasti asiasta on muillekin maallikoille hyötyä.

Oma kysymykseni koskee autoni haineväantennin ja katon välisen liitoskohdan mahdollisia kosteusongelmia. Sateen jälkeen, jos ihan pikkuisen vääntelee evää leveyssuunnassa, niin sieltä puristuu saumasta kattopellille ihan vähän kosteutta. Eli onko ihan normaalia vai pitäisikö siis purkaa kattoverhoilu sisältäpäin ja vääntää ruuveja kireämmälle vai pääseekö takakattovalon kautta? Varmaan kosteus on ihan normaalin rajoissa, mutta silti aina huolestuttavaa. Mielenkiintoista myös, että monissa vastaavissa autoissa katon ja antennin välinen rajapinta näyttää hieman erilaiselta. Jossain malleissa jopa erinäköiset antennit vaikka sama vm. Mitä itse tekisitte ja onko omissa Inkuissanne sama ominaisuus?? Kiitokset vastauksista.
ooppel2mies
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Joulu 2015, 13:42

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja ooppel2mies »

ooppel2mies kirjoitti:Löytyisikö apua pieneen murheeseen ? Trippimittarit ei jostain syystä nollaudu vaikka kuinka viiksen päästä painaisi. Muissa valikoissa kytkin kyllä toimii ihan hyvin....
edit No nyt se yllättäen pelasi taas .... :D
Kadett E 1988, Omega A sedan 1989, Omega A sedan 1993, Omega B sedan 1996, Insignia A Sports Tourer 2012
J.S.T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3231
Liittynyt: 02 Kesä 2006, 19:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja J.S.T »

Noniin tulipa taas hommattua muutaman vuoden tauon jälkeen Insignia. Pientä tarviketta pitäisi saada, ni osaisko joku sanoa mistä kannattais kysellä tai minkä hintaista ihan merkkiliikkeessä ois mm. eturoiskeläpät ja farmarin konttiin flex organizer kiskot yms. Roiskeläpät pitäis saada myös Astra H kakkosautoonki.
majuva
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 348
Liittynyt: 14 Loka 2009, 06:40
Paikkakunta: vihti

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja majuva »

J.S.T kirjoitti:Noniin tulipa taas hommattua muutaman vuoden tauon jälkeen Insignia. Pientä tarviketta pitäisi saada, ni osaisko joku sanoa mistä kannattais kysellä tai minkä hintaista ihan merkkiliikkeessä ois mm. eturoiskeläpät ja farmarin konttiin flex organizer kiskot yms. Roiskeläpät pitäis saada myös Astra H kakkosautoonki.
Minä ostin roiskeläpät ihan ooppelilta ku ei maksaneet ku parikymppiä per/sarja siis molempiin, insigniaan ja emännän hastraan :peukku: toki siitä on jo muutama vuosi et en tiiä nykyhinnoista -(z)-
Inex partners oy paikalla mutta ei läsnä :)
Nykyiset:insignia st -18 1.6cdti 176tkm
Astra k -16 1,4T 175tkm
Entiset insignia 09 418tkm ja x määrä ooppeleita :bonk:
J.S.T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3231
Liittynyt: 02 Kesä 2006, 19:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja J.S.T »

majuva kirjoitti:
J.S.T kirjoitti:Noniin tulipa taas hommattua muutaman vuoden tauon jälkeen Insignia. Pientä tarviketta pitäisi saada, ni osaisko joku sanoa mistä kannattais kysellä tai minkä hintaista ihan merkkiliikkeessä ois mm. eturoiskeläpät ja farmarin konttiin flex organizer kiskot yms. Roiskeläpät pitäis saada myös Astra H kakkosautoonki.
Minä ostin roiskeläpät ihan ooppelilta ku ei maksaneet ku parikymppiä per/sarja siis molempiin, insigniaan ja emännän hastraan :peukku: toki siitä on jo muutama vuosi et en tiiä nykyhinnoista -(z)-
Pitääpä sieltäki sit kysästä :) Tuolla Opelin omilla varaosasivuilla ei ole myynnissä ollenaan Inkun roiskeläppiä, mut HAstraan kyllä on. Vieläköhän esim. Automuovilta tai Astraxilta saa Opelin osia tilaamalla?
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9264
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Tuossa on Inkun roiskeläpät numeroineen päivineen:

http://ecat24.com/opel/catalog/part/1/21/614/621/6267/

EI OPC-helmoilla oleviin.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
Janza1985
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 921
Liittynyt: 26 Tammi 2012, 09:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja Janza1985 »

H astran roiskeläpät oli sen pari kymppiä ku viime kesänä ostin
Insignia Hatchback A20DTE
Iku64
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 46
Liittynyt: 25 Helmi 2017, 19:02

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja Iku64 »

Kyselin just Opelilta...ja hinnat on nämä..
Etuläpät: 48,30€
Takaläpät: 41,25€
Asennus: 100€

Mulle saapu eilen uk ebaysta ostetut jotka laitan itte kuhan ilmat lämpii..:)
Taakse http://www.ebay.co.uk/itm/171953620383
Eteen http://www.ebay.co.uk/itm/171937375471

Ei tossa paljoa säästä ku uk:sta tilaa...kokonais summa oli €77.24 EUR
2014 Insignia Hatchback 2,0 CDTI automaatti
J.S.T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3231
Liittynyt: 02 Kesä 2006, 19:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja J.S.T »

Kyselimpä Oulun autoliikkeestä hintoja muutamille osille.
Insignia etuläpät 38€, flex organizer kiskot 26€/kpl, kumimattosarja 68€ ja Astra H eturoiskeläpät 26€.
Matot tulee silti varmaan ostettua muualta. Enkä oikein tarviskaan ku eteen vaan uudet.
ddude
'Senator'
'Senator'
Viestit: 382
Liittynyt: 14 Tammi 2007, 20:59

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja ddude »

Osaisiko joku selventää:
Omassa 2009 mallisessa farkussa jossa sähköinen takaluukku on luukku alkanut temppuilemaan.
Ensin lopetti toiminnan luukun ulkopuolen kytkin ja nyt ei aukea enää mistään.
Aiemmin vaihdettu luukun sisäpuolinen kytkin.

Olen lukenut keskusteluja täältä ja on ollut keskusteluja että vikaa voi olla mikro- ja kalvokytkimessä ja ohjainboksissa joka ottaa vettä,jne...

Onko mikrokytkin nyt luukun sisäpuolinen kytkin ja kalvokytkin ulkopuolinen?

Eli lähinnä missä järjestyksessä lähden osia vaihtamaan?

Missä tuo ohjainboksi sijaitsee?

Sattuuko kenelläkään olemaan osanumeroita?

Tuleekohan ko. viasta mitään vikakoodia?

Paljon kysymyksiä, kiitos jos joku jaksaa auttaa...
ddude
'Senator'
'Senator'
Viestit: 382
Liittynyt: 14 Tammi 2007, 20:59

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja ddude »

Itse itselleni vastaten:
Aloitan nyt tuosta luukun ulkopuolisesta kytkimestä, se ilmeisesti se joka eniten hajoaa kun menee vettä.

Toinen kysymys:
Mulla on autossa pienimmät jarrulevyt, eli noi jotka on 16" vanteille.
Voiko ne vaihtaa isommiksi kun vanteet on kuitenkin 17" ja 18" ?

EDIT: Äh ei siis mene ilman olka-akselin vaihtoa.

Saako tuota orkkislevyjen kokoa selvile jostain vai pitääkö ottaa renkaat irti ja mitata?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ecat24.com kertoo etujarrulevyjen halkaisijoiksi 296 ja 321 mm. Ensimmäinen kaiketi 16 tuumaisille. Ebaystä löytyy myös sopivuuskuvauksia ja ulkomaisilta autotarvike nettikauppojen sivuilta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
ddude
'Senator'
'Senator'
Viestit: 382
Liittynyt: 14 Tammi 2007, 20:59

Re: Insignia tee se itse

Viesti Kirjoittaja ddude »

Robertx kirjoitti:Ecat24.com kertoo etujarrulevyjen halkaisijoiksi 296 ja 321 mm. Ensimmäinen kaiketi 16 tuumaisille. Ebaystä löytyy myös sopivuuskuvauksia ja ulkomaisilta autotarvike nettikauppojen sivuilta.
Joo sieltä yritin myös katsella mutta ne on yleensä lajiteltu vain vannekoon mukaan, eikä esim moottori koon tai tehon mukaan.
Mulla on siis toi 131hp diesel jonka mukaan ois tuo pienempi koko mutta vanteet joilla tullut tehtaalta taas 18" jonka mukaan olisi isompi.
Vastaa Viestiin