Hiekkalaatikkokeskustelu

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Edit: eiköhän tässä vähän eksytty jo aiheesta :D
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
OCF2945
OCF Member 2017
Viestit: 1566
Liittynyt: 20 Loka 2008, 11:49
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa

Viesti Kirjoittaja OCF2945 »

joo mua ainakin vituttaa nuo saatanan joka paikkaan tungettavat ksenon valot... ei siksi ettei omis autos oo ksenon hyväksyttyjä umpioita vaan kun esim juurikin herrat "osaan muuttaa auton ulkonäköä vain pitämällä ksenoneilla varustettuja liian ylös suunnattuja sumareita jatkuvasta päällä" + mopoautot ksenoneilla.... :hammer: vasaraa tekis mieli antaa tollasille lampuille!!

Ja mielestäni jotkut lait ehkä on vähän turhan tiukkoja autojen rakentelun suhteen, mutta kyllä sitä alkaa jo pian rajoittaa valtion uhkailut "jos E10 ei myy me nostetahan kaikkien polttoaineiden hintoja" ja suomen kokoinen maa ei taida juurikaan vaikuttaa ilmastoon verrattuna joka ikiseen muuhun euroopankin maahan, silti niistä vouhotetaan hädässä. anteeksi OT :(
Kadett C C16SE, Omega A C20LET,Kadett B C20XE, Omega C30SE, Omega B 99 Y22XE talviliukuri
Avatar
ipa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7869
Liittynyt: 12 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa

Viesti Kirjoittaja ipa »

miksi xenonvalo vaatii pesurit, mutta vastaava halogeeni ei?
löytyykö laista tälle mitään perustetta?
Vectra OPC vagon, Astra j ctdi paku, Astra h GTC, Vectra c sedan.
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Peruste on sama kuin lain asettamalla vaatimuksella erilaisesta valokuvion rajauksesta ja automaattisesta korkeudensäädöstä; häikäisy. "Vastaavasta" halogeenivalosta ei kyllä voi puhua sillä sellaista ei edes ole, kaasupurkausvalo on todella paljon kirkkaampi kuin halogeenivalo. Lain vaatimusten tarkoitus on siis vähentää häikäisyä, kun valo on reilusti kirkkaampi olisi sen aiheuttama häikäisykin reilusti pahempaa ellei sitä vartavasten noilla säännöillä rajoitettaisi.

Rautalangasta vääntäen likaisesta lasista tulee paljon hajavaloa joka häikäisee, siksi pitää olla pesurit.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
ipa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7869
Liittynyt: 12 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa

Viesti Kirjoittaja ipa »

niin siis pesurin olemassaolo vähentää häikäisyä? kukaan ei valvo kuinka usein lamppuja tulee pestä (ja pitääkö pesuri toimia myös -30 pakkasessa). :lol:

no joo voi se olla noinkii. :what:
Vectra OPC vagon, Astra j ctdi paku, Astra h GTC, Vectra c sedan.
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Melko suurella todennäköisyydellä valot joilla on pesuri on puhtaammat kuin pesurittomat. Keli jossa valot likaantuu likaa kyllä tuulilasinkin, ja tuulilasin putsaaminen käyttää myös valojen pesureita eli eiköhän niistä jotain iloa ole.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
Antti H
OCF Member 2017
Viestit: 4097
Liittynyt: 07 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Kajaani City

Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa

Viesti Kirjoittaja Antti H »

Tuomas kirjoitti:Melko suurella todennäköisyydellä valot joilla on pesuri on puhtaammat kuin pesurittomat. Keli jossa valot likaantuu likaa kyllä tuulilasinkin, ja tuulilasin putsaaminen käyttää myös valojen pesureita eli eiköhän niistä jotain iloa ole.
Näimpä se on vaikka se pelkkä pesuri ei aina saakkaan puhdasta jälkeä aikaan.. ite pesen aina umpioiden lasit jos ne pääse likaantumaan. Vaikuttaahan ne valotehoonkin perkuleesti. Kiven hakkaamat ja/tai likaiset lasit hajoittaa valoa aika tehokkaasti jonka voi jokainen ite helposti testata
Saab 9-3 2.8t V6 Aero xwd
Omega B2 caravan
DTM Calibra.
Öljyä palaa siis autoissa, kuin myös kotona

OCF Formulatietäjä 2010&2018
Avatar
Omenalimu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1865
Liittynyt: 11 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Rajamäki

Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa

Viesti Kirjoittaja Omenalimu »

Itsellä oli calbrassa tupla xenonit, ja voin todeta että laittomathan ne oli kuin mitkä. Omaa turvallisuutta ne ainakin paransi, siitä en sitten tiedä paljonko ne muita häikäsi.

Nykyään astrassa kaikki muutokset on otteessa. Rakentaahan voi myös laillisesti?

Laissa on paljon hyvää ja sitten löytyy myös niin paljon huonoakin. sitä kyllä ihmettelen että pitää ihan ehdoin tahdoin ajella pelko perseessä, laittomien viritysten takia.
Kai sekin on maku asia. Kuten jo sanoin Calibrassa nuo xenonit todella auttaa omalla kohdalla, eikä ne omien kokemusten perusteella muita häirinnyt. Se on sääli ettei kaikilla suomalaisilla ole Calibraa,
vaan löytyy myös näitä heijastinvaloja jotka xenoneiden kanssa viljelee valoa pitkin metsää. Ymmärrän siis hyvin miksi nuo pilipali xenonit on kiellettyjä.

Rakennellaan hyvällä maulla ja lakien puitteissa, tai ainakin siinä rajalla :D
Irmscher DTM Edition Coupe -03
Avatar
G.T.S
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3902
Liittynyt: 11 Elo 2008, 00:12
Paikkakunta: HKI

Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa

Viesti Kirjoittaja G.T.S »

Tuomas kirjoitti:
G.T.S kirjoitti:Näissä umpioissahan jälkiasennus sarja on aivan katsastuslaillinenkin
Höpö höpö.
G.T.S kirjoitti:umpio on suunniteltu myös xenoneille
Ja höpö höpö tähänkin.

Tarjoan sulle salkun valitsemaasi max 4,7 prosenttista juomaa kun näytät mulle hyväksytyn korvauspolttimon.
NO sanotaas nyt rumastivaikka tiedän että tästä kommentista sanomista tulee., Urpo olet kyllä taas.

Mutta käyppäs hakemassa tuollainen c vectra kätösiis ja katso sen vakio umpiota, jotka siis kaikki ovat linssi umpioita.

Sitten katso sitä umpiota, ja jollei kukaan ole sille umpiolle mitään tehnyt löytyy umpiosta jokin näistä merkeistä:
DC = lähivalo (xenon)
DR = kaukovalo (xenon)
DCR = lähi&kaukovalo (xenon)

HC = lähivalo (halogen)
HR = kaukovalo (halogen)
HCR = lähi & kaukovalo (halogen)

Ja voin kokemuksesta kertoa että sieltä löytyy tuo DC merkintä. Eli umpio on xenon hyväksytty. Eli kun tuo ehto täyttyy mukaan lukien lampun pesuri ja automaattinen korkeuden säätö on auto täysin valmis katsastus konttorille jossa kiltti katsastus setä lyö leiman paperiin ja sanoo turvallista matkaa xenon valoinesi. Itse xenon sarjalla ei ole niinkään väliä. Koska myös uusiin autoihin joissa vakio xenon valot voidaan asentaa jälkiasennus xenon sarjan ballasti originaalin tilalle. Ainoa erohan tuossa sitten on vakiolla ja jälkiasennuksella tuo lampun kanta.

Ja nyt poistun tältä alueelta koska koko aihe pitäisi lyödä :lukko: ja heittää jonnekkin kaivoon. Ihmiset saivartelevat ja juoruavat toistensa tekemisistä kuin jossain metro lehden tekstari palstalla. Jos siis jollain vielä asiaa noista valoista niin tulkoon katsomaan paikan päälle ja lyödään matolaatikot jne paikoilleen ja mietitään sitten et mistä se häikäisy johtuu. Kiitos ja anteeks.
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

G.T.S kirjoitti:Urpo olet kyllä taas.
Ei täällä tarvitse henkilökohtaisuuksiin mennä. Jos olen väärässä ei sen osoittamisen pitäisi olla vaikeaa, ja siinä tapauksessa olen sulle velkaa kaksi lavaa juomaa. Ehkä se kompensoi aiheutunutta mielipahaa.

Sitä ennen kehoitan huomioimaan seuraavaa:
ECE R98 kirjoitti: 5.8.1
The gas-discharge light source(s) used in gas-discharge headlamps or in distributed lighting systems shall be approved according to Regulation No. 99 and its series of amendments in force at the time of application for type approval. Gas-discharge light source(s) not approved according to Regulation No. 99 can be used only in the case where they are a non-replaceable part of a light-generator.

6.1.3
Where the gas-discharge light source is not approved according to Regulation No. 99 it shall be a production non-replaceable light source.
Sekä:
ECE R98 kirjoitti: 4 3.3
Lamps, the lens of which are used for different types of headlamps and which may be reciprocally incorporated or grouped with other lamps

4.3.3.1
In addition, where the same lens is used, the latter may bear the different approval marks relating to the different types of headlamps or units of lamps, provided that the main body or distributed lighting system of the headlamp, even if they cannot be separated from the lens, also comprises the space described in paragraph 3.2. above, and bears the approval mark of the actual functions.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
G.T.S
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3902
Liittynyt: 11 Elo 2008, 00:12
Paikkakunta: HKI

Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa

Viesti Kirjoittaja G.T.S »

Tuomas kirjoitti:
G.T.S kirjoitti:Urpo olet kyllä taas.
Ei täällä tarvitse henkilökohtaisuuksiin mennä. Jos olen väärässä ei sen osoittamisen pitäisi olla vaikeaa, ja siinä tapauksessa olen sulle velkaa kaksi lavaa juomaa. Ehkä se kompensoi aiheutunutta mielipahaa.
Tuomas kirjoitti:
No tässä ehkä oma hikeentymiseni johtuen omasta aikaisemmasta kommentistasi. No en meinaa että näitä asioita siksi vääntäisin että mitään kaljaa saisin, koska omaa itse en jaksa sijoittaa tuohon korkeuden säätösarjaan jotta tuon leimalle sais kun omat umpiot eivät kuitenkaan leimalle kelpaa, huom omat siis kalvotettu.

Sitä ennen kehoitan huomioimaan seuraavaa:
ECE R98 kirjoitti: 5.8.1
The gas-discharge light source(s) used in gas-discharge headlamps or in distributed lighting systems shall be approved according to Regulation No. 99 and its series of amendments in force at the time of application for type approval. Gas-discharge light source(s) not approved according to Regulation No. 99 can be used only in the case where they are a non-replaceable part of a light-generator.

6.1.3
Where the gas-discharge light source is not approved according to Regulation No. 99 it shall be a production non-replaceable light source.
Sekä:
ECE R98 kirjoitti: 4 3.3
Lamps, the lens of which are used for different types of headlamps and which may be reciprocally incorporated or grouped with other lamps

4.3.3.1
In addition, where the same lens is used, the latter may bear the different approval marks relating to the different types of headlamps or units of lamps, provided that the main body or distributed lighting system of the headlamp, even if they cannot be separated from the lens, also comprises the space described in paragraph 3.2. above, and bears the approval mark of the actual functions.

Ja vaikka näistä kuinka väännetään ja käännetään niin lopputulosta ei silti tule koska katsastus miehiäkin on tämän päivän katsastus lupien johdosta joka lähtöön ja pohjoisessa joku saanut auton leimalle toisillä kriteereillä kuin mitä täällä etelässä ja toisin päin.

Mielestäni sillä nyt ei ole mitään väliä millaiset valot autossa on kunhan edes katsoisi että ne on oikein asennettu eikä nyt näytä ihan metsiin. Sama häikäisy efekti on halogeeneillä jotka on asennettu huonosti ja näyttävät liian ylös.
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Halogeeni ei aiheuta samaa häikäisyä kun kirkkauskin on alle puolet ksenonista. Se kirkkaus kun on se syy niihin tiukempiin vaatimuksiin.

Mutta joko olet valmis myöntämään että ksenonmuutossarjat eivät ole laillisia? Se että katsastaja ei osaa työtään kun ei tee laittomasta laillista.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa

Viesti Kirjoittaja TJT »

Tuomas kirjoitti:Sitä ennen kehoitan huomioimaan seuraavaa:
ECE R98 kirjoitti: 5.8.1
The gas-discharge light source(s) used in gas-discharge headlamps or in distributed lighting systems shall be approved according to Regulation No. 99 and its series of amendments in force at the time of application for type approval. Gas-discharge light source(s) not approved according to Regulation No. 99 can be used only in the case where they are a non-replaceable part of a light-generator.

6.1.3
Where the gas-discharge light source is not approved according to Regulation No. 99 it shall be a production non-replaceable light source.
Sekä:
ECE R98 kirjoitti: 4 3.3
Lamps, the lens of which are used for different types of headlamps and which may be reciprocally incorporated or grouped with other lamps

4.3.3.1
In addition, where the same lens is used, the latter may bear the different approval marks relating to the different types of headlamps or units of lamps, provided that the main body or distributed lighting system of the headlamp, even if they cannot be separated from the lens, also comprises the space described in paragraph 3.2. above, and bears the approval mark of the actual functions.
Noissa lainauksissa voisi olla järkeä, jos laittaisi suoraan koko lakitekstin. Tuollaisenaan noissa ei ole juuri päätä eikä häntää.

Ja edelleenkin TÄYSIN laillisia jälkiasennusxenonisarjoja löytyy kaupoista.

Laitetaan nyt vielä AKE:n linjaus noista jälkiasennusxenoneista:
"Xenon-ajovaloista
Ajoneuvohallintokeskus muistuttaa, että xenonajovaloilla
on aina oltava pesulaite. Tämä koskee
luonnollisesti myös jälkiasennettavia xenon-ajovaloja
– ei koske kuitenkaan erillisiä kaukovaloja tai lisäkaukovaloja.
• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu]
suuntauksensäätölaite tulee olla 01.01.1995 tai sen
jälkeen käyttöönotetussa autossa, jos auto on
01.01.1994 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia.
• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu]
suuntauksensäätölaite tulee olla kaikissa 14.06.1995
tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa (ennen
01.01.1994 tyyppikatsastetut mallit kuitenkin
01.07.1995 lähtien).
• Toiminnaltaan automaattinen xenon-ajovalojen
suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyypeissä
1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa
käyttöönotetuissa autoissa.
Kuitenkin mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa
liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOThyväksytyillä
ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan
DOT-hyväksytyt xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadita
suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta."
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Avatar
Teemu J
OCF Member 2017
Viestit: 3563
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 01:52

Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa

Viesti Kirjoittaja Teemu J »

No ohan toi ainakin itelle ollu päivän selvää, et ne on laillisia tiettyyn vuos malliin asti olevissa autoissa... Tulipa tästäkin jälleen, pätemis/kettuilu ketju.. :roll:
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

TJT kirjoitti:Noissa lainauksissa voisi olla järkeä, jos laittaisi suoraan koko lakitekstin. Tuollaisenaan noissa ei ole juuri päätä eikä häntää.
se ei ole lakiteksti vaan normi sieltä E-merkin takaa. Mitä tarkoitat ettei tuossa ole päätä eikä häntää? Ensimmäinen pätkä kertoo että on luvallista käyttää ainoastaan säännön ECE R99 mukaisia ksenonpolttimoita (näytä yksikin muunnossarja jossa on tällaiset).

Toinen pätkä kertoo, että lampuissa joiden lasia käytetään useammassa eri lamppumallissa voi samalla lasilla olla useampia eri hyväksyntiä (siis esimerkiksi ksenonille ja halogeenille), mutta silloin täytyy merkitä sen nimenomaisen umpion hyväksynnät umpion taakse. Suomeksi sanottuna se että lasiin on merkitty molemmat ei riitä, vaan se merkintä pitää löytyä itse umpiosta.

Ja täällä koko teksti jos haluaa lukea: http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp ... 098r1e.pdf
Ja edelleenkin TÄYSIN laillisia jälkiasennusxenonisarjoja löytyy kaupoista.
Niin löytyykin, niissä vaan tulee umpiotkin mukana. Jos olet sitä mieltä että löytyy myös halogeenikannalla niin laita esimerkki.

Laillista halogeenikantaista ksenonvaloa ei ole olemassa, sitä nuo lainaukset tarkoitttavat.
Laitetaan nyt vielä AKE:n linjaus noista jälkiasennusxenoneista:
En nyt ihan ymmärrä miksi tuon laitoit, kun tuo pätkä ei ota kantaa mutossarjojen laillisuuteen.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Vastaa Viestiin