Suuressa osassa autoja niistä sitten onkin vastaavasti suurta haittaa, kun häikäisevät niin vastaantulijat kuin edelläajavatkin. Hyväksymisestä olisi siis enemmän haittaa kuin hyötyä.TJT kirjoitti:.Esim nuo jälkiasennetut xenonit oikeasti parantaa turvallisuutta joissain autoissa.
Vaikkapa calibran linssiumpioissa eivät aiheuta käytännössä juuri ollenkaan muita häikäisevää hajavaloa ja parantavat näkyvyyttä huomattavasti verrattuna halogeeneihin.
Calibran umpioissa on jopa mahdollisuus laittaa valokuvio suoraksi, eli samanlaiseksi kuin tehdasasenteisissa xenoneissa.
No tuo epäkohta on helppo korjata poistamalla muuttoautoille asetetut helpotukset laista niin on kaikki samalla viivalla. Varsinainen hölmöys kun tuossa ei ole se ettei niitä jenkkejä saa tuoda, lakiin kun on kirjattu ne vaatimukset joita Suomeen tuotaville autoille asetetaan.Eräs melko järjetön sääntö on se, että jenkeistä tuotaessa pitää autoon vaihtaa valaisimet, lasit, turvavyöt jne E-hyväksyttyihin.
Mutta jos tuotkin muuttoautona, niin nuo jenkkien vermeet eivät yht'äkkiä olekaan niin vaarallisia ja menevät sellaisenaan rekisteröintikatsastuksesta läpi.
Harrastajaystävällinen ratkaisu tuohon olisi tietysti jonkinlainen yksittäishyväksyntämahdollisuus, mutta se ettei niitä nykyisellään voi tuoda on täysin loogista.
Ei siihen tarvitse pilkkua nussia, vähäpäästöisessä autossa sellainen edellyttää lain mukaan päästötyypitystä. Puuttumiskynnys asiaan lienee kyllä varsin korkealla.TJT kirjoitti:Jos oikein pilkkua viilaa, niin kaikki C20XE:n TI powercapitkin ovat laittomia