Hiekkalaatikkokeskustelu

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Avatar
HraBeigeV6
'Senator'
'Senator'
Viestit: 502
Liittynyt: 08 Helmi 2009, 12:25

Hiekkalaatikkokeskustelu

Viesti Kirjoittaja HraBeigeV6 » 05 Helmi 2011, 21:14

Avaan keskustelun auton rakentelusta ja mitä laki siitä tykkää. Olen seurannut palstan projektit&esittelyt osiota, jossa on todella hienoja tuunauksia ja laittoja. Että jaksattekin laitella ajoneuvojanne. Mahtavaa. Mutta. Silmään pistää välillä teokset, joissa tehdään ratkaisuja, jotka eivät kestä lakipykäliä. Valot, lasien kalvotukset, kilpien paikat jne. Näillä ajoneuvoilla ajetaan sitten ns. pelko arsessa läpi vuoden kohti seuraavaa katsastusta. Jos poliisi pysäyttää kalvojen takia. Jos valoista tulee sanomista. Saatetaan vaihtaa etulyhdyt (jälkiasennetut xenonit) ennen katsastusta ja vedetään leima paperiin. Sitten taas tallille ja normi lyhdyt pois ja xenonit tilalle ja baanalle. Onko tämä sitä oikeata ja oikeaoppista rakentamista?

Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa

Viesti Kirjoittaja TJT » 05 Helmi 2011, 21:35

^Sikäli kyllä, jos "viritykset" eivät oleellisesti vaikuta huonontavasti turvallisuuteen.
Suomen lainsäädäntöhän laahaa näissä asioissa jälkijunassa muuhun eurooppaan nähden ja pahasti.
Länsinaapurissa voit kutakuinkin laittaa kylpyammeeseen 2000hp moottorin ja leimasta menee läpi kunhan on valot ja tuulilasi ja silti onnettomuustilastot taitaa olla kauniimpaa katseltavaa kuin Suomessa.

Esim nuo jälkiasennetut xenonit oikeasti parantaa turvallisuutta joissain autoissa.
Vaikkapa calibran linssiumpioissa eivät aiheuta käytännössä juuri ollenkaan muita häikäisevää hajavaloa ja parantavat näkyvyyttä huomattavasti verrattuna halogeeneihin.
Calibran umpioissa on jopa mahdollisuus laittaa valokuvio suoraksi, eli samanlaiseksi kuin tehdasasenteisissa xenoneissa.

Omasta mielestä auton rakentelua pitäisi vapauttaa nykysäännöistä huomattavasti, mutta siihen pitäisi saada kyllä sitten jonkinlainen järkevä valvonta(poliisin ja katsastuksen lisäksi), ettei ala ihan hirveitä pommeja olemaan tiet täynnä(niitä on jo nyt ihan riittävästi).

Eräs melko järjetön sääntö on se, että jenkeistä tuotaessa pitää autoon vaihtaa valaisimet, lasit, turvavyöt jne E-hyväksyttyihin.
Mutta jos tuotkin muuttoautona, niin nuo jenkkien vermeet eivät yht'äkkiä olekaan niin vaarallisia ja menevät sellaisenaan rekisteröintikatsastuksesta läpi.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri

Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 6813
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa

Viesti Kirjoittaja Lurttinen » 06 Helmi 2011, 00:04

Onhan se selkeä epäkohta, että tiettyjä asioita tehdään lain vastaisesti. Mutta ei tämä nykyinen lainsäädäntökään mikään täydellinen ole ja korjattavaa löytyisi.
Mielipidekysymys, että mitä korjataan. :P

Miten autoja viritellään ja miten niillä ajellaan. Tein aikoinaan kerholehteä ja puuhasin täällä taustalla. Siitä ja tästä kerhosta jäi vähän sellainen maku, että kaahailu/koheltaminen on jees ja virittää saa oltiin lakien sisällä tai ulkona.
Sellanen "hälläväliä" asenne, mikä täällä on edelleen. :)
Esimerkiksi ratapäivien tarkoitus on päästä vetämään komeaa luisua radalla. :P Ehkä sen varjolla, että osaa sitten todellisessa tilanteessa hallita autoa tienpäällä, mutta sehän on vain hyvä tekosyy... :lol:

Tosin, mullakin on mittarissa vuosia ja enemmän järkeä päässä mitä silloin teininä oli, kun tänne ekan kerran eksyin ooppeleiden pariin.
En ole montaakaan kertaa nähnyt tämän kerhon peräävän vastuullisuutta harrastuksessa.

---

TJT summasi asian lakien suhteen aika hyvin.
TJT kirjoitti: Eräs melko järjetön sääntö on se, että jenkeistä tuotaessa pitää autoon vaihtaa valaisimet, lasit, turvavyöt jne E-hyväksyttyihin.
Mutta jos tuotkin muuttoautona, niin nuo jenkkien vermeet eivät yht'äkkiä olekaan niin vaarallisia ja menevät sellaisenaan rekisteröintikatsastuksesta läpi.
Kaasupolkimessa on vain yksi asento, ja se on :: Töissä

Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa

Viesti Kirjoittaja TJT » 06 Helmi 2011, 01:04

^Sinäänsähän ei ole kerhon asia, miten porukka kalustoaan virittää, mutta voisihan ylläpito tietty enemmän asioihin puuttua(tietyissä rajoissa).
Tosin sitten jäisi helposti moni ihan laillinenkin virityskeino helposti pimentoon, jos valvonta menisi överiksi.

Kuten monta kertaa nähty, niin AKE/trafi ja katsastuskonttoritkin tulkitsevat säädöstekstejä miten huvittaa.
Toiselle laillinen viritys on toiselle ehdoton no no.
Jos oikein pilkkua viilaa, niin kaikki C20XE:n TI powercapitkin ovat laittomia ;)

Varmana löytyy kerhon ylläpidoltakin sellaista kalustoa, joka ei ns. päivänvaloa siedä, mutta ainahan niitä voi pitää "pelkästään" ratakäytössä ;)

Kyllä meikäläinenkin on varmaan monelle pilkunnussija ja nihilisti ties mitä kun lakitekstiä lainailen silloin tällöin, mutta ajatuksena on lähinnä edesauttaa harrastusta pitämällä edes jotain järkeä mukana hommissa.

Kyllä myönnän itsekin rikkoneeni lakia laittamalla jälkiasennusxenonit calibraan(jotka tällä hetkellä varaston hyllyllä).

Jos tappiin viritetyllä autolla ajetaan nätisti sääntöjen puitteissa, niin kuinka vaarallinen se loppupeleissä on?
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri

Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 6813
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa

Viesti Kirjoittaja Lurttinen » 06 Helmi 2011, 01:14

Eihän se laitonkaan viritys välttämättä vaaraa aiheuta missään jos vaan järki pidetään päässä.
Ja hauskaahan se on rakentaa. Sitä ei käy kiistäminen. Vittumaista se on harrastaa autoa jossa on kaikki mahdolliset varusteet ja täysin kunnossa. :lol: Tylsä vehjehän sellainen on...
Pitää päästä sipistelemään. :P

Enemmän olin huolissani siitä, että tämä kerho profiloituu sinne laittoman puolelle ihanteissaan.
Nämä ihanteethan tulevat kerhon touhuporukalta ja tältä keskustelufoorumilta.
Vaikka kuinka laitetaan disclaimeria allekirjoitukseen tai sääntöihin.
Kaasupolkimessa on vain yksi asento, ja se on :: Töissä

Avatar
|777|
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3902
Liittynyt: 26 Marras 2007, 14:24
Paikkakunta: Ylöjärvi/Kannus

Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa

Viesti Kirjoittaja |777| » 06 Helmi 2011, 02:24

Tuo lasien kalvotus on kyllä sellanen homma jota en oikeen ite käsitä. Siis sitä miksei niitä sais laittaa. Rakentelijan näkökulmasta tuovat autoon ulkonäköä ja kesällä vähentää auringon häikäsyä.
En oo ottanu selvää, mutta varmaan taustalla on se, että auton sisälle pitää esim. poliisien nähdä. Ettei oo ylikuormaa, kakaroita rimpuile ilman vöitä jne. Mutta joku mieto kalvotus josta näkee vielä hyvin läpi niin mitä se ketään haittaa? :nerd: Tuo valojen tummennus sama asia. Itelläki tummennetut takavalot eikä niistä oo mitään haittaa. Näkyy päivällä siinä misä tummentamattomatki, eikä kyllä poliisit/katsastajatkaan oo ikään niistä mitään sanonu, vaikka melko tummat ovatki. Periaatteesa silti laittomat.
Insignia A 2.0T 4x4 '09 | Kadett E Frisco '91 | Kadett D '83 | Kadett D '83 | Kadett D '81 | Kadett D '80 | Rekord C '69 | Buell XB9SX '05

Avatar
Jukka T
OCF Member 2019
OCF Member 2019
Viestit: 3265
Liittynyt: 04 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lahti

Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa

Viesti Kirjoittaja Jukka T » 06 Helmi 2011, 04:06

|777| kirjoitti:Tuo lasien kalvotus on kyllä sellanen homma jota en oikeen ite käsitä. Siis sitä miksei niitä sais laittaa. Rakentelijan näkökulmasta tuovat autoon ulkonäköä ja kesällä vähentää auringon häikäsyä.
En oo ottanu selvää, mutta varmaan taustalla on se, että auton sisälle pitää esim. poliisien nähdä. Ettei oo ylikuormaa, kakaroita rimpuile ilman vöitä jne. Mutta joku mieto kalvotus josta näkee vielä hyvin läpi niin mitä se ketään haittaa? :nerd: Tuo valojen tummennus sama asia. Itelläki tummennetut takavalot eikä niistä oo mitään haittaa. Näkyy päivällä siinä misä tummentamattomatki, eikä kyllä poliisit/katsastajatkaan oo ikään niistä mitään sanonu, vaikka melko tummat ovatki. Periaatteesa silti laittomat.
Kuljettajan pitää nähdä tuulilasin ja etusivulasien läpi, mitä auton ulkopuolella tapahtuu. Kalvot ovat yleensä muovia, mikä naarmuuntuu helpommin kuin lasi, naarmut heijastelevat valoa ja aiheuttavat häikäisyä, mikä vaikeuttaa tai jopa estää näkemisen. Lisäksi kalvo muuttaa ikkunan optisia ominaisuuksia muutenkin huonompaan suuntaan eli aiheuttaa kuljettajalle näkemäesteen tai ainakin -haitan.

Mitä noihin valoihin tulee, niin eikö kenelläkään muulle tule ristiriitaista oloa, kun samassa lauseessa on valot ja tummennus? Vähän niinkuin maasturin tuunaaminen madaltamalla. Tiedän kyllä, että noita tehdään ja varmaan tekijän mielestä se on makeeta, mutta minusta se on vähän niinkuin oluen tuunaaminen poistamalla maku. Toisaalta, eihän valojen tummentaminen edes ole kiellettyä! Valon pitää vain tummennuksen jälkeenkin täyttää sille asetetut määräykset. Todisteteusti. Samoin tuulilasin ja etusivulasit saa tummentaa, kunhan niiden ominaisuudet pysyvät normien rajoissa.

Kaikenkaikkiaan ihme kitinää autojen pilaamisen vaikeudesta, kyllähän Isossa-Britanniassa saa kilvet vaikka ulkohuussiin, mutta kanaalin toisella puolella on maita, missä katulaillinen tuunaaminen ei ole lainkaan mahdollista, vaan kaikki tuning-autot on Trailer-Queeneja. Nykyäänhän Suonessa autosta saa vaihtaa kaiken muun paitsi korin, niin että mahdollisuuksia kuitenkin on.

harza
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3066
Liittynyt: 05 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Muhos

Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa

Viesti Kirjoittaja harza » 06 Helmi 2011, 10:53

^ mitä tulee noihin optisiin ominaisuuksiin ja muuhun bullshittiin, niin on jännä ku länsirajan tuollapuolen moista ei ilmeisesti kalvoista aiheudu. Kun kalvottaminen on siellä laillista. Sama juttu lisävalojen kans, ilmeisesti ruottalaisilla on erillaiset silmät ku meillä ku lisärit ei häikäisekkään... :roll:
-Opel Omega Evo-500
-Opel Rekord c -71
http://www.kerasenautomaalaamo.fi

Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa

Viesti Kirjoittaja TJT » 06 Helmi 2011, 19:19

Jukka T kirjoitti: Samoin tuulilasin ja etusivulasit saa tummentaa, kunhan niiden ominaisuudet pysyvät normien rajoissa.
Paitsi, että laki sanoo yksiselitteisesti, ettei mainitsemiasi laseja saa jälkikäteen tummentaa mitenkään.
Eri asia tehdastummennetut lasit.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri

Avatar
Jukka T
OCF Member 2019
OCF Member 2019
Viestit: 3265
Liittynyt: 04 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lahti

Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa

Viesti Kirjoittaja Jukka T » 06 Helmi 2011, 19:39

harza kirjoitti:^ mitä tulee noihin optisiin ominaisuuksiin ja muuhun bullshittiin, niin on jännä ku länsirajan tuollapuolen moista ei ilmeisesti kalvoista aiheudu. Kun kalvottaminen on siellä laillista. Sama juttu lisävalojen kans, ilmeisesti ruottalaisilla on erillaiset silmät ku meillä ku lisärit ei häikäisekkään... :roll:
No, Ruåtsalaisilla onkin eri säännöt, vastahan ne vähän aikaa sitten oppivat ajamaan oikealla puolella tietä.
Ja itäpuolellahan kaikki on sallittua, kunhan on vaan riittävästi seteleitä miliisin selkärankaa varten.
TJT kirjoitti:
Jukka T kirjoitti: Samoin tuulilasin ja etusivulasit saa tummentaa, kunhan niiden ominaisuudet pysyvät normien rajoissa.
Paitsi, että laki sanoo yksiselitteisesti, ettei mainitsemiasi laseja saa jälkikäteen tummentaa mitenkään.
Eri asia tehdastummennetut lasit.
Eli siis saa tummentaa, vaihtamalla e-hyväksytyt, tehdastummennetut lasit.
Ihan sama kuin valoissakin.

Putte
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1261
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 02:00

Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa

Viesti Kirjoittaja Putte » 06 Helmi 2011, 20:02

Ajovalothan pitää olla niin tummat että yhtään valonsädettä ei tule läpi edes pitkillä, mihin niitä valoja kesällä tarvii. (nyt puhutaan siis kesäkäytössä olevista autoista)
Kasvaneet hevosvoimat kasvattavat myös AINA turvallisuutta, oikein käytettynä luonnollisesti. En siis näe mitään syytä miksei b-kadettiin saisi laittaa esim. 454 V8 kahdella ahtimella. Toki suotavaa olisi että edessä olisi rumpujarrujen tilalla edes 1.2s levyjarrut.



:nerd:

Avatar
Jaku
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2190
Liittynyt: 30 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa

Viesti Kirjoittaja Jaku » 06 Helmi 2011, 20:15

Jos Suomen lait on niin perseestä, niin muuttakaa sinne Ruattiin, siellähän kaikki on paremmin... :wink:
näillä mennään...
- Astra Sports Tourer 1,4T Innovation 2017 -
- Kadett C Coupé 1200S 1976 -
- Vivaro 2,5 DTi 2004 -
- Astra G Caravan 1,6 2003 -

harza
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3066
Liittynyt: 05 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Muhos

Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa

Viesti Kirjoittaja harza » 06 Helmi 2011, 20:40

Jaku kirjoitti:Jos Suomen lait on niin perseestä, niin muuttakaa sinne Ruattiin, siellähän kaikki on paremmin... :wink:

Eihän nyt ollut kaikesta puhe, vaan vain suomen autoihin liittyvien lakipykälien säälittävistä virheistä. :wink:
-Opel Omega Evo-500
-Opel Rekord c -71
http://www.kerasenautomaalaamo.fi

Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa

Viesti Kirjoittaja TJT » 06 Helmi 2011, 20:59

Jukka T kirjoitti:
TJT kirjoitti:
Jukka T kirjoitti: Samoin tuulilasin ja etusivulasit saa tummentaa, kunhan niiden ominaisuudet pysyvät normien rajoissa.
Paitsi, että laki sanoo yksiselitteisesti, ettei mainitsemiasi laseja saa jälkikäteen tummentaa mitenkään.
Eri asia tehdastummennetut lasit.
Eli siis saa tummentaa, vaihtamalla e-hyväksytyt, tehdastummennetut lasit.
Ihan sama kuin valoissakin.
No ei se mitään tummentamista ole, jos vaihdetaan kokonaan :bonk:
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri

Avatar
Jukka T
OCF Member 2019
OCF Member 2019
Viestit: 3265
Liittynyt: 04 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lahti

Re: Auton rakentelu hyvällä maulla ja lain puitteissa

Viesti Kirjoittaja Jukka T » 07 Helmi 2011, 08:47

TJT kirjoitti:
Jukka T kirjoitti:
TJT kirjoitti:
Jukka T kirjoitti: Samoin tuulilasin ja etusivulasit saa tummentaa, kunhan niiden ominaisuudet pysyvät normien rajoissa.
Paitsi, että laki sanoo yksiselitteisesti, ettei mainitsemiasi laseja saa jälkikäteen tummentaa mitenkään.
Eri asia tehdastummennetut lasit.
Eli siis saa tummentaa, vaihtamalla e-hyväksytyt, tehdastummennetut lasit.
Ihan sama kuin valoissakin.
No ei se mitään tummentamista ole, jos vaihdetaan kokonaan :bonk:
Eikä se ole rakentelua, jos vaan vaihdellaan osia?

Vastaa Viestiin