Opel sähköauto = Ampera

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7423
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Ei noilla hinnoilla maailmaa vieläkään pelasteta. :P
20-30K hinnaksi ja ehkä se löisi itsensä läpi?

Tosin silläkin hinnalla sillä pitäisi olla vähintään yhtä pitkä elinikä, mitä nykyisillä autoilla. Eli parikymmentä vuotta ainakin, ilman että pitää laittaa tonnitolkulla kiinni uusiin akkuihin.

Muutenhan toi "neljänkympin" auto menettää arvonsa muutamassa vuodessa lähelle nollaa, jos seuraava tai kolmas omistaja tietää joutuvansa uusimaan kalliit akut tai jotain muuta perkeleen tärkeää ja kallista auton kannalta.
Siinä ei paljon bensakoneen "iso huolto" jakopäänhihnalla ja öljyillä enää tunnu kukkarossa...
prööt
P3
'Senator'
'Senator'
Viestit: 436
Liittynyt: 29 Kesä 2006, 08:50

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja P3 »

ennustukseni osui oikeaan:

http://www.tekniikkatalous.fi/autot/pis ... in/a999057

Muistaakseni sain vielä mielipiteestäni bannit. Kun en ollut lippispäisten palstalampaiden kanssa samaa mieltä.
crisse
OCF Member 2016
Viestit: 417
Liittynyt: 02 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja crisse »

Jotain uutta kuitenkin tulossa
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7423
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Ei toi maailmanparantaminen ja sähköllä ajaminen tule lyömään itseään läpi, ennen kuin sen hintalappu on samaa luokkaa mitä kymmenvuotias bensiinikäyttöinen auto maksaa nyt.
Nykysellään sähköautot ovat lähinnä rikkaiden viherpiipertäjien trendituotteita, tai työsuhdeautoja.
prööt
pläsäri
OCF Member 2016
Viestit: 1486
Liittynyt: 15 Marras 2012, 09:00
Paikkakunta: Lahti

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja pläsäri »

Lurttinen kirjoitti:Ei toi maailmanparantaminen ja sähköllä ajaminen tule lyömään itseään läpi, ennen kuin sen hintalappu on samaa luokkaa mitä kymmenvuotias bensiinikäyttöinen auto maksaa nyt.
Nykysellään sähköautot ovat lähinnä rikkaiden viherpiipertäjien trendituotteita, tai työsuhdeautoja.
Ja nykyinen akkuteknologia alkaa olla tiensä päässä, akkujen kokoa ei pysty enää paljoa pienentämään tehoihin nähden, jos ei löydy korvaavaa uutta akkutyyppiä joka on tehokkaampi ja samalla paljon kevyempi alkaa vety autot luultavammin yleistymään rankasti tulevaisuudessa
Tasapainoilu autoharrastuksen ja jääkaapin sisällön kanssa on välillä hankalaa
FinBastard
OCF Member 2015
Viestit: 569
Liittynyt: 27 Heinä 2006, 18:14
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja FinBastard »

Jos vaikka E85 muutossarjat tulisivat varmemmiksi niin asennuttasin autoon, alkaa vituttaa maksaan bensasta päälle 1,70 €/l :evil:
P3
'Senator'
'Senator'
Viestit: 436
Liittynyt: 29 Kesä 2006, 08:50

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja P3 »

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/pahasti ... katso-kuva

Taannoin ennustamani Volt / Ampera -floppi tulee saamaan jatkoa. Ainakin jos täysin älyvapaa hinnoittelu jatkuu.

Pienillä tiloilla varustettua +40 KEUR opelia ei osta kukaan. Erityisesti, kun se on varustettu uudella ja vähän arveluttavalla tekniikalla.
Opelin kannattaa pysyä halpa-autojen puolella.
Kimmo57
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 12 Joulu 2015, 10:43

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja Kimmo57 »

1. postaus. :bye:
Reilun vuoden Ampera-kokemuksella ajattelin antaa vähän oikeaakin tietoa niille, joita se kiinnostaa. Hain Saksasta 14700 km ajetun 2012 mallin viime vuonna. Hintaa oli 24500, johon hakukulut (jos niitä haluaa mukaan laskea...), talvirenkaat vanteineen ja n. 2000€ veroa, yhteensä n. 28000 €. Mielestäni hinta oli tässä kohdallaan, mutta uuden hintaa en itsekään olisi maksanut.
Omaa ajoa on tähän mennessä kertynyt 30000 km, ja bensaan on mennyt rahaa 937€. Tästä osa on työmatka-ajoa, joten kilsakorvauksina olen saanut takaisin n. puolet. Työmatkani on 20 km suuntaansa ja keskimääräinen päivän ajomatka koko ajalta Fuelio-kännykkäsovelluksen mukaan on 55 km. Sähköä saan ladattua omassa tallissa ja työpaikalla ja siitä en ole maksanut senttiäkään, eli käyttökustannukset ovat aika kohtuulliset. Bensan keskikulutus omana omistusaikanani on auton mukaan 2,4l/100km. Tämä tietysti voi vaihdella paljonkin käytön mukaan, mutta Ampera on hyvä auto siinä käytössä, johon se on tarkoitettu -eli keskimääräisessä.
Kestävyydestä voi todeta, että Jenkeissä on yhdessä jo 450000 ongelmatonta kilsaa, joista 160000km pelkällä sähköllä, ja akkujen kestossa ei ole ollut havaittavaa hiipumista: http://insideevs.com/erick-belmer-becom ... ric-miles/
Muut tulee perässä, mutta akkujen kestävyydessä ei ole yleisestikään ollut ongelmia.
Uudesta Voltista ei ole GM:n mukaan tulossa Amperaa, mikä on harmi, mutta tekniikka periytyy ajan myötä muihin malleihin. Uuden Voltin hinta on Jenkeissä selvästi ensimmäistä mallia halvempi.
FinBastard
OCF Member 2015
Viestit: 569
Liittynyt: 27 Heinä 2006, 18:14
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja FinBastard »

Kimmo57 kirjoitti:1. postaus. :bye:
Reilun vuoden Ampera-kokemuksella ajattelin antaa vähän oikeaakin tietoa niille, joita se kiinnostaa. Hain Saksasta 14700 km ajetun 2012 mallin viime vuonna. Hintaa oli 24500, johon hakukulut (jos niitä haluaa mukaan laskea...), talvirenkaat vanteineen ja n. 2000€ veroa, yhteensä n. 28000 €. Mielestäni hinta oli tässä kohdallaan, mutta uuden hintaa en itsekään olisi maksanut.
Omaa ajoa on tähän mennessä kertynyt 30000 km, ja bensaan on mennyt rahaa 937€. Tästä osa on työmatka-ajoa, joten kilsakorvauksina olen saanut takaisin n. puolet. Työmatkani on 20 km suuntaansa ja keskimääräinen päivän ajomatka koko ajalta Fuelio-kännykkäsovelluksen mukaan on 55 km. Sähköä saan ladattua omassa tallissa ja työpaikalla ja siitä en ole maksanut senttiäkään, eli käyttökustannukset ovat aika kohtuulliset. Bensan keskikulutus omana omistusaikanani on auton mukaan 2,4l/100km. Tämä tietysti voi vaihdella paljonkin käytön mukaan, mutta Ampera on hyvä auto siinä käytössä, johon se on tarkoitettu -eli keskimääräisessä.
Kestävyydestä voi todeta, että Jenkeissä on yhdessä jo 450000 ongelmatonta kilsaa, joista 160000km pelkällä sähköllä, ja akkujen kestossa ei ole ollut havaittavaa hiipumista: http://insideevs.com/erick-belmer-becom ... ric-miles/
Muut tulee perässä, mutta akkujen kestävyydessä ei ole yleisestikään ollut ongelmia.
Uudesta Voltista ei ole GM:n mukaan tulossa Amperaa, mikä on harmi, mutta tekniikka periytyy ajan myötä muihin malleihin. Uuden Voltin hinta on Jenkeissä selvästi ensimmäistä mallia halvempi.
:thumbsup:
Avatar
4scon4
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 318
Liittynyt: 09 Maalis 2012, 20:02

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja 4scon4 »

Ihan mielenkiinnosta, onko mielestänne hybridiautot väliaskel tulevaisuuden ratkaisuihin vai onko Hybridit tulleet pitkäaikaisiksi ratkaisuiksi. Sinänsä jos miettii pelkästään sitä että sähkömoottorilla liikutetaan autoa eteenpäin ja tulevaisuus näyttää miten ja missä muodossa se sähköenergia säilötään onkin vaihtoehtoja paljon. Mutta äkkiseltään jos miettii että joku hybridi auto vie arkiajossa esim, 4 l/100 km polttoainetta niin onko se enää "tarkoituksen mukaista" koska johan meillä on perusautoja joilla saavutetaan sama kulutus ilman hybriditekniikkaa. Esim.Vetyautohan on periaatteessa sähköauto mutta siinä se sähköenergia varastoidaan vetyyn. Samoin voi ajatella Amperasta ja monesta muusta eli sähköenergiaa ei ole mihinkään akustoon säilötty vaan se on jossain polttoaineen muodossa.
Itse näen sen että hybridit on hyvä ja pakollinen välivaihe matkalla johonkin muuhun pidempi aikaisempaan kestävään ratkaisuun esim. Nissan Leaf , BMW i3 tai Teslan tyyppiseen ratkaisuun. Tämä välivaihe ei välttämättä ole lyhyt ajallisesti vaan voi olla jopa 10-20 vuotta jonka aikana opitaan ne ratkaisut joilla saadaan bensa/diesel autoja tarpeeksi vastaavat ominaisuudet . En nyt mieti edes sähköautojen hintoja lainkaan. Voin suoraan sanoa että ajan n. 30v vanhoilla autoilla mielelläni niin kauan kuin hyviä sen ikäisiä yksilöitä löytyy ja edelleen palkkani maksaa eräs mainitsemani automerkki . Kaikkia näitä kehitysversioita ihan varmasti tarvitaan jotta taas päästään näkemään mikä näistä olisi se paras tekninen versio. Jos teknisesti vertaa Hybridejä ja täyssähköautoja niin mekaanisesti täyssähköauto näyttää mielestäni olevan yksinkertaisempi niistä mutta automerkistä riippuen, sähkötekniikan monimuotoisuutta löytyy sitäkin enempi. Suomalaisen kuluttajan kannalta olisi varmaankin parasta jos tekniikka, niin mekaaninen kuin sähköinen, olisi vähemmän monimuotoisempaa. Tämä siksi että kaikki meidän vuoden ajat varmasti veroittavat joka kohtaa enemmän kuin niiden markkinoiden vuoden ajat joille nämä autot ovat pääasiassa suunniteltu. Se kenellä sähköauto tai hybridi auto on se "oikea" juttu onkin sitten jokaisen omien tarpeiden kartoituksen jälkeen edelleen tunne asia. Hybrideillä pääsee niin pitkälle kuin perse kestää istua ja polttoainetta on saatavilla mutta eihän täyssähköauton tarkoitus olekkaan olla " yhdellä latauksella maailman ääriin". Itselläni on ajettuja kilometrejä ajokortillisena kertynyt vasta 1,4 miljoonaa kilometriä ja silti tykkään ison moottorin voimasta ja äänestä mutta ei ne ole enää tässä kohtaa minulle se juttu siinä autossa vaan kaikki uudet keksinnöt ja jipot on kivoja nyt.
Mistä en tykkää hybridi tai sähköautossa ..... no eipä niissä oikein mikään muu rassaa kuin uuden hankinta hinta versus perus bensa autoon. Hattua nostan niille joilla on mahdollisuus ja ovatkin valinneet autoikseen hybridejä , vety tai täyssähköautoja koska ilman heidän panostaan , ei ne yleistyisi meillä tätäkään vauhtia kuin nyt.
Eikun lottoa vetämään jotta sais ostettu arkiautoksi Model 3:n ja kauppakassiksi vaikka M-B E65AMG tai Audi RS6 avantin ja mökkiautoksi Ford F250 Raptor... tai sitten ei :bonk:
Opel Ascona C 2,0i 4D LS 1987, Opel Vectra A 2,0i 4D Merit 1993, Opel Insignia B Sport Tourer Executive 2,0 FWD 2021.
shelby
'Senator'
'Senator'
Viestit: 336
Liittynyt: 26 Joulu 2007, 19:41
Paikkakunta: pöytyä

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja shelby »

Jos ei halua saatuttaa ja on pakko säästää niin hanki polkupyörä pysyy kuntokin koholla :lollis: .
ssipila
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 22 Heinä 2016, 01:09

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja ssipila »

Pitipäs sattua - vähän ajettu siisti Ampera olisi tarjolla aika sopuisaan hintaan, liikkeen ilmoituksen mukaan mallivuosi on 2013 mutta VIN-koodin mukaan 2012. Eroa noissa näyttäisi olevan sen verran, että bensakoneavusteinen lämmitys menee 2012 mallissa päälle jo -4C lämpötilassa, 2013 mallissa saa valita myös -10C.

Osaisiko joku kertoa, onko 2012 mallin kanssa jumissa tuon -4C lämpötilarajan ja muun vanhemman ohjelmiston kanssa, vai onko tuo pelkkä päivitysjuttu - eli saako huollosta 2012 malliin softat/firmikset joissa on nuo 2013 ja uudempien mallien parannukset mukana? Tehdäänkö päivitys viran puolesta huollossa vai maksaako (paljon)?

(Onhan noita näemmä virityksiäkin, joilla saa huijattua ulkolämpötila-anturia, mutta ne on eri juttu eikä toistaiseksi kiinnosta.)
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9264
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Onko näistä kertynyt minkälaisia kokemuksia?

Alkaa pikkuhiljaa saamaan jo kohtuulliseen hintaan, ja ainakaan isoja moitteita ei ole mistään kuulunut?
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
ssipila
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 22 Heinä 2016, 01:09

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja ssipila »

Ajovaloja on moitittu heikoiksi, penkkejä on aidosti vain neljälle ja paksu A-pilari blokkaa jonkin verran näkyvyyttä risteyksiin. Sen pahempaa en ole netistä löytänyt. Ehkä täältä löytyisi kokemusperäistä tietoa?
karmolis
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 20:40

Re: Opel sähköauto = Ampera

Viesti Kirjoittaja karmolis »

Ajovalot on tosiaan ihan onnettomat, lisäpitkät kannattaa laittaa.

2012 mallissa lämmityskäytön kanssa on jumissa -4:ssä, uudemmassa saa valita -10 tai +2.

Maski kannattaa peittää talvirengaskaudeksi niin ei tarvi konetta käyttää niin usein lämmitykseen. Kone käy jos jäähdytysneste on alle 50-asteista kunnes lämmöt on noussut 65:een. About tyhjäkäynnillä tai vähän päälle se käy.

15tkm on tullut 2013 mallilla ajettua ja en muuta valittamista keksi kuin valot, a-pilarin katveen ja talvella perä on aina lumen peitossa. Ledivalot ei lämpene niin perä pimeenä saa ajaa jos lumi pöllyää.

Sähköllä olen päässyt huonoimmillaan 38,4km (-28) ja parhaimmillaan 84,5km. Keskikulutus ollut 1.4 litraa sadalla ja pienenee koko ajan (talvella piti ajaa 70km lataamatta, keväällä 100km ja nyt 50 eli pääsen oikeastaan ympäri vuoden ajamaan pelkällä sähköllä pl lämmityskäyttö)

Kaiken kaikkiaan hyvin fiksusti tehty auto, tähän on kyllä upotettu huolella ajatusta ja rahaa, ja sen kyllä huomaa. Käytettynä hinnat alkaa olemaan aika halpoja varsinkin jos tuo ulkomailta, Hollannissa näitä on paljon kaupan.

Jos multa kysytään niin ostaisin mahd uuden, vähintään 2013 mallia. Sopii parhaiten sellaisille jotka pääsääntöisesti ajaa enimmillään sen 70 lataamatta mutta joilla on ajoittain tarve pidempiinkin reissuihin.

Itellä ei noita pidempiä ajoja tule just yhtään, ja seuraava auto on täyssähkö. Model 3 varaus on vetämässä joten ehkä se, ehkä Ampera-e, ehkä joku käytetty, en ole päättänyt. Katsotaan sitä sitten kun sen aika on, siihen asti tyytyväisenä tällä.
Vastaa Viestiin