Opel sähköauto = Ampera
Re: Opel sähköauto = Ampera
Olen puolivakavasti harkinnut Amperaa Omegan tilalle. Kävin tänään koeajamassa yhtä 2013 vuoden mallia Oulussa. Muuten varsin miellyttävä kapistus, mutta ohjaustuntumasta en tykännyt yhtään. Aivan liian kevyeksi tehostettu ja siksi tunnottoman oloinen. Mahtaako tuohon ominaisuuteen löytyä mitään säätöä tai ohjelmistopäivitystä? Harmittaa aika lailla, jos pelkästään tuosta jää hankinta tekemättä.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
-
- 'Kadett'
- Viestit: 21
- Liittynyt: 20 Loka 2012, 19:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Opel sähköauto = Ampera
Se ei oo muuten aito 13’ joka sielä aineella on. Itekin sitä kävin keväällä ajaan. Mulla nyt muutama päivä ollu ampera 12’ ja huikee auto on. Äänetön ja tehoa ja vääntöä riittää samoin tein kun poljinta polkasee. Joo ohjaustuntuma on turhan kevyt mutta ainakin kaupunki ajossa hyvä omasta mielestä ja siihen tuo auto lähinnä tehtykkin. Ajoin just oulusta kuusamoon ja mukavaa oli matkata
Re: Opel sähköauto = Ampera
Eipä googlella tunnu löytyvän mitään Amperan/Voltin ohjaukseen liittyviä parannuksia. Vituttaa, kun ei tuo mulle kelpaa tuommoisenaan.
Edit: löysin yleisohjetta sähkötehostimen modifiointiin. http://www.autospeed.com/cms/article.ht ... g&A=111532
Helppo nakki sinällään, mutta lieneekö Amperan anturointi samanlainen? Tehkääpä joku tuo modaus kokeeksi ja raportoikaa minulle.
Edit: löysin yleisohjetta sähkötehostimen modifiointiin. http://www.autospeed.com/cms/article.ht ... g&A=111532
Helppo nakki sinällään, mutta lieneekö Amperan anturointi samanlainen? Tehkääpä joku tuo modaus kokeeksi ja raportoikaa minulle.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
-
- 'Kadett'
- Viestit: 21
- Liittynyt: 20 Loka 2012, 19:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Opel sähköauto = Ampera
Suositelen liittyyn tuonne facen ampera&volt suomi -ryhmään jos auto tosissaan kiinnostaa. Sielä joku osaa ehkä neuvoa tuosta ohjaustehostin hommasta. Itse en ole mikään insinööri mutta siellä tuntuu olevan paljon sähköalan ammattilaisia.
Re: Opel sähköauto = Ampera
Iltapäivää!
Osaisiko joku sanoa mikä amperaan mahtoi tulla kun ensin valitti ”huolla ohjaintehostin” ja tämän jälkeen syttyi useita muitakin vikakoodeja. Loppujenlopuksi koko auto meni täysin mykäksi, eikä mistään tapahdu enään mitään, jopa rattilukko jäi päälle.
Onneksi kaikki tämä tapahtui kotipihassa eikä tienpäällä. Osaako kukaan antaa vinkkiä mistä lähtisi vikaa purkamaan, mahtaako jossain olla jokin ”pääsulake”?
Kiitos jo ennakkoon:-)
Osaisiko joku sanoa mikä amperaan mahtoi tulla kun ensin valitti ”huolla ohjaintehostin” ja tämän jälkeen syttyi useita muitakin vikakoodeja. Loppujenlopuksi koko auto meni täysin mykäksi, eikä mistään tapahdu enään mitään, jopa rattilukko jäi päälle.
Onneksi kaikki tämä tapahtui kotipihassa eikä tienpäällä. Osaako kukaan antaa vinkkiä mistä lähtisi vikaa purkamaan, mahtaako jossain olla jokin ”pääsulake”?
Kiitos jo ennakkoon:-)
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13551
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Opel sähköauto = Ampera
No ensimmäisenä avaimet pois virtalukosta konepelti auki. Autossa pitäisi olla normaali akku myös joten yritä ladata se ja teetä sen jälkeen akku testi ja uusi se tarvittaessa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Opel sähköauto = Ampera
Rattilukon hajoaminen on Amperan tyyppivika. Tuo vissiin sitten aiheuttaa sen, ettei mikään muukaan enää pelaa.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13551
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Opel sähköauto = Ampera
Noita rattilukkoja tosiaan menee aika monestakin autosta ku ovat sähköisiä. Yleensä ne vain tekee sen että avain ei yhtäkkiä puhukkaan mitään kun tulisi käynnistää.
Amperalle on sitten erillinen huolto eli jokainen opel liike ei sitä saa huoltaa.
Amperalle on sitten erillinen huolto eli jokainen opel liike ei sitä saa huoltaa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Opel sähköauto = Ampera
Hmm, mietityttää vaan mihin kaikki virrat katos jos rattilukko kerran hajos Oiskohan vaan kumminki akku mennyt, ehkä kokeilis sen ekana vaihtaa.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13551
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Opel sähköauto = Ampera
Kokeilla ainakin ladata sitä kun ei se juuri mitään maksa. Akkuvarattuna pitäisi edes jotain eloa olla ja sitten jos ei lähde niin yrittää samaa temppua mitä 204 mersuun eli kunnon koppausta rattiakseekin kämmenellä.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Opel sähköauto = Ampera
Ei muutakuin uusi 12v akku tilalle! huono 12v akku aiheuttaa ties mitä vikoja kun jännitteet alkaa putoamaan! Ja suosiolla uusi AGM- akku. Lataaminen ehkä auttaa, mutta sama rumpa alkaa taas. Todelnnäköisesti sielä on alkuperäinen akku. hetken Ja kun talvi tulee ja jos tulee herjoja että huolla ohjauslukko, niin ratin alta eräästä boksista (olikohan valkoinen) piuha irti ja takaisin nii alkaa rattilukkokin taas toimimaan. Tyyppivika, tosin ei todellakaan paha sellainen!
Opelisteille ei masennus iske
Re: Opel sähköauto = Ampera
Lataustasosta ja kantamasta:
Tänä syksynä ostamani Opel Amperan (vm. 2013) lataustaso ja korkeajänniteakun kantama laskevat itsestään työpäivän aikana, kun auto on pysäköitynä ulkona. Auton ilmoittama kantama on 3-5 km pienempi työpäivän jälkeen käynnistettäessä kuin aamulla työpaikalle saavuttaessa. Ilmeisesti tämä on normaali korkeajänniteakun jäähtymisestä/lämpötilan vaihtelusta johtuva piirre vai onko? Ainakin kokonaiskantama tämän syksyn työmatka-ajossa täyteen ladatulla akustolla on pudonnut noin kymmenen kilometriä, kun ulkolämpötila on laskenut noin kymmenellä asteella. Tämäkin lienee odotettavissa - millaisia kokemuksia muilla on akuston kantaman laskusta lämpötilan mukana?
Tänä syksynä ostamani Opel Amperan (vm. 2013) lataustaso ja korkeajänniteakun kantama laskevat itsestään työpäivän aikana, kun auto on pysäköitynä ulkona. Auton ilmoittama kantama on 3-5 km pienempi työpäivän jälkeen käynnistettäessä kuin aamulla työpaikalle saavuttaessa. Ilmeisesti tämä on normaali korkeajänniteakun jäähtymisestä/lämpötilan vaihtelusta johtuva piirre vai onko? Ainakin kokonaiskantama tämän syksyn työmatka-ajossa täyteen ladatulla akustolla on pudonnut noin kymmenen kilometriä, kun ulkolämpötila on laskenut noin kymmenellä asteella. Tämäkin lienee odotettavissa - millaisia kokemuksia muilla on akuston kantaman laskusta lämpötilan mukana?
-
- 'Kadett'
- Viestit: 21
- Liittynyt: 20 Loka 2012, 19:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Opel sähköauto = Ampera
Auton ilmoittama kantama on vain pelkkä arvaus ja siihen vaikuuttaa ilmastointi/lämmitys ja oma ajotyyli todella paljon. Esim jos guess-o-meter näyttää esim. 40km niin sillä voi päästä 30-60km ajotavasta ja asetuksista riippuen. Kesällä pääsee sen 60-100km ja talvella puolet tuosta. Suosittelen kaikkia jotka suunnittelee amperaa/voltia niin liittyyn facen ampera&volt ryhmään
Re: Opel sähköauto = Ampera
Ampera&Volt ryhmät näkkyy Facessa olevan Keski-Eurooppalaisia, voitko laittaa suoran linkin (jos se on mahdollista) ?
-
- 'Agila'
- Viestit: 1
- Liittynyt: 09 Marras 2019, 17:56
Re: Opel sähköauto = Ampera
Ampera ja Volt käyttäjille olisi vähän kysymyksiä. Mitäs pitäis ottaa huomioon, jos meinaa hankkia vm.2012-2014 Voltin/Amperan (onko jotain tiettyjä laatuongelmia mistä pitäisi tietää, edellinen GM-kokemus ei ollut kauhean rohkaiseva)? Mites noissa ilmastointi toimii, saako ajastettua vai onko ainoa vaihtoehto sitätilanpistokkeen asentaminen tai webasto? Onko vakionopeudensäädin adaptiiivinen vai ihan perus?