Opel sähköauto = Ampera
Re: Opel sähköauto = Ampera
Uusi Ampera E ja sen tekniset tiedot on hienosti uudelleen muokattu paremmalta näyttävimmiksi mutta samalla höynäytetään asiakasta tai ainakin vaikeutetaan vertailua kilpailijoihin. Opelin Press Room julkaisussa on nyt sopivasti ennen Pariisin autonäyttelyä maininnat
In accordance with the New European Driving Cycle (NEDC, the current standard for range comparisons between different vehicles) the new e‑car from Rüsselsheim can clear the magical 400 kilometer barrier by a considerable margin without recharging (purely electrical range measured based on the NEDC in km: >400; provisional figure).[/color]
ja kiihtyvyys maininta
Sprinter: Accelerates from 0 to 50 in just 3.2 seconds
Pahimmaksi kilpailijaksi ajatellut merkit ilmoittaa rangensa vielä EPA syklin mukaisesti ja kiihtyvyydenkin 60mph asti...
Toki eihän Opel ole ainut joka tekee vastaavia temppuja mutta tämä tarkoittaa vain sitä että vaikkakin sähköautot ovat nyt pieni prosentti tehtaiden valmistamista autoista tällä hetkellä mutta näköjään koetaan kilpailutilanne jo sellaiseksi että pitää päästä näyttämään asiaan vihkiytymättömälle paljonkin "paremmalta" kuin muut. Teslan Model 3 arvot ovat hieman pienemmät , myös lähtöhinnan suhteen. Mielenkiinnolla odotan miten muut auton valmistajat saavat omat mallinsa ulos ja minkälaisilla suoritus arvoilla versus Ameriikan raitin tuotteisiin.
Itse ajattelin tämän hetken tiedoilla jommankumman Opelin tai Teslan hankkia mutten missään nimessä ekasta vuosituotannosta kuitenkaan.
In accordance with the New European Driving Cycle (NEDC, the current standard for range comparisons between different vehicles) the new e‑car from Rüsselsheim can clear the magical 400 kilometer barrier by a considerable margin without recharging (purely electrical range measured based on the NEDC in km: >400; provisional figure).[/color]
ja kiihtyvyys maininta
Sprinter: Accelerates from 0 to 50 in just 3.2 seconds
Pahimmaksi kilpailijaksi ajatellut merkit ilmoittaa rangensa vielä EPA syklin mukaisesti ja kiihtyvyydenkin 60mph asti...
Toki eihän Opel ole ainut joka tekee vastaavia temppuja mutta tämä tarkoittaa vain sitä että vaikkakin sähköautot ovat nyt pieni prosentti tehtaiden valmistamista autoista tällä hetkellä mutta näköjään koetaan kilpailutilanne jo sellaiseksi että pitää päästä näyttämään asiaan vihkiytymättömälle paljonkin "paremmalta" kuin muut. Teslan Model 3 arvot ovat hieman pienemmät , myös lähtöhinnan suhteen. Mielenkiinnolla odotan miten muut auton valmistajat saavat omat mallinsa ulos ja minkälaisilla suoritus arvoilla versus Ameriikan raitin tuotteisiin.
Itse ajattelin tämän hetken tiedoilla jommankumman Opelin tai Teslan hankkia mutten missään nimessä ekasta vuosituotannosta kuitenkaan.
Opel Ascona C 2,0i 4D LS 1987, Opel Vectra A 2,0i 4D Merit 1993, Opel Insignia B Sport Tourer Executive 2,0 FWD 2021.
Re: Opel sähköauto = Ampera
Alkaa olla Saksassa Amperat sen verran edullisia (vm.2012 alkaen n.12kE) että alkaa kiinnostamaan kun verokin on melko pieni...
-
- 'Agila'
- Viestit: 2
- Liittynyt: 29 Joulu 2016, 09:31
Re: Opel sähköauto = Ampera
Laitanpa nyt tännekkin toisenlaisia kokemuksia tästä läjästä. Eli ylläolevalle en suosittelisi käytetyn Amperan hakua, mieluummin jokin luotettava auto, säästää huoltokuluissa isot summat.
Viimeisimmässä huollossa huomattiin että venttiilikoppa tihkuu öljyä, vesipumppu vuotaa ym. Lisäksi latausluukku oli taas vuosi vaihdon jälkeen jumissa. Huollon mukaan nämä ovat ihan normaaleja ongelmia tämän ikäisissä opeleissa. Eilen kun olin ottamassa autoa irti laturista en saanutkaan kahvaa enää millään irti, jouduin repimään kahvan rikki että pääsin autolla liikenteeseen. Kyseessä opelin oma laturi.
Latausluukun joutuu luultavasti taas vaihtamaan vuoden jälkeen, laatu ilmeisesti samaa kuraa kuin aiemminkin.
Sinänsä autolla on ollut ihan kiva ajaa, mieluusti pysyisin sähköautossa bensan sijaan. Mutta tätä läjää tai muita saman firman tuotteita ei enää ikinä, hermot mennyt ihan täysin. Ja LänsiAuto Espoo vielä oma lukunsa tässä sopassa, toinen pulju mistä kannattaa pysyä kaukana.
Viimeisimmässä huollossa huomattiin että venttiilikoppa tihkuu öljyä, vesipumppu vuotaa ym. Lisäksi latausluukku oli taas vuosi vaihdon jälkeen jumissa. Huollon mukaan nämä ovat ihan normaaleja ongelmia tämän ikäisissä opeleissa. Eilen kun olin ottamassa autoa irti laturista en saanutkaan kahvaa enää millään irti, jouduin repimään kahvan rikki että pääsin autolla liikenteeseen. Kyseessä opelin oma laturi.
Latausluukun joutuu luultavasti taas vaihtamaan vuoden jälkeen, laatu ilmeisesti samaa kuraa kuin aiemminkin.
Sinänsä autolla on ollut ihan kiva ajaa, mieluusti pysyisin sähköautossa bensan sijaan. Mutta tätä läjää tai muita saman firman tuotteita ei enää ikinä, hermot mennyt ihan täysin. Ja LänsiAuto Espoo vielä oma lukunsa tässä sopassa, toinen pulju mistä kannattaa pysyä kaukana.
-
- 'Agila'
- Viestit: 2
- Liittynyt: 29 Joulu 2016, 09:31
Re: Opel sähköauto = Ampera
LänsiAuto Espoo sai onneksi hommattua tähän uuden laturin takuuseen, eli yksi valopilkku sentään tämän kanssa. Kiitoksia heille siitä.EiEnääOpelia kirjoitti:Laitanpa nyt tännekkin toisenlaisia kokemuksia tästä läjästä. Eli ylläolevalle en suosittelisi käytetyn Amperan hakua, mieluummin jokin luotettava auto, säästää huoltokuluissa isot summat.
Viimeisimmässä huollossa huomattiin että venttiilikoppa tihkuu öljyä, vesipumppu vuotaa ym. Lisäksi latausluukku oli taas vuosi vaihdon jälkeen jumissa. Huollon mukaan nämä ovat ihan normaaleja ongelmia tämän ikäisissä opeleissa. Eilen kun olin ottamassa autoa irti laturista en saanutkaan kahvaa enää millään irti, jouduin repimään kahvan rikki että pääsin autolla liikenteeseen. Kyseessä opelin oma laturi.
Latausluukun joutuu luultavasti taas vaihtamaan vuoden jälkeen, laatu ilmeisesti samaa kuraa kuin aiemminkin.
Sinänsä autolla on ollut ihan kiva ajaa, mieluusti pysyisin sähköautossa bensan sijaan. Mutta tätä läjää tai muita saman firman tuotteita ei enää ikinä, hermot mennyt ihan täysin. Ja LänsiAuto Espoo vielä oma lukunsa tässä sopassa, toinen pulju mistä kannattaa pysyä kaukana.
Re: Opel sähköauto = Ampera
Kävinpä kokeilemassa 2012 mallia kun on paikallisessa liikkeessä tyrkyllä, tykkäsin. Sopisi aika hyvin nykyiseen tilanteeseen, pääasiassa taajamassa tapahtuu autoilu. Kauppoihin tuosta tuskin pääsee, välirahasta pitäisi tingata reilusti. Mietin jos myisi insignian suoraan ja Hollannista tuontipeli (sieltä tämä liikkeenkin auto oli tuotu).
Miten näissä menee varustetaso, välillä näkyy cosmo malleja mutta niissä ei näyttäisi olevan eroa "tavallisiin"? Onko kaikissa malleissa esilämmitys/viidennes ja peruutuskamera? Nahat näyttää ainakin löytyvän kaikista.
Miten näissä menee varustetaso, välillä näkyy cosmo malleja mutta niissä ei näyttäisi olevan eroa "tavallisiin"? Onko kaikissa malleissa esilämmitys/viidennes ja peruutuskamera? Nahat näyttää ainakin löytyvän kaikista.
Insignia CDTi 118 Sports Tourer 2010 AT
Re: Opel sähköauto = Ampera
Viidennes=viilennys, mahtava auto correct.
Insignia CDTi 118 Sports Tourer 2010 AT
Re: Opel sähköauto = Ampera
Peruutuskamera ei taida olla vakiovaruste. Ilmastointi, esilämmitys ja nahkapenkit löytyy kaikista.
Talvella '12-mallinen pakkokäyttää moottoria alle -4 asteen lämpötilassa ja kuluttaa siihen melkoisesti bensaa. '13-mallisessa tuon lämpötilan saa pudotettua -10 asteeseen. Mulla on ollut '13-mallinen huhtikuusta asti, nyt on ajettu vähän yli 10000 km ja poltettu noin 90 litraa bensaa
Talvella '12-mallinen pakkokäyttää moottoria alle -4 asteen lämpötilassa ja kuluttaa siihen melkoisesti bensaa. '13-mallisessa tuon lämpötilan saa pudotettua -10 asteeseen. Mulla on ollut '13-mallinen huhtikuusta asti, nyt on ajettu vähän yli 10000 km ja poltettu noin 90 litraa bensaa
Re: Opel sähköauto = Ampera
Ok, peruutuskamera on ihan kiva mutta ei pakollinen, parkkitutkat pitää olla kun niihin on tottunut, nämä saa onneksi varmistettua kuvista jos epäilee varustelistausta.
En tiedä vaihtuuko tällaiseen vai ei, mutta kuinka olette latausasemia asennelleet omaan pihaan? Käytännössä riittäisi 10A sulakkeen kautta lataaminen yön yli aika pitkälle arkikäytössä mutta ei nopeammasta latauksesta haittaakaan olisi, kustantaahan sellainen tietysti jonkin verran.
Tuosta pakkokäytöstä, väitetään että -12 malliin ei saa muutettua asetuksista -10 asteeseen mikä varmasti on totta, mutta joissakin keskusteluissa puhutaan modauksesta jolla saa muutettua arvoa, onko hienompaa modausta kuin kusettaa mittausta vastuksella? Tuollainen viritys ei hirveästi innosta.
En tiedä vaihtuuko tällaiseen vai ei, mutta kuinka olette latausasemia asennelleet omaan pihaan? Käytännössä riittäisi 10A sulakkeen kautta lataaminen yön yli aika pitkälle arkikäytössä mutta ei nopeammasta latauksesta haittaakaan olisi, kustantaahan sellainen tietysti jonkin verran.
Tuosta pakkokäytöstä, väitetään että -12 malliin ei saa muutettua asetuksista -10 asteeseen mikä varmasti on totta, mutta joissakin keskusteluissa puhutaan modauksesta jolla saa muutettua arvoa, onko hienompaa modausta kuin kusettaa mittausta vastuksella? Tuollainen viritys ei hirveästi innosta.
Insignia CDTi 118 Sports Tourer 2010 AT
Re: Opel sähköauto = Ampera
10A yksivaihelaturi lataa tyhjäksi ajetun täyteen reilussa viidessä tunnissa, tavallinen pistotulppa riittää. Amperan lataus on aina yksivaiheinen ja maksimi on 16A, silloin latausaika tyhjästä täyteen on reilu kolme tuntia. Esimerkiksi r-evc.com myy 16A latauskaapelia noin 300€ hintaan.
Ebaystä saa huijaussetin: http://www.ebay.com/itm/2011-12-Chevrol ... 2202267336, tuo on vastusviritystä parempi siinä mielessä että lämpömittari näyttää väärin vasta kun ollaan huijaustilassa.
Ebaystä saa huijaussetin: http://www.ebay.com/itm/2011-12-Chevrol ... 2202267336, tuo on vastusviritystä parempi siinä mielessä että lämpömittari näyttää väärin vasta kun ollaan huijaustilassa.
Re: Opel sähköauto = Ampera
Päivän oli koeajossa Ampera, ihan passelilta vaikuttaa edelleen. Liikkeen pihas lähdin ja akkuvarauksen palkki näytti olevan täynnä, 54km toimintasädettä näytti. Pakkasta n. kuusi astetta, n.35-40km taisin päästä latauksella, sisälsi maantieajoa muutaman kilometrin ja luonnillisesti siten kiihdyttelyä 80km/h vauhtiin, muuten pyörin taajamassa.
Tunnin latauksella sai pienemmällä teholla 15km toimintasäteen, tällä kierroksella käytiin ajamassa n. 30km maantiellä ja koikeilin hold toimintoakin joten en osaa sanoa paljonko akulla oikeasti mentiin, en huomannut niin tarkasti seurata mitä näytölle tuli ajon jälkeen kun muutenkin tuli räpellettyä asetuksia eestaas. Taajamaan ajoin tyhjällä akulla, kyllä auto sen verran otti rullailuista virtaa että moottori ei käynyt koko aikaa, risteyksistä lähdettiin akun voimalla yleensä.
Esilämmitystä koitin suoraan kaukosäätimestä, en huomannut katsoa tämän toiminnon asetuksia, en saanut toimimaan. Penkit kyllä lämpenivät ajossa. Tässä yksilössä ei ollut parkkitutkia eikä peruutuskameraa, jompi kumpi on melkein pakollinen kun niihin on tottunut, rennompi pakitella eikä etukulmia tuossa kyllä näe etukulmiakaan.
Yksi erittäin ärsyttävä ominaisuus autossa on, takaluukun sulkemisen ääni. Jos autossa on samaan aikaa sisällä tuntuu että pää räjähtää, sen verran voimalla luukku tipahtaa.
Saapa nähdä mihin tässä päätyy.
Tunnin latauksella sai pienemmällä teholla 15km toimintasäteen, tällä kierroksella käytiin ajamassa n. 30km maantiellä ja koikeilin hold toimintoakin joten en osaa sanoa paljonko akulla oikeasti mentiin, en huomannut niin tarkasti seurata mitä näytölle tuli ajon jälkeen kun muutenkin tuli räpellettyä asetuksia eestaas. Taajamaan ajoin tyhjällä akulla, kyllä auto sen verran otti rullailuista virtaa että moottori ei käynyt koko aikaa, risteyksistä lähdettiin akun voimalla yleensä.
Esilämmitystä koitin suoraan kaukosäätimestä, en huomannut katsoa tämän toiminnon asetuksia, en saanut toimimaan. Penkit kyllä lämpenivät ajossa. Tässä yksilössä ei ollut parkkitutkia eikä peruutuskameraa, jompi kumpi on melkein pakollinen kun niihin on tottunut, rennompi pakitella eikä etukulmia tuossa kyllä näe etukulmiakaan.
Yksi erittäin ärsyttävä ominaisuus autossa on, takaluukun sulkemisen ääni. Jos autossa on samaan aikaa sisällä tuntuu että pää räjähtää, sen verran voimalla luukku tipahtaa.
Saapa nähdä mihin tässä päätyy.
Insignia CDTi 118 Sports Tourer 2010 AT
Re: Opel sähköauto = Ampera
Millaisena näette Amperan tulevaisuuden? Uskaltaako sellaisesta haaveilla - hybridijärjestelmän takuu päättyy lähivuosina (eikö se ollut 8v), Opel siirtyy PSA:n omistukseen, mallia on myyty vähän ja erikoistuneita huoltamoita on harvassa...?
Eipä noissa toki vielä käsittääkseni ainakaan ole ilmennyt mitään, mikä aiheuttaisi suurempaa huolta esim. osien saatavuuden tai korjausten hinnan kannalta?
Eipä noissa toki vielä käsittääkseni ainakaan ole ilmennyt mitään, mikä aiheuttaisi suurempaa huolta esim. osien saatavuuden tai korjausten hinnan kannalta?
Re: Opel sähköauto = Ampera
Tilasin r-evc:ltä latauskaapelin jossa saa valita latausvirran välillä 1-16A hintaan 330€ kotia toimitettuna (maksoin etukäteen heidän pankkitilille, vähän säästi).
Paketti oli matkalla 2 viikkoa, latausjohto toimii hyvin. Kätevämpi kuin originaali.
Nyt 3kk ajellu Hollannista tuodulla vm. 2012 Amperalla n. 7 tkm ja bensaa menny n. 70l ja ihan olen tyytyväinen. Seuraava auto taitaakin olla jo täyssähköinen.
Paketti oli matkalla 2 viikkoa, latausjohto toimii hyvin. Kätevämpi kuin originaali.
Nyt 3kk ajellu Hollannista tuodulla vm. 2012 Amperalla n. 7 tkm ja bensaa menny n. 70l ja ihan olen tyytyväinen. Seuraava auto taitaakin olla jo täyssähköinen.
-
- 'Agila'
- Viestit: 2
- Liittynyt: 05 Syys 2017, 21:39
Re: Opel sähköauto = Ampera
Terve Clubilaiset. Ampera toi suht järkevän hintaisena käytettynä plugarina allekirjoittaneen aiemmin itselle täysin oudon automerkin pariin.... ja nyt ollaan pihalla. Eli MY13 Opel Amperalla menty pari viikkoa ja ihan positiiviselta vaikuttaa. Pari juttua kuitenkin olis kysymyksenä, löytyisikö tietoja ja ehdotuksia?? Kiitos etukäteen!
1)
16A nopeampi lataus pitää rakentaa kotio ja säännöllistä latausta ajatellen turvallisesti (ei Schuko). Olisko 3-vaihetöpselistä virran ottava matkalaturi+kaapeli hyvä vaihtoehto kun autotallissa ja katoksessa olis tommoset 3x16A pistorasiat 5x2,5mm^2 kaapeloinnilla valmiina? Tonnia varsinaisesta latausasemasta ei viitsisi maksaa ja tuossa ei tarvisi sähkäriäkään käyttää paikalla. Laturimötikälle tietysti asiallinen 'naulakko' tms. Onko toi r-evc.com järkevin paikka tilata? Kaikki kommentit ja ehdotukset tähän 16A lataukseen kiinnostaa. Saa myös tarjota 16A laturia jos on ylimääräisiä. Type2--> Type1 adaptereita näyttää löytyvän netistä ja Type 2 olisi varmaan tulevaisuutta ajatellen fiksumpi - siitä adapterilla muuttaisi type1:seen Amperaa varten? Myöhemmin jos innostuu vielä enempi sähköautoilusta niin olisi Type2 sitten valmiina.
2)
Talvipyörät pitää jostain piakkoin kehitellä.. Tarviiko Ampera aina ne paineanturit vanteisiin, eli herjaako taulu punaisena aina ajoon lähtiessä jos näitä lähettimiä ei ole? Minkälainen herja se on voiko sen kanssa elää? Ei millään viitsis alkaa mälvätä kumeja yksille vanteille keväin syksyin... No jos talvipyörät kuitenkin hommaan niin onko 16" myös mahdollinen koko vakio 17 lisäksi? Mikä on et ja vanteen leveys, jako kai harvinainen 5x115, onko näissä keskireiän koolla jotain väliä? Ehdotuksia mistä kannattaisi katsella? Onko muuten kokemuksia mitkä kumit tässä toimii ja käyttäytyy hyvin. Pitääkö välttämättä olla 98 kantavuusluku vähintään?
3)
Takavalot on vetäny huurua/kosteutta itseensä vaikka umpiot onkin ehjän ja kolhimattoman näköiset, ilmeisesti perusominaisuus näissä. Saako kosteutta pois näistä esim. poraamalla ilmareiät ylä ja alareunaan, puhaltamalla paineilmalla ja kuivattamalla kuumailmapuhaltimella varovasti ja uudelleen tulppaamalla? Tai onko kukaan koittanu virittää jotain esim. silicageliä tms noihin kuivaamaan? Vaihtoehtoisesti mitä mahtas maksaa uudet? Kyse siis kahdesta keskimmäisestä valomodulista. Eli reunimmaiset on vielä kirkkaat.
4)
Mites se auton esilämmitys/jäähdytys toiminto saadaan pelaamaan avaimenperästä. Missä valikossa pitää konfiguroida? Toimiiko tämä ainoastaan latauskaapelin päässä ollessa vai onko mahdollista käyttää myös auton ajoakusta energia ottaen? Miten kauas kaukosäädin kantaa?
Tässähän tätä kyselyä jo olikin yhdelle kertaa...
1)
16A nopeampi lataus pitää rakentaa kotio ja säännöllistä latausta ajatellen turvallisesti (ei Schuko). Olisko 3-vaihetöpselistä virran ottava matkalaturi+kaapeli hyvä vaihtoehto kun autotallissa ja katoksessa olis tommoset 3x16A pistorasiat 5x2,5mm^2 kaapeloinnilla valmiina? Tonnia varsinaisesta latausasemasta ei viitsisi maksaa ja tuossa ei tarvisi sähkäriäkään käyttää paikalla. Laturimötikälle tietysti asiallinen 'naulakko' tms. Onko toi r-evc.com järkevin paikka tilata? Kaikki kommentit ja ehdotukset tähän 16A lataukseen kiinnostaa. Saa myös tarjota 16A laturia jos on ylimääräisiä. Type2--> Type1 adaptereita näyttää löytyvän netistä ja Type 2 olisi varmaan tulevaisuutta ajatellen fiksumpi - siitä adapterilla muuttaisi type1:seen Amperaa varten? Myöhemmin jos innostuu vielä enempi sähköautoilusta niin olisi Type2 sitten valmiina.
2)
Talvipyörät pitää jostain piakkoin kehitellä.. Tarviiko Ampera aina ne paineanturit vanteisiin, eli herjaako taulu punaisena aina ajoon lähtiessä jos näitä lähettimiä ei ole? Minkälainen herja se on voiko sen kanssa elää? Ei millään viitsis alkaa mälvätä kumeja yksille vanteille keväin syksyin... No jos talvipyörät kuitenkin hommaan niin onko 16" myös mahdollinen koko vakio 17 lisäksi? Mikä on et ja vanteen leveys, jako kai harvinainen 5x115, onko näissä keskireiän koolla jotain väliä? Ehdotuksia mistä kannattaisi katsella? Onko muuten kokemuksia mitkä kumit tässä toimii ja käyttäytyy hyvin. Pitääkö välttämättä olla 98 kantavuusluku vähintään?
3)
Takavalot on vetäny huurua/kosteutta itseensä vaikka umpiot onkin ehjän ja kolhimattoman näköiset, ilmeisesti perusominaisuus näissä. Saako kosteutta pois näistä esim. poraamalla ilmareiät ylä ja alareunaan, puhaltamalla paineilmalla ja kuivattamalla kuumailmapuhaltimella varovasti ja uudelleen tulppaamalla? Tai onko kukaan koittanu virittää jotain esim. silicageliä tms noihin kuivaamaan? Vaihtoehtoisesti mitä mahtas maksaa uudet? Kyse siis kahdesta keskimmäisestä valomodulista. Eli reunimmaiset on vielä kirkkaat.
4)
Mites se auton esilämmitys/jäähdytys toiminto saadaan pelaamaan avaimenperästä. Missä valikossa pitää konfiguroida? Toimiiko tämä ainoastaan latauskaapelin päässä ollessa vai onko mahdollista käyttää myös auton ajoakusta energia ottaen? Miten kauas kaukosäädin kantaa?
Tässähän tätä kyselyä jo olikin yhdelle kertaa...
-
- 'Agila'
- Viestit: 2
- Liittynyt: 05 Syys 2017, 21:39
Re: Opel sähköauto = Ampera
Terve taas, löytyiskö keneltäkään tietoa vai onko niin triviaalit kysymykset, että vastaukset löytyy hakemalla vanhemmista ketjuista?
Re: Opel sähköauto = Ampera
2: Vaihda varapyörä yhteen nurkkaan niin hälytyksen ärsytys selviää. Jos ohjekirjas on 16" vanteet niin sopii varmasti. Muuten menee mittaamiseks - jarrusatula siä yleensä hankaa ekana vastaan. Keskireikä pitäs mielellään olla vakiota isompi tai edes sama. Pienemmät pitäs viedä sorvarille. Kantavuus tulee suoraan akselimassoista (rekisteriote) eli akseli jaettuna kahdella on nurkka. Suosituksena TM:n testivoittaja tai budjettina Landsailit, koska on niin hyvät, ettei TM toiste testiin kelpuuttanu. Nykysen vanteen mitat lukevat vanteessa.
3: Kyllähän se huuru poistuu kun umpion kuivaa. Silica kyllä kerää kosteuden, mutta se pitäis myös luovuttaa joskus pois. Itse ottaisin umpion käteen, selvittäisin vuotopaikan, kuivaisin ja korjaisin. Hinnan katsoisin varaosanumerolla eBay.de:stä, koska oletuksena halvin.
4: Jos ohjekirja ei vastaa kysymykseen, kääntyisin huollon puoleen. Tai Googlen. Kantamatka riippuu kaikesta: esteistä, säästä, muista samaa taajuutta käyttävistä vekottimista. Jalat alle ja kaukosäädintä naksuttelemaan. Mieluummin lukkoon-napilla, jotta Albert Nussi ei saa älynväläystä kun avaat lukot kaukaa juoksumatkan päästä.
3: Kyllähän se huuru poistuu kun umpion kuivaa. Silica kyllä kerää kosteuden, mutta se pitäis myös luovuttaa joskus pois. Itse ottaisin umpion käteen, selvittäisin vuotopaikan, kuivaisin ja korjaisin. Hinnan katsoisin varaosanumerolla eBay.de:stä, koska oletuksena halvin.
4: Jos ohjekirja ei vastaa kysymykseen, kääntyisin huollon puoleen. Tai Googlen. Kantamatka riippuu kaikesta: esteistä, säästä, muista samaa taajuutta käyttävistä vekottimista. Jalat alle ja kaukosäädintä naksuttelemaan. Mieluummin lukkoon-napilla, jotta Albert Nussi ei saa älynväläystä kun avaat lukot kaukaa juoksumatkan päästä.