Maakaasuauto

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja TJT »

citykani kirjoitti:Lukemani perusteella olen aika vakuuttunut, että metaaniauto voisi olla hyvä vaihtoehto, jos vain on varaa hankkia se uudenuutukainen kullannup… ,siis auto.
Käytetyn auton ekologisuutta ei kovin ahkerasti alleviivata.
Ei tarvitse mikään valopää olla käsittääkseen, että sekin säästää ympäristöä, jos jonkun esineen käyttää loppuun.
Nyt olet asian ytimessä.
Sellaista autoa ei liene vielä keksittykkään, jonka valmistuksesta ja käytöstä ei päästöjä syntyisi.

Topicin aloittajakin olisi oikeasti tehnyt suuremman ympäristöteon jatkamalla sillä laatokalla ajamista ;)

Toiset tietty jaksavat alleviivata oman ajokkinsa "ympäristöystävällisyyttä" ehkä parantaakseen omaatuntoaan, tai ihan vaan kaiken propagandan seurauksena.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Avatar
citykani
'Senator'
'Senator'
Viestit: 448
Liittynyt: 07 Helmi 2009, 19:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja citykani »

Vaikka nuo ilmastoasiat jättäisi huomioitta, niin öljyvarojen niukkuudesta ei liene kovin kauheasti erimielisyyttä. Tällä foorumilla kaikki varmaan tietävät (minun tosin piti tämä asia luntata tytön koulukirjasta), että henkilöauton hyötysuhde on jossain 15-20 %:n välillä kun taas esim. sähkömoottorissa vastaava luku lähentelee 95 %:a. Onhan se kökköä, kun aikalailla joka tuutista jankutetaan, että kaikenlainen kertakäyttökulttuuri on täysin edesvastuutonta ja samaan aikaan voivotellaan, kuinka Suomen autokanta on kauhean vanhaa ja kulahtanutta ja ne kaikki pitäisi mielellään kertalaakista vaihtaa uusiin.

Kuitenkin, tuo edellä mainittu hyötysuhde huomioiden, se on myös ilmeistä, että kaikenlaiset polttomoottoriköyttöiset kulkuneuvot hörppivät ison osan niistä niukoista öljyvaroista, joita tarvitaan myös monenmoiseen muuhun tarpeelliseen, kuten muovituotteiden valmistukseen. Sitä yritin sanoa, että jos sen uuden auton välttämättä haluaa/kykenee hankkimaan, niin siinä tapauksessa ehkä kannattaa miettiä, tartteeko sen ajokin välttämättä olla se perinteinen bensaa taikka löpöä hörppivä yksilö, vai ottaisiko vaihteeksi sähköllä tai metaanilla kulkevan kiesin.
Altti450
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2830
Liittynyt: 15 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Altti450 »

citykani kirjoitti:Vaikka nuo ilmastoasiat jättäisi huomioitta, niin öljyvarojen niukkuudesta ei liene kovin kauheasti erimielisyyttä. Tällä foorumilla kaikki varmaan tietävät (minun tosin piti tämä asia luntata tytön koulukirjasta), että henkilöauton hyötysuhde on jossain 15-20 %:n välillä kun taas esim. sähkömoottorissa vastaava luku lähentelee 95 %:a. Onhan se kökköä, kun aikalailla joka tuutista jankutetaan, että kaikenlainen kertakäyttökulttuuri on täysin edesvastuutonta ja samaan aikaan voivotellaan, kuinka Suomen autokanta on kauhean vanhaa ja kulahtanutta ja ne kaikki pitäisi mielellään kertalaakista vaihtaa uusiin.

Kuitenkin, tuo edellä mainittu hyötysuhde huomioiden, se on myös ilmeistä, että kaikenlaiset polttomoottoriköyttöiset kulkuneuvot hörppivät ison osan niistä niukoista öljyvaroista, joita tarvitaan myös monenmoiseen muuhun tarpeelliseen, kuten muovituotteiden valmistukseen. Sitä yritin sanoa, että jos sen uuden auton välttämättä haluaa/kykenee hankkimaan, niin siinä tapauksessa ehkä kannattaa miettiä, tartteeko sen ajokin välttämättä olla se perinteinen bensaa taikka löpöä hörppivä yksilö, vai ottaisiko vaihteeksi sähköllä tai metaanilla kulkevan kiesin.
Lunttaappa samasta kirjasta, millä hyötysuhteella sitä sähköä tuotetaan voimalassa. Tämän lisäksi hävikkiä tapahtuu sähkön siirrossa, jne.
VWSharan 2.0TDI, Vectra C 1.9CDTI exiä kymmenkunta ooppelia ja muutama kansanauto.
Avatar
citykani
'Senator'
'Senator'
Viestit: 448
Liittynyt: 07 Helmi 2009, 19:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja citykani »

Altti450 kirjoitti: Lunttaappa samasta kirjasta, millä hyötysuhteella sitä sähköä tuotetaan voimalassa. Tämän lisäksi hävikkiä tapahtuu sähkön siirrossa, jne.
Epäilemättä nuo prosenttiluvut menisivät noin laskemalla uuteen uskoon, mutta toisaalta sähkön tuotannolle on olemassa monenmoisia vaihtoehtoja (sitä taasen ei tietääkseni ole keksitty, millä sen muovin valmistuksessa tarvittavan hartsin voisi korvata). Se uusi uljas ydinvoimalakin jauhaisi jo sähköä, mutta kun sen rakentajat sössivät vähän joka käänteessä. Ehkä se kuudes valmistuu ennen viidettä. Eikä se sähköauto ole välttämättä se ainoa varteenotettava vaihtoehto.
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja TJT »

citykani kirjoitti:(sitä taasen ei tietääkseni ole keksitty, millä sen muovin valmistuksessa tarvittavan hartsin voisi korvata)
Esim googlettamalla löytyy muoveista ja niitten raaka-aineista paljon juttua.

Öljyä(tai siis öljynjalostuksen sivutuotteita) käytetään lähinnä valmistusmäärältään suurimpien muovien valmistukseen.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Avatar
Metaani
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 69
Liittynyt: 31 Elo 2008, 18:11
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Metaani »

Autotallinaapurini sanoi lähtevänsä tankkaamaan Volvonsa pääsiäiseksi, ja pyysi minua mukaan. Pääsin pitkästä aikaa käyttämään bensapistoolia, ja lorottamaan bensaa Volvon tankkiin. Kyllä oli aika järkyttävää nähdä, miten nopeasti eurot vilahtivat bensamittarin näyttötaulussa. Mittarinäyttö pysähtyi 88,63 euron lukemaan, joka 1,409 €/l tarkoitti 62,9 litraa. Kun sanoin naapurilleni, että bensaa meni aika paljon, niin hän vastasi, että riittää se viikoksi. Sanoin hänelle, että tuo rahamäärä riittää maakaasuauton ajoihin aina toukokuuhun asti. Siihen autotallinaapurini sanoi, että valtiovalta rankaisee häntä ensi vuonna vielä korottomalla paljon ajoneuvoveroa, joka on aivan väärin, kun hän nykyisellä bensanhinnalla maksaa jo tolkuttomasti veroa.

Ostimme autotallinaapurin kanssa automme yht’aikaa vuonna 2008, joten meillä oli samat tiedot tulevasta. Naapurini päätti ostaa Volvo XC70 citymaasturin, jonka EU keskikulutus on 11,3 l/100 km ja CO2 270 g/km. Minä taas valitsin Opel Combo Tour 1.6 CNG, jonka EU keskikulutus on 4,9 kg/100 km ja CO2 133 g/km. Autotallinaapurilla polttoaine maksaa keskikulutuksella 15,92 €/100 km, kun minulla vain 5,29 €/100 km; erotus 10,63 €/100 km. Naapurilla ajoneuvovero nousee 127,75 € → 281,05 € eli 153,30 € korotus, kun minulla laskee 127,75 € - 71,91 € = 53,30 €. Meidän välinen ero on 281,05 € - 71,91 € = 209,14 €. Pystyn ajamaan maakaasuautolla 209,14 eurolla 3952 km.

En ole vieläkään nähnyt toista maakaasuautoa tankkaamassa Simolantiellä, vaikka olen itse käynyt siellä tankkaamassa jo 40 kertaa 1.5 vuoden aikana. Hyvänä puolena on ollut se, ettei ole tarvinnut jonottaa tankkaamista, mutta toisaalta olen huolissani vaihtoehtoisten polttoaineiden kehityksessä Suomessa – eikö öljyriippuvuutta saada ikinä vähennettyä? Jatkuvasti joutuu ajamaan jonkin dieselauton perässä, joka kiihdyttäessään liikennevaloista pölläyttää likaisen ja haisevan mustan savupilven silmille. Varmaankin muut autoilijat minun perässä ihmettelevät, että mikä tuo edessä oleva auto oikein on, kun se ei haise ollenkaan.
TJT kirjoitti:Topicin aloittajakin olisi oikeasti tehnyt suuremman ympäristöteon jatkamalla sillä laatokalla ajamista
Ikuisuuskysymys on, että milloin auto kannattaa vaihtaa? Auton käyttövaihe on ratkaiseva energiankulutuksessa, sillä auton valmistamiseen kuluu 12 % käyttöiän energiasta. Valmistuksessa voidaan käyttää kierrätettyjä materiaaleja ja ei-fossiilista energiaa. Suomessa autojen käyttöikä on Euroopan korkein – 18 vuotta. Vanhoilla autoilla ajosuoritteet ovat kuudesosa uusien autojen ajoista, mutta päästöt ovat kaksinkertaiset. Jos ihminen kuitenkin uutta autoa ostaessa, ostaa enemmän polttoainetta kuluttavan auton kuin mitä vanha kulutti, niin sitä ei voi pitää kovinkaan ympäristöystävällisenä tekona. Uudessa autossa myös oma turvallisuus paranee: minä sain paremman kolaria kestävämmän korin, turvatyynyt, lukkiutumattomat jarrut ja turvavyön kiristimen.

Vanhaa Ladaani ei ole paalattu, vaan olen nähnyt sen usean kerran Lappeenrannan liikenteessä. Kerran näin sen Prisman pihassa parkissa, enkä malttanut mennä katsomaan sitä lähempää. Siitä oli riisuttu paljon osia: istuinpäälliset, koristekapselit, spl-jakosuodattimet ja hattuhylly. Ovet olivat ystävällisesti auki, mutta en kuitenkaan käynyt istumaan kuljettajan paikalle. Entisellä Ladallani on menossa 11. vuosi, ja uskon, että se korvasi jonkin ei-katalysaattorilla varustetun auton.

Lappeenrannassa on kevät tullut viikkoa keskimääräistä aikaisemmin. Luulin yhtenä päivänä, että Opelin ulkolämpömittari on mennyt rikki, kun se näytti +12 astetta, mutta se oli sama kuin lentoaseman virallinen lämpötila. Velmies tuli viettämään pääsiäistä mökillemme, ja ensimmäiseksi panin hänet vaihtamaan maakaasuautoon kesärenkaat alle. Tiet ovat kuivuneet silmissä, ja lumikasat ovat pienentyneet 70 cm → 10 cm. Mökille on matkaa 36 km, ja mökki rakennettiin jo 1960-luvulla. Mökin maat, metsäpalstan, osti isoisoisäni syyskuussa 1878, ja olen siellä käynyt säännöllisesti 0-vuotiaasta asti. Eli hetken mielijohteesta en ole hankkinut tätä metsäpalstaa.
Avatar
hajama
'Senator'
'Senator'
Viestit: 692
Liittynyt: 09 Elo 2007, 11:01
Paikkakunta: TRE

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja hajama »

Altti450 kirjoitti:
citykani kirjoitti:Vaikka nuo ilmastoasiat jättäisi huomioitta, niin öljyvarojen niukkuudesta ei liene kovin kauheasti erimielisyyttä. Tällä foorumilla kaikki varmaan tietävät (minun tosin piti tämä asia luntata tytön koulukirjasta), että henkilöauton hyötysuhde on jossain 15-20 %:n välillä kun taas esim. sähkömoottorissa vastaava luku lähentelee 95 %:a. Onhan se kökköä, kun aikalailla joka tuutista jankutetaan, että kaikenlainen kertakäyttökulttuuri on täysin edesvastuutonta ja samaan aikaan voivotellaan, kuinka Suomen autokanta on kauhean vanhaa ja kulahtanutta ja ne kaikki pitäisi mielellään kertalaakista vaihtaa uusiin.

Kuitenkin, tuo edellä mainittu hyötysuhde huomioiden, se on myös ilmeistä, että kaikenlaiset polttomoottoriköyttöiset kulkuneuvot hörppivät ison osan niistä niukoista öljyvaroista, joita tarvitaan myös monenmoiseen muuhun tarpeelliseen, kuten muovituotteiden valmistukseen. Sitä yritin sanoa, että jos sen uuden auton välttämättä haluaa/kykenee hankkimaan, niin siinä tapauksessa ehkä kannattaa miettiä, tartteeko sen ajokin välttämättä olla se perinteinen bensaa taikka löpöä hörppivä yksilö, vai ottaisiko vaihteeksi sähköllä tai metaanilla kulkevan kiesin.
Lunttaappa samasta kirjasta, millä hyötysuhteella sitä sähköä tuotetaan voimalassa. Tämän lisäksi hävikkiä tapahtuu sähkön siirrossa, jne.
Esim Jyväskylän turvetta ja kivihiiltä polttavassa vesihöyryvoimalaitoksessa: "Voimalaitoksen hyötysuhde on 85 % ja energiakäytettävyys 99 %". Ja kyllä sähkö siirtyy huomattavasti peinemmillä ympäristöhaitoilla kuin bensa tai diesel!
Itse olen ehdottomasti sähköautojen kannalla ja sellainen konversio tekisi kovasti mieli rakentaa vaikka Calibrasta, joka renkaalle oma 50kw:n moottori ja hyvä ohjauselekroniikka...
Avatar
Metaani
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 69
Liittynyt: 31 Elo 2008, 18:11
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Metaani »

Vielä on jaksanut EcoFlex nöyrästi toimia, vaikka sisätilat eivät enää tuoksu uudelta autolta. Puolitoista vuotta kesti tunne nousta uuteen autoon, mutta nyt ne ovat menneen talven lumia. Maakaasulaskuista huomaa, että kesä on tullut, sillä kaksi viimeistä laskua ovat olleet 50 euroa, kun edelliset olivat 13 euroa. Ahne Gasum nosti viime vuodesta kaasun hintaa 2 centillä, ja se on nyt 1.10 €/kg (ekvivalenttilitrahinta 0.709 €/l). Lappeenrantaan pitäisi saada kilpaileva biokaasutankkauspaikka, joka voisi myydä biokaasua 1 €/kg, niin kuin Erkki Kalmari kotitilallaan.

Huomasin Lappeenrannan liikenteessä neljännen maakaasuauton, vaikka en ole vieläkään nähnyt ketään tankkaamassa maakaasua. Tämän neljännen maakaasuauton näin edessäni liikennevaloissa. Se oli vanha Volvo 940GL farmari, jonka takakontissa oli suuri kaasusäiliö. Kaasusäiliö vei puolet takakontin tilasta, ja takakonttiin oli liimattu pieni tarra – bi-fuel. Maakaasulaitteiston jälkiasennuksella oli vanhasta Volvosta saatu eko-auto.

Vanhana ladistina olen tottunut nostamaan konepellin ylös vähintään kerran kuukaudessa, ja tarkistamaan ulkoisesti konehuoneen tilan. Tein konehuoneeseen kevätsiivouksen rätin kanssa, ja pyyhin kaikki talven roskat pois. Samalla päätin katsoa, että millainen on sytytystulppa maakaasuautossa. Otin ensin pois kahdella torx-ruuvilla kiinnitetyn muovisuojan, ja sitten neljällä torx-ruuvilla kiinnitetyn sytyspuola/tulpanhattu-sytytysyksikön. Valitettavasti sytytystulppahylsyni ei mahtunut sytytystulpan reikään, sillä reikä oli 26 mm, kun tulpanavaimeni oli 28 mm. Sain kuitenkin tarkastettua, että sytytystulpan kolot olivat puhtaan, eikä mitään öljyvuotoja ollut havaittavissa.

Ostin kaksi vuotta sitten magneettikortin 80 eurolla, joka oikeutti 10 pesukertaan. Kortilla sai valita 12 eri vaihtoehdosta itselleen mieluisimman autonpesun. En ole kirjoittanut muistiin, miten monta kertaa olen käyttänyt magneettikorttia kahden vuoden aikana, mutta siellä ei varmastikaan ole kuin 1-2 pesua jäljellä. Etelä-Saimaa lehdessä oli ilmoitus, että Citymarkettiin oli rakennettu 24h autopesupaikka. Avajaistarjouksena oli 16 euron hienopesu hintaan 7,90 euroa. Halusin pestä maakaasuautoni kevään kurista pois, mutta avajaistarjous oli sattunut kuraiseksi sadepäiväksi. Kysyin myyjältä, että voisinko ostaa autopesun nyt, ja käyttää sen myöhemmin. Siihen myyjä vastasi, että osta vaikka kaksi pesua, ja käytä ne myöhemmin. Siinä vaiheessa sain älynvälähdyksen, ja ostin 9 pesua, koska 10. pesun sai ilmaiseksi. Maksoin 10 hienopesusta 71,10 € eli yksi luxuspesu tulee maksamaan 7,10 € - ei paha!

Kymmenen päivää toukokuussa kärsin helteistä, mutta onneksi ilmastointilaite on helpottanut oloa. Viime talven kovilla pakkasilla ei tullut ilmastointilaitetta käytettyä, vaikka ohjekirjassa vaaditaan sitä käytettäväksi vähintään kerran kuukaudessa. Nyt on ollut sopiva aika käyttää laitetta, jottei se ruostu kokonaan piloille. Mieluisimmillaan ilmastointilaitetta käytän, kun puhaltimen nopeus on alhaisimmalla pyörintänopeudella; silloin kylmää ei virtaa päälle liikaa.

Olen huolestuneena katsonut pohjoisnavan jäätilannetta. Nasan mukaan tammi-toukokuu on ollut mitatun historian lämpimin, ja se on heijastunut Jäämeren sulamisnopeuteen. Jäämereltä on sulanut toukokuussa 68’000 km² päivässä, joka on 50 % nopeampaa kuin 1979-2000 keskiarvo. Jäänlaajuus on nyt pienempi kuin koskaan ihmiskunnan historian aikana. Keskimäärin jäämassan tilavuus pohjoisessa vähenee joka vuosi 340 km³, mutta tilavuuden väheneminen on kasvanut 42 %. Saa nähdä mikä on jääalueen laajuus syyskuussa – meneekö vuoden 2007 ennätys rikki?
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Simo »

Oliko tämä auto vai vain toinen samanlainen tänään Helsingissä? Munkkivuoressa bongasin harmahtavan tummansinisen maakaasu combon.
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Avatar
Metaani
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 69
Liittynyt: 31 Elo 2008, 18:11
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Metaani »

Maakaasuauto on toiminut edelleenkin erinomaisesti (20’700 km), ja toivottavasti ongelmatonta ajoa on vielä paljon edessä, sillä 2 vuoden takuuaika alkaa olla ummessa. Yksi pieni haaveri tuli kesällä; oikeaan takarenkaaseen tuli vuoto. Kerrostalonaapurini päätti heinäkuussa vaihtaa keittiökalusteet, ja hän pudotti vanhat kalusteet parvekkeelta autotallini eteen. Ilmeisesti yksi naula oli pudonnut asfaltille, ja minä olin ajanut sen yli, kun lähdin mökille. Seuraavana aamuna näin autonrenkaan tyhjänä. Otin renkaan irti, ja laitoin siihen 4 bar ilmaa. Kuulin sihinää, ja näin mustan nupinaulan törröttävän renkaassa. Laitoin renkaan auton alla takaisin, ja katsoin 5 tunnin päästä paineet: rengaspaine oli pudonnut 2 bar. Lisäsin paineet 4 bar ja heitin mökillä olleen nastarenkaan (”vararengas”) auton takakonttiin. En halunnut ajaa Lappeenrantaan (36 km) nastarenkaalla, kun katsoin kännykällä internetistä asfaltin lämpötilaa; se oli huimat 59 asteista! Nastarengas olisi niissä lämpötiloissa mennyt piloille. Pääsin heti rengasliikkeessä asiakkaaksi, ja avulias asentaja vaihtoi nastarenkaan alle kesärenkaan korjauksen ajaksi. Sovimme, että tulen tunnin päästä hakemaan paikatun renkaan, ja siksi ajaksi ajoin 500 metrin päässä olleeseen Citymarketin viileään parkkihalliin. Citymarketissa tein ostokset ja kävin pullakahvilla, jonka jälkeen rengasasentaja laittoi paikatun ja uudelleen tasapainoitetun kesärenkaan paikoilleen. Koko lysti maksoi kohtuulliset 25 euroa.

Ilmastomuutoksen signaali alkaa näkyä aina vain selvemmin. Tänä kesänä meni komeasti rikki vuoden 1914 Turun lämpötilaennätys 35.9º C, kun Joensuussa oli 37.2º C. Lappeenrannassa oli vain 36.4º C, ja Lappeenrannan heinäkuun keskilämpötilaennätys vuodelta 1925 22.1º C siirtyi Puumalalle 23.0º C. Kuumaa oli, ja näin Suur-Saimaalla vedenlämpömittarissa (40 cm syvyydessä) uuden ennätyksen 28º C. Päivän kylmin hetki oli, kun kävin hakemassa päivän postin 4 km päästä; auton ilmastointilaite täysillä vasten ihoa. Nautin aina näistä hetkistä, vaikka rillit huurtuivat autosta ulos noustessa. Kaupungilla näki heti kenellä oli autossa ilmastointilaite, ja kenellä ei: ne joilla oli ilmastointilaite olivat ikkunat kiinni, ja niillä, joille ei ollut, niin ikkunat olivat auki. Liikennevaloissa seistessä ihmettelin, miten nuo ihmisraukat pystyvät estämään lämpöhalvauksen. Superhelle sai meidän vanhan pakastimen mökillä suorituskyvyn ylärajalle, ja yhtenä aamuna näin siinä syttyneen punaisen hätävalon. Pakastin oli mennyt rikki, mutta sen sisällä oli vielä -20º C. Ei auttanut muuta kuin lähteä ostamaan Lappeenrannasta uutta pakastinta. Löysimme Mustasta Pörssistä sopivan pakastimen 199 eurolla, joka mahtoi Combon takakonttiin helposti – taas Combon takakontin suuruudesta oli hyötyä. Saimme viedä seuraavalla käynnillä rikki menneen pakastimen Mustan Pörssin kierrätyskonttiin.

Kesärenkaat ovat vielä alla, kun en ole havainnut liukkaita kelejä. Marraskuussa varmasti alkaa olla niin kylmää, että vaihtoajankohta tulee. Olen sentään tehnyt kaksi huoltotoimenpidettä: vaihdoin Bilteman halvat pyyhkimensulat Bilteman halpoihin pyyhkimensulkiin. Ostin samalla Biltemasta uudet H7 ajovalopolttimot, jotka myös vaihdoin. Olen aina vaihtanut ajovalopolttimot kahden vuoden välein syksyisin, jotta ne eivät ehtisi palaa ajossa loppuun. Saan syksyn pimeisiin keleihin uudet kirkkaat ja varmatoimiset polttimot. Lähivalopolttimot ovat Combossa uloinna, mutta niihin on hyvä pääsy molemmilla puolilla. Ensin vain, konehuoneen puolelta, lampun suojakansi irti parin sentin kääntämisellä, ja sitten vain vetää polttimon – yllättävän vähällä voimalla – irti. Sokerinpalan vetämiseen lampun kannasta taas piti käyttää paljon voimaa, mutta nitkuttelemalla sekin irtosi. Kun taas polttimot painautuivat helposti paikoilleen, niin alkoi epäluulo – olivatko ne varmasti paikoillaan? Polttimoiden kantaa ei näe suoraan, joten tarkistin työni tuloksen peilin avulla. Peilin kautta näin, että poltin oli kahden jousiha’an välissä, ja polttimon kohdistin oli yläreunassa paikoillaan. Ei voi muuta sanoa kuin erittäin helppoa polttimoiden vaihtoa. Tein vielä yhden asian: en ollut löytänyt mistään merkintää, mitä sytytystulppaa käytetään maakaasuautossa? Päätin ottaa pari sytytystulppaa irti ja katsoa niiden palamisvärin ja merkin. Sopiva tulppa-avain on pitkävartinen 16 mm. Laitoin kaksi irrottamaani sytytystulppaa vierekkäin työpöydälleni. Ne olivat samanväriset; vaalean ruskeat ja erittäin puhtaat – ei yhtään karstaa, mutta ei auta, vaihtoon menevät, koska huoltokirjassa käsketään vaihtamaan ne 2 vuoden välein. Tulppien kärkiväliksi mittasin 0.6 mm. Maakaasuautossa on Bosch Platin FR7DPP33 sytytystulpat, joiden hinta nettitietojen mukaan on noin 9 euroa kappaleelta.
Avatar
Metaani
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 69
Liittynyt: 31 Elo 2008, 18:11
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Metaani »

OLEN SOKISSA! Tarkoitukseni oli lähteä pari viikkoa sitten käymään kylässä velmiehen luona Joensuussa. Joensuun retkellä tulee ajettua yli 600 km, ja koska Joensuussa ei saa tankattua maakaasua, niin bensaa palaa 2-3 tankillista. Ennen aiottua Joensuun matkaa, kävin kylässä kaverini luona Nuijamaalla. Nuijamaan matkalla huomasin risteyksessä seisoessani, että maakaasuauton tyhjäkäyntikierrokset putosivat 800 rpm → 650 rpm, ja moottori ravisti hieman. Kuitenkin moottori kiihtyi normaalisti, ja käyttäytyi hyvin Nuijamaalle mennessä. Nuijamaalta lähtiessä, moottori taas ravisti, mutta kiihtyi hyvin. Ehdin ajaa noin viisi kilometriä, kun moottori alkoi hyytyä viitosvaihteella ja moottori ravisti vahvasti. Samalla syttyi moottorijärjestelmän vikavalo. Vaihdoin nelosvaihteelle, mutta se auttoi vain vähän aikaa, joten päätin kokeilla bensalla ajoa. Bensavalitseminen auttoi, ja auto toimi normaalisti.

Seuraavana aamuna katsoin vikakoodit. Löysin kaksi: P0130 = 1. happitunnistimen virhetoiminta ja P0300 = havaittu useiden sylintereiden sytytyskatkoksia. Vein auton Auto-Suniin korjattavaksi, koska takuuaikaa oli vielä viikko jäljillä. Ajoin edelleen bensalla, koska sillä moottorin vikavalo ei syttynyt, eikä auton käynnissä ollut huomauttamista. Kun kerroin huoltoneuvojalla, että vikavalo syttyi, niin hän sanoi heti, että olen ajanut liian vähän bensalla. Huoltoneuvoja sanoi, että täällä on käynyt useita maakaasuautoja korjattavan, kun niillä on ajettu liian vähän bensalla. Hän kertoi, että joistakin maakaasuautoista oli jouduttu vaihtamaan: sytytystulpat, 1. ja 2. happitunnistin, sytytys/puolayksikkö, ilmamäärämittari ja katalysaattori. Varasin huoltoajan, ja lähdin ajamaan puolipökerryksissä kotiin.

Kotona avasin maakaasuauton omistajan käsikirjan, ja luin uudestaan kohdan moottorijärjestelmän vaurioitumisesta. Siinä sanotaan näin: Huomio. Jos seuraavia ohjeita ei noudateta, seurauksena voi olla katalysaattorin tai auton vaurioituminen:
1. Jos moottorissa esiintyy sytytyshäiriöitä, se käy epätasaisesti, moottorin teho alenee selvästi tai esiintyy muita epätavallisia toimintahäiriöitä, korjauta välittömästi häiriön syy korjaamolla.
Hätätapauksissa autolla voidaan ajaa lyhyen aikaa alhaisella nopeudella ja moottorin alhaisella käyntinopeudella.
2. Jos bensiinimoottorissa katalysaattoriin pääsee palamatonta polttoainetta, katalysaattori saattaa ylikuumentua ja vaurioitua. Siksi on varottava tarpeettoman pitkää käynnistimen käyttöä, polttoainesäiliön ajamista tyhjäksi ja moottorin käynnistämistä työntämällä tai hinaamalla.

Bensasta sanottiin, että se syytä vaihtaa puolen vuoden välein bensan huononemisen vuoksi. Olen ajanut talvikautena bensatankin tyhjäksi muutamaan kertaan, mutta kesällä annoin vain pari kertaa kaasun loppuun, ja annoin auton vaihtaa automaattisesti bensalle. Kilometrejä ei kuitenkaan kesällä tullut kuin noin 50. Olin vielä niin järkyttynyt huoltoneuvojan sanoista, että päätin lähettää Opelin maahantuojan neuvontaan kysymykset maakaasuauton käytöstä. Kysyin: 1. mitä bensassa tapahtuu 6-12 kk aikana, että se särkee maakaasuauton? 2. onko pakko ajaa 6 kk välein bensalla vai riittääkö, että bensa vaihdetaan? 3. mikä on tieteellinen selitys, että pelkällä kaasulla ajaminen rikkoo moottorin? Vastaukseksi tuli, että otamme yhteyttä myöhemmin, ja seuraavassa sähköpostissa tyytyväisyyskysely edelliseen vastukseen.

Maakaasuauton huoltoon Auto-Sunissa oli varattu puolayksikkö, lambda-anturi ja sytytystulpat. Huoltoneuvoja ajoi autolla, ja totesi saman kuin minä, että maakaasuauton moottori toimii hyvin bensalla, mutta ravistaa metaanilla ajettaessa. Huollossa vaihdettiin ykköslambda ja katalysaattori irrotettiin ja katsottiin sen kunto silmämääräisesti. Katalysaattori todettiin ehjäksi. Lambda-anturin vaihto auttoi, ja maakaasuauto toimi koeajossa hyvin metaanillakin. Huoltoneuvoja soitti minulle, että auto on valmis, ja huolto menee takuuseen. Kävimme huoltoneuvojan kanssa yhdessä läpi mitä oli tehty, ja mitä vikaa oli löytynyt. Hän kertoi, että ykköslambdan kakkosvirtapiirin jännite oli liian matala, eikä se pystynyt antamaan riittävää informaatiota maakaasun käytössä. Vikakoodit olivat: P0130 = 1. lambdan virhetoiminta, P0300 = havaittu useiden sylintereiden sytytyskatkoksia ja P1679 = liian pitkä moottorin toiminta paineistetun maakaasun käytössä. Koska vikakoodi P1679 oli minulle uusi tuttavuus ja erittäin tärkeä maakaasuauton toiminnalle, niin kyselin siitä lisää. Huoltoneuvoja kertoi, että vikakoodin P1679 voi välttää vain ajamalla puolen vuoden välein vähintään yhtäjaksoisesti 120 km. Minä sanoin siihen, että omistajan käsikirja pitäisi painaa uudestaan, ja kertoa tämä asia selkeästi maakaasuauton omistajille. En saanut kuitenkaan mitään tieteellistä selitystä, miksi bensalla on ajettava säännöllisesti ja yhtäjaksoisesti puolen vuoden välein.

Velmiehen kanssa on sovittu, että menen kyläilemään joulukuussa Joensuussa. Sillä retkellä tulee ajettua yhtäjaksoisesti mennen-tullen yli 120 km bensalla. Eilen tuli GMFinlandilta vastaus sähköpostiini. Se ei antanut mitään uutta Auto-sunin huoltoneuvojan neuvoihin.
Avatar
Metaani
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 69
Liittynyt: 31 Elo 2008, 18:11
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Metaani »

Maakaasuauton takuu loppui 24.11, joten huoltovastuu siirtyi minulle. Ehdin aikaisemmin tehdä pikkuhuollon vaihtamalla pyyhkimensulat ja ajovalopolttimot (ennen kuin ne palavat loppuun). Ensimmäinen toimenpide oli ostaa sopivat huoltovaraosat. Katsoin ensin netistä, minkä hintaisia varaosia on myynnissä Motonetissä. Sen jälkeen menin merkkiliikkeeseen kysymään minkä hintaisia huoltovaraosia on heillä.

Auto-Sunin varaosahinnat vs Motonet varaosahinnat
varaosanro___ tuote_____ hinta varaosanro__ hinta
5650343 _öljysuodatin___ 9,83 € 15-5511__ 4,40 €
834157 __ilmansuodatin _26,24 € 16-3012 10,80 €
6808601 sisäilmasuodatin 18,53 € 19-2177_ 8,90 €
1214029 _sytytystulppa__ 19,32 € Bosch__ 8,55 €

Merkkiliikkeen varaosat yhteensä 131,88 € ja Motonetissä 58,30 €. Säästö 73,58 €.

Merkkiliikkeen varaosissa oli hieno GM hologrammi, ja tietysti teksti: Genuine Parts, mutta niiden valmistajaksi paljastui Mahle. Motonetin pakkauksissa luki paketissa isolla kirjaimilla Mahle, muttei niissä ei ollut hologrammia. Eli sama valmistaja, mutta eri hinta!

Varaosahankinnan jälkeen alkoi varsinainen huolto. Ajattelin aloittaa huollon vaihtamalla moottoriöljyt. Ajatus jäi ajatuksen tasolle, kun en saanut öljyproppua irti. Ei auttanut kuin ajaa maakaasuauto pois ajorampilta, ja lähteä etsimään Biltemasta järeämpiä työkaluja. Löysin helposti etsimäni työkalun: hylsypalat 1/2" vääntimelle, torx-ruuveille, pituus 62 mm, tuotenro
10364 ja hinta 9,99 euroa. Ostoksen jälkeen palasin kotiin, ajoin auton uudestaan ajorampille ja ryömin auton alle momenttiavaimen ja torx 45 kanssa. Laitoin aukaisumomentiksi aluksi 40 Nm; ei auennut, sitten 50 Nm; ei auennut ja lopuksi 60 Nm; jo aukesi öljyproppu. Tarkistin ohjekirjasta, mikä on oikea öljypropun suosituskireys: se on 14 Nm, joten merkkihuollossa osa oli vedetty 429 % liian tiukalle! Öljypropusta oppineena, päätin mitata öljysuodattimen aukaisumomentin. Laitoin momenttiavaimeen ensin lukemaksi 30 Nm; ei auennut, sitten 40 Nm; jo aukesi, mutta öljysuodattimen tiivistekumi jäi moottoriin kiinni. Tämä kieli siitä, ettei öljysuodattimen tiivistekumia oltu voideltu, ja öljynsuodatin oli kiristetty työkalulla, kun ohjekirjan mukainen kireys on käsikireys. Olen kovasti pohtinut, miksi merkkihuollossa autonasentaja on laittanut nämä osat ylikireälle – ainoa johtopäätökseni on se, että kun työmääräykseen laitetaan huollon tehneen nimi, niin hän haluaa varmistaa, että osat pysyvät varmasti paikoillaan. Jos öljyproppu tai öljynsuodatin vuotaa, niin auton moottori varmasti tuhoutuu.

Öljynvaihdon jälkeen vaihdoin sytytystulpat. Niiden vaihto on hyvin yksinkertaista: ensin koristemuovi pois irrottamalla kaksi torx-ruuvia ja sitten sytytysyksikkö pois irrottamalla 4 pitkää torx-ruuvia. Sytytystulpat ovat niin syvällä, että 16 mm tulppa-avaimessa on syytä olla kumikiristin, jotta sytytystulppa pysyy siinä kiinni tulppaa nostattaessa. Uudet sytytystulpat laitoin kiinni momenttiavaimella 25 Nm voimalla. Maakaasuauton sytytystulpat pitävät vaihtaa 2 vuoden tai 30’000 km välein, mutta miksi maakaasuautossa sytytystulppien vaihtoväli on tiheämpi kuin bensa-autossa?
1. Bensa nestemäisenä aineena jäähdyttää sytytystulppaa kun se tulee sylinteriin. Metaani on jo kaasumaisessa muodossa saapuessaan sylinteriin, niin ettei sillä ole bensamaista jäähdytysvaikutusta. Sytytystulppa pysyy metaanin kanssa koko ajan kuumana, ja se lyhentää tulpan elinikää.
2. Bensamoottorissa käytetään yleensä 14 kV jännitettä kipinän synnyttämiseen, mutta kaasumoottorissa 16 kV jännitettä, jotta metaani saadaan syttymään. Korkeampi jännite lyhentää tulpan elinikää.
3. Metaanin kuumuuden takia pitää käyttää kylmiä sytytystulppia ja materiaaleja, jotka kestävät kuumuutta. Kuumuus aiheuttaa mekaanista haurastumista.

Seuraavaksi oli vuorossa sisäilmasuodattimen vaihto, mutta ensin piti selvittää missä se sijaitsee? Näin sen peilin avulla tulipellin takana, akun vieressä, keskellä autoa. Otin ensin tulipellin päältä tiivistekumin pois, ja koska ruuveja ei näkynyt missään, niin raotin tuulilasin edessä olevaa suojamuovia; siellä se sisäilmasuodatin näkyi selvästi. Jotta sain suodattimen pois, niin laitoin laudanpalat pitämään suojamuovia raollaan. Sisäilmasuodatin oli ylälaidastaan kiinni kahdella muoviklipsillä, jotka aukenivat helposti käsivoimalla. Vanha suodatin oli täysin musta, kun uusi suodatin oli vitivalkoinen. Päätin vaihtaa suodattimen ensi vuonnakin, vaikka sen huoltoväli on kaksi vuotta. Sisäilmasuodattimen ympäristössä oli satoja neulasia ja kymmeniä lehtiä, jotka imuroin pois.

Ilmasuodattimenkin vaihto on yksinkertainen työ. Ensin pitää irrottaa jokin muoviklipsillä kiinnitetty murikka, johon menee kaksi 10 mm muoviletkua ja sähköjohtoja. Sen jälkeen ruuvasin irti 4 ristipääruuvia ja imuletkun letkunkiristimen. Lisäksi löysäsin 8 mm pultin, joka pitää etumaskia kiinni lokasuojassa, jotta sain enemmän työtilaa nostaakseni ilmansuodattimen kotelon pois. Ilmansuodattimen alakotelossa oli nokkosperhonen, muutama kärpänen, siemeniä, siitepölyä ja hiekkaa. Imuroin roskat ja pyyhin märällä rätillä loput roskat pois; aivan puhdasta ei saa tehtyä, koska alakotelossa on kennorakenne, joka vaikeuttaa pyyhkimistä. Ilmansuodattimen vaihtoväli on neljä vuotta, mutta päätin vaihtaa sen jo kahden vuoden välein, koska ajan kohtalaisen paljon hiekkateillä. Lisäksi voitelin lukot, pesin ja vahasin auton, suihkutin silikonia oven tiivisteisiin ja tarkistin silmämääräisesti eri paikkoja. Kesärenkaissa oli kulutuspintaa: edessä 4.2 mm ja takana 5.6 mm, joten ajan ensi kesän vielä näillä renkailla, kun vaihdan takarenkaat eteen.

Vuosihuollon (21’700 km) kustannukset olivat: pyyhkimensulat 8,10 €, H1 ajovalopolttimot 4,90 €, sytytystulpat 4 kpl 32,20 €, öljynsuodatin 4,40 €, ilmansuodatin 10,80 €, sisäilmansuodatin 8,90 € ja Bilteman (huippuöljyt) 8,25 €. Yhteensä 77,55 €. Kallista, mutta kannattavaa. Huoltoilmaisimen nollasin painamalla trippimittaria ja pitämällä sitä painettuna. Sen jälkeen laitoin virrat päälle; trippimittarissa oleva InSP alkoi vilkkua ja noin 4 sekunnin päästä ilmestyi neljä viivaa (----). InSP valo katosi trippimittarista – vuodeksi.

Toinen vuosi peräjälkeen, kun pakkasilma virtaa aikaisin Siperiasta Suomeen. Maakaasuautolla pärjää hyvin näissä olosuhteissa, mutta miten pärjäisi sähköautolla? Kylmän ilmamassan syynä on Napa-alueen normaalia (1971-2000 keskiarvoa) 6-10 astetta lämpimämpi ilmamassa, joka kehittää negatiivisen Pohjois-Atlantin oskillaation. Tällöin Atlantilta tulevat lämpimät ilmavirrat estyvät, ja Siperiasta saapuu kylmää ilmaa Eurooppaan.
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Simo »

Metaani kirjoitti:Ajoin auton uudestaan ajorampille ja ryömin auton alle momenttiavaimen ja torx 45 kanssa. Laitoin aukaisumomentiksi aluksi 40 Nm; ei auennut, sitten 50 Nm; ei auennut ja lopuksi 60 Nm; jo aukesi öljyproppu. Tarkistin ohjekirjasta, mikä on oikea öljypropun suosituskireys: se on 14 Nm, joten merkkihuollossa osa oli vedetty 429 % liian tiukalle! Öljypropusta oppineena, päätin mitata öljysuodattimen aukaisumomentin. Laitoin momenttiavaimeen ensin lukemaksi 30 Nm; ei auennut, sitten 40 Nm; jo aukesi, mutta öljysuodattimen tiivistekumi jäi moottoriin kiinni. Tämä kieli siitä, ettei öljysuodattimen tiivistekumia oltu voideltu, ja öljynsuodatin oli kiristetty työkalulla, kun ohjekirjan mukainen kireys on käsikireys. Olen kovasti pohtinut, miksi merkkihuollossa autonasentaja on laittanut nämä osat ylikireälle
Asentaja tuskin on laittanut kumpaakaan ylikireälle, ainakaan paljoa. Kuukausia kiinni olleen propun ja suodattimenkin avaukseen tarvittava momentti vaan on aina paljon suurempi kuin niiden kiristämiseen tarvittava (liikekitka vs lepokitka). Lisäksi moottorin lämpötilanvaihtelut ovat varmasti saaneet kumpaisenkin tarttumaan tiukemmin kiinni.
Kokeileppa vaikka ensi öljynvaihdossa avata öljynsuodatin käsivoimin, tuon päätelmäsi mukaanhan sen pitäisi aueta käsin kun kerran sen käsin olet nyt kiristänytkin ;)
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Kyllähän öljynsuodattimen pitäisikin aueta käsivoimin...
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Simo »

Tuomas kirjoitti:Kyllähän öljynsuodattimen pitäisikin aueta käsivoimin...
Heh.. joo käsivoimin kyllä, tuskin pulttipyssyä tai muuta voimatyökalua sentään tarvii :)
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Vastaa Viestiin