Maakaasuauto

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Avatar
Themazgu
OCF Member 2017
Viestit: 2609
Liittynyt: 05 Marras 2007, 20:50
Paikkakunta: North Karelia

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Themazgu »

ihan sillä perusteella en pidä testejä erityisen luotettavina, koska ne on enemmän tai vähemmän maksettuja.
millä firmalla on eniten mainoksia lehden sivuilla, on useimmiten aika korkealla testien tuloksissa.
vaikka kuinka vääntäisitte ja kääntäisitte, niin näin se nyt vaan on.
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Tuo väite nyt lienee melkolailla täyttä paskaa.
Avatar
Metaani
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 69
Liittynyt: 31 Elo 2008, 18:11
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Metaani »

Tuli tehtyä huvimatka Kotkan merimuseoon, kun kyytiläiset lupasivat maksaa polttoainekulut. Olo on vieläkin vähän sekava, kun merimuseossa oli liian paljon nähtävää yhden päivän ajaksi. Hienoa oli käydä katsomassa Suomen ensimmäistä kunnon jäänmurtajaa Tarmoa. Tarmossa eniten kiinnosti nähdä höyrykoneiden aateli – trippelihöyrykone, jonka hyötysuhde oli jopa 35 %; parempi kuin bensakoneilla. Paluumatkalla tankkasin Haminassa, jossa on Suomen halvin maakaasu: 98,2 centtiä kilolta. Haminassa tankkaamiseen käytetään pankkikorttia, jonka varmentamiseen meni 2-3 minuuttia aikaa! Sinne asti oli tullut kilometrejä 132,2, kaasupulloihin mahtui 6,96 kg ja rahaa ystävältäni meni 6,83 €. Keskikulutus oli siihen mennessä 5,26 kg/100 km. Hamina – Ylämaa – Lappeenranta oli pituudeltaan 105 km, ja sillä matkalla paloi metaania 4,13 kg. Keskikulutus oli tällä matkalla 3,93 kg/100 km ja rahaa meni 4,34 €. Yhteensä matka oli 237,2 km, maakaasua paloi 11,09 kg, joka maksoi 11,17 €, ja keskikulutukseksi tuli 4,68 kg/100 km. Matkustajat pitivät 11,17 € (2,79 €/henkilö) polttoainekustannuksia edullisena. Jos olisin ajanut matkan bensalla, niin Combon olisi pitänyt kuluttaa bensaa (1.34 €/litra) 3,5 litraa/100 km, jotta polttoainekustannukset olisivat olleet samat. Näiden kulutuslukemien alle on helppo päässä, koska minulla on huono tapa esimerkiksi moottoritiellä ajaa aina yli 120 km/t. Voi miksi, ei satanen riitä?

Hauskaa on ollut seurata eri Euroopan maiden ja Amerikan veronmaksajien apua autonostajille. Yhdysvaltojen hallituksen apu alun perin autonostajille piti olla miljardi dollaria, ja rahojen piti riittää marraskuuhun asti. Se korotettiin 3 miljardiin dollariin, kun rahat loppuivat heti. Kolme miljardia oli loppu jo elokuun puolessa välissä, ja 24.8 peli vihellettiin poikki. Tavoite autokaupan piristämisestä onnistui erinomaisesti, sillä 690 114 autosta esitettiin 3500 tai 4500 dollarin tukipyyntö. 3500 dollarin rahapalkkion sai, kun vaihtoauton polttoainekulutus oli 4-10 mailia parempi gallonalta kuin vanhan auton, ja 4500 dollaria sai, kun polttoainetalous parani yli 10 mpg. Vaihdossa tulleiden romutettavien autojen keskikulutus oli 14,9 l/100 km, ja kaupasta lähteneiden uusien keskikulutus oli kiitettävän paljon alhaisempi eli 9,4 l/100 km. Sitä vastoin Yhdysvaltalaisen autoteollisuuden tukeminen ei aivan onnistunut, sillä Detroitin kolmosten (Chrysler, Ford ja GM) markkinaosuus C4C-kaupoista oli vain 38,6 prosenttia, kun osuus alkuvuoden myynnistä muuten oli 45,3 prosenttia. Tosin suuri osa muistakin autoista valmistetaan Yhdysvalloissa. Eniten ostetut autot olivat Toyota Corolla, Honda Civic ja Toyota Camry. Vaihdossa annettiin ennen kaikkea Ford Exploreita, Ford F150 avolavoja ja Jeep Cherokee/Grand Cherokee maastureita. Vanhojen autojen moottorit piti tuhota kauppapaikalla kaatamalla litran verran moottorintuhoajaa öljyn joukkoon.
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja TJT »

Metaani kirjoitti:Vaihdossa tulleiden romutettavien autojen keskikulutus oli 14,9 l/100 km, ja kaupasta lähteneiden uusien keskikulutus oli kiitettävän paljon alhaisempi eli 9,4 l/100 km
Jos yhtään tarkemmin tuota jenkkien hyvitysohjelmaa seurasit, niin joukossa meni tolkuton määrä täysin ajokuntoisia verrattain pienikulutuksisia autoja romuksi.
Monesta olisi saanut todnäk pienellä laitolla tai ilman mitään korjauksia ihan kelpo käyttöpelin, vaikkapa jonnekin missä ihmisillä ei ole varaa ostaa niitä upouusia pienikulutuksisia autoja ja nyt ajavat ikivanhoilla bensasyöpöillä.

Tuo jos joku on kaikkea muuta kuin ympäristömyötäistä toimintaa.
Pelkän polttoaineenkulutuksen tuijottaminen kun ei koko totuutta kerro.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
harza
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3066
Liittynyt: 05 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Muhos

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja harza »

Tuomas kirjoitti:Niissä testeissä on tapana julkaista myös tulokset joilla järjestykseen on päästy, joten sen testin anti ei rajoitu pelkkään järjestyksen julkaisemiseen. Lukee sen jutun, mieluusti vaikka useammankin niin kyllä niistä varmasti ihan faktaakin löytyy.

Ainakin minä luen nuo testit kohtuu tarkon, sattuneesta syystä. :wink:
-Opel Omega Evo-500
-Opel Rekord c -71
http://www.kerasenautomaalaamo.fi
Avatar
Metaani
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 69
Liittynyt: 31 Elo 2008, 18:11
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Metaani »

Maakaasuauto on joutunut viikon olemaan kylmätestissä. Taloyhtiöömme ollaan asentamassa valokuitukaapelia, ja sille porataan timanttiporalla seinien läpi reikiä. Autotalliini porataan eniten reikiä, ja siellä säilytetään porauskalustoa, joten maakaasuauto on ollut ulkona. Hyvin on kaasuauto lähtenyt käyntiin aamuisin ilman lämmitystä. Pakkasta ei ole pahimmillaan ollut kuin 6 astetta.

Kävin tilaamassa maakaasuautoon vuosihuollon. Huolto on 24. marraskuuta klo 12, eli samana päivänä ja kellonaikaa, kun sain auton vuosi sitten. Kysyin samalla mihin voin antaa palautetta maakaasuauton pikkukiviongelmasta. Sain sähköpostiosoitteen GM Finlandiin. Lähetin GM Finlandiin digikuvia kivistä kaasupullojen suojamuovin päällä ja takajarrujen välistä, sekä selostuksen ongelmista. Sähköpostiini ei ole tullut vastausta, mutta voisin kuvitella, että se olisi seuraavanlainen: ”Meidän insinöörimme ovat täydellisiä, ja erityisen täydellisiä ovat kaasupullojen suojamuovin ja takajarrukilven suunnittelijat. Maakaasu-Combolla on ajettu miljardi testikilometriä hiekkateillä, eikä koskaan ole päässyt yksikään kivi suojamuovin päälle tai takajarrun levyn ja jarrukilven väliin!”

Viime viikolla tuli MOT televisio-ohjelmassa juttu ilmastomuutoksesta, jonka oli toimittanut Martti Backman, otsikolla: ”Ilmastokatastrofi peruutettu”. Ohjelmassa esiintyi tunnettu ilmastoskeptikko Richard Lindzen M.I. T yliopistosta. Lindzen mukaan hiilidioksidilla ei ole mitään merkitystä ilmaston lämpenemiseen, sillä maapallolla on ”mukautuva iiris”, joka pitää maapallon lämpötilan vakiona. M.I.T yliopiston virallinen kanta on, että CO2 määrä ilmakehässä nousee 866 ppm, ja lämpötila 5.1 astetta, jos mitään ei tehdä vuoteen 2100 mennessä. Maaliskuussa tänä vuonna äärirepublikaaninen Heartland Institute järjesti New Yorkissa ilmastokokouksen, johon 600 ilmastoskeptikkoa kokoontui. Kokouksessa piti puhua ilmastotieteilijä John Christy, joka on äärimmäinen ilmastoskeptikko, mutta hän perui tulonsa New Yorkiin, kun kuuli, että Richard Lindzen osallistuu niihin. Christylle olisi ollut liian noloa joutua samaan kuvaan ultra-super-hyper-uber ilmastoskeptikon Lindzenin kanssa. Lindzen viljelee salaliittoteoriaa, jonka mukaan maapallon hallitukset ovat keksineet; ihmisen aiheuttaman ilmastomuutoksen, jotta he voivat verottaa entistä enemmän veronmaksajia.

Ihmisen aiheuttaman ilmastomuutoksen ennustamiseen käytetään useita tieteenaloja. Kerrataan, mitä tähtitiede sanoo hiilidioksidin merkityksestä neljällä aurinkoa lähimmällä olevalla planeetalla.

Planeetan pintalämpötilaa hallitsevat neljä tekijää:
1. mitä kauempana auringosta sitä kylmempää
2. mitä enemmän planeetta heijastaa auringon säteitä sitä kylmempää (valkoinen pinta)
3. mitä enemmän planeetta imee auringonvaloa sitä kuumempaa (musta pinta)
4. mitä enemmän kasvihuonekaasuja sitä kuumempaa

Kasvihuonekaasujen merkitys pintalämpötiloihin lähiplaneetoilla

______Etäisyys___Planeetan___Mustan pinnan_Todellinen__Kasvihuone-
______auringosta_heijastavuus_lämpötila______lämpötila___kaasujen vaikutus
Merkurius_0.39____0.12________+357 C________+357 C_____0
Venus__0.72______0.75________-34 C_________+467 C___511
Maa___1.00_______0.29________-14 C_________+14 C_____28
Mars___1.52______0.16________-58 C__________-53 C______5


Venuksen ilmakehästä on hiilidioksidia 96.5 % ja 3.5 % typpeä, kaasupaine 93000 mbar
Maassa on hiilidioksidia 388 ppm, 78 % typpeä, ja 21 % happea, ilmanpaine 1013 mbar
Mars on hiilidioksidia 95.32 %, 2.7 % typpeä ja 0.13 % happea, kaasupaine 5-10 mbar

Merkuriussa ei ole ilmakehää, joten siellä ei ole kasvihuoneilmiötä. Venuksessa on paksu hiilidioksidi-kaasukehä, joten siellä on äärimmäisen kova kasvihuoneilmiö, joka nostaa planeetan lämpötilaa 511 astetta. Venus on selvästi kuumempi kuin Merkurius, vaikka on sitä paljon kauempana. Huomatkaa, että ilman kasvihuoneilmiötä Venus olisi kylmempi planeetta kuin Maa, koska Venus - valkoisena planeettana - heijastaa auringon valoa pois, kun maa tummansinisenä imee sitä. Marsissa oli aikaisemmin voimakas kasvihuoneilmiö, ja siellä olivat meret, järvet ja joet. Mars on menettänyt ilmakehänsä aurinkotuulien voimasta, koska Marsilla ei ole voimakasta magneettikenttää suojanaan. Mars kylmenee jatkuvasti, kun se menettää kasvihuonekaasujaan avaruuteen. Onneksi typpi ei ole kasvihuonekaasu, sillä sitä maapallon ilmakehässä riittää.
Putte
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1261
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 02:00

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Putte »

Voi kun niillä marssilaisillakin ois ollut tuommoiset hienot maakaasu astrat niin olisi sekin pallo pelastunut.
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Putte-possu ottaa silmän käteen ja lukee uudelleen; Mars on menettänyt hiilidioksidinsa, jonka johdosta se on kylmentynyt.
Putte
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1261
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 02:00

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Putte »

No aivan sama asia. :lol:

Sais nuo lämmöt täällä Suomessa vähän noustakin.
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja TJT »

Minkä takia sitten marsin pintalämpötilaan ei "kasvihuonekaasuilla" ole juurikaan vaikutusta, vaikka kaasukehästä suurin osa on hiilidioksidia?

Kuinka paljon marsin kaasukehästä on ollut hiilidioksidia silloin, kun siellä on ollut tuo mainitsemasi "voimakas kasvihuoneilmiö" ja ollut meriä, järviä ja jokia, jos siellä nyt on 95,23%?

Miksi olet maan ilmakehän hiilidioksidipitoisuuden ilmoittanut yksikössä parts per million, vaikka kaikki muut kaasut prosenteissa?
Prosenttilukuna maan ilmakehän hiilidioksidipitoisuus on niin mitätön, ettei tuo taulukko enää niin yksiselitteisesti kerrokkaan kasvihuonekaasujen vaikutuksesta ;)

Kuinka paljon kaasunpaine vaikuttaa planeetan pintalämpötilaan?

Maan pintalämpötilaan vaikuttaa myös maan kiertorata, joka on muodoltaan soikea, joten etäisyys aurinkoon ei ole vakio.
Myös pilvien määrä(jotka muuten saasteiden myötä lisääntyvät) heijastavat auringon säteitä ja laskevat pintalämpötilaa.

Jos hiilidioksidi nostaa lämpötilaa, niin minkä takia aikain saatossa maapallon historiassa on käynyt niin, että ilmaston lämpötilan nousua on seurannut 500-800vuotta myöhemmin hiilidioksidin määrän kasvu, eikä toisinpäin?

Hiilidioksidia on niin helppo syyttää kaikesta ja maakaasuautoilijat saavat sädekehän päänsä päälle ;)

Tosin veikkaan, että saa aika pitkään maakaasuautolla ajella, ennenkuin on kattanut auton valmistuksesta ja rahtaamisesta aiheutuneet päästöt...
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Simo »

TJT kirjoitti:Minkä takia sitten marsin pintalämpötilaan ei "kasvihuonekaasuilla" ole juurikaan vaikutusta, vaikka kaasukehästä suurin osa on hiilidioksidia?
Eikö tuossa juuri lukenut että paine marsin pinnalla on 5-10mbar, eli alle sadasosa siitä mitä maassa. Tarkoittaa että kaasukehä on huomattavasti ohuempi mitä maassa ja tällöin vaikka se olisi 100% hiilidioksidia niin kasvihuoneilmiö -vaikutus olisi aivan mitätön.
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja TJT »

^nimenomaan, ja venuksessa kaasukehän paine on taas moninkertaisesti suurempi kuin maassa.
Eli johtuuko tuo lämpötilaero sittenkin kaasukehän paineesta, eikä niinkään suoranaisesti hiilidioksidista?
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Simo »

TJT kirjoitti:^nimenomaan, ja venuksessa kaasukehän paine on taas moninkertaisesti suurempi kuin maassa.
Eli johtuuko tuo lämpötilaero sittenkin kaasukehän paineesta, eikä niinkään suoranaisesti hiilidioksidista?
Planeetoiden välillä lämpötilaero johtuu aika helvetin monesta asiasta; kaasukehän tiheydestä (ja siten paineesta), kaasukehän koostumuksesta, jne.
Eipä se silti tarkoita että juuri maan kaasukehässä jos hiilidioksidin määrä muuttuu niin se ei vaikuttaisi lämpötilaan täällä maan pinnalla, vaikkei todista myöskään päinvastaista..

Mut takaisin aiheeseen. Fossiilista se on maakaasukin joten ei se ole mikään ratkaisu ongelmaan että siirrytään yhdestä fossiilisesta polttoaineesta toiseen.
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja TJT »

Simo kirjoitti: Planeetoiden välillä lämpötilaero johtuu aika helvetin monesta asiasta; kaasukehän tiheydestä (ja siten paineesta), kaasukehän koostumuksesta, jne.
My point exactly.
Huono alkaa maata vertailemaan muihin täysin erilaisiin planeetoihin.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Simo kirjoitti:Fossiilista se on maakaasukin joten ei se ole mikään ratkaisu ongelmaan että siirrytään yhdestä fossiilisesta polttoaineesta toiseen.
On fossiilista, mutta fossiilisella polttoaineella ja fossiilisella polttoaineella on eroa. Bensa ja maakaasu ovat molemmat hiilivetyjä, mutta maakaasussa vedyn määrä suhteessa hiileen on suurempi kuin bensassa, eli pakokaasuista suurempi osa on vettä ja pienempi osa hiilidioksidia kuin bensalla.
Vastaa Viestiin