Insignia A

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
opelonparas
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 205
Liittynyt: 13 Touko 2014, 19:13

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A ?

Viesti Kirjoittaja opelonparas »

Janiwaa kirjoitti: 28 Maalis 2021, 16:52 Mitenkä karttapäivitys onnistuu A-inkkuun? Ei kellään sattuisi olemaan tietoa?

Autona -14 A-inkku.
Täältä voi ostaa karttapäivityksiä, https://opel.navigation.com/home/en_GB/OpelEMEA/EUR
Astra K Sports Tourer 1.4 T (110 kW) AT
Ex: Vectra C Wagon 1.8 (103 kW) AT | Vectra B Wagon 1.6 (74 kW) MT
ddude
'Senator'
'Senator'
Viestit: 382
Liittynyt: 14 Tammi 2007, 20:59

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A ?

Viesti Kirjoittaja ddude »

Trafoter kirjoitti: 27 Maalis 2021, 19:13
Trafoter kirjoitti: 27 Maalis 2021, 19:12 Onko porukalla alustassa ollut mitään insigniassa? itellä vajaa 200 tkm rullattu eikä mitään tukivartta tms ole tarvinnut vaihtaa.
Insignian alusta tuntuu aika hyvätekoiseilta?

seuraava steppi on takalaakereiden vaihto, tai toinen vähän oireilee. Pitäiskö turbosta olla jo huolissaan? voiko sille tehdä itse mitään ennakkohuoltoa?
auto siis 2.0 cdti 160 hv
Mulla oli väljää takana alatukivarsien etupuslat.
Oli jo useamman vuoden, kuului ääni kuopissa mutta aina meni leimasta läpi.

Ahdin meni palasiksi 140tkm kohdalla.

Auto 2009 vm 205tkm ajettu ja 131hv ohjelmoitu 195hv
JPopeli
'Senator'
'Senator'
Viestit: 328
Liittynyt: 04 Loka 2017, 13:50

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A ?

Viesti Kirjoittaja JPopeli »

Täällä tuli hylsy katsastuksessa taka-alatukivarren puslasta reilu 60 tkm kohdalla.
RokiSoko
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 46
Liittynyt: 16 Tammi 2021, 22:39

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A ?

Viesti Kirjoittaja RokiSoko »

Onkohan jollain kokemusta seuraavasta:

Vaihdoin eilen kesärenkaat alle. Vaihdon jälkeen meno tuntuu selvästi tahmeammalta kuin nastoilla, ajotietokoneen mukaan kulutus on hieman noussut, ohjaus on jäykempi ja melu on moninkertainen.

Talvirenkaina oli liian pienet 225/45/17 tarvikealuilla 19mm pultilla ja kesärenkaina on myöskin vähän pienet 225/50/17 orkkisalut 23mm pultilla. Renkaat tulivat auton mukana kun ostin tammikuussa.

En tiedä voiko pelkässä renkaassa olla noin iso ero, ainakaan ikinä en ole vastaavaa kokenut. Esim. parkkipaikallani on hyvin vähän loivaa eteen/taakse suunnassa. Nastoilla vapaalla lähti liukumaan ihan kepeästi, nyt ei lähde mihinkään. Huomaa että jokin kanittaa siellä, mutta ei mitään tietoa mikä.

Sen olen myös huomannut että kesät on pikkusen levottomammat, joutuu silloin tällöin korjailemaan kun lähtee vähän vetämään vasemmalle tai oikealle. Renkaat ei kuitenkaan täristä missään nopeudessa.

Kesärenkaat Goodyear Efficient grip paistohetki 2118. Hyvä tasainen ura vielä. Mistä tämä mysteeri voisi johtua? Ei kai voi olla pelkästään renkaasta kiinni?? :o
-(z)- Insignia -14 A20DTE -(z)-
-(z)- Corsa -99 X12XE -(z)-
:bonk:
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A ?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

RokiSoko kirjoitti: 11 Huhti 2021, 12:05 Onkohan jollain kokemusta seuraavasta:

Vaihdoin eilen kesärenkaat alle. Vaihdon jälkeen meno tuntuu selvästi tahmeammalta kuin nastoilla, ajotietokoneen mukaan kulutus on hieman noussut, ohjaus on jäykempi ja melu on moninkertainen.

Talvirenkaina oli liian pienet 225/45/17 tarvikealuilla 19mm pultilla ja kesärenkaina on myöskin vähän pienet 225/50/17 orkkisalut 23mm pultilla. Renkaat tulivat auton mukana kun ostin tammikuussa.

En tiedä voiko pelkässä renkaassa olla noin iso ero, ainakaan ikinä en ole vastaavaa kokenut. Esim. parkkipaikallani on hyvin vähän loivaa eteen/taakse suunnassa. Nastoilla vapaalla lähti liukumaan ihan kepeästi, nyt ei lähde mihinkään. Huomaa että jokin kanittaa siellä, mutta ei mitään tietoa mikä.

Sen olen myös huomannut että kesät on pikkusen levottomammat, joutuu silloin tällöin korjailemaan kun lähtee vähän vetämään vasemmalle tai oikealle. Renkaat ei kuitenkaan täristä missään nopeudessa.

Kesärenkaat Goodyear Efficient grip paistohetki 2118. Hyvä tasainen ura vielä. Mistä tämä mysteeri voisi johtua? Ei kai voi olla pelkästään renkaasta kiinni?? :o
Goodyeareissa pitäisi olla alhainen vierintävastus, joten erikoista, että kulutus nousee, kun koko on vielä maltillinen. Sanoisin, että kannattaa tarkistaa jarrut. Jokin jarru voi laahata. Lämpeneekö jokin jarrulevy muita enemmän ajossa.
Mitkä ovat ilmanpaineet renkaissa?
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
RokiSoko
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 46
Liittynyt: 16 Tammi 2021, 22:39

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A ?

Viesti Kirjoittaja RokiSoko »

Ai niin, unohdin sanoa että 10 km ajon jälkeen kaikki jarrut olivat viileitä, ei merkkejä minkäännäköisestä kuumenemisesta.

Paineet 2,5 bar kaikissa renkaissa.

Todella ihmettelen kyllä, koska sattui juuri tuon renkaanvaihdon kohdalle...
-(z)- Insignia -14 A20DTE -(z)-
-(z)- Corsa -99 X12XE -(z)-
:bonk:
Avatar
Larske
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 55
Liittynyt: 29 Joulu 2016, 18:12
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A ?

Viesti Kirjoittaja Larske »

Mitähän ihmettä juuri äsken tapahtu?

Normaalista ajosta 60 alueella allekirjoituksen Insignia hyytyi yhtäkkiä, kierrokset laskivat ja kaasuvaste katosi, ei kuitenkaan sammunut, vaan kohta palautui normaaliksi, ja ehkä muutama kymmenen metriä niin auto meni elottomaksi uudelleen, ja kohta taas alkoi pelittää normaalisti. "Huolla auto" -ilmoitusta ei kuitenkaan tullut. Loppumatkan autolla pääsi normaalisti.

Jarruvalot jäivät palamaan sen jälkeen kun ajoin talliin ja sammutin. Palavat edelleen. Muistaakseni tällainen ongelma ollut ennenkin.

Tarkistin juuri ja kesällä 2019 kysynyt, yrittänyt selvittää edelleen olevaa ongelmaa, eli kolmoselta neloselle 3->4 vaihtaessa kierrokset jäävät leijaamaan, tuota harvoin huomaa ja nyppää sitten ikävästi kytkimen nostaessa. En ole vieläkään saanut syytä selville.

Ensimmäistä kertaa tekee omistusajan aikana näin, että oikein hyytyy. Löysin muutamia ketjuja, että vian aiheuttajana voisi olla esim. turbo. Ahtoputki on jo aiemmin vaihdettu.
Opel Insignia | Sedan | 2.0 CDTI | M32 6v | 2009 | Black Sapphire
Avatar
Jartsi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 869
Liittynyt: 05 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A ?

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

RokiSoko kirjoitti: 12 Huhti 2021, 00:07 Ai niin, unohdin sanoa että 10 km ajon jälkeen kaikki jarrut olivat viileitä, ei merkkejä minkäännäköisestä kuumenemisesta.

Paineet 2,5 bar kaikissa renkaissa.

Todella ihmettelen kyllä, koska sattui juuri tuon renkaanvaihdon kohdalle...
Täällä vaihtui viikonloppuna 225/55/17 GY Efficientgrip Performancet Michelinin pienempien nastojen tilalle. Rullaa kevyemmin ja tarkemmin, ei vaeltele, ja paljon hiljaisemmatkin vielä. Samalla putsasin takajarrut eli palat ja peltiläpyrät irti, ruosteet pois kannakkeista ja jarrurasvalla kasaan. Sisemmät palat oli aivan jumissa, vaikkei lämpenemistä huomannut. Liukupultit oli hyvässä silikonissa ja luikkaat. Mäntää pari kertaa eestaas. Kannattaa noi takajarrut avata ja putsata kerta vuoteen näissä.
RokiSoko
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 46
Liittynyt: 16 Tammi 2021, 22:39

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A ?

Viesti Kirjoittaja RokiSoko »

Ok, pitääpä kokeilla. Täytyy muuten sanoa että tuo "tahmeus" on vähän hellittänyt, mutta ei poistunut kokonaan. Vielä on vähän havaittavissa, niin ajossa kuin kulutuksessakin.
-(z)- Insignia -14 A20DTE -(z)-
-(z)- Corsa -99 X12XE -(z)-
:bonk:
RokiSoko
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 46
Liittynyt: 16 Tammi 2021, 22:39

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A ?

Viesti Kirjoittaja RokiSoko »

En kyllä ymmärrä miten ne voisi olla jumissa? Eikö se tuota kitkaa = lämpöä?
-(z)- Insignia -14 A20DTE -(z)-
-(z)- Corsa -99 X12XE -(z)-
:bonk:
Avatar
Jartsi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 869
Liittynyt: 05 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A ?

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

RokiSoko kirjoitti: 13 Huhti 2021, 07:24 En kyllä ymmärrä miten ne voisi olla jumissa? Eikö se tuota kitkaa = lämpöä?
Kyllä, jos etenkin mäntä tai liukutapit ovat kunnolla jumissa. Tässäkään ei vanteet ajossa lämmenneet, vaikka palat sai hakata irti. Vinkkinä tämän kerroin, koska on helppo tsekata.

Ethän muuttanut kesärenkaiden pyörimissuuntaa? Sekin voisi selittää melun ja alun tahmeuden.
RokiSoko
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 46
Liittynyt: 16 Tammi 2021, 22:39

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A ?

Viesti Kirjoittaja RokiSoko »

Ok, ei kyllä olleet levytkään yhtään lämpimät, tiedä häntä. Näille renkaille ei ole merkitty pyörimissuuntaa, on symmetrinen kuvio. Niihin oli muuten merkattu niiden paikat (OE, VE, OT, VT) ja laitoin ne vanhoille paikoilleen, vaikka olen kyllä aikaisemmin tottunut kierrättämään renkaita ihan niiden kulumisen vuoksi.
-(z)- Insignia -14 A20DTE -(z)-
-(z)- Corsa -99 X12XE -(z)-
:bonk:
Avatar
Jartsi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 869
Liittynyt: 05 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A ?

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

Juu ei ole pyörimissuuntaa GY EGP:ssä, mutta pintaa hipelöimällä saattaa ”tuntea” miten päin ne on auton alla aiemmin pyörineet. Jos laittaa renkaat vastakarvaan, niin saattaa aluksi pitää enempi meteliä. Tosin jos olet laittanut samalle puolelle autoa kuin viimeksi, tuskin johtuu sitten tästäkään.
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A ?

Viesti Kirjoittaja Masi »

Omassani myös 225/55/17 GoodYear Efficientgrip Performancet - hiljaiset ja pyöreät. Aiemmin oli Continentalit, mutta ne meni vaihtoon ennen aikojaan, kun niissä oli "tehtaan speksien" sisälle mahtuva pystyheitto, joka täristi koko autoa.

Noista GoodYeareista sen verran, että nehän on suht pyöreäolkaiset, joten ehkä turhan herkätkin suunnanmuutoksille kovemmissa nopeuksissa, muuten kyllä todella hyvät ja normi koossa kestää todella paljon kilometrejä.
Avatar
Jartsi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 869
Liittynyt: 05 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Ei Vectra D vaan Insignia A ?

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

Minkälainen kiinnityssysteemi on takaiskarien pölysuojissa?

Renkaanvaihdon yhteydessä huomasin, että molemmat suojat olivat irti yläpään kiinnikkeestä. Yläpään vastinpinta näytti olevan vinossa suhteessa pölysuojaan, eikä ainakaan painamalla pysynyt suoja ylhäällä. Iskarin varsi jäi siis paljaaksi yläosastaan.
Vastaa Viestiin