Sotkua autoliikkeen kanssa...

Keskustelua Opeleista
brickfist
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 17 Elo 2006, 18:54

Sotkua autoliikkeen kanssa...

Viesti Kirjoittaja brickfist »

Kävipä tässä huono tuuri. Ostin vähän vajaa kaksi viikkoa sitten Vectra B:n. No, eilen huomasin sitten että öljyt ja vedet sekaisin :no:
Vein vecculin saman tien liikkeeseen ja vaadin korjausta/kaupan purkua. Auto oli yön liikkeessä ja aamupäivästä tänään soittelivat että maksavat puolet kansirempasta...
Onko mielestänne ihan oikeudenmukaista? En kerennyt autolla ajaa edes yhtä tuhatta kilometriä :evil:
Huomenna olis tarkoitus soittaa kuluttaja asia neuvontaan ja kysyä miten homman pitäisi mennä.
edit: Ja TIETYSTI myyjä väitti että ei ole mitään vikaa ollut sillon kun olen auton ostanut :wink:
Avatar
Ville
OCF Sprinttikunkku 2010
OCF Sprinttikunkku 2010
Viestit: 4370
Liittynyt: 01 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Ville »

Asiaan vaikuttaa auton ajokilometrit, ikä ja myyntihinta, uskokaa pois. Mutta minun mielestäni sinun ei tarvitse maksa mitään, ja jos oikeasti tarviit esim työn takia autoa, niin olet heti oikeutettu kaupan purkuun ja vaihtamaan sen rikkonaisen toiseen (ehjään :wink: )
Manta B turbo -76
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
harza
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3066
Liittynyt: 05 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja harza »

Asiahan menee niin, että jos auton myyjänä on yritys jonka liiketoiminta on autojen myynti, niin he ovat tuosta autosta 6kk vastuussa, siten että jos tuon 6kk aikana tulee autoon vika jota ostaja ei voinut todeta autoa ostettaessa. Eli jos kysymyksessä olisi joku n15v vanha kottero josta löytyy ruostetta, niin siitä ei myyjäfirma ole vastuussa, mutta jos esim. samasta kotterosta hajoaa jakopää ja sitäkautta kone, ja oletetaan vielä että myyjä on todistanut että on huollot tehty, niin siitä myyjäliike olisi jo vastuussa. Eli olen vahvasti sitämieltä että sinun ei kuulu maksaa tuosta jutusta punaista puupenniäkään, vaan viasta on vastuussa myyjä. Tässä kohtaa laki on myyjälle aika kelju, mutta kuluttajalle ihan kohtuullinen suoja jotta ei kaikenmailan huijarit pysty mellastamaan.
-Opel Omega Evo-500
-Opel Rekord c -71
http://www.kerasenautomaalaamo.fi
JappePuppe
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 27 Elo 2006, 11:45

Viesti Kirjoittaja JappePuppe »

Liike maksaa.
Itekkään tätä en aikaisemmin ymmärtänyt ja maksettiin sitte puoliksi liikkeen kans remppoja kalliiseen autoon. Kyseessä oli Oulun Pörhö oy. Liike ei aluksi ois alkanu maksaan mitään.
Ois vaan pitäny viedä asia oikeuteen ja pistää liike maksaan koko homma.

Auto ei lähteny joskus lämpimänä käytiin ja talvireissa oli pullistuma.
Avatar
ooskari
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2209
Liittynyt: 29 Maalis 2005, 16:05
Paikkakunta: Himanka

Viesti Kirjoittaja ooskari »

Mites muuten kun ostaa auton ja myyjä kehuu että ei ole ruostetta, mutta sitten jonkin ajan kuluttua huomataan että ovat perkules maalanneet ruosteen päälle!!??? Joutuvatko korvaamaan?
brickfist
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 17 Elo 2006, 18:54

Viesti Kirjoittaja brickfist »

Jotenkin itsestänikin tuntuisi oikealta että autokauppias (kyseessä yritys joka myy autoja) pitäisi korvata tuo korjaus, mutta voipi olla että suostun tuohon Fifti Sixti sopimukseen koska oikeusteitse asian käsittely veisi aivan helvetisti aikaa IMO. :-?
Kale
OCF Member 2015
Viestit: 303
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kale »

Jätä Vectra liikkeeseen ja vaadi kaupan purkua välittömästi. Älä suostu mihinkään liikkeen "korjausehdotuksiin" vaan osta vastaava B- Vectra ja jätä paskakasa liikkeen huoleksi.

Oman Calibran kohdalla kävi melkein samalla tavalla. Tehtiin kansiremppa liikkeen "tutulla" ja vieläpä
turhaan koska lohko oli koneesta halki. Helpommalla ja huomattavasti halvemmalla olisin päässyt
hinauttamalla romukasan liikkeen pihaan ja vaatimalla kaupan purkua.

Jobbari jolta Calibran ostin sanoi myös "ettei hänen tarvitse maksaa mitää" ja "hyvää hyvyyttään"
maksoi 440 € osista. Haastoin kaverin käräjille, jossa hänet tuomittiin maksamaan kaikki em. autossa
olleet viat, jotka olivat autossa ostohetkellä, loppusumma 5200 €. Oleellista on rekloimoida heti
vioista liikettä. Liikkeellä on oikeus korjauttaa auto, mutta Sinulla oikeus kaupan purkuun vielä tässä
vaiheessa. Kun lähdetään liikkeen kanssa "kimpassa" korjaamaan autoa tilanne mutkistuu huomattavasti. Muutenkaan ei kannata suostua fifty/sixty korjauksiin liikkeen kanssa.
Liike maksaa auton korjauksen piste, Sinä et maksa siitä mitään. Tietysti näissä tapauksissa katsotaan auton ikää eli kaikkia vanhan auton pikkuvikoja et voi laittaa liikkeen piikkiin (tupakansytytin ei toimi). Sinun oletetaan kaupantekohetkellä ymmärtävän, että esim. 10 vuotta vanha Calibra ei ole uusi auto.

Lähinnä korjausvastuu on helpompi näyttää toteen moottorin ja voimansiirroin vioissa, jotka ovat
kalliita korjata. Kuluttaja-asiamiehiin älä tuhlaa aikaasi vaan palkkaa juristi hoitamaan asiaa, mikäli
rahojen palautuksessa tulee ongelmia. Nämä jobbarit laskevat yleensä sen varaan, ettei asiakas kuitenkaan viitsi tapella kaupasta vaan jää nuolemaan haavansa.
Avatar
boomerang
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 133
Liittynyt: 07 Marras 2005, 23:51
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja boomerang »

En tarkalleenottaen ihan ymmärtänyt millaisesta viasta nyt puhutaan, mutta ilmeisesti vika on moottorissa ja se on vähäistä suurempi. Tarkemman selvityksen puuttuessa on myös hankala arvioida tuota autosi ikää, ajokilometrejä, kauppahintaa sekä niitä tietoja mitä myyjä autosta on antanut. Nämä tiedot vaikuttavat - kuten jo aikaisempi kirjoittaja mainitsikin - korvausvastuuseen käytetyn auton kaupassa.

Mitään varsinaisia säännösiä laista ei löydy käytetyn auton kaupasta. Sovellettava laki käytetyn auton kaupassa on kuluttajansuojalaki, jos elinkeinonharjoittaja välittää hyödykkeen kuluttajalle. Hyödyke on tässä tapauksessa auto. :lol:

Jos lähdetään itse myyjäliikkeen vastuusta, tulee sovellettavaksi kuluttajasuojalain 5 luku 15 §:

"Tavaran virheellisyyttä on arvioitava sen perusteella, millainen tavara on ominaisuuksiltaan vaaranvastuun siirtyessä ostajalle. Myyjä vastaa virheestä, joka tavarassa on ollut tänä ajankohtana, vaikka virhe ilmenisi vasta myöhemmin.

Virheen oletetaan olleen olemassa vaaranvastuun siirtyessä ostajalle, jos se ilmenee kuuden kuukauden kuluessa tästä ajankohdasta, jollei toisin osoiteta tai oletus ole virheen taikka tavaran luonteen vastainen.

Jos tavara huononee vaaranvastuun siirryttyä ostajalle, tavarassa katsotaan olevan virhe, jos huononeminen johtuu myyjän sopimusrikkomuksesta."

Oikeuskäytännössä on muodostunut tiettyjä periaatteita koskien käytetyn auton kauppaan liittyviä ongelmatilanteita. Ensinnäkin kaikenlaiset pikkuviat, ja luonnolinen kuluminen jäävät ostajan vastattavaksi. Periaatteessa lähinnä suuremmat viat ja rikkoutumiset tulevat myyjän korvattavaksi. Nyt ko. tapauksessa ilmeisesti vika liittyy moottoriin, jonka voidaan katsoa olevan melko olennainen osa autoa ja moottorin osittainen rikkoutuminen on tällainen vakava vika, joka lähtökohtaisesti tulee myyjän korvattavaksi.

Tällaisessa tapauksessa virheen osoittaminen kuuluu luonnollisesti auton ostajalle. On täysin ymmärrettävää, että myyjä kiistää virheen olemassaolon ostohetkellä. Pallo heitetään ostajalle, joka on täysin oikein, koska ostajan tulee näyttää virhe toteen. Tässä tapauksessa sinun tulee tehdä reklamaatio myyjäliikkeeseen. Tässä reklamaatiossa sinun tulee esittää vika, ja varsinkin se että kyseessä on kuluttajasuojalain 5 luvun 15 §:n mukainen virhe (vika). Käsittääkseni nämä tapaukset, joissa kulut laitetaan puoliksi ovat sellaisia missä ostaja ei ole kyennyt aukottomasti selvittämään tätä virhettä, tai vika ei ole ollut niin olennainen taikka yllättävä, että vian korjaaminen olisi tullut 100% myyjän vastattavaksi.

Tapauksessa myyjän 100% korvausvastuuta puoltaa mielestäni se, että kyseessä on vakava vika joka on ilmennyt melko nopeasti kaupanteon jälkeen, ja vikaa ei todennäköisesti olisi kyetty ostajan toimesta havaitsemaan ennen kaupantekoa. Lisäksi oletan, että myyjä ei ole maininnut tästä viasta ennen kaupantekoa. Virheellisyyttä tullaan arvioimaan oikeuskäytännössä muodostuneen periaatteen mukaisesti auton iän, ajokilometrien, kauppahinnan ja myyjän antamien tietojen perusteella.

Yhteenvetona: Tee reklamaatio,vaadi myyjän 100%:sta korvausvastuuta, neuvottele ja korjauskulujen ollessa kohtuuttoman korkeat, uhkaa asian siirtämisellä oikeuden päätettäväksi. Ennen kaikkea älä suutu, ota rauhallisesti - auto tulee kyllä kuntoon ja korvausvelvollisuudesta päästään vielä ainakin kohtuulliseen sovintoon.
:lol:
- I give law a bad name
brickfist
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 17 Elo 2006, 18:54

Viesti Kirjoittaja brickfist »

Vastataan nyt vielä tähän, eli vähän auton tietoja:
Auto on siis b vectra 1.6 ecotec vuodelta 1997
Ajettu ~186tkm
Autosta maksoin 3900e

Ja tuo vian seuraus oli siis se että vedet ja öljyt menneet sekaisin. Minä itse en osaa edes muuta epäillä kun että kansi on paskana, eli aika suuri remontti on tuloillaan!
Avatar
boomerang
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 133
Liittynyt: 07 Marras 2005, 23:51
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja boomerang »

Meikäläinen ei ole oikein asiantuntija näissä autoasioissa, mutta epäilisin että tuon ikäisessä ja noilla kilometreillä olevassa autossa tuo kansiremppa ei ole mikään yliharvinainen, tosin ei välttämättä mikään sellainenkaan, että sinun olisi tullut ottaa se huomioon ennen kaupantekoa. Tietysti tuo, että auto on melkein 10 vuotta vanha, huonontaa hieman ns. voittostrategiaa.

Mielestäni voit silti edelleen vaatia myyjäliikkeen korvaamaan 100%:sti korjauskulut. Tässä tilanteessa tulee tehdä reklamaatio, jos ette pääseet puhelimitse sinua miellyttävään sopimukseen. Suosittelisin silti, että menet huomenna henkilökohtaisesti myyjäliikkeeseen ja vaadit päästä neuvottelemaan puljun päällikön kanssa asiasta. Jos neuvottelu tuottaa laihan tulokset, otat yhteyden asianajajaan ja laaditte yhdessä reklamaation.

ps. Tietysti tuon reklamaation voit laatia itsekin, reklamaation lopussa voit todeta, että jos asiassa ei päästä sovintoon, asia siirtyy asianajajan hoidettavaksi. Tietysti kannattaa punnita myös se, että miten suuresta summasta on kysymys ja miten nopeasti tarvitset autoa. Riitely ei ole mukavaa, mutta joskus sekin kannattaa.
- I give law a bad name
JappePuppe
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 27 Elo 2006, 11:45

Viesti Kirjoittaja JappePuppe »

brickfist kirjoitti:Jotenkin itsestänikin tuntuisi oikealta että autokauppias (kyseessä yritys joka myy autoja) pitäisi korvata tuo korjaus, mutta voipi olla että suostun tuohon Fifti Sixti sopimukseen koska oikeusteitse asian käsittely veisi aivan helvetisti aikaa IMO. :-?

Elä suostu. Sano se ainakin myyjälle.
Todennäkösesti maksaa koko homman. Tai ainakin tee selväks että tuut oikeusteitse hakeen korvausta mutta maksat nyt puolet jos myyjä ei suostu maksamaan kokonaan,
JappePuppe
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 27 Elo 2006, 11:45

Viesti Kirjoittaja JappePuppe »

Kale kirjoitti:Jätä Vectra liikkeeseen ja vaadi kaupan purkua välittömästi. Älä suostu mihinkään liikkeen "korjausehdotuksiin" vaan osta vastaava B- Vectra ja jätä paskakasa liikkeen huoleksi.

Oman Calibran kohdalla kävi melkein samalla tavalla. Tehtiin kansiremppa liikkeen "tutulla" ja vieläpä
turhaan koska lohko oli koneesta halki. Helpommalla ja huomattavasti halvemmalla olisin päässyt
hinauttamalla romukasan liikkeen pihaan ja vaatimalla kaupan purkua.

Jobbari jolta Calibran ostin sanoi myös "ettei hänen tarvitse maksaa mitää" ja "hyvää hyvyyttään"
maksoi 440 € osista. Haastoin kaverin käräjille, jossa hänet tuomittiin maksamaan kaikki em. autossa
olleet viat, jotka olivat autossa ostohetkellä, loppusumma 5200 €. Oleellista on rekloimoida heti
vioista liikettä. Liikkeellä on oikeus korjauttaa auto, mutta Sinulla oikeus kaupan purkuun vielä tässä
vaiheessa. Kun lähdetään liikkeen kanssa "kimpassa" korjaamaan autoa tilanne mutkistuu huomattavasti. Muutenkaan ei kannata suostua fifty/sixty korjauksiin liikkeen kanssa.
Liike maksaa auton korjauksen piste, Sinä et maksa siitä mitään. Tietysti näissä tapauksissa katsotaan auton ikää eli kaikkia vanhan auton pikkuvikoja et voi laittaa liikkeen piikkiin (tupakansytytin ei toimi). Sinun oletetaan kaupantekohetkellä ymmärtävän, että esim. 10 vuotta vanha Calibra ei ole uusi auto.

Lähinnä korjausvastuu on helpompi näyttää toteen moottorin ja voimansiirroin vioissa, jotka ovat
kalliita korjata. Kuluttaja-asiamiehiin älä tuhlaa aikaasi vaan palkkaa juristi hoitamaan asiaa, mikäli
rahojen palautuksessa tulee ongelmia. Nämä jobbarit laskevat yleensä sen varaan, ettei asiakas kuitenkaan viitsi tapella kaupasta vaan jää nuolemaan haavansa.

Toimiko jobbari toiminimen takana vai ihan yksityisenä henkilönä kaupassa?
Avatar
-JPA-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4200
Liittynyt: 23 Maalis 2006, 23:11
Paikkakunta: Tesoma Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -JPA- »

JappePuppe kirjoitti:
brickfist kirjoitti:voipi olla että suostun tuohon Fifti Sixti sopimukseen

Elä suostu. Sano se ainakin myyjälle.
Todennäkösesti maksaa koko homman. Tai ainakin tee selväks että tuut oikeusteitse hakeen korvausta mutta maksat nyt puolet jos myyjä ei suostu maksamaan kokonaan,
Siis et maksa mitään! Ei se sun vika ollu että sulle myytiin viallinen auto. Välttämättä myyjäkään ei tienny auton kunnosta, mutta ei voi mitään. Se tietää riskit. Sulla on oikeus joko auton korjaukseen ilman että sun tarvii maksaa mitään tai kaupan purkuun. Käytä jompi kumpi. Nimim. Kokemusta tommosesta.
-Kahta en vaihda...toinen on sukka ja toinen on toinen sukka...
www.samatsukat.fi
vectrat
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 40
Liittynyt: 28 Maalis 2006, 11:05

Viesti Kirjoittaja vectrat »

ota vielä kahdelta eri kuluttajaasiamieheltä vai mitä ovatkaan mielipide asiaan,itellä joskus oli samantapainen tilanne,oman paikkakunnan "instanssi" sanoi ettei asialle oo mitää tehtävis,piruuttani soitin naapuripaikkakunnan viranomaiselle joka sanoi että "sun ei tarvi maksaa"jne.taitavat jossain paikois noi "instanssit" ottaa vain helpolla palkanlisää osaaikasesta toimesta asioihin muuten perehtymättä,loppujen lopuks en maksanu eikä tarvinnu ees asiasta riidellä kun vähä vihjasi soitoista....
brickfist
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 17 Elo 2006, 18:54

Viesti Kirjoittaja brickfist »

Tuota noin, edelleen suurin osa on sitä mieltä että kulut pitäisi mennä autokauppiaalle. Samaa mieltä olen itssekin... Mutta soitinpa tuossa kuluttaja-asiamiehelle ja kysyin asiasta. Hän ilmoitti että 50 prosentin korvaus on aivan yleinen käytäntö :o
Pitää yrittää saada joku puhemies asialle kun itselläni ei oikein ole lahjoja tivaamiseen :roll:
Vastaa Viestiin