Insignia 2.0 cdti 2010 kysymyksiä

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Juhasu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 41
Liittynyt: 31 Touko 2008, 23:46

Insignia 2.0 cdti 2010 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Juhasu » 10 Syys 2020, 23:25

Terve. Auto vaihtui taas Ooppeliin. Insignia farmari 2.0cdti automaatti 160hp koneella. Muutama kysymys askarruttaa mieltä, joihin en haulla löytänyt vastausta.

Autossa ei ole lohkolämmitintä (tuontiauto). Saako tähän perinteisen lohkolämmittimen ja missäköhän sen asennuspaikka sijaitsee tässä moottorissa? Vai jokin muu lämmitin? LISÄYS: Defan sivusto ehdottaa letkulämmitintä. Tarviiko lisäksi jonkun pumpun kierrättämään?

Tämä on myös ensimmäinen diesel autoni ja onko näissä perushuoltojen lisäksi jotain, mitä kannattaa ehdottomasti tehdä? Esim hiukkassuodatin tai egr? Autolla ajettu 230tkm ja moottorilla 130tkm. Öljyn imuputken tiiviste on jo vaihdettu.

Rahalla saa tietysti liikkeistä moottorin ohjelmointia, mutta onko foorumilla osaavia tekijöitä, jotka tekevät ohjelmointia. Pieni hv ja väännön lisä ei olisi pahitteeksi. Yksityisviestillä tavoittaa.

Ja yksi asia joka häiritsee: järjetön rengasmelu. Autossa 245/40/19 kesärenkaat. Saako melulle tehtyä jotakin? Pystyykö takapäätä, kontin pohjaa tai pyöräkoteloita äänieristää paremmin? Alkuperäiset 19" vanteet ovat tyylikkäät ja en niistä mielelläni haluaisi luopua. Talvirenkaat ovat 17" vanteilla.

Peräkontin sivuluukkujen takana havaittu kosteutta/vuotoa. Mistähän näissä yleensä voi vettä vuotaa takapäässä?

Autossa vain yksi avain. Huomenna ajattelin mennä kyselemään marmoritiskiltä vara-avaimen hintaa. Epäilen hintaa suureksi. Saako näihin toimivia "kiina-avaimia" sirulla, jotka joku saisi koodattua toimiviksi?

Monta kysymystä, kiitos jo etukäteen jos joku osaa vastailla.

Uhtua
OCF Member 2020
OCF Member 2020
Viestit: 1183
Liittynyt: 19 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Insignia 2.0 cdti 2010 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Uhtua » 13 Syys 2020, 20:01

Takaluukun kosteus johtunee takaluukun aukon kumi/muovitulppien tiiveysongelmista. Itsellä ainakin vuosi sieltä. Eli kun takaluukun avaa, ylhäältä se saranoiden vieressä olevä leveä musta suojamuovi irti ja näet 2kpl semmoisia pitkulaisia tulppia molemmin puolin. Niissä on jonkinlainen liimamassa välissä alunperin ja ainakin omasta oli nää massat irti tulpista ja vesi valuu niiden kautta tavaratilaan juuri noiden sivuluukkujen kohdalta. Tulpat pois, liimamassaa väliin ja vaikka hieman tulppien päällekin niin taas on tiivis.

Juhasu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 41
Liittynyt: 31 Touko 2008, 23:46

Re: Insignia 2.0 cdti 2010 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Juhasu » 13 Syys 2020, 22:41

Okei kiitos, takaluukun tulpat täytyy siis tarkastaa ensimmäisenä.

Kamppi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 110
Liittynyt: 23 Huhti 2004, 03:00

Re: Insignia 2.0 cdti 2010 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Kamppi » 14 Syys 2020, 09:52

Kyllä se letkulämmitin oli taloutemme insignias. Tosin se hävitettiin ongelmien johdosta. Ohjaustehostin hävitti öljyä melkoisesti, ei ulkoista vuotoa, kait öljyt meni suojakumien sisälle. Imusarja vuoti nestettä mutta siitä tuli info näytölle. Sekä kytkin / kaksoismassa oli lähes vaihtokunnossa, erittäin raskas ja hiukan kuultavissa ylimääräistä.
Topikin aloittajalle, insignia on kohtuullisen otollinen melulle. Tarkoitan jotta herkästi tienpinnan karheus ym kantautuu sisälle. Hiukankin jos laakeri viallinen niin melu kantautuu sisälle. Vaimennusmateriaaleja on niukasti takakontin rakenteissa. Hiukan kun purkaa verhouksia niin näkee mihin ja kuin vaimennusta lisää. Renkaiden tyypillä voi vaikuttaa sisämeluun. Meillä oli Michelin Crossclimet renkaat loppu vaiheessa. Kohtuu arvokkaat mutta itse pidin niistä, monet tuntuvat moittivan niitä. Lisätehoa en kaivannut, sama 160hv kones.
Vaikka meidän yksilössä oli mainitsemani ongelmat, jotka kohtuu kalliit korjata, niin ihan hyvin saatan insignian itselleni ettiä seuraavaksi kulkuneuvoksi.

Juhasu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 41
Liittynyt: 31 Touko 2008, 23:46

Re: Insignia 2.0 cdti 2010 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Juhasu » 14 Syys 2020, 21:08

Kamppi kirjoitti:
14 Syys 2020, 09:52
Kyllä se letkulämmitin oli taloutemme insignias. Tosin se hävitettiin ongelmien johdosta. Ohjaustehostin hävitti öljyä melkoisesti, ei ulkoista vuotoa, kait öljyt meni suojakumien sisälle. Imusarja vuoti nestettä mutta siitä tuli info näytölle. Sekä kytkin / kaksoismassa oli lähes vaihtokunnossa, erittäin raskas ja hiukan kuultavissa ylimääräistä.
Topikin aloittajalle, insignia on kohtuullisen otollinen melulle. Tarkoitan jotta herkästi tienpinnan karheus ym kantautuu sisälle. Hiukankin jos laakeri viallinen niin melu kantautuu sisälle. Vaimennusmateriaaleja on niukasti takakontin rakenteissa. Hiukan kun purkaa verhouksia niin näkee mihin ja kuin vaimennusta lisää. Renkaiden tyypillä voi vaikuttaa sisämeluun. Meillä oli Michelin Crossclimet renkaat loppu vaiheessa. Kohtuu arvokkaat mutta itse pidin niistä, monet tuntuvat moittivan niitä. Lisätehoa en kaivannut, sama 160hv kones.
Vaikka meidän yksilössä oli mainitsemani ongelmat, jotka kohtuu kalliit korjata, niin ihan hyvin saatan insignian itselleni ettiä seuraavaksi kulkuneuvoksi.
Okei hyvä tietää. Täytyy hommata tuo lämmitin ja asennella ennen talvea paikoilleen. Täytyy myös noihin äänieristyksiin hieman tutustua jos sitä saisi paremmaksi. Entiset Opelit ja Saabit ovat aina olleet hiljaisempia ja muuten mukavassa autossa tämä meteli hieman häiritsee. Vasen takalaakeri on uusittu vähän aikaa sitten.

Tarkoitus huoltaa syksyllä myös. Öljyt, suodatin, pa-suodatin, ilmansuodatin ja automaattivaihteistoöljyt. Aikomus tarkistaa myös ahtoputki ja egr.

Avatar
Kettunen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 569
Liittynyt: 28 Elo 2005, 02:37
Paikkakunta: Kouvola

Re: Insignia 2.0 cdti 2010 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Kettunen » 09 Loka 2020, 15:31

Imuputken tiiviste voi vuotaa.
EGR jäähdytin voi vuotaa
Ahtoletku hajoaa kaikista samasta paikasta.

Siinäpä nuo yleisimmät. Tietysti laakerit jos pitkään vuotanut imutiiviste.
Vectra C 2.8t - Signum 2.0t - Astra F C20XE
Kettusen viestit vaikuttavat mielestäni "kypsän" (positiivisessa mielessä) ihmisen mietteiltä. By: vsq

Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19622
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Insignia 2.0 cdti 2010 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Robertx » 17 Loka 2020, 12:58

Letkulämmitin ilman pumppua on ihan toimiva ratkaisu ja on olemassa myös edullisempi lämmitin, joka taitaa olla pumpulla. Ei tule nyt nimi mieleen, mutta foorumilla on juttua. Automaattivaihteiston öljyt kannattaa vaihtaa/vaihdattaa, jos ei ole jo vastikään vaihdettu. Vaihtoväli automaattivaihteiston öljyille on hyvä olla 60-90 tkm. Vaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan.
Lisätehosta automaattivaihteiston yhteydessä ei ole kovin paljoa iloa. On kokemusta Insignia Bi-Turbosta... automaattivaihteiston "luistaminen" syö osan tehosta ja väännöstä.
Mercedes Benz E 220 CDI TA Premium Business Luxury -17
Ex: Insignia ST Edit BL 2.0 CDTIA -11,Insignia ST Sport 2.0 CDTIA -13,Insingnia ST Sport 2.0 CDTIA -14
Ex: Vectra C2 1.9 CDTI,Vectra B2 Z22SE,Vectra A1 + A2 C20NE,Kadett E 1.6i

Juhasu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 41
Liittynyt: 31 Touko 2008, 23:46

Re: Insignia 2.0 cdti 2010 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Juhasu » 19 Loka 2020, 23:42

Kiitos vinkeistä. Automaattilaatikon öljyt vaihdettiin koneellisesti Fuchs-öljyihin. Letkulämmittimenkin tähän jo ostin. Täytyy se asennella kun ilmatkin alkaa jo kylmenemään ja katsottava paikka vielä puskurista mihin sen pistokkeen asentaisi järkevästi.

Näkeekö muuten katsomalla olisiko autoon jo vaihdettu tuo tyypillisesti hajoava ahtoletku? Eikö nämä uudemmat ahtoletkut ole päivitetty paremmiksi ja näkisikö sen silmällä? Toki jos siellä vanha putki vielä on, voisi sen varmuuden vuoksi vaihtaa ajoissa ennen kuin hajoaa tien päällä..

Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 748
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Insignia 2.0 cdti 2010 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Masi » 20 Loka 2020, 00:18

Juhasu kirjoitti:
19 Loka 2020, 23:42
Näkeekö muuten katsomalla olisiko autoon jo vaihdettu tuo tyypillisesti hajoava ahtoletku? Eikö nämä uudemmat ahtoletkut ole päivitetty paremmiksi ja näkisikö sen silmällä? Toki jos siellä vanha putki vielä on, voisi sen varmuuden vuoksi vaihtaa ajoissa ennen kuin hajoaa tien päällä..
Sellainen ero niissä on päällepäin, että vanhanmallisessa on ihan ruuvimeisselillä kiristettävä lukituspanta ko. putken jäykän alamutkan ja välijäähdyttimen välisessä kiinnityksessä. Uudemmassa vastaava liitos on toteutettu pannalla joka lukkiutuu/laukeaa paikoilleen sitä käännettäessä - uusi osa toimitetaan ko. lukituspanta aukiasentoon jännitettynä.
GM -(z)- und Bayerische Motoren Werke

Avatar
DEAD
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 3614
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: Insignia 2.0 cdti 2010 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja DEAD » 20 Loka 2020, 06:14

Itellä ol paikoillaan tuommonen pikakiinnityksellä oleva putki joka oli puhki. En tiedä onko kerran jo vaihdettu ei ainakaan mistään merkintää löytynyt. Auto on otettu käyttöön 11/2010 ja on seuraavan vuoden malli. kilsoja ol takana joku 190t kun tuon vaihdoin.
Insignia Sports Tourer A20dth
Calibra c20let fwd

Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 748
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Insignia 2.0 cdti 2010 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Masi » 20 Loka 2020, 15:23

DEAD kirjoitti:
20 Loka 2020, 06:14
Itellä ol paikoillaan tuommonen pikakiinnityksellä oleva putki joka oli puhki. En tiedä onko kerran jo vaihdettu ei ainakaan mistään merkintää löytynyt. Auto on otettu käyttöön 11/2010 ja on seuraavan vuoden malli. kilsoja ol takana joku 190t kun tuon vaihdoin.
Minä vaihdoin 42tkm kohdalla ja toisen kerran 179tkm kohdalla ja nyt tuolla viimeisimmällä mennään kun mittarissa on 282tkm eli eiköhän se kohta ala taas vuotamaan :lol: .

Tosin noiden kahden ensimmäisen kohdalla se yläpään Henn-liitos vuosi käytännössä koko ajan öljyä - tämä viimeisin on ollut täysin tiivis koko ajan - vieläkin :o .

Tuo parannettu alapään kiinnitys tuli itseasiassa korjauksena sellaiseen vaivaan, kun alkupään autoista nuo putket tahtoivat kuormituksessa luiskahdella irti välijäähdyttimestä. Ja tuo parempi yläpään tiiviste tuli vähän niin kuin kaupantekijäisenä siinä sivussa.
GM -(z)- und Bayerische Motoren Werke

Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19622
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Insignia 2.0 cdti 2010 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Robertx » Eilen, 11:05

Masi kirjoitti:
20 Loka 2020, 15:23
DEAD kirjoitti:
20 Loka 2020, 06:14
Itellä ol paikoillaan tuommonen pikakiinnityksellä oleva putki joka oli puhki. En tiedä onko kerran jo vaihdettu ei ainakaan mistään merkintää löytynyt. Auto on otettu käyttöön 11/2010 ja on seuraavan vuoden malli. kilsoja ol takana joku 190t kun tuon vaihdoin.
Minä vaihdoin 42tkm kohdalla ja toisen kerran 179tkm kohdalla ja nyt tuolla viimeisimmällä mennään kun mittarissa on 282tkm eli eiköhän se kohta ala taas vuotamaan :lol: .

Tosin noiden kahden ensimmäisen kohdalla se yläpään Henn-liitos vuosi käytännössä koko ajan öljyä - tämä viimeisin on ollut täysin tiivis koko ajan - vieläkin :o .

Tuo parannettu alapään kiinnitys tuli itseasiassa korjauksena sellaiseen vaivaan, kun alkupään autoista nuo putket tahtoivat kuormituksessa luiskahdella irti välijäähdyttimestä. Ja tuo parempi yläpään tiiviste tuli vähän niin kuin kaupantekijäisenä siinä sivussa.
Lisäksi putken materiaalia parannettiin, jotta ei syntyisi niitä viiltomaisia reikiä lähelle yläpään Hen- liitintä. Markkinoilla tosin oli jossain vaiheessa sekä parannettuja, että vanhaa mallia olevia.
Mercedes Benz E 220 CDI TA Premium Business Luxury -17
Ex: Insignia ST Edit BL 2.0 CDTIA -11,Insignia ST Sport 2.0 CDTIA -13,Insingnia ST Sport 2.0 CDTIA -14
Ex: Vectra C2 1.9 CDTI,Vectra B2 Z22SE,Vectra A1 + A2 C20NE,Kadett E 1.6i

Vastaa Viestiin