Grandland X

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Pete66
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 69
Liittynyt: 13 Loka 2016, 22:17

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja Pete66 »

Kaverin ihmemoottori PureTech oli palannut huollosta....ei olut vaihdettu kun öljypumppu alipainepumppu jakopään kaikkiosat öljypohja kun menee rikki irroittaessa ja joku muu osa viellä... ei ollut hirveen juttu tuuleella kun kysyin hintaa mitä makso. Autolla ajettu 46000km ja takuu ummessa.
En edelleenkään ymmärrä miksi noita romuja laitetaan näihin Opeleihin. Ihan kohtuu kori raiskattu Ranskan paskalla.
Mihetu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 46
Liittynyt: 15 Helmi 2018, 13:45

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja Mihetu »

Olihan tuossa talvivertailussa hyviäkin juttuja, mm. suuntavakaus, mukavuus, hyvät led-lähivalot.. Eteneminenkin oli kuosissaan, lähinnä moitteita tuli siitä, että ratti käännettynä luistonesto rajoittaa liikaa.

Kylmäkulutuksesta ja päästöistä sama moottori sai 3008 keulalla kehuja, joten huonommat arviot niiden osalta menee automaattivaihteiston huonomman hyötysuhteen piikkiin. Sen lisän maksan tosin mielellään sen mukavuuden takia :)

Olisi kiva kuulla näistä kommentteja auton jo saaneilta. Ehkä tuo heikohko lämmityslaite on ainoa todellinen harmi omaa käyttöä ajatellen. Ohjaksesta tiesin jo kesäisillä koeajoilla, että se ei palkintoja voita, mutta itse pärjään sen tuntumalla aivan mainiosti.
Kunde
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 137
Liittynyt: 04 Joulu 2017, 14:21
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja Kunde »

Tuo lämmityslaitteen taipumus jättää jalkatilat viileäksi oli kyllä koeajossa tiedossa marraskuussa. Pikkupakkasessa kyllä yleinen lämpeneminen ei ollut mielestäni missään tapauksessa hidasta. Olisi pitänyt vielä erikseen kokeilla korjaantuuko tuo jalkatilojen viileys jos asettaa puhalluksen suuntauksen automaattiasennon sijaan tuulilasille ja jalkatilaan. Mielestäni tuo suuntaus olisi muutoinkin optimaalinen. Onko jo auton saaneilla kokemusta olisiko tuolla miten vaikutusta ja mahtaako tuollaiset asetukset jäädä muistiin eli ei tarvitse säätää joka startissa? Ainakin vanhassa autossani manuaalisesti asetettu suuntaus jää päälle, mikä on hyvä asia.
GL2017
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 95
Liittynyt: 26 Loka 2017, 20:10

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja GL2017 »

Näitähän voisi spekuloida loputtomiin ja vaarana on "selittelyn maku". Mutta kyllä, automaatti-ilmastoinnissa on tavalliseen tapaan kolme suuntausvaihtoehtoa: alas, keskelle ja tuulilasiin. En ole tutkinut mihin automaattiasento ilman suuntaa, mutta kyllä tosiasia on, että näillä pakkasilla asetus on muutettava kosketusnäytöltä manuaalisesti jaloille, jolloin sitten onkin maantieajossa mukavan lämmintä. Asetuksen voi tehdä myös niin, että suuntaus on sekä jaloille että keskelle. Asetus säilyy muistissa seuraavaan starttiin. En tiedä minkälainen kosketusnäyttö mainitussa talvitestin testiautossa on ollut, mutta ainakin innovationin Intellilink 5.0 pystyy kaikilta osin käyttämään nahkasormikkaat kädessä. Onneksi kuitenkin lähes kaikelle todella tarpeelliselle on fyysiset namiskat, kuten ratinlämmittimelle.
Sisu123
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 18 Joulu 2017, 20:32

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja Sisu123 »

Komppaan edellistä kirjoittajaa. Automaattiasetuksella tuntuu, että jalat jäävät viileiksi, vaikka kädellä koitettaessa lämmintä ilmaa puhaltuu kyllä jalkatiloihin. Lisäksi vielä, että ratinlämmitys ja istuinlämmitys lämmittävät nopeasti ja jälkimmäinen on jopa sadistisen tehokas.

Auto on ollut kolme päivää vasta alla. Kahden ensimmäisen päivän aikana vaivasi kuljettajan oven mystinen lukituksen toimimattomuus. Ovi ei mennyt ollenkaan kiinni, jonka huomasin liikkeelle lähdettäessä: järjestelmä herjaa oven olevan auki, "kiristä käsijarru, valitse vaihde P" ja auto blingaa ääntä. Auto sammuksiin ja ovea sai kymmenisen kertaa koittaa laittaa kiinni ennenkuin "lukko otti kiinni". Toisena päivänä sama homma, mutta ongelma ei ilmennyt kuin satunnaisesti. Pitää seurailla tilannetta. Kolmas päivä meni ilman ongelmia.
Lakeside_fi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 73
Liittynyt: 12 Joulu 2017, 20:51

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja Lakeside_fi »

^ talviautotestissä taisi muistaakseni Grandlandin ja parin muun auton lukituksissa olla kerran pari ongelmia. Lukko / kahva ei ollut toiminut, mutta ovi saatu pysymään kiinni keskuslukituksen avulla. Olisiko sinulla ollut vastaava, pakkasen aiheuttama tilanne?

Taiju kirjoitti: 18 Helmi 2018, 15:58 Kutosvaihdettakin voisi vaihdelaatikko käyttää - nyt vaihtaa vasta lähempänä yhdeksänkymppiä, vääntöä kyllä riittäisi. Kaippa se vaihdelaatikko sen oppii, vai pitääkö se laittaa kouluun😂. Aiemmassa autossani vaihtoi jo seitsämässäkympissä seiskalle.. no vaihtamisasia täytyy ottaa viimeistään 2000-4000 km huollossa esille.
Mites tämän kanssa? Onko alkanut vaihtaa alemmassa nopeudessa? Voisiko tuokin johtua kylmästä kelistä ja jähmeistä öljyistä? Monet automaatit taitavat toimia siten, että vaihtaa kylmällä vasta suuremmilla kierroksilla (nopeudella) ylöspäin. Normaalisti pitäisi kaiketi vaihtaa kutoselle jo siinä 60 km/h nopeuden kieppeillä.
Grandland 1.2 AT Enjoy 2018
Corsa 1.4 ECT-5 Innovation 2017
GL2017
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 95
Liittynyt: 26 Loka 2017, 20:10

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja GL2017 »

Taiju kirjoitti: 18 Helmi 2018, 15:58 .. no vaihtamisasia täytyy ottaa viimeistään 2000-4000 km huollossa esille.
Siis missä ihmeen 2000-4000 km huollossa? Kuuluuko tällainen ohjelmaan?
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja otj »

Grandland 1.2 T vaihtoi kutoselle vasta yhdeksänkympin tuntumassa. Eikä sen tarte aiemmin vaihtaakaan, kun kokeilin ajaa kahdeksaakymppiä kutosella käsin vaihtaen, melkoista jyrinää oli. Että kyllä tuolle moottori-vaihteistokombolle kutonen tulee kysymykseen vasta kovemmissa nopeuksissa, kyllä se mielestäni ihan oikein toimii niin. Mukavasti kyllä vaihteli tuo Grandlandin automaatti, ei mitään moitteita siitä.
Kunde
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 137
Liittynyt: 04 Joulu 2017, 14:21
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja Kunde »

otj kirjoitti: 23 Helmi 2018, 10:03 Grandland 1.2 T vaihtoi kutoselle vasta yhdeksänkympin tuntumassa. Eikä sen tarte aiemmin vaihtaakaan, kun kokeilin ajaa kahdeksaakymppiä kutosella käsin vaihtaen, melkoista jyrinää oli. Että kyllä tuolle moottori-vaihteistokombolle kutonen tulee kysymykseen vasta kovemmissa nopeuksissa, kyllä se mielestäni ihan oikein toimii niin. Mukavasti kyllä vaihteli tuo Grandlandin automaatti, ei mitään moitteita siitä.
Joo samaa mieltä, kyllä tuossa on vaihteiston ohjausparametrit ihan oikein viritetty. Vanhassa autossani on Aisinin 5 vaihteinen automaatti. Se ei vaihda juuri alle 80 nopeudessa suurimmalle vaihteelle vaikka motissa vääntöä on selvästi enemmän kuin tuossa 1.2T:ssä. Muistaakseni koeajolla näytti vieläpä että 6 vaihde on suht pitkä eli kierrokset oli 100 nopeudessa alle 2000 eli se jo kertoo 6 vaihteen käyttöalueesta.
Perinteinen automaatti kyllä tuntuu luontevalta, vaikkakin joku DSG on vaihdoissaan aivan eri nopeuksissa, mutta sen kenguruliikkeellelähdöt on asia mitä ei voi ymmärtää.
Lakeside_fi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 73
Liittynyt: 12 Joulu 2017, 20:51

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja Lakeside_fi »

^ Jos näin, niin hyvä. Olen itsekin pariin otteeseen viime vuoden puolella koeajanut autoa, enkä tuolloin kiinnittänyt mitään erityistä huomiota vaihteiston toimintaan. Sen muistan, että liikkeellelähdössä ei ollut vastaavaa viivettä mitä nykyisessä DSG:ssä on. DSG:n kanssa pärjää kyllä hyvin, kunhan sen 'ominaisuudet' oppii.

Tekniikan Maailman talvitestiartikkelissa oli taulukko, jossa eri vaihteiden nopeudet. Itsellä ei lehteä enää ole luettavissa, mutta jotenkin mieleeni jäi tuo n. 60+ nopeus kuutosvaihteen kohdalla. Joku, jolla löytyy uusin TM voisi vielä tarkistaa?
Grandland 1.2 AT Enjoy 2018
Corsa 1.4 ECT-5 Innovation 2017
Kunde
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 137
Liittynyt: 04 Joulu 2017, 14:21
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja Kunde »

Lakeside_fi kirjoitti: 23 Helmi 2018, 11:03 ^ Jos näin, niin hyvä. Olen itsekin pariin otteeseen viime vuoden puolella koeajanut autoa, enkä tuolloin kiinnittänyt mitään erityistä huomiota vaihteiston toimintaan. Sen muistan, että liikkeellelähdössä ei ollut vastaavaa viivettä mitä nykyisessä DSG:ssä on. DSG:n kanssa pärjää kyllä hyvin, kunhan sen 'ominaisuudet' oppii.

Tekniikan Maailman talvitestiartikkelissa oli taulukko, jossa eri vaihteiden nopeudet. Itsellä ei lehteä enää ole luettavissa, mutta jotenkin mieleeni jäi tuo n. 60+ nopeus kuutosvaihteen kohdalla. Joku, jolla löytyy uusin TM voisi vielä tarkistaa?
Siellä TM:n vertailun faktataulukossa on ilmoitettu autojen teoreettiset nopeudet eri vaihteilla moottorin kierroksilla 1000rpm. Koeajotaulukoissa on sitten piirretty kuvaaja eri vaihteiden vetoaulueista, sellaista en ole nähnyt tuosta moottori/vaihteistoyhdistelmästä.
Grandlandin kohdalla tosiaan tuosssa taulukossa oli 60km/h tuhannella kierroksella eli ei ole ihme jos edes 80km/h ei vielä lukitse 6-vaihdetta. Moottorin max vääntömomentti on alkaa kuitenkin "vasta" kierroksilta 1750.
DonTomerell
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 61
Liittynyt: 25 Touko 2017, 14:17

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja DonTomerell »

Kunde kirjoitti: 21 Helmi 2018, 08:47 No niin... Opel voitti sitten TM Talviauto 2018 vertailun.. vaan ei Grandland vaan Insignia.
Grandland käytännössä jäi viimeiseksi sitikan ja nissanin kanssa :oops:
Opel-PSA yhteistyö näköjään onnistui tuottamaan huonomman talviauton kuin Peugeot 3008 - oletusarvo kai oli että parannettaisiin siitä. Tämä oli aika iso yllätys.

No tulipahan sitten kerran elämässä ostettua ranskalainen kesäauto :-(
PSA lupasi tuoda Opelille ylivertaisen teknologiansa kuten esimerkiksi Tuulilasin jutussa aikanaan kirjoitettiin "PSA ei tarvitse Opelin hyvin tavanomaista teknologiaa mihinkään. PSA on selkeästi edellä teknologiapuolella"
En halua kaivaa puukkoa uusien Grandlandin omistajien haavassa, mutta näemmä onneksi uusin Insignia on vielä tavanomaista Opel teknologiaa 8)
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12734
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Olikohan viimeinen naula arkkuun tää psa kytkös ku testitki heidän konsernin tekeleellä alkoi näin hienosti.
Kunde
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 137
Liittynyt: 04 Joulu 2017, 14:21
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja Kunde »

DonTomerell kirjoitti: 23 Helmi 2018, 12:51
Kunde kirjoitti: 21 Helmi 2018, 08:47 No niin... Opel voitti sitten TM Talviauto 2018 vertailun.. vaan ei Grandland vaan Insignia.
Grandland käytännössä jäi viimeiseksi sitikan ja nissanin kanssa :oops:
Opel-PSA yhteistyö näköjään onnistui tuottamaan huonomman talviauton kuin Peugeot 3008 - oletusarvo kai oli että parannettaisiin siitä. Tämä oli aika iso yllätys.

No tulipahan sitten kerran elämässä ostettua ranskalainen kesäauto :-(
PSA lupasi tuoda Opelille ylivertaisen teknologiansa kuten esimerkiksi Tuulilasin jutussa aikanaan kirjoitettiin "PSA ei tarvitse Opelin hyvin tavanomaista teknologiaa mihinkään. PSA on selkeästi edellä teknologiapuolella"
En halua kaivaa puukkoa uusien Grandlandin omistajien haavassa, mutta näemmä onneksi uusin Insignia on vielä tavanomaista Opel teknologiaa 8)
Ostaja voi hyvinkin liioitella vaikeuksissa olevan ostettavan firman arvoa ja osaamista ja ylikorostaa omaansa. Varmaan ainoa fakta lienee, että PSA tuotantolaitokset ovat keskimäärin uudenaikaisempia. Mutta ostaja määrää usein myös tahtia. Voi olla Insigniakin viimeisiä vanhan liiton kunnon opeleita, seuraava versio olla muokattu esim. Pösön uudesta 508:sta. Ja huhujen mukaan jo tulevassa Astran faceliftissa kukkuu kauniisti keulalla PSA moottori.

Terv- nimi, puukko syvällä selässä :D
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13466
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Grandland X

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Granlandiin laittanut parit lämmittimet ja koukut sekä luovutus huollot.

Koukku sinänsä ok, puskuri irti ja johtojen veto keulalle, mutta tarvike koukun ohjeet puutteelliset ja koodaaminen hankalaa gm testeri ei suoraan sanonut miksi ei onnistu vaikka tuo selvisikin.

Lämmittiminä dieselissä calix vesitilassa muovilähtöön koneen taakse apurungon päällä ja käsiksi pääsee vain pyöräkotelosta ja se äänieriste koneen päällä sisältää lasikuitua. Muutoin säteilylämmitin ahtaasti pakoputken alla.

Rankalaisuus paistaa itelle lähinnä käyttöjärjestelmästä ensimmäisenä. Ja itsellä paha ennakko asenne lähes kaikkeen ranskalaiseen tekniikkaan.

Ostin corsan kun niitä vielä gm oopelina saa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin