https://www.nettiauto.com/opel/omega/10114068
https://www.nettiauto.com/opel/omega/10163927
https://www.nettiauto.com/opel/omega/10292884
Vanha sotaratsu kun näyttää olevan myynnissä joka toinen päivä eri omistajalla, niin tarinoidaan hieman, jos tuo jollekin foorumilaiselle päätyy. Jos tuo osaisi puhua, niin juttua riittäisi. Vaihdoin tuon 180tkm ajetulla 2002 G-Astralla Nurmeksessa helmikuussa 2011. (Ainoa kauppa josta sain rahaa vielä matkaan!) Ystävätär kommentoi Astrasta aina että se on kuin kampaajan auto. Tähän vaihtoon loppui vinoilut. Oli silloin ajettu 309tkm, ja myynnin syy yksinkertainen: Perheen vaimo ei osannut ajaa takavedolla. Epäonninen kuljettajan puolen takakulma oli runtattu tallin seinään, (puskuri rikki) ja etupuskuri ei ollut enää ihan muodossaan, kun oli mennyt sukkana pihatieltä keula edellä ojan pohjalle.. Kuten ensimmäisen linkin hyvästä keulakuvasta näkyy, niin puskurin ritilät on samasta syystä edelleen vähän "sinnepäin". Myyjänä oli perheen mies, 210cm ja 120kg. Ensimmäistä kertaa tällainen 185cm pitkä sai katsoa oikeasti ylöspäin.
Astraa käytiin ajamassa, ja mies valitteli että ei tahdo penkissä oikein säädöt riittää. Omegan takapenkki oli aivan käsittämättömän paksussa karvassa, takapenkillä oli oranssi viltti, ja kyydissä oli aina kaksi koiraa. Päivän työ että penkin sai siistiksi!
Palveli varsin hyvin reilu parisen vuotta ja 45tkm. Nostajat ja nokat alkoi olla jo hiljalleen vaihtokunnossa, koputteli puolilämpimällä koneella jonkin verran, mutta hiljeni kun lämpesi kunnolla. Öljyä vei koko ajan 1L/2tkm. Kokeilin kaikkea mahdollista, dieselpesua koneelle, valutin dieseliä mäntien päälle josko öljyrenkaat liukenisi, paksumpaa 5w-50 öljyä, mutta ei se siitä kummentunut. Meni kuitenkin aina päästöistä läpi. Kenkää tuo sai välillä aivan perkeleesti, ja ajattelin että kilahtaa jos kilahtaa. No ei kilahtanut, eikä mikään alkava naputus siitä pahentunut. Puslajumppaa olisi saanut tehdä taka-akselillekin, kun ajettavuus ei ollut enää ihan priima, vaan mieleen jäi että autoa sai ohjata koko ajan. Harmillinen juttu, kun joka toinen viikonloppuyö ajelin Iisalmi-Raahe-Iisalmi -väliä, ja matkavauhti oli yleensä aamuöisin 150-170km/t. Ilmastoinnin nesteet ei pysyneet enää loppuaikana sisällä kuin kuukauden.
Auto on kolaroitu ainakin kahdesti. Ensimmäisen kerran kuskin takanurkka v.2004, jolloin vaihdettiin koko takakulma uuteen. Seuraavan kerran v.2009 ketjukolarissa edelleen sama nurkka, jolloin meni lunastukseen. Varapyöräkotelosta kolarin jäljet edelleen nähtävillä, kun vararengas oli painanut pyöräkotelon lommolle. Samoin alustassa palkissa nähtävillä vekki. Olisi pitänyt vetää koripenkissä enempi suoraksi. Ihan 100% tehtaan muodossa tuo takakulma ei ole edelleenkään, kun ei se ollut minulla ollessaankaan. Oven takanurkan sauma on pienempi kuin toisella puolella. Minua aikaisempi omistaja oli peruuttanut tuon saman kulman tallin seinään, ja puskuri oli rikki. Vänkärin helmaa on runtattu koko matkalta raskaasti kiveä tai jotain muuta vasten. Alta näkee että koko helma on banaanilla, mutta muovihelma peittää.. Samasta syystä ovet irvisti yläreunasta kun mutkalla oleva helma väänsi ovien alareunoja sisäänpäin. No, tunkilla nostamalla ja karmeja vääntelemällä sain ovet joten kuten istumaan.
Näitä kuvia sain kolmannelta ja auton pisimpään omistaneelta henkilöltä, jolla auto oli 2006-2009 (150-270tkm) Minä olin kuudes omistaja vuonna 2011. Sen jälkeen omistajia ollut ainakin saman verran lisää. Möin n.+350tkm ajettuna Kajaaniin hintaan 1700€. Hyvin on pitänyt arvonsa 100tkm myöhemminkin. Ällistyttävän hyvänä pysynyt kaikki nämä vuodet ja kestänyt nuorisokäytön. Kuskin takakaari on varmuudella laho. Reuna oli oikaistu paksulla pakkelisiivulla, joka alkoi lohkeilemaan ja ruostumaan jo minun aikana. Naisia tällä sai hyvin ainakin silloin, oli hämärässä viikonloppuyössä hyvinkin katseenkestävä. Kerran yöllä viihteellä ollessa just vahattu Omega teki jälleen kerran vaikutuksen; eräs muija hyppäsi "mustan laivan" kyytiin, totesi heti takapenkillä "jaa että tällainen auto", ja siitä se lähti. Naimisiin v.2015, tenava v.2017, ja yhteistä taloa maksetaan.
Lämmöllä Omegaa muistellen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.